*muokkaus* epäselvyyden vuoksi, teksti on siis diginewseistä 02.03.04
Eikös lehden päätoimittaja ole juuri tuollaisten asioiden tarkistamiseen? tai voisi edes toimittaja soittaa fotonetille ja kysyä asiasta...www.fotonetti.fi, Edullisia kuvia. Tähän "arvioon" on vähän vaikea ottaa kantaa. Itse en tunnista tästä tekstistä Fotonettiä. Tietoja ei ole mitenkään tarkistettu Fotonetistä, vaikka tekstissä esitetään aika hurja väite ylihinnoittelusta (eli kuluttajan huijauksesta). "Tilauksessa hinnat eivät kuitenkaan pitäneet paikkansa kuin 10x13-kuvakoon osalta. 10x15 kuvista laskutettiin molemmissa tilauksissa peräti 0,35 euroa kappaleelta, mikä on miltei kaksinkertainen hinta ilmoitettuun verrattuna..." Tämän ns. huijaussyytöksen takana on jutun kirjoittajan alkeellinen virhe, kyvyttömyys lukea laskua oikein. Kun fotonetissä samasta tiedostosta tehdään sekä 10x13 että 10x15, niin perässä on yhteishinta samalla rivillä (=0.35 euroa). Lehteen painettua tietoa ei voi sieltä poistaa, nyt jää useampi satatuhatta lukijaa siihen uskoon, että Fotonetti ottaa tilaajilta ylihintaa. Ei hyvä!
Ihmettelen myös kovasti testiin valittua esimerkkikuvaparia. Yhtään kuvaa en taatusti tilaisi firmalta, jonka tuottama jälki on esimerkkikuvan kaltaista. Olen töissä nähnyt työkavereiden pokkaridigeillä otetuista kuvista tehtyjä Fotonetin printtejä ja kertaakaan jälki ei ole ollut Mikrobitin esimerkin kaltaista. Ilman ICC-profiilia lähetetyille kuville Fotonetissä tehdään kaiketi ns. parannusta (vastannee lähinnä Photoshopin Autolevelsiä). Tämän takia esim. salamakuvat voivat välillä olla vähän kellertäviä ja joissakin kuvissa värit voivat olla erilaisia kuin ruudulla. Tuntuu, että lehden esimerkkiin on valittu poikkeuksellisen epäonnistunut kuva, joka on vielä skannausvaiheessa entisestään vääristynyt. Fotonetti taitaa käyttää Fujin laitteita, joissa kuville tehtäneen joitain automaattikorjauksia kuvatiedoston exif-tietojen perusteella (?). Teoriassa voisi olla mahdollista, että jonkin kuvan kohdalla automaatti on mennyt ihan sekaisin (?)....
jos itse olisin fotonettin omistaja vaatisin jo tuosta korvauksia...