Järkkäri lentokoneeseen (Heathrow)

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
juuze
Viesti:

Järkkäri lentokoneeseen (Heathrow)

Viesti Kirjoittaja juuze »

Sunnuntaina olisi reissuun lähtö ja arvon taas tuota kameran vientiä lentokoneeseen. Suomen päässä ei varmasti ole mitään ongelmia, mutta mites Lontoon pää arveluttaa, kun nykyään ollaan niin pirun tarkkoja joka asiassa, joka liittyy ilmailuun. Tarkoituksena olisi ottaa melko suppea kalusto mukaan, käytännössä siis 1 runko, kolme linssiä ja salama. Kaverin kertomusten mukaan syynäsivät melko tarkkaan ainakin isoimmat linssit (kuten 80-200/2.8).

Mahtavatkohan laskea kameralaukun käsimatkatavaraksi siten, että pientä läppärilaukkua ei saisi enää koneeseen viedä? Näitä kun en mielelläni ruumaan uhraisi. Tiedän miten matkalaukkuja käsitellään.

Onkohan olemassa vaara, että vaatisivat laittamaan romut ruumaan? Suomesta lähtiessä ei ole koskaan ollut ongelmia kamera- ja olkalaukkutyyppisen läppärilaukun kanssa.

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Heathrown päästä?
-Jussi
Nikon/Hasselblad
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaman »

itse laitoin läppärin ruumaan (ryanair hahn>rooma), ja lippuja tarkastettaessa turvamies otti olkapäästä kiinni ja vei minut sivuhuoneeseen jossa matkalaukkuni oli tuotu pöydälle ja käskettiin avaamaan laukkuni jossa läppäri oli ja jonkinlaisella "imurilla" haisteli koneen,
sitten laukku takas kiinni ja koneeseen.

sen jälkeen oon aina ottanut molemmat laukut koneeseen, jolloin ne tarkastaa sen jo käsitavaroiden tarkastuksen yhteydessä.
Canon 5DmarkII+ 24-105mm 4 IS USM
Laaman kuvagalleria
MMS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MMS »

Minä oon aina ottanu kameran koneeseen. Kerran kysyin tätä henkilökunnalta ja he sanoivat että ehdottomasti koneeseen. Viimeksi saksasta kun tultiin näin mitä käsittelyä laukut saa niin en suosittele missään tapauksessa ruumaa millekkään digi tai muullekkaan laitteelle. Laukut sai melekosta kyyttiä ja viskomista.
scuuba

Re: Järkkäri lentokoneeseen (Heathrow)

Viesti Kirjoittaja scuuba »

juuze kirjoitti:Mahtavatkohan laskea kameralaukun käsimatkatavaraksi siten, että pientä läppärilaukkua ei saisi enää koneeseen viedä?
Kato ko lentoyhtion sivuilta niiden käsimatkatavarasäännöt.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

MMS kirjoitti:Minä oon aina ottanu kameran koneeseen. Kerran kysyin tätä henkilökunnalta ja he sanoivat että ehdottomasti koneeseen.
Samaa mieltä. Jos perillä haluaa jotain kuvata, niin kyllä ne vehkeet on syytä ottaa koneeseen. Turha niitä sinne kentälle on jättää.

Kapa
m3ll0n
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m3ll0n »

Juuri tulin reissulta (hki-paris-New York- miami-paris-hki) ja kameralaukka kulki koko ajan käsimatkatavarana. Kamerarepussa oli myös läppäri. Se piti ottaa aina pois laukusta läpivalaisun ajaksi, mutta muuten ei edes reppua tarvinnut avata. Eli objektiivit tai mikään muukaan ei niitä pahemmin kiinnostaneet.

Kyllä siellä monet näyttivät menevän myös reppu selässä ja läppärin olkalaukku olalla. En usko että Lontoon päässä on yhtään sen enempää ongelmia kuin Suomessakaan.
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

kapama-7 kirjoitti:
MMS kirjoitti:Minä oon aina ottanu kameran koneeseen. Kerran kysyin tätä henkilökunnalta ja he sanoivat että ehdottomasti koneeseen.
Samaa mieltä. Jos perillä haluaa jotain kuvata, niin kyllä ne vehkeet on syytä ottaa koneeseen. Turha niitä sinne kentälle on jättää.

Kapa

:)
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
Garp

Viesti Kirjoittaja Garp »

Itse olen viikon päästä matkaamassa Berliiniin Helsingistä Blue1:lla. Pientä hämminkiä aiheutti nettisivuilta löytynyt viime marraskuussa tullut "uusi turvamääräys" josta löytyi mm. seuraava kohta:

"...Myös turvatarkastukseen tulee muutoksia. Kannettavien tietokoneiden lisäksi myös nesteitä sisältävä läpinäkyvä muovipussi sekä kaikki suuret sähkölaitteet on marraskuun alusta lähtien poistettava käsimatkatavaroista ja turvatarkastuksessa asetettava läpivalaisuhihnalle..."

Lasketaankohan järkkäri "suureksi sähkölaitteeksi"? Vai meinaako tuo vain sitä että ne saa tarkastuksen jälkeen kyllä ottaa mukaan lennolle?
m3ll0n
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m3ll0n »

Garp kirjoitti:Itse olen viikon päästä matkaamassa Berliiniin Helsingistä Blue1:lla. Pientä hämminkiä aiheutti nettisivuilta löytynyt viime marraskuussa tullut "uusi turvamääräys" josta löytyi mm. seuraava kohta:

"...Myös turvatarkastukseen tulee muutoksia. Kannettavien tietokoneiden lisäksi myös nesteitä sisältävä läpinäkyvä muovipussi sekä kaikki suuret sähkölaitteet on marraskuun alusta lähtien poistettava käsimatkatavaroista ja turvatarkastuksessa asetettava läpivalaisuhihnalle..."

Lasketaankohan järkkäri "suureksi sähkölaitteeksi"? Vai meinaako tuo vain sitä että ne saa tarkastuksen jälkeen kyllä ottaa mukaan lennolle?
Toi tarkoittaa sitä että ne pitää ottaa pois laukusta kun laitat ne hihnalle. Kun ne on menneet läpivalaisukoneen läpi, laitat ne takaisin laukkuun. Ei sen kummempaa.

Digijärkkäri on todennäköisesti niiden mielestä suuri sähkölaite, joten sekin pitää varmaan ottaa laukusta ulos. Mutta miksi kaikilla on aina niin suuri hälinä näistä asioista? Jos ne sanoo et ota kamera pois laukusta niin sit otat. Ei sen kummempaa. Kyllä ne siellä opastaa.
vajuvone

Viesti Kirjoittaja vajuvone »

[quote="m3ll0n"][quote="Garp"]Itse olen viikon päästä matkaamassa Berliiniin Helsingistä Blue1:lla. Pientä hämminkiä

Tarkastusmenetelmät ovat lentokenttä- ja maakohtaisia eivätkä periaatteessa riipu lentoyhtiöstä. Tarkastuksen käsityö on usein ulkoistettu, esim Helsinki-Vantaalla nykyisin Securitakselle. Tarkastuksen sisältö on turvatarkastuspisteessä sama menetkö sitten ameriikkaan tai Tallinnaan. Joitain matkustajia poimitaan lisäksi sekä sattumanvaraisesti että tarpeen mukaan perusteellisiin kopelointitarkastuksiin.

Berliinissä kuten muuallakin Saksassa tutkitaan suurehkot elektroniset vimpaimet kuten järkkärit, objektiivit ja läppärit ottamalla niistä molekyylinäyte pyyhkien niitä jollain kangas- tai imupaperilapulla. Näyte tutkitaan sitten lähistöllä olevalla analysaattorilla esim. mahdollisten räjähdysainekomponenttien varalta. Vie aikaa muutaman minuutin ekstraa ja viikko sitten Berliinin Tegelin kentällä analysaattorilla joutui käymään melko pitkän taipaleen päässä. Ota huomioon, jos tulet viime tipassa yleensä kentälle.
Artistic

Viesti Kirjoittaja Artistic »

Itselläni ei tulisi mieleenkään laittaa kuvauskalustoa ruumaan, laukut saavat kentällä pahempaa kyytiä kuin italialaisukko muijaltaan! (älkää kässätkö väärin ;) )

Mitä nyt vähän olen kamerakaluston kanssa matkustellut, niin järkkäri yhdellä tai kahdella putkella + pokkari vara-kamerana ja videoklippejä varten ovat kulkeneet erinomaisesti matkustamossa pikkurepussa. Reppu vaan jalkoihin tai penkin alle.
Canon5D

Viesti Kirjoittaja Canon5D »

Juuri reissusta palanneena voinen kertoa - Katan reppu täynnä tekniikkaa: kamera, objektiivit, salamat, akut, jn jne.
Esim monessa paikassa jos akut/ patterit laittaa ruumaan tulee ongelmia!
Reppu täyttää juuri mitat mutta paino kyllä meni yli (painoa oli 8,5kg)

Käsimatkatavarana kulki mukana
Läpivalaisu (reppua ei tarvinut avata/ purkaa)

Ja tiesi ettei reppua heitellä :)
(ruumaan jos menisi niin voin sanoa heittelyä nähneenä ... että voi pojat!)
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Canon5D kirjoitti:Esim monessa paikassa jos akut/ patterit laittaa ruumaan tulee ongelmia!
Miksi?
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

harrin kirjoitti:
Canon5D kirjoitti:Esim monessa paikassa jos akut/ patterit laittaa ruumaan tulee ongelmia!
Miksi?
Lentomatkustajat ja miehistön jäsenet eivät saa viedä ilma-alukseen vaarallisia aineita matkatavarassaan tai muuten mukanaan. Tämä kielto perustuu kansainvälisiin Suomessakin sovellettaviin määräyksiin. Kyseisten määräysten mukaan vain muutama poikkeus sallitaan.

ICAOn luettelo lentomatkustajille sallituista, mutta vaarallisista aineista (pdf).

Henkilön omaan käyttöön tarkoitettuja kulutuselektroniikkatarvikkeita (kello, laskin, kamera, matkapuhelin, kannettava tietokone ym.), joissa on litium- tai litiumioniparistoja tai -akkuja. Jokainen vara-akku on suojattava oikosuluilta ja sen saa kuljettaa vain käsimatkatavarassa. Vara-akkujen sisältämän litiumin määrään sovelletaan lisäksi ICAOn tarkempia rajoituksia.

Joltakin omalta reissultani muistan, että käsimatkatavaroissa olisi saanut kuljettaa yhden akun ja vara-akun /laite (terveen järjen käyttö lienee sallittua – akkukaupan varaston siirtäminen ei).
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Aha, kiitos. Taas oppii jotain uutta. NiMh:t pitää sitten jättää kotiin ;)
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

harrin kirjoitti:…NiMh:t pitää sitten jättää kotiin…
Ei tod.

Ilmailuhallinnon määräysten mukaan Paristot ja akut kulutuselektroniikkaa varten: Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin litiumparistoja ja -akkuja saa kuljettaa vain kulutuselektroniikkalaitteeseen asennettuna tai jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna.

Nykyään salamaan tai kuvapankiin saa litiumparistoja, jotka on siis kuljetettava käsimatkatavaroissa. NiMH:tkin kannattanee kuljettaa laitteessa ja ottaa vara-akkusatsi käsimatkatavaroihin – näin ruumaan menevää laukkua ei ehkä tarvitse avata ellei kuvassa näy muuta mielenkiintoista.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Jalustaa ei saa yleensä ottaa käsimatkatavaroihin, edes pientä. Se tulkitaan vaaralliseksi esineeksi. Taannoin NewYorkkiin mennessäni minulla oli jalusta tulossa matkustamoon mukaan, mutta turvatarkastuksessa jouduin jättämäänkin sen suomeen kun minulla ei ollut muuta kuin käsimatkatavarat.

No onneksi oli auto parkkihallissa niin ei tarvinnu roskiin heittää.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Taitavat Yhdysvaltojen lisäksi olla Engannissa innokkaimpia matkanhankaloittajia? Muuten tuntuisi jo hysteria tasoittuneen, mutta en menisi Head thrown:n äijista takuuseen ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
juuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juuze »

Reissu tuli tehtyä ja isommilta ongelmilta vältyttiin. Heathrowssa tuli vastaan ongelma, mitä pelkäsin. "sorry sir, no more than one bag, please". Piti läppärilaukku taitella kameralaukun sisään ja ottaa läppäri kainaloon. Ristus sentään mitä byrokratiaa. Ohjasi mut viereiselle pöydälle tekemään operaatiota. Käänsi selkänsä, niin en jäänyt taitosoperaatiota tekemään, vaan pinkaisin paikalta kahden laukun kanssa. Jos tarkempi setä olisi ollut, niin ruumaan olisi toinen laukuista mennyt. Onni onnettomuudessa. Jatkossa siis mukaan laukku, johon mahtuu sekä läppäri, että kuvauskalusto. :)
-Jussi
Nikon/Hasselblad
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

OskuK kirjoitti:Taitavat Yhdysvaltojen lisäksi olla Engannissa innokkaimpia matkanhankaloittajia? Muuten tuntuisi jo hysteria tasoittuneen, mutta en menisi Head thrown:n äijista takuuseen ;-)
Britit muistaa vielä hyvin IRA:n pommikampanjat, eli se "hysteria" on peräisin sieltä.

Muistan hyvin kun odottelimme kaverin kanssa Lontoossa bussia Skotlantiin, niin säännöllisesti kuuluteltiin, että älkää jättäkö laukkujanne vartiomatta. Löydetyt laukut viedään välittömästi pois ja räjäytetään...
Vastaa Viestiin