Teema: Makrokuvat
-
- Viesti:
Tässä meikäläisen oikeastaan ensimmäinen jollain tavalla onnistunut makro. Kalustona Panasonic DMC-FZ30 omalla salamalla ja Raynox DCR-250. Kuva vain pienennetty, ei rajattu.
Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä, mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan...
http://www.youtube.com/user/Starday02
-
-
Pari kysymystä Carlin kuvista
Hei! Olen aloitteleva digikuvaaja (sain ekan digikamerani eilen, Nikon D50 + AF-S DX zoom-Nikkor 18-55mm). Heti kun budjetti antaa myöten aion hankkia myös makrokuvaukseen sopivaa kalustoa...
Ihastuin suunnattomasti Carlin valokuviin, varsinkin siihen ensimmäiseen (85mm + 55mm loitto + sininen filtteri + valeraetta overlay-tasolla). Siinä on mielestäni vanhan ajan mustavalkopaperikuvan "henkeä".
Muutama (aloittelijan hassu) kysymys:
Mitä tarkoittaa tässä valerae overlay tasolla? Onko se kuvankäsittelyohjelmalla vai kameran omilla lisäsäädöillä aikaansaatua?
Oletko ottanut kuvan kameralla, jossa voi suoraan ottaa mustavalkokuvaa, vai oletko käsitellyt kuvan mustavalkoiseksi kuvankäsittelyohjelmalla (ja jos olet, niin pääpiirteissään miten)?
Anneliisa
Ihastuin suunnattomasti Carlin valokuviin, varsinkin siihen ensimmäiseen (85mm + 55mm loitto + sininen filtteri + valeraetta overlay-tasolla). Siinä on mielestäni vanhan ajan mustavalkopaperikuvan "henkeä".
Muutama (aloittelijan hassu) kysymys:
Mitä tarkoittaa tässä valerae overlay tasolla? Onko se kuvankäsittelyohjelmalla vai kameran omilla lisäsäädöillä aikaansaatua?
Oletko ottanut kuvan kameralla, jossa voi suoraan ottaa mustavalkokuvaa, vai oletko käsitellyt kuvan mustavalkoiseksi kuvankäsittelyohjelmalla (ja jos olet, niin pääpiirteissään miten)?
Anneliisa
-
- Viesti:
Olihan siellä toinenkin terävä kuva. Tämmöinen karvanaama:
Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä, mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan...
-
Ok, kiitti. Joskus olen miettinyt nykyisen Sigman makron kaverina kokeilla 500D lasia. Pari päivää sitten sain alla olevan hämähäkin kuvattua, mutta kun sillä oli kokoa vain pari milliä ja sattui olemaan liikkuvaista sorttia, oli vähän haasteita... Silloin kävi mielessä, jos saisi vähän isomman suurennoksen... Ehkä telejatkeen kanssa, tiedä sitten.laxative kirjoitti:Kahdessa ensimmäisessä käytetty jotai raynoxin lelua :) Muuten canonin 100mm makrolla mennään
-
Öööh, ei..... 1.4x telejatke on ihan vain 'suurennuslasi'laxative kirjoitti:Vähän suomitermit hakusessa. Nää 1.4x ja 2x telekonvertterit joita ehkä tarkoitit vain pienentävät suurennussuhdetta, mutta kasvattavat työskentelyetäisyyttä :)
sinne putken ja rungon väliin. Tarkennusetäisyys pysyy samana mutta suurennos on sitten esim. 1.4:1. Tuli kokeiltua, silloin kun toissaviikolla mulla sellainen vielä oli. Ongelma on vaan siinä, että kun 'polttoväli' kasvaa, niin suljinnopeutta on taas kasvatettava, ellei siten ole jalustaa tai rungossa kuvanvakaajaa.
-
1.4x ei huononna paljoakaan, jos sen kanssa käytettävä objektiivikin on hyvä. Jäin vain itse sen käyttöä miettimään, kun tosta hämähäkkikuvasta ei paljoa isompaa saanut, vaikka suurennussuhde oli jo tapissa :(laxative kirjoitti:Ohhoh, oon sitten käsittänyt asioita ihan väärin :) Mä en kuitenkaan yleensä käytä edes tota telekonvertteria. Syö niin paljon tarkkuutta.
Harmi, pääsitte liian nopeasti yhteisymmärrykseen. Ehdin kuitenkin kuvitella Souranderin piirtämään strippiä, jonka viimeisessä ruudussa foorumilaiset päätyvät toteamaan, että käveleminen takaperin kyykyssä synnyttää saman efektin kuin konvertteri, joten ihan turha hankkia.laxative kirjoitti:Vähän suomitermit hakusessa. Nää 1.4x ja 2x telekonvertterit joita ehkä tarkoitit vain pienentävät suurennussuhdetta, mutta kasvattavat työskentelyetäisyyttä :)
-
-
Se on kyllä harmi, mutta voinet lohduttautua piirtämällä sen itse, vai...?reksi kirjoitti: Harmi, pääsitte liian nopeasti yhteisymmärrykseen. Ehdin kuitenkin kuvitella Souranderin piirtämään strippiä, jonka viimeisessä ruudussa foorumilaiset päätyvät toteamaan, että käveleminen takaperin kyykyssä synnyttää saman efektin kuin konvertteri, joten ihan turha hankkia.
Tarkoitatko, että piirtäisin tosikoillekin?jukkapvk kirjoitti:Se on kyllä harmi, mutta voinet lohduttautua piirtämällä sen itse, vai...?reksi kirjoitti: Harmi, pääsitte liian nopeasti yhteisymmärrykseen. Ehdin kuitenkin kuvitella Souranderin piirtämään strippiä, jonka viimeisessä ruudussa foorumilaiset päätyvät toteamaan, että käveleminen takaperin kyykyssä synnyttää saman efektin kuin konvertteri, joten ihan turha hankkia.