Oletko kamerakyylä?
-
- Viesti:
Oletko kamerakyylä?
Ajattelin aloittaa hieman kevyemmän topicin.
Tosikot älkää ottako liian tosissaan :)
En ole missään harrastuksessa ainakaan huomannut samanlaista kyräilyä tai salaista kyräilyä siitä millä vehkeellä ja millä optiikoilla toiset harrastajat kuvaavat.
Erityisesti parisen viikkoa sitten vuosaaren eräässä ulkoilualueella jonne paljon lintuja kuvaavat ja kiikaroijat kerääntyvät harrastamaan tuntui kyräily melkoiselta.
Myönnän, että itsekkin tulee välillä kollattua mitä muut kaulassaan kantavat, mutta väittäisin että olen tässä suhteessa rauhoittunut.
Olisi mukava kuulla, ovatko muut huomanneet samaa ja oletteko te missä määrin itse syyllistyneet tähän harrastuksen lisä muotoon:)
Mukavaa vappua
Tosikot älkää ottako liian tosissaan :)
En ole missään harrastuksessa ainakaan huomannut samanlaista kyräilyä tai salaista kyräilyä siitä millä vehkeellä ja millä optiikoilla toiset harrastajat kuvaavat.
Erityisesti parisen viikkoa sitten vuosaaren eräässä ulkoilualueella jonne paljon lintuja kuvaavat ja kiikaroijat kerääntyvät harrastamaan tuntui kyräily melkoiselta.
Myönnän, että itsekkin tulee välillä kollattua mitä muut kaulassaan kantavat, mutta väittäisin että olen tässä suhteessa rauhoittunut.
Olisi mukava kuulla, ovatko muut huomanneet samaa ja oletteko te missä määrin itse syyllistyneet tähän harrastuksen lisä muotoon:)
Mukavaa vappua
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Armoton valokuvaajan silmä on minullakin. Aina kun jollain järkkärin, yritän salamannopesti päätellä mistä rungosta on kysymys. Samoin optiikan kohdalla. Optiikan ollessa valkoinen, nousee kunnioitukseni sen kantajaa kohtaan het dekaadilla. Jos kaverilla on kalliimmat välineet, niin ajattelen hänet henkisesti ja aineellisesti tässä harrastuksessa yläpuolelleni.
-
Hehee! ;D - kompaan satasella! Ja itseironiaa ripotettuna päälle!juha_m kirjoitti:Samoin optiikan kohdalla. Optiikan ollessa valkoinen, nousee kunnioitukseni sen kantajaa kohtaan het dekaadilla. Jos kaverilla on kalliimmat välineet, niin ajattelen hänet henkisesti ja aineellisesti tässä harrastuksessa yläpuolelleni.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
Re: Oletko kamerakyylä?
Jos näen vähänkään vakavasti otettavan näköisiä kalustoja niin kurkistelen ihan avoimesti että mitä ne ovat. Jos tilanne näyttää sellaiselta, että kysyminen ei häiritse kuvaajaa, voin myös käydä kysymässä laitteistosta, kuvaamisesta sun muusta. (Esim. jos Tampereen Kameramafian puolituttuja tyyppejä tulee kamerat kaulassa samaan pitseriaan meidän perheen kanssa.) Arvostan käyttäjäkokemuksia erittäin paljon ja olen varma siitä, että niiden keräämisestä on hyötyä myös omaa kalustoa kootessa - erityisesti siinä mielessä että osaa varoa sellaisia hankintoja joihin omistajat eivät ole tyytyväisiä.kenleh2 kirjoitti:Myönnän, että itsekkin tulee välillä kollattua mitä muut kaulassaan kantavat, mutta väittäisin että olen tässä suhteessa rauhoittunut.
Arvostan myös erittäin, erittäin paljon ammattilaisten kriteereitä ja mielipiteitä niin kuvaamiseen kuin välineisiinkin liittyvissä asioissa. Eli jos näen ammattilaisen työssä niin ellei siitä tunnu olevan merkittävää häiriötä, jään seuraamaan työskentelyä ja juttelemaan aiheesta, mutta sillä periaatteella, että heti kun ammattilainen aloittaa hommaan keskittymisen tai valmistautumisen, peräännyn ihan fyysisesti muutaman metrin ja pysyn koko työskentelyn ajan kunnolla sivussa. Sitten kun ammattilainen on lopettanut, kysyn, voiko vielä jatkaa aiheesta. Jos ei käy, en loukkaannu. Moni ammattilainen juttelee mielellään mutta vain siinä tapauksessa että kalusto ei ole liian keskeisessä roolissa, mielenkiinto kohdistuu kuvan tai kuvaamisen ideaan (esim. kuvajournalistinen näkökulma) ja/tai juttelu toteutetaan sen ammattilaisen työskentelytilanteen ehdoilla. Tuollaisesta seuraamisesta voi saada todella hyvää oppia esimerkiksi kuvattavan ohjaamisen, ideoinnin, laadunvarmistuksen tms. osalta.
-
Tuossa reilu vuosi sitten oltiin Floridassa Evergladesilla ja siinä tähtäilin yhtä haikaraa pöheikössä, vieressä seisoskeli joku kundi Nikonin kanssa samoissa puuhissa. Siinä sitten tassutteli samaan sumppuun vielä semmoinen vanhempi herrasmies (?) kaulallaan roikkumassa Canonin ykkössarjalainen ja kauhia valkoinen sinko sen nokalla. Setä mulkaisi nenänvarttaan pitkin sitä Nikonilla kuvaajaa eikä sanonut sanaakaan hälle, mutta änkesi sitten siihen mun viereen selostamaan haikaroiden käyttäytymistä, kun totesi, että mulla oli "oikeanmerkkinen" vehjas etutassuissa. Kaipa D60 ja 100-400 sitten ylitti keskustelukriteerin rajat hänen mielestään. Itse en kyllä jaksa olla noin sulkeutunut.
-
Kun liikun yleisellä paikalla musta, suurehko järkkäri kaulassa/olalla, tulee jatkuvasti kaikenlaista tarinaniskijää juttusille. Niistä pääsee onneksi helpolla eroon: "ei tää oo digirunko" karkoittaa loiset nopeammin kuin ohvi hyttyset.Konditiona kirjoitti:Jos näen vähänkään vakavasti otettavan näköisiä kalustoja niin kurkistelen ihan avoimesti että mitä ne ovat. Jos tilanne näyttää sellaiselta, että kysyminen ei häiritse kuvaajaa, voin myös käydä kysymässä laitteistosta, kuvaamisesta sun muusta.
-
- Viesti:
Taannoin sukujuhlissa kävin seuraavanlaisen keskustelun keski-iän ylittäneen herrashenkilön kanssa:jsaksala kirjoitti:Kun liikun yleisellä paikalla musta, suurehko järkkäri kaulassa/olalla, tulee jatkuvasti kaikenlaista tarinaniskijää juttusille.
Hän: "Ai sulla on oikeen filmivehje!" (katsoo 20D:täni)
Minä: "Ei, kyllä tää on ihan digirunko."
H: "Niin mutta kun siitä kuuluu semmonen filmin äänikin..."
M: "Kuuluu, koska liikkuva koneista on filmiä lukuunottamatta samanlainen"
H: "Niin se on siis kuitenkin filmivehje, vai!?"
M: "Digidigidigi"
H: "Aivan joo, ne on tietysti laittaneet sinne pienen kaiuttimen, josta tuo räpsähtely kuuluu! Veljenpojalla on samanlainen ääni paljon pienemmässä kamerassa. Aika jännä että niitä ääniä lisättiin jo noin vanhoihin kameroihinkin"
Joo-op, jäin sanattomaksi.
Ja kyllä, olen jonkinasteinen kamerakyylä. Lähinnä siinä mielessä, että koitan vilkuilla miten toiset kuvaavat ja jälkeenpäin yritän metsästää (joskaan en aktiivisesti) noita kuvia nähtäväkseni.
-Markus
Fotoni.org
Fotoni.org
-
- Viesti:
-
Miten ne saavat vinkkinsä?M1z3 kirjoitti:Varmasti olisin kiinnostunut, jos näkisin täälläpäin muita harrastelijoita/ammattilaisia. ei oo viel sattunu kohallee ja ois mukava seurata ja saada jotain vinkkejä. Ei tietenkää samalla tavalla ku yksin asuvat mummot.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
saada jotain vinkkejä NIILTÄ "pro" kuvaajilta. sori epäselvyyteni.OskuK kirjoitti:Miten ne saavat vinkkinsä?M1z3 kirjoitti:Varmasti olisin kiinnostunut, jos näkisin täälläpäin muita harrastelijoita/ammattilaisia. ei oo viel sattunu kohallee ja ois mukava seurata ja saada jotain vinkkejä. Ei tietenkää samalla tavalla ku yksin asuvat mummot.
-
Kyllä täytyy tunnustaa, että tulee ainakin pikkaisen vilkaistua kalustoa jos sattuu lähistöllä joku järkkärin kanssa vilahtamaan, tosin sen kameran/optiikan vilaisun jälkeen kiinnittyy huomio enemmänkin kameran käyttäjään. Ihmiset ovat mielenkiintoisempia kuin ne kamerat.
Meikä yrittää aina salaa bongailla näitä paikallisia dc.nettiläisiä... Joskus luulen onnistuneenikin siinä ;).
Meikä yrittää aina salaa bongailla näitä paikallisia dc.nettiläisiä... Joskus luulen onnistuneenikin siinä ;).
-
Onneksi TV tasapäistää mahdollisuuksia ja erilaisten rikossarjojen ja mallimittelöiden ohella ainakin nelosen uusimmassa pääsee bongailemaan pitkiä valkoisia putkia (jos jaksaa kestää kaiken sen muun soopan). Opiksi noista ei kuitenkaan taida olla…M1z3 kirjoitti:Varmasti olisin kiinnostunut, jos näkisin täälläpäin…ois mukava seurata ja saada jotain vinkkejä…