Teema: Makrokuvat
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tuon lukkikuvan työnkulku:Joug kirjoitti:Ehkei kysymys kuulu varsinaisesti tälle palstalle, niin silti kiinnostaisi tietää, kuinka paljon olette duunanneet noita kuvia ja miten?
1. kohteen etsiskelyä tontilta X min
2. lukin siirto paremmalle kuvauspaikalle saman vadelmapuskan sisällä
3. jalustan, kameran ja salaman virittelyä X min
4. kuvasarjan otto suurennosta ja salaman kulmia vaihdellen (=ähellystä hankalalissa asennoissa itikoiden ilona puskassa), yhteensä ehkäpä reilu parikymmentä kuvaa
5. kuvien karsinta koneella sinne siirron jälkeen
6. tuon yhden kuvan kääntäminen RAW -tiedostosta photariin
7. photarissa kuvan koon pienentäminen, levels, shadows and highlights -säätö, terävöitys
8. kuvan siirto nettiin
Eli itse asiassa tuon kuvatiedoston käsittelyn aika on minimaalinen koko prosessiin käytetystä ajasta.
-
Luulemma, että kysyjä halusi tietää, millaista jälkeä makrolla saa ja kuinka paljon on jouduttu käsittelemään kuvia päästäkseen haluttuun lopputulokseen. Ts. uhteellisen paljon tässäkin tapauksessa. Laitapa, jos viitsit, verrokiksi käsittelemätön - ihan mielenkiinnosta haluaisi verrata alk.per. + lopputulosta.KeijoK kirjoitti:7. photarissa kuvan koon pienentäminen, levels, shadows and highlights -säätö, terävöitys
Eli itse asiassa tuon kuvatiedoston käsittelyn aika on minimaalinen koko prosessiin käytetystä ajasta.
-
Jep. Itse asiassa tuo on todella hyvä idea, että laitettaisiin raakakuva ja käsitelty kuva vierekkäin. Kerrottaisiin mitä kuvalle on tehty ja millaisilla säädöillä.VilleJ kirjoitti:Luulemma, että kysyjä halusi tietää, millaista jälkeä makrolla saa ja kuinka paljon on jouduttu käsittelemään kuvia päästäkseen haluttuun lopputulokseen. Ts. uhteellisen paljon tässäkin tapauksessa. Laitapa, jos viitsit, verrokiksi käsittelemätön - ihan mielenkiinnosta haluaisi verrata alk.per. + lopputulosta.KeijoK kirjoitti:7. photarissa kuvan koon pienentäminen, levels, shadows and highlights -säätö, terävöitys
Asiasta on varmasti puhuttu paljonkin, mutta kuinka paljon todellista hyötyä on käyttää RAWia verratuuna JPEGiin?
Joug
-
itse kuvaan lähes kaikki makrot RAWina, juuri sen takia että kuvaa voi säätää paljon monipuolisemmin ja helpommpinkin. JPEGgiä käytän paljon matkoilla yms. jos ei ole mahdollisuutta tyhjentää muistikorttia jatkuvasti. oma kone on vaan niin pirun vanha ja hidas että tommonen raw kuvan pakkaus jpegiksi kestää puolesta minuutista viiteen minuuttiin. ;DJoug kirjoitti:VilleJ kirjoitti:KeijoK kirjoitti:...
Asiasta on varmasti puhuttu paljonkin, mutta kuinka paljon todellista hyötyä on käyttää RAWia verratuuna JPEGiin?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
No mutta exifin mukaan sulla oli vasta ISO400 käytössä. Kyllähän 20D:n ISO800:sta vielä kehtaa käyttää ja silloin aukolla 11 ois tullu vielä nopeempi suljinaikakin ;) Nojoo, tiiän; 150:sen sigman kanssa saa olla tarkkana, ettei tärähdä. Mulla on sen takia useimmiten monopodi mukana.saNppa kirjoitti:Veikkaan, että tärähtäneeltä. Nytkin jo kaivattiin lyhyempiä v-aikoja.jukkapvk kirjoitti:Miltähän eka kuva ois näyttäny aukolla 11 tai jopa 16?
-
- Viesti:
-
Kas, mitenkähän eroaa muunmerkkisistä ~150mm objektiiveista? Vai mitä oikein tarkoitat? Ite oon (vaan) käsivaralta kuvatessa sen verran tarkkana että alle 1/250s en käytä, ja yleensä hitain aika millä käsivaralta kuvaan on 1/320.jukkapvk kirjoitti:Nojoo, tiiän; 150:sen sigman kanssa saa olla tarkkana, ettei tärähdä. Mulla on sen takia useimmiten monopodi mukana.saNppa kirjoitti:Veikkaan, että tärähtäneeltä. Nytkin jo kaivattiin lyhyempiä v-aikoja.jukkapvk kirjoitti:Miltähän eka kuva ois näyttäny aukolla 11 tai jopa 16?
-
Mun moka, tietty se on sama...DOH. Mitähän sitä taas tuli ajateltua, ei varmaan mitään... No, mutta samalla suljinajalla suurempi syväterävyys.saNppa kirjoitti:Aijaa. Kuinka paljon nopeampi se suljinaika olisi ollut?jukkapvk kirjoitti:No mutta exifin mukaan sulla oli vasta ISO400 käytössä. Kyllähän 20D:n ISO800:sta vielä kehtaa käyttää ja silloin aukolla 11 ois tullu vielä nopeempi suljinaikakin ;)
-
Ei mitenkään. Kommentoin vain siltä pohjalta, että on itselläkin kokemusta tolla objektiivilla makrokuvaamisesta. Kun toi linssi on 1:1 suurennoksessa ja kuvaat kärpäsen perskarvoja, siinä pienikin tärähdys näkyy heti. Jos samalla polttovälillä kuvaat reilusti suuremmalta etäisyyltä, vaikka moottoriurheilua panoroiden, ei siinä pieni tärähdys vielä välttämättä pilaa kuvaa.Jaakko85 kirjoitti:
Kas, mitenkähän eroaa muunmerkkisistä ~150mm objektiiveista? Vai mitä oikein tarkoitat? Ite oon (vaan) käsivaralta kuvatessa sen verran tarkkana että alle 1/250s en käytä, ja yleensä hitain aika
millä käsivaralta kuvaan on 1/320.
Olen yrittänyt tuolla objektiivilla käsivaralta makroja kuvatessa pitää suljinajat minimissään 1/320 - 1/400 välillä. Tästä syystä monopodi onkin usein mukana - Jos auringon laskiessa ei halua käyttää salamaa. E-1:n herkkyytä ei voi nostaa missää nimessä yli 400:n mutta 20D:llä vielä voi.
-
- Viesti:
Jos ei tärähtämätöntä kuvaa tule, sitten mennään salamalle, mutta jalustoihin en kajoa ötököiden kanssa. Muutoin en ole niin tarkka tuon suljinajan kanssa. 1/60 seuraavassa kuvassa ja edelleen 150mm... eikä ole ammuttu "sarjalla ja sinnepäin", kuten exifistä näkyy. Kuva on pari päivää vanha.jukkapvk kirjoitti:Olen yrittänyt tuolla objektiivilla käsivaralta makroja kuvatessa pitää suljinajat minimissään 1/320 - 1/400 välillä. Tästä syystä monopodi onkin usein mukana - Jos auringon laskiessa ei halua käyttää salamaa.Jaakko85 kirjoitti:Ite oon (vaan) käsivaralta kuvatessa sen verran tarkkana että alle 1/250s en käytä, ja yleensä hitain aika millä käsivaralta kuvaan on 1/320.
objektiivinen puoliharrastelija