Ostin aikanaan Anttilasta sen Haman laturin + akut, myöhemmin vielä vara-akutkin. Kahden kuukauden käytön jälkeen uudemmasta satsista kaksi akkua ei suostunut latautumaan, laturi näytti punaista virhesignaalia. No uudet 4 akkua sain 7 eurolla, kun myyjä halusi päästä helpolla.
Meni taas muutama kuukausi, ja vara-akuista loppui puhti. Tarkistin Bilteman paristotesterillä, niin oli yhdestä akusta latinki loppu, muut toimivat kyllä. Onneksi oli ne kaksi ylimääräistä akkua...
Opetus: hanki akkutesteri, vältyt monelta harmilta!
akkujen kunto
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 26
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Opetus: hanki GP Smart Travel Kit
Ei ongelmia.
-
Ei ongelmia.
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Minulla GP rapid ei suostu lataamaan jos akku on liian tyhjä, mutta Energizer lataa senkin. Liian huono akku ei lataudu siinäkään jos ei anna "alkuvauhtia" akulle 12V virtalähteellä. Myönnetään, jos akku on noin huonossa kunnossa niin ei siitä ole enää digikameraan, mutta salama tai kannettava CD-soitin kelpuuttaa.Ari kirjoitti:Opetus: hanki GP Smart Travel Kit
Ei ongelmia.
-
Sepe
--
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kävin ulkoilemassa kameran kanssa ja tuloksena 2 x 4 tyhjää akkua, siis kameran mielestä. Ulkona oli +6 ,tuulista ja kamera roikkui kaulassa.
Tuli noita hiukan tutkittua ennen uudelleen latausta.
Ensimmäinen satsi; GP 1800mAh suoraan taskusta mittariin.
Akku #1 1.24V - #2 1.26V - #3 1.24V - #4 1.24V yht. 4.98V, kaikki näyttäisi olevan kunnossa, jännitteet on tasaiset.
Kytkettynä tyhjennysautomaattiin, kuorma noin 0.9A
Akku #1 0.99V - #2 1.17V - #3 1.14V - #4 1.16V yht. 4.46V, no jopas tuli eroja. Ei kannata luottaa mittaukseen ilman kuormaa.
Joku oli ko. kameran joskus testannut ja todennut kameran sammuvan 4.43V kohdalla eli aika lopussa olivat.
Puolen tunnin kuluttua tilanne on seuraava:
Akku #1 0.99V - #2 0.92V - #3 1.05V - #4 0.80V yht. 3.76V
Ensialkuun lukemat jopa nousivat johtuen akkujen lämpenemisestä.
Tarkoitus on vetää akut tyhjäksi johonkin 0.5V kieppeille ennen latausta (tai niin alas kun tuolla saa tyhjennettyä). Akkuja on aika paljon ja aloitin testauksen vähemmän tärkeillä enkä ole huomannut negatiivisia sivuvaikutuksia eli kaikki on hengissä vielä parinkin tyhjennyksen jälkeen. Olin jopa havaitsevinani käytön jälkeen akkujen olevan tasaisemmin tyhjentyneet, mutta mittaustulokset ei ole tallessa.
Alkoi nuo akut temppuilla etenkin tuon patterirohmun (TM) kanssa jos erehtyi ulos menemään pakkasella. Päätin tehdä asialle jotain ja aika näyttää pitääkö ostaa uusia nyt vai heti :)
Tuossa kuva tyhjennyslaitteesta. Tuota kolvaillessa ei tullut mieleen, että siitä otettava kuva tulisi nettiin :p Kytkentä on radioamatöörilehdessä 3 2004 OH1TH:n artikkelissa sivulla 22.
Itse tein hieman yksinkertaisemman version eli jätin valinnaiset sarjavastukset pois. Jos nuo ledit ei kestä niin sitten harkitsen asiaa uudelleen. Vanhasta romusta sain noita numeronäyttöjä eli yhdessä on 8 lediä ja kun noita on kaksi niin virta/ledi tyhjennyksen aluksi nousee noin 60mA kohdille. Näyttö kuumenee epämiellyttävän kuumaksi, mutta ei sitä ole pakko pitää kädessä :) Pian se kuitenkin jäähtyy kun jännite hieman laskee. Ledien kynnysjännite ja virrantarve hieman vaihtelee värin ja koon mukaan. Sitä mukaa kun kahden akun yhteinen jännite tipahtaa ledien ledien kirkkaus laskee kunnes menee pimeäksi. Ledeistä löytyy tietoa googlella tai http://www.teknofokus.fi/Infotf/ledinfo.htm Teoriassa punaisilla ledeillä kynnysjännite on 1.8V eli jos akut on tasavahvoja niin molempien jännite on tippunut 0,9V kun tyhjennys on loppu ja ledit pimenee. Käytännössä tilanne on usein 0.6V vs 1.1V (näillä ledeillä kynnysjännite tuntuu olevan ~1.6V). Jos noita vekottimia on kaksi ja molemmat on menneet pimeäksi niin voi etsiä ne kaksi millä ledit vielä palaa. Siis mittari ei ole pakollinen varuste tämän lisäksi.
Nyt on kulunut tunti ja virta on tippunut 0.05A kohdalle (50mA). Luulisin, että tämä tyhjennys menee likimain seuraavan ohjeen mukaisesti.
http://www.buchmann.ca/Chap10-page2.asp
Laturi on ilman mitään temppuja ladannut näin tyhjätyt akut, ongelmia ei ole ollut. Laturina GP Powerbank Rapid.
Kaksi tuntia aloituksesta tilanne on seuraava:
Akku #1 1.08V - #2 0.55V - #3 1.03V - #4 0.63V yht. 3.29V
Tuli "paritettua" nuo uudestaan eli heikot ja vähä paremmat keskenään. Heikompi pari yhteensä 1.65V ja ledit palaa melko himmeästi. Vahvempi pari kirkkaasti 1.75V.
En sano, että tässä mitään järkeä olisi tai näin pitää menetellä, mutta menee se aika näinkin :)
Sepe
Tuli noita hiukan tutkittua ennen uudelleen latausta.
Ensimmäinen satsi; GP 1800mAh suoraan taskusta mittariin.
Akku #1 1.24V - #2 1.26V - #3 1.24V - #4 1.24V yht. 4.98V, kaikki näyttäisi olevan kunnossa, jännitteet on tasaiset.
Kytkettynä tyhjennysautomaattiin, kuorma noin 0.9A
Akku #1 0.99V - #2 1.17V - #3 1.14V - #4 1.16V yht. 4.46V, no jopas tuli eroja. Ei kannata luottaa mittaukseen ilman kuormaa.
Joku oli ko. kameran joskus testannut ja todennut kameran sammuvan 4.43V kohdalla eli aika lopussa olivat.
Puolen tunnin kuluttua tilanne on seuraava:
Akku #1 0.99V - #2 0.92V - #3 1.05V - #4 0.80V yht. 3.76V
Ensialkuun lukemat jopa nousivat johtuen akkujen lämpenemisestä.
Tarkoitus on vetää akut tyhjäksi johonkin 0.5V kieppeille ennen latausta (tai niin alas kun tuolla saa tyhjennettyä). Akkuja on aika paljon ja aloitin testauksen vähemmän tärkeillä enkä ole huomannut negatiivisia sivuvaikutuksia eli kaikki on hengissä vielä parinkin tyhjennyksen jälkeen. Olin jopa havaitsevinani käytön jälkeen akkujen olevan tasaisemmin tyhjentyneet, mutta mittaustulokset ei ole tallessa.
Alkoi nuo akut temppuilla etenkin tuon patterirohmun (TM) kanssa jos erehtyi ulos menemään pakkasella. Päätin tehdä asialle jotain ja aika näyttää pitääkö ostaa uusia nyt vai heti :)
Tuossa kuva tyhjennyslaitteesta. Tuota kolvaillessa ei tullut mieleen, että siitä otettava kuva tulisi nettiin :p Kytkentä on radioamatöörilehdessä 3 2004 OH1TH:n artikkelissa sivulla 22.
Itse tein hieman yksinkertaisemman version eli jätin valinnaiset sarjavastukset pois. Jos nuo ledit ei kestä niin sitten harkitsen asiaa uudelleen. Vanhasta romusta sain noita numeronäyttöjä eli yhdessä on 8 lediä ja kun noita on kaksi niin virta/ledi tyhjennyksen aluksi nousee noin 60mA kohdille. Näyttö kuumenee epämiellyttävän kuumaksi, mutta ei sitä ole pakko pitää kädessä :) Pian se kuitenkin jäähtyy kun jännite hieman laskee. Ledien kynnysjännite ja virrantarve hieman vaihtelee värin ja koon mukaan. Sitä mukaa kun kahden akun yhteinen jännite tipahtaa ledien ledien kirkkaus laskee kunnes menee pimeäksi. Ledeistä löytyy tietoa googlella tai http://www.teknofokus.fi/Infotf/ledinfo.htm Teoriassa punaisilla ledeillä kynnysjännite on 1.8V eli jos akut on tasavahvoja niin molempien jännite on tippunut 0,9V kun tyhjennys on loppu ja ledit pimenee. Käytännössä tilanne on usein 0.6V vs 1.1V (näillä ledeillä kynnysjännite tuntuu olevan ~1.6V). Jos noita vekottimia on kaksi ja molemmat on menneet pimeäksi niin voi etsiä ne kaksi millä ledit vielä palaa. Siis mittari ei ole pakollinen varuste tämän lisäksi.
Nyt on kulunut tunti ja virta on tippunut 0.05A kohdalle (50mA). Luulisin, että tämä tyhjennys menee likimain seuraavan ohjeen mukaisesti.
http://www.buchmann.ca/Chap10-page2.asp
Laturi on ilman mitään temppuja ladannut näin tyhjätyt akut, ongelmia ei ole ollut. Laturina GP Powerbank Rapid.
Kaksi tuntia aloituksesta tilanne on seuraava:
Akku #1 1.08V - #2 0.55V - #3 1.03V - #4 0.63V yht. 3.29V
Tuli "paritettua" nuo uudestaan eli heikot ja vähä paremmat keskenään. Heikompi pari yhteensä 1.65V ja ledit palaa melko himmeästi. Vahvempi pari kirkkaasti 1.75V.
En sano, että tässä mitään järkeä olisi tai näin pitää menetellä, mutta menee se aika näinkin :)
Sepe
--