Tarkkana Rajalan hinnoissa !

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
htc

Re: Palvelua saa kun osaa vaatia.

Viesti Kirjoittaja htc »

spege kirjoitti:Itse asiassa minä vastustan tuota ulkomailta ostamista. Jos kaikki tilaisivat kameransa ulkomailta niin eihän Suomessa olisi yhtään kunnollista kameraliikettä!
Kyllä tuo periaatteesi kuulostaa jalolta ja oikealta, vaan jossain kulkee raja jossa itse ajat jalojen periaatteittesi yli - me kaikki! Okei, siis me jotka ostamme omalla kukkarolla! Tuo edellämainittu Tamracin reppu (Rajala 321 - Saksa 118) on varmaan lähellä oivaa esimerkkiä. En ole valmis maksamaan Sanomatalon vuokria "satasen repussa" yli kahtasataa.

Markkinatalouteen ja Euroopan unioniinkin kuuluu kysyä tarjous usealta taholta. Ostopäätökseen vaikuttavat monet asiat, eikä se fakta ettei pysty kilpailemaan markkinoilla saa ajatattaa kategorisesti kaikkia asiakkaita ulos kaupasta. Menetetytkin asiakkaat ovat ostamassa uutta kameraa keskimäärin... noh, kolmen kuukauden päästä ;-)

Palvelu on yksinkertainen asia, joko sitä on tai sitten ei. Omille nilkoilleen kusevat Sanomatalossa koko ajan kunnes ei ole tarvetta enää...

Kyllä asiantuntijaliike on hyvä olemassa, vaan kaikella lienee hintansa. Periaatteillakin.
- htc -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Spegen käynti kertomus on kuin kopio muutamasta käynnistäni Sanomataloon.

Mielestäni on aivan sama mikä liike on kyseessä, kunhan palvelevat, ja lisää se ostohalukkuutta että tuotteella on mielekäs hinta. Netissä on kyllä paljon tietoa laitteista, mutta tuntumaa ja käyttötietoa saatavilla olevista laitteistosta on aika vaikea etsiä etukäteen. Hyvillä myyjillä on usein omaakin kokemusta myymistään laitteista.

Itäkeskuksen Helioksen myyjä esitteli jotakin laukkua, hänellä ei kuitenkaan ollut tarjota sopivaa, joten hän ehdotti aivan muun tyyppistä välinettä, mitä myydään sähkömiehille vastaavaan tarkoitukseen. Tällaista kutsun palveluksi, en ole liikkeessä monta kertaa asioinut, mutta sielläkin on palvelu on jotain aivan muuta ja varmasti tarvittaessa käyn uudelleen. Samalla käynnillä kävin vielä toisessa liikkeessä Midor ja taas palvelu oli aivan mitä hienointa.

Itse en milloinkaan osta mitään miettimättä ensin hetken. Useimmiten tarkistan hinnan useista eri liikkeistä ja yleensä myös netistä. Teen mieluiten ostokseni suoraa liikkeessä jotta saan palvelua. Jos tiedän tuotteen, hankintani kohdistuu yleensä edullisimpien joukkoon, vaikka onhan kätevyydelläkin merkityksensä. Mitä tulee ulkomailta ostoon, teen sen katukaupassa siinä missä Suomestakin. Mitä hintoihin tulee, yleensä Suomessakin pääsee sopivia kanavia pitkin kohtuullisiin hintoihin, ettei tarve ole niin kova kauemma lähteä, mutta oikealle palvelulle osaan antaa arvoa sekä Suomessa että ulkomaillakin.

Ei hyvät Suomalaiset liikkeet lopu, onhan täällä muitakin kun Rajala ja onhan kai sieltä toiset saaneet palveluakin, vaikken juuri koskaan ole sitä itse saanutkaan. Pääkaupunkiseudulla on asiaan vihkiytyneitä kameraliikkeitä koko joukko, joilla on palvelu viimisenpäälle kohdallaan. Oikeastaan kritiikkiä en kohdistaisi kovin laajasti muihin liikkeisiin, onhan myyjällä itsellä avaimet palveluun.
bugi

Viesti Kirjoittaja bugi »

Lisätään nyt sitten omatkin kokemukset tähän keitokseen.

Olen käynyt sanomatalon Rajalassa sellaisen 5-6 kertaa. Kertaakaan ei ole tullut hyvää (saatika erinomaista) palvelua. Kerran on tullut kohtuullista. Muut kerrat huonoa tai ei ollenkaan. Myönnettäköön että kaksi kaksi kertaa olen sieltä jotain ostanut, kummallakaan kerralla en oikeastaan tarvinnut palvelua, ja sain palvelua juuri tarpeeksi, eli sisään-haluan-paljonmaksaa-otan-kiitoshei. Ostin sieltä siksi että ensimmäisellä kerralla hinta oli kohtuullinen, toisella kerralla (melkein legenda tapaus) Slik Pro 400 DX kunnon tarjouksessa.

Ihan ensimmäisellä käyntikerralla menin vain katsomaan kameraa (hyi hyi minua), mutta kysyin kuitenkin hintaa. Ehkä se olisi ollut vain 20-30 enemmän siitä millä 90% "nettipuljuista" oli myymässä. Ei ollut, vaan 100e enemmän, ja 650e kamerasta en ollut valmis maksamaan 100e extraa. Varsinkaan kun silloinkaan ei tullut kovinkaan kummoista palvelua (ensimmäisen viiden minuutin jälkeen). Ja myöhemmin selvisi että myyjä oli jopa antanut väärää tietoa yhteen neljästä kysymyksestäni (oli kuitenkin kovin varmanoloinen vastauksestaan). Ainut hyvä muisto kyseisestä kerrasta: myyjä jopa soitti maahantuojan huoltoon saadakseen selville yhden teknisemmän asian. En kylläkään muista että selvisikö se.

(Kun kyseinen kamera vihdoin saapui suomeen asti, 95% kaupoista, mukaanlukien useimmat fotoliikkeet, tiputti hinnan tuon 650e:n kieppeille. En siinä vaiheessa enää tarkistanut rajalan hintaa, olin saanut jo kamerani.)

kaiveli ja spege kirjoittivat heidän asiantuntemuksestaan (tosin kaiveli ei maininnut mikä rajala)... Asiantuntija ei tunne pelkästään yhtä tai kahta kameraa, vaan mielellään kaikki mitä putiikista löytyy, ja jos ei vielä tiedä, niin joko rupeaa samantien kaivamaan manuaalia esiin - "venaas hetki, otetaan selvää" - tai sitten lupaa ottaa selvää mahdollisimman pian. Eli voidaanko jo puhua siitä että sanomatalon rajalasta ei saa palvelua _eikä_ asiantuntemusta (jolla kummallakin voisi perustella kalliita hintoja). (Tämä oli retorinen kysymys.)

Ja ajatellaanpa asiaa näin: Jos kerran myyjä istuu/seisoo/maleksii siellä liikkeessä joka tapauksessa (ja palkka juoksee), niin riippumatta siitä lukeeko hän sisääntulijan ajatukset vai ei, ja onko sisääntulija aikeissa vain hypistellä (kaikkihan ovat...) vai ostaa (kaikkihan ovat, eivät vain välttämättä kyseistä liikkeestä korkean hinnan vuoksi), voisi myyjä silti ihan hyvin palvella asiakasta. Vaikka myyjä _tietäisi_ että asiakas ei aio ostaa tai aikoo ostaa muualta, voi hän silti palvella. Miksikö? Koska mitään se myyjä ja kauppa ei siinä menetä, mutta hyvän palvelun saanut asiakas saattaa tulla uudestaan, ja uudestaan, ja ... ja joku päivä saattaa hän jopa ostaakin jotain. Huonolla palvelulla asiakas ei enää palaa, eikä näin ollen ole ostamassa edes vahingossa tai "päivän tarjousta". Okei, jos kaupassa on ruuhkaa, niin sitten voin ymmärtää priorisoinnin, mutta hmm... mistä he tietävät ketä kannattaa palvella ja ketä ei...poislukien "kanta-asiakkaat", heitä tietysti kannattaa palvella - paitsi että taisin jossain joskus lukea että vanhat kanta-asiakkaat saattavat itse asiassa olla monesti se asiakasryhmä joka tuo vähiten rahaa sisään. Riippuu tietysti siitä kuinka kanta-asiakas määritellään.

Otetaanpa vertailukohdaksi muutama (== neljä) pääkaupunkiseudun elektroniikkaliikettä. Jokaisesta olen saanut vähintään kohtuullista palvelua, usein hyvää, joskus erinomaista. Ja mikä parasta, jos kysyy jotain komponenttia (tai kertoo mitä on aikeissa tehdä, he osaavat joskus jopa kertoa mitä tarvitset == todellisia asiantuntijoita), jota heillä ei ole, he usein kertovat mistä kilpailevasta liikkeestä sitä (todennäköisesti) löytyy.

Useasta liikkeestä hintojen tarkistelu on ihan normaalia markkinataloutta ja kaupankäyntiä. Hypistely liikkeessä ja osto nettipuljusta onkin jo toinen juttu, mutta hei, kaupat nyt vain ovat uuden tilanteen edessä: nettimyynti, EU:n sisäinen kaupankäynti jne. Korkeilla hinnoilla ja vanhoilla itsepäisillä asiakkailla he eivät pitkään pärjää, ei vaikka tarjoaisi _erinomaista_ palvelua. _Hiukan_ korkeammat hinnat _ja_ erinomainen palvelu saattaa pitää elossa.

Kaikki edellä on tietysti vain mutua ja hypoteettistä jossittelua. Käytännössä: en enää kurvaa sanomatalon _läpi_ rautatieasemalta Tennispalatsiin mennessä, mutta DataClubissa saatan käydä. Tarkistan kyllä netistä aika ajoin maanantaishokit (kiitos hyvästä jalustasta rajalalle, niin sitä kauppaa käydään), mutta varsinaiseksi asiakkaaksi minua ei enää saa. Sopii kaupan miettiä kuinka he siinä onnistuivat, jopa näin nopeasti, ylipäänsä kovin moni kauppa pääkaupunkiseudulla ei ole siinä onnistunut. Tarkasti sanoen sanomatalon rajala on vasta toinen liike. Ensimmäiseksi pääsi jo 9 vuotta sitten Mechelininkadun BT-mikro: hinnat nousi, palvelu huononi, asiantuntemus paljastui heikoksi (nykyään saattaa olla jo toisin, mutta en ole käynyt enää katsomassa.. no ainakin netissä hinnat on edelleen kovat). Kolmanneksi on hitaasti kiiruhtamassa verkkokauppa.com; hinnat ovat pikkuhiljaa nousseet, palveluhan ei heidän kaupantekoformaattiin ikinä kuulunutkaan (mutta rehellisestihän ne sen aikoinaan kertoivat) vaikka sitä ilmeisesti yrittää nyttemmin lisätä, ja asiantuntemuskin on useamman tilatun valmiiksi _väärin_ kasatun koneen perusteella paljastunut heikoksi. Sieltä saa sentään monia asioita vielä halvalla, ja sen vuoksi sitä tulee käytetyksi, ja toisaalta siksi että kovalevyjä tai IDE-kaapelia ei juuri tarvitse "hypistellä" ;)

Otetaanpa rento takakeno ja annetaan rajalalle kiitos - ilman heitä emme välttämättä osaisi arvostaa muita liikkeitä.

Huh, tulipas pitkä tarina, ja paljolti vieläpä vanhan toistoa. Tämäkin lause vielä :P

Markku Hassinen
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Siinä mielessä keskustelu on oikeilla linjoilla, että palvelu on se kriteeri, mitä arvostellaan. Hyvä palvelu ei maksa liikkeenharkoittajalle sen enempää kuin huonokaan. Ja seurauksena hyvästä palvelusta asiakasvirta kasvaa, myynti nousee ja toiminnan ennustettavuus paranee.

Sen sijaan tuo suomalaisten katuliikkeiden hintojen vertailu edullisimpiin nettiliikkeisiin on kohtuutonta. On eri asia toimia keskellä eurooppaa, (mahdollisesti ilman varastoa, henkilökuntaa, kallista sijaintia kaupungissa) kuin täällä periferiassa, missä asiakasta vilkkaallakin kauppakadulla voi joutua odottamaan pitkän tovin.

Nettikauppa lienee tehnyt jonkinlaisen loven nimenomaan näihin semi-pro laitteiden myyntimääriin maassa. Ymmärrän hyvin, että jossain menee hintojen kipuraja, ja ulkomailta tilaaminen on mielekkäin vaihtoehto yksityiselle kuluttajalle.
Mutta mikäli joku tilaa ulkomailta periaatteellisista syistä, en hänen toimintaansa ymmärrä. Asia pitää kyetä näkemään laajemmin; jos todella haluamme Suomeen euroopan halvimmat hinnat, pitää meidän olla valmiit vastaanottamaan myös euroopan alimmat palkat ja huonoin sosiaaliturva. Sellaisissa maissa ei rahvas valokuvausta harrasta.
Pekka M.Nurminen
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

4x5 kirjoitti:jos todella haluamme Suomeen euroopan halvimmat hinnat, pitää meidän olla valmiit vastaanottamaan myös euroopan alimmat palkat ja huonoin sosiaaliturva. Sellaisissa maissa ei rahvas valokuvausta harrasta.
Hey, come on! Ollaan eeuussa, eikä se saksa mikään banaanivaltio ole! Hintojen TÄYTYY olla suhteessa siihen mitä saa. Jos haluan laitteen ja palvelua (enkä sillä tarkoita sujuvaa rahastusta), olen varmaan valmis maksamaan siitä jotain, MUTTEN ENEMPÄÄ! Tuo 321 satasen repusta on tottakai ääriesimerkki, mutta tosi! Ei se ole koskaan liike-elämä ollut asiakkaan hyväntahtoisuudesta ja säälintunteesta kiinni. Kilpailukyky muodostuu useasta asiasta, joista hinta on yksi merkittävin. Homma ei toimi "ostakaa nyt ihmeessä kalliilla että suomessa säilyisi edes yksi kauppa" -periaatteella. Olen itse IT-alalla ja joudun "nuolemaan" myös niiden asiakkaiden kengät, jotka eivät meiltä osta. Se on sitä markkinataloutta. On asiakkaita, jotka arvostavat muita asioita kuin hintaa ykkösenä ja valitsevat omien kriteeriensä perusteella. Oleellista tuossakin on että he katsovat saaneensa hinnasta huolimatta kokonaisedullisempaa tuotetta! Kenties palvelu arvostetaan ylemmäksi kuin väliin jäävät eurot!

Nettikauppailmiö on globaali, vaan toivottavasti otsikon kauppa ja muutkin vastaavat haasteeseen, muuten on edessä huonot ajat - kaupoille!

Ja anteeksi vaan, tuo "ostan aina kotimaisesta kaupasta kalliilla" kuulostaa periaatteena naurettavalta, ellei sitten ole kyseessä työnantajan rahat - tai kamerakaupan omistaja ;-)
- htc -
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Hey, come on! Ollaan eeuussa, eikä se saksa mikään banaanivaltio ole!
Tuo tieto ei jostain syystä yllättänyt minua. Saksan talous on EU-alueen suurin, mutta pahasti alijäämäinen. Kuitenkin suuren volyyminsä ansiosta isot valtiot yleensä kykenevät suht. hyvin korjaamaan talouttaan. Suomi on pieni maa, meidän taloutemme korjausliikkeet ovat välittömästi omasta selkänahasta pois, kuten viime lama osoitti.
Uusien "halpojen" keski-euroopan maiden pian liittyessä EU:hun tullaan varmasti näkemään myös nettikauppojen siirtymistä kevyemmän verotuksen ja halvemman työvoiman maihin. Saksalaiset ja ranskalaiset ovat (toisin kuin suomalaiset) tarkkoja kansallisten etujensa vaalimisesta, voi olla että siellä korotetaan asiasta montakin ääntä.
Meiltäkin on monen alan yrityksiä siirtynyt jo Suomenlahden eteläpuolelle, ja tahti varmasti kiihtyy keväällä. Elcoteqin reilu tarjous työntekijöilleen siirtyä Viron tehtaille - virolaisella palkalla - tulee vielä tutuksi monessa firmassa.

Mutta mitäs me poijaat työpaikoista, taputetaan vaan käsiämme ja riemuitaan halvemmista kännykän soittoäänistä!
Olen itse IT-alalla ja joudun "nuolemaan" myös niiden asiakkaiden kengät, jotka eivät meiltä osta. Se on sitä markkinataloutta.
Kaikessa kaupankäynnissä on aina pyrkimys saavuttaa asiakkaan hyväksyntä myytävälle tuotteelle. Markkinatalous ei tähän ole mitään uutta ole tuonut.

Kuten aluksi sanoin, pidän keskustelua palvelutasosta erittäin tärkeänä, ymmärrän että liian suuret hintaerot johtavat ostamiseen nettimaailmasta. Mutta sitä en ymmärrä että periaatteesta ostetaan muualta kuin kotimaasta. Hölmömpää oman oksan sahaamista on vaikea keksiä.

Mainitaan nyt vielä etten ole kamerakauppias.
Pekka M.Nurminen
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

En tainnut onnistua tuon pointtini esille tuomisessa. Mielestäni kaupat hinnoittelullaan AJAVAT meidät nettikauppoihin. Eihän kukaan PERIAATTEESTA työnnä rahojaan "pimeään reikään" ja jää odottelemaan viikkokaupalla mahdollista tulosta jos kokee saavansa kokonaisvaltaisesti parempaa tuosta kadun toiselta puolelta. Oma ääriesimerkkini yhdistetynä töykeään palveluun ei todellakaan ole ahdasmielisyyttäni, eikä elcoteqin strategian palvontaa, päinvastoin. Se on HUOLI! Minulla ei ole varaa tekohengittää nykyaikaan sopeutumatonta kauppiasta kahdellasadalla eurolla jokaisen satasen repun kylkiäisenä, EIKÄ SE SUINKAAN OLE MINUN TEHTÄVÄNIKÄÄN! Mielestäni kaupoilla on vain paljon tekemistä ja uusien haasteiden selättämistä ennenkuin tulevaisuus on turvattu. Siihen asti ostan sieltä jossa koen saavani rahoilleni vastinetta - Suomestakin, jopa Rajalasta.

Kyllä minä tuon Pekan pointin ymmärrän, vaan mielestäni se on palvelun tarjoaja (yhteiskunta?) joka on tässä haasteiden edessä ei kuluttaja! Meillä kuluttajilla voi toki olla ratkaisun avaimet tiedossamme, vaan ei kukkarossa varaa siihen. Jaloa ja kauaskatseista tai ei.

Eikä tästä kiihkeästä tekstistä saa loukkaantua hyvän keskustelun lomassa. Se on huoli joka tällaista entistä kamerakaupassa-asujaa painaa. Yhteensä kuukausia EP-Kamerassa viettäneenä ja tätä katoavaa kansanperinnettä kaipaavana keljuttaa jos kamerakauppojen tulevaisuus on uhattuna.

"to survive you have to adjust"
- htc -
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Kyllä minä tuon Pekan pointin ymmärrän, vaan mielestäni se on palvelun tarjoaja (yhteiskunta?) joka on tässä haasteiden edessä ei kuluttaja!
Uskon ymmärtäväni näkökantasi, mutta haluan muistuttaa että kuluttajat ovat juuri samoja kansalaisia, joista yhteiskunta koostuu.
Eikä tästä kiihkeästä tekstistä saa loukkaantua hyvän keskustelun lomassa. Se on huoli joka tällaista entistä kamerakaupassa-asujaa painaa. Yhteensä kuukausia EP-Kamerassa viettäneenä ja tätä katoavaa kansanperinnettä kaipaavana keljuttaa jos kamerakauppojen tulevaisuus on uhattuna.
En ole hiukkaakaan loukkaantunut, vaan tyytyväinen siitä että kissa nostetaan aika ajoin pöydälle ;-)
Eskon puodissa asioiminen on ollut itsellenikin aina antoisaa (toivottavasti myös hänelle) ja liike edustaa monessa mielessä suomalaista fotokauppaa parhaimmillaan, vaikkakaan varsinainen digifriikin taivas liike ei ole.
Pekka M.Nurminen
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

htc kirjoitti:Kyllä minä tuon Pekan pointin ymmärrän, vaan mielestäni se on palvelun tarjoaja (yhteiskunta?) joka on tässä haasteiden edessä ei kuluttaja!
Eikun siis huomasin kirjoittaneeni "ei ymmärrettävästi" sorry! Tarkoitin että palvelun tarjoaja on haasteiden edessä ja jos ne haasteet ovat ylitsekäymättömiä, niin lie valtiovallanKO (yhteiskunta) tulisi saattaa kaupankäynnin edellytykset oikealle tolalle (en siis oikeasti tiedä mistä palikoista nuo hinnanerot muodostuvat). Tuo Viron kaljaralli lie esimerkki asiasta jolle lie pitäisi jotain tehdä (toimittavatkohan UPSilla kotiovelle ;-), ettei Iisalmelaisen kannattaisi Olviaan Virosta asti noutaa.

Toivottavasti kirjallisen ilmaisukykyni puutteista huolimatta asian tuolta pystyy pongaamaan ;-) Niin ja ymmärsin kyllä että olemme kaikki mukana tuossa yhtälössä.

Eskon kauppa edustaa sitä kameramaailmaa, johon ei liene kohta enää paluuta hinnoista tai niiden puutteesta huolimatta ja se on sääli se. Se jos mikä on paikka jossa varsinainen asia unohtuu (siis jos se asia nyt on se valokuva) noita klassikkoja katsellessa.
- htc -
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Aivan alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

Kovinpa Rajala on foorumilla saanut kyseenalaista mainetta. Itselläni ei ole kuin yksi välineen vaihtokokemus kyseisestä liikkeestä, ja se sujui aivan moitteetta, sekä itse tuotteen, palvelun että hinnan osalta.
Syy Rajalassa vähäiseen asiointiini on kyllä muualla kuin mainituissa asioissa, lähinnä se että olen jo aikaa sitten löytänyt tarpeitani parhaiten palvelevat paikat.

Se mikä minua ihmetyttää, on vaikutelma siitä ettei porukka ole selvillä muiden liikkeiden olemassaolosta Helsingissä. Rajala on ehkä vahvasti näkyvillä netissä, mutta eihän tarvitse ottaa kuin puhelinluettelo tai Kamera-lehti käteen ja katsoa muiden osoitteet.

Uskallan väittää, että paras palvelu ja jopa parhaat valikoimat löytyvät sieltä missä työaika ei mene nettisivujen päivitykseen vaan asiakkaan palveluun.
Pekka M.Nurminen
jperala
Viesti:

Rajala

Viesti Kirjoittaja jperala »

Kun etsiskelin D60 digiä, ja Rajala oli ainoa paikka mistä löytyi niin piti soitella, ja jo puhelimessa lähti 40 euroa kamerasta, mikä mielestäni on jo rahaa... kävin hakemassa kameran ja kaikki sujui hyvin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
martti65
Viesti:

Haluaisin sanoa palvelusta vielä:

Rajala on aika loppuun kulutettu aihe, mutta loistavaa palvelua Helsingin kamera-alan liikkeissä olen saanut ainakin:
Midor, Itäkeskuksen Helios, MR-Kamera, Foto Fennica, Optotek ja vaikka Tanner huollot vain muutamia mainitakseni. Kaikissa näissä olen vähintäänkin saanut erinomaista palvelua, tietoa on ollut riittävästi tai sitä on hankittu. Hinnat vaihtelevat liikkeittäin, mutta palvelu on vähintäänkin hyvää.

Yksikään liike näistä mainitsemistani ei ole jättänyt asiantuntemustaan heikolle tasolle ja kiinnostus asian hoitamiseen on ollut esimerkillistä. Mitä tulee hypistelemiseen ja muuhun tutkimiseen näinkin tarkoille (hulluille) asiakkaille on tarjottu mahdollisuus perusteelliseen tutustumiseen.

Muitakin liikkeitä olen käyttänyt, jopa Stockmannin kameraosastolla on palvelua saanut. Huonot kokemukset tietysti aina korostuvat, mutta tietty säännöllisyys tuntuu olevan näiden kokemusten varjolla jokaisessa paikassa, osataan tai sitten ei. Mukava, että hyviäkin liikkeitä on. $;~)
PeSa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeSa »

sanotaan nyt, että joidenkin nettikauppojen 2-3% katehinnoilla (jopa 0% kate - markkinoiden valtaus, oma tuonti, mainostulot) ei todellakaan ylläpidetä kalliita liiketiloja, myyjiä, VARASTOA, jälkihoitoa - ylipäätään mitään pisnestä ilman miljoonien eurojen liikevaihtoa.....

Todennäköisesti ovat kyllästyneet kameroiden hypistelijöihin, jotka sitten testattuaan tilaavat Saksasta, sekä hintojen mollaajiin.. "mutkun tuolta Taiwanista saisi tuohon ja tuohon hintaan"...
Rajala eikä muukaan viralliselta taholta tuotteet ostava liike ei pahemmin voi vaikuttaa hintatasoon, se "ilma" on muualla. Isommalla liikkeellä on isommat hinnat mutta kattavammat varastot - ei tarvitse odotella viikkoja.

Minä ainakin suosin kotimaista.

Pena
martti65
Viesti:

Vaikkei Rajala kauheasti voi vaikuttaa hintatasoon, palvelualttiutta saa kotimaisilta muilta, joilla käytännössä on samat kanavat kun Rajalallakin.

Se ilma olisi selitettävissä jos edes yrittäisivät myydä ja palvella. En vain muista kertaa, jolloin en olisi toiselta suomalaiselta saanut parempaa palvelua ja useimmiten myös parempia hintoja.

Rajalalla on muuten varmasti ammattipuolen kovin myynti ja luulisi myös kohtuullisin sisäänostohinta, joten en usko että ilma jää aina pelkästään tukkuportaalle. Jos liikkeet harjoittavat omaa tuontia Euroopan alueelta, en pidä sitä mitenkään ongelmallisena. Jos virallinen maahantuoja tuotteet vielä takuuhuoltaa, miksi täytyisi näitä väliportaita rahoittaa.

Vaikkapa Canonin tuotteita ostaessa en usko että Canonia kiinnostaa onko tuote ostettu Canonin A tai B lähteen kautta, varsinkin jos tuoja on Suomalainen liike, ei tuo rasita muita kun kielitaidottomia, jos noita ohjeita kauheasti tarvitsee voi tuon ylimääräisen hinnan varmasti maksaa. En itse kannata kovinkaan paljon nettikauppaa, harvoin kun se on paikanpäälle ostosta oikeasti halvempaa.

Hyvä liike, hyvä palvelu, hyvät tuotteet ja oikea hinta, kaikki mitä ostaja tarvitsee. Lopusta selviää rahalla.
PeSa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeSa »

----- Jos liikkeet harjoittavat omaa tuontia Euroopan alueelta, en pidä sitä mitenkään ongelmallisena. Jos virallinen maahantuoja tuotteet vielä takuuhuoltaa, miksi täytyisi näitä väliportaita rahoittaa ----

Tuo "vapaaehtoinen" takuuhuolto koskee ainoastaan - Ja VAIN ainostaan yksityisen asiakkaan omaa tuontia. Maahantuojafirma (pikkufirma ohi Canonin) on AINA vastuussa tuonnistaan - huollosta jne.... He joutuvat OSTAMAAN sen Canonin valtuuttamalta huoltofirmalta.

Pena

p.s. Miksi muuten ostaa tällaiselta todella "välistävetofirmalta - oma maahantuonti" kun tämänkin VÄLIKÄDEN voi välttää tilaamalla itse ulkomailta. Näin on vahvemmilla jatkossa ongelmatilanteissa. Ja saa vielä halvemmalta.
J-Koo

Viesti Kirjoittaja J-Koo »

Kyllä se on se palvelu, joka myös ratkaisee. Äänestän oitis jaloillani, jos palvelu ei pelaa. Turun Rajaloissa en ole ikinä saanut huonoa palvelua (Eerikinkatu, Yliopistonkatu).

Montaa muuta kautta olen tullut tutuksi firman kanssa, eikä ole huonoa sanottavaa. Työnantaja on myös hurahtanut valokuvaukseen ja ostelee melkoisen usein uusia kameroita ym. Ehkä johtuu liikkeeseen kannetusta rahamäärästä (eikä ne nyt NIIN suuria ole), että hinnat ovat tippuneet kyllä kiitettävästi ja palvelu on pelannut.

Osa tuotteista on tolkuttoman kalliita, osa taas ei. Niinhän se on muuallakin!
martti65
Viesti:

Uskoisin, että jaloilla äänestäminen on koskenut lähinnä Helsingin Sanomatalon pistettä, muita on jopa kehuttu.

Myynti tapahtuma on aina myymälässä sosiaalinen tapahtuma, jos se on vain tekninen ostotapahtuma sen voi tehdä missä maassa tahansa, koneella tai ilman. Palvelu on silloin samalla tasolla kun sitä ei ole.

No, pohjalta pääsee aina ylöspäin, ellei pohjaan tule reikää. Asiakkaiden luottamuksen palauttaminen on aika työlästä mutta kyllä sekin ajalla onnistuu.
seija

Viesti Kirjoittaja seija »

martti65 kirjoitti:Haluaisin sanoa palvelusta vielä:

Rajala on aika loppuun kulutettu aihe, mutta loistavaa palvelua Helsingin kamera-alan liikkeissä olen saanut ainakin:
Midor, Itäkeskuksen Helios, MR-Kamera, Foto Fennica, Optotek ja vaikka Tanner huollot vain muutamia mainitakseni. Kaikissa näissä olen vähintäänkin saanut erinomaista palvelua, tietoa on ollut riittävästi tai sitä on hankittu. Hinnat vaihtelevat liikkeittäin, mutta palvelu on vähintäänkin hyvää.

Yksikään liike näistä mainitsemistani ei ole jättänyt asiantuntemustaan heikolle tasolle ja kiinnostus asian hoitamiseen on ollut esimerkillistä. Mitä tulee hypistelemiseen ja muuhun tutkimiseen näinkin tarkoille (hulluille) asiakkaille on tarjottu mahdollisuus perusteelliseen tutustumiseen.

Muitakin liikkeitä olen käyttänyt, jopa Stockmannin kameraosastolla on palvelua saanut. Huonot kokemukset tietysti aina korostuvat, mutta tietty säännöllisyys tuntuu olevan näiden kokemusten varjolla jokaisessa paikassa, osataan tai sitten ei. Mukava, että hyviäkin liikkeitä on. $;~)
Olen lähdössä kierrokselle (Helsingissä) eri liikkeisin ja kuulisi mielellään lisää vinkkejä niistä liikkeistä joita voisi suositella!!!
Välillä on tuntunut, että työntäsi päänsä karhun pesään kun on pyörähtänyt muutamissa kameraliikkeissä joten haluaisi säästää mielenterveyttä ja sitä aikaakin turhista ostosretkistä. Hapetonta ilmaa olen itse kokenut Mikonkadun fotoyksissä sekä jo paljon puhutusta Sanomatalon Rajalasta ja sitä hyvää palvelua mm. Mannerheimin foyksissä, MR-kamerassa. Itse arvostan hyvää palvelua. Olen välillä tehnyt ostokseni hieman kalliimalla hinnalla saadakseni hyvää palvelua.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Nasta juttu, jos siihen on varaa, mutta oikeassa olet: jos ei ole ihan varma siitä, mitä tarvitsee jne, niin myyjän asiantuntemus olisi tarpeen.
Lienee selvää, ettei asiakas halua mennä fotoliikkeeseen tuntemaan oloaan typeräksi.

Ehkä ne myyjät ovat niitä pettyneitä wannabe-kuvaajia tai muuten vain eivät toiveammatissaan. Omat elämän pettymykset vai vihainen anoppi eivät kuitenkaan oikeuta asiakkaiden yliolkaiseen kohteluun, mutta Suomessahan saa lähes kategorisesti paikassa kuin paikassa surkeaa palvelua.

Itse tiedän, mitä haluan joten myyjät eivät ole pääseeet nenille hyppimään, mutta jos joku tuote maksaa Suomessa halvimmillaan 415 e ja Ruotsin tai Saksan nettikaupassa 300 ja risat, niin on melko helppo valita, mitä tekee: äänestän Visallani.
seija

Viesti Kirjoittaja seija »

Niin, no en nyt kaikkea osta kalliilla, mutta joitain ostoksia ja ne pyrin sitten siihen samaan paikkaan sijoittamaan. Tuosta huonosta palvelusta pistää miettimään, että jos hintakilpailu on niin kovaa markkinoilla niin miksi sitten ei siihen palveluun panosteta. Mikäs sen myyvämpää kuin hyvä palvelu! Ainakin se palvelisi osaa kohderymää ja liike erottuu joukosta. Kun niitä on niin vähän. Ja kuvittelisi, että riittää asiakkaita jolla on vielä monta kysymystä joita voisi sitten rohkein mielin esittää kun ei heti käteen purra kättelyvaiheessa. Ja siinä samassa voisi asiakas erehtyä jotain ostamaankin.
Vastaa Viestiin