Nikon 5400

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
Kaarna

Nikon 5400

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Olen kaivellut arkistoja, mutta joihinkin kysymyksiin en ole löytänyt vastausta. Pidän Nikonin tavasta valmistaa kameroita, mutta en ole täysin varma onko tämä minun kamerani.

Onko kamera mukava kuljettaa mukana? Hylkäsin nimittäin järkkärit niiden koon takia ja ajattelin aloittaa pienemmällä pokkarilla.
Miten olette kokeneet 5400:n patterielämän? Eikö se tyhjene alta aika yksikön? Siihenhän ei saa akkua, vaan pitää pelata ladattavilla pattereilla?
Ostan kameran Jenkeistä, joten Suomeen tullessani onko minun ostettava uusi laturi tai muuta erilaisen virtavoimakkuuden takia?

Olisi mukava saada käyttökokemuksia!
-Kaarna-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

Nikon-kameroiden hyvä puoli on niiden pienuus je keveys ja muutenkin laadukas rakenne. 5400 ei ole poikkeus, että varmasti kulkee hyvin mukana. Itselläni sitä ei ole, mutta olen käynyt hypistelemässä liikkeessä.

5400 on kyllä akkukäyttöinen ja mielestäni siihen ei edes saa pattereita. Mukana tuleva uudelleen ladattava lithium-akku ei ole teholtaan päätä huimaava, mutta ainahan voi ostaa toisen kylkiäseksi.

Miinuksena tiedän sen, että tarkennuksen apuvalon puute tekee kovin pimeässä kuvaamisen "mahdottomaksi". Toki maisemakuvia voi esim. öisestä kaupungista ottaa, kun laittaa tarkennuksen äärettömään, tai käyttää valmista "Night Landscape" -kuvausohjelmaa.

Ominaisuuksia ko kamerassa on kyllä hyvä määrä ja makro on Nikonilla perinteisesti huippuluokkaa.

Jenkkitouhuista en osaa sanoa.

—Timo
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Nikon EN-EL1 Lithium-Ion & charger included.

EN-EL1:n tyyppisiä tarvikeakkuja saa esim.
http://www.digitarvike.fi/

28 euroa ja hyllyssä on useita kappaleita. Myös verkkokauppa.comista saa.

Tuo akku latautuu varsin nopeasti, vajaassa tunnissa. Itse pärjäsin hyvin kahdella akulla. Keikalla, kun akku alkoi hyytyä (se hyytyy sitten aika lailla hetkessä), laitoin sen lataukseen, minkä aikaa kuvasin sillä toisella. Latasin molemmat akut kerran illan aikana ja hyvin pärjäsin. Vara-akku kannattaa pitää taskussa. Vaihto käy noin sekunnissa.

Laturissa on irrallinen johto, luulen, että sen vaihtaminen riittää jenkkilaturissa. Mutta kannattaa ottaa selvää.
Kaarna

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Ystäväni osti nikon 4300:n Jaappanista ja Suomessa talvella käydessään otti normaalisti kuvia ulkona pakkassäässä. Kamera hajosi sen jälkeen vaikka oli alle vuoden ikäinen. Sain neuvon olla hankkimatta Nikonia, mutta hieman epäilyttää nojautua vain yhden ihmisen mielipiteeseen.

Ei kai tämä ole yleistä muissakin Nikonin malleissa? Oletteko heiluneet kameran kanssa normaalisti talvisaikaan ulkona, kameran ehjänä säilyttäen?
-Kaarna-
Leht1n

Kaarna kirjoitti:Oletteko heiluneet kameran kanssa normaalisti talvisaikaan ulkona, kameran ehjänä säilyttäen?
Manuaaleissa yleensä mainitaan kameran alhaisimmaksi käyttölämpötilaksi 0 astetta, että sen alle kuvailee aina omalla vastuullaan. Silloin ei voi vaatia, että kamera pakkasta kestäisikään. Itse olen kuvannut Nikon Coolpix 2500 ja Sonyn F-717 kameroilla pakkasessa ja ainakin toistaiseksi ovat ehjänä säilyneet. Ainut probleema on, että akut hupenevat nopeasti kylmässä säässä, mutta tuossa on eroja mallien välillä.

Kameran on hyvä antaa tottua jonkin aikaa sisätiloihin, kun tulee pakkasesta kuvaamasta. Itse yleensä avaan kaikki luukut ja annan kameran olla rauhassa jonkin aikaa. Olisi varmaan hyvä ottaa akku ja korttikin pois. Lämpötilanvaihdos aiheuttaa kosteuden syntymistä ja kameran piirit saattavat vaurioitua, jos kosteuden ei anna rauhassa haitua. Ystäväsi kameran hajoamisella tuskin oli mitään tekemistä sen kanssa, että oli merkiltään Nikon.

—Timo
chiefl

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Ostin 5400:n viime kesänä ja kokemukseni ovat pääosin
myönteisiä. Kameran metallirunko ja -kuori tekevät siitä jämerän
oloisen ja muotoillusta kahvasta saa hyvän otteen. Optiikka piirtää
hyvin ja makrolla pääsee sentin päähän. Näyttö on myös selkeä
ja riittävän kirkas myös aurinkoisella säällä vaikka saisi olla suurempi kooltaan. Itselläni on kaksi alkuperäisakkua ja ne kestävät mielestäni hyvin eli n.kolme tuntia sekalaista käyttöä.
Siis näyttö koko ajan päällä, paljon salamakuvia sekä kuvien selaamista ja poistoa. Pakkasessa en ole paljon tällä kameralla kuvannut mutta ainakin -10 asteessa toimii aivan normaalisti.
Kamera on saanut jonkin verran moitteita tarkennuksen hapuilusta hämärässä mutta jostain syystä se toimii paremmin jos asettaa tarkennusalueen valinnan automatiikalle. Ero saattaa olla huomattava joissakin olosuhteissa.
cp3

Viesti Kirjoittaja cp3 »

ostin myös viime kesänä 5400:n ja kokemukset ovat ihan ok. olen toki huomannut että käyttäisin edelleen monissa kuvaustilanteissa isoa filmi-nikoniani.

akku ei ole loistava ja kuten todettiin se tyhjenee sitten äkkiä kun se alkaa varoittaa. olen tällä hetkellä hakemassa toista akkua niin eiköhän se jo korjaa tilannetta. ja kuten todettiin myös, se latautuu alta aikayksikön.

kuvalaatu on kamerassa loistava, valotusmittari on parempi kuin omat arviot -- kokeilin tiukka-kontrastista aihetta niin että ensin nikonin matrixilla, sitten arvioin itse valotuksen spot-mittaamalla kuva-alan kohteista, ja kyllä, nikon voitti... lieneekö sitten minulla vielä oppimista...

huonossa valossa, eli esim sisätiloissa tai suomen talvessa, 5400n tarkennus on kehno. ja välillä jopa ihan ärsyttävän huono.

kehotan kyllä harkitsemaan toisia malleja, itse tein päätöksen tähän malliin laajakulman takia, joka puuttuu monesta vastaavista malleista.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

4300:han on tuollainen harmaa alumiinikamera. 5xxx-sarjassa on magnesium alloy body. Eroa on kuin kalapuikolla ja hauella.
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Laajakulman ja mukana pidettävyyden takia tuon hankin.
Lämpimissä oloissa kuvaa akulla helposti 256Mb kortin täyteen.

Pakkasella EN-EL1 jännite laskee liikaa, parinkymmenen kuvan jälkeen kamera hyytyy. Siksi täytyy joko pitää akku lämpimässä taskussa ja vaihtaa kuvatessa sisään, tai sitten on hankittava ulkoinen virtalähde.

Ulkoisen virtalähteen käytössä on pieni ero CP5700 -malliin verrattuna, CP5400 oma akku pitää poistaa, jotta ulkoinen toimii.
(vai riippuukohan jännitteestä)

Lenkillä on ollut mukana -20°C ja toiminut kun vain virtaa saa.
Laadukas ja jämäkkä kamera.

Laturi MH53 on 100-240V 50/60Hz yleislaturi, johdon joutuu vaihtamaan, yleiseen euromalliin.
EsaK
torpex

Totuttelu lämpimään

Viesti Kirjoittaja torpex »

"
Kameran on hyvä antaa tottua jonkin aikaa sisätiloihin, kun tulee pakkasesta kuvaamasta. Itse yleensä avaan kaikki luukut ja annan kameran olla rauhassa jonkin aikaa.
"

AUH!
Tuolla tavoin saa näppärästi kosteuden kondensoitumaan kaikkialle kameran arkoihin paikkoihin. Parasta on sulkea kamera ulkona vaikka minigrip-pussiin ja avata se noin tunnin kuluttua sisälle tuomisesta, kun lämpötilaerot ovat tasaantuneet.
Leht1n

Re: Totuttelu lämpimään

torpex kirjoitti:AUH!
Tuolla tavoin saa näppärästi kosteuden kondensoitumaan kaikkialle kameran arkoihin paikkoihin. Parasta on sulkea kamera ulkona vaikka minigrip-pussiin ja avata se noin tunnin kuluttua sisälle tuomisesta, kun lämpötilaerot ovat tasaantuneet.
Jaa, voipi olla noin. Itse olin jotenkin päätelly että kosteutta syntyy kameran sisään kun sen tuo pakkasesta lämpimään ja avatessa luukut se pääsisi haihtumaan. Onneksi ilmat on lämmenneet eikä tuotakaan tarvitsen enää murehtia! Hyvä tietää silti ensi talven varalle. Oletko muuten lukenut tuon tiedon jostain, tiedätkö "alan miehenä", tai aukesiko asia ihan maalaisjärjellä?

—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

Jaa, voipi olla noin. Itse olin jotenkin päätelly että kosteutta syntyy kameran sisään kun sen tuo pakkasesta lämpimään ja avatessa luukut se pääsisi haihtumaan. Onneksi ilmat on lämmenneet eikä tuotakaan tarvitsen enää murehtia! Hyvä tietää silti ensi talven varalle. Oletko muuten lukenut tuon tiedon jostain, tiedätkö "alan miehenä", tai aukesiko asia ihan maalaisjärjellä?
Ehkä kannattaisi ajatella että mistä se kosteus sinne sisälle syntyy?

Pakkasilma on kuivaa, sillä kylmään ilmaan ei kovin paljoa voi kosteutta sitoutua. Eli pakkasella kamera pysyy ulkona kyllä kuivana, kunhan sitä ei muuten kastele.

Sisäilma on paljon kosteampaa kuin pakkasilama ulkona. Se on lämmintä, joten siihen on pystynyt sitoutumaan, ja lämmön takia tietysti myös sitoutunut, paljon kosteutta.

Kun kylmä kamera tuodaan ulkoa sisälle sen pinnalle (ja pahimmassa tapauksessa sisällekin) tiivistyy koteutta sisäilmasta. Tämä tietysti johtuu siitä että kamera jäähdyttää siihen osuvan ilman, jollon kameran pinnan kohtaavan ilman suhteellinen kosteus nousee yli 100% jolloin ilmaan sitoutunut vesi pisaroituu kameran pinnalle, ja jos luukut ovat auki, niin sitä varmemmin myös sisälle.

Kosteuden tiivistymisen kameran pintaan voi ehkäistä sulkemalla kameran suhteellisen ilmatiiviisti esim. muovipussiin. Tämä kannattaa tehdä jo ulkona, sillä pakkasilma on kuivaa. Nyt käy niin, että kosteus tiivistyykin pussin pinnalle eikä kameraan, (koska pussin sisällä on ilmaa eristeenä ja pussin pinta-ala on isompi kuin kameran ei pussin pinnalla näy välttämättä aivan niin selvää kosteutta kuin mitä olisi näkynyt kameran pinalla). Tunnissa-parissa (riippuu tietysti siitä kuinka paljon on lämmitettävää) pussin sisällä oleva kamera on lämmennyt sen verran lämpimäksi että ei enää tiivistä pinnalleen kosteutta. Kameran voi ottaa käyttöön.

Jos muuten haluaa pelata oikein varman päälle niin pussiin voi laittaa vaikka pienen pussin kosteutta imevää silicageeliä kameran lisäksi. Se pitää huolen mahdollisista hengityshuurujen, ym. jäljiltä olevista kosteuksista.

Kameran kostuminen sisälle tuotaessa on hyvin todellinen ilmiö. Myös ulkona retkellä saattaa olla syytä olla varovainen. Esim. eräällä retkellä minulle kävi niin, että kamera oli laukussaan yön yli (n. -20 astetta pakkasta) ja jäätyi siinä tietysti oikein kunnolla. Kun aamulla (n. -7 astetta pakkasta) yritin ottaa kuvaa auringossa kylpevästä laavustamme, niin se ei onnistunut, sillä -20 asteisen kameran linssi jäätyi heti läpinäkymättömäksi.... sen verran löytyi kosteutta -7 pakkasasteen aurinkoisesta ilmasta kun sitä -20 asteisella kameralla testasi:) Sitten auringossa päivällä saín uv-suodattimet sulamaan. (filmijärjestelmä kysessä, en uskalla digipokkaria retkille ottaa)
Vastaa Viestiin