jari siren kirjoitti:Ok selasin hieman tarkemmin tuon tutkinnon ja olen edeleen sitä mieltä (minun henkilökohtainen mielipide) että hieman tarpeetomalta tuntuu ja jokaisen henkilökohtaisten resursien tuhlaamiselta opetella/näytää jokainen valokuvauksen osaalue.
Sillä käytänössä tarvittavat lisätaidot on suhteelisen helposti opittavissa?
Tässä on juuri se juttu miksi sitä koulutusta tarvitaan. Ammattikuvaajan on pystyttävä tuottamaan ammattitasoista jälkeä aika monelta eri osa-alueelta. Kyllä nuo koulutukset pyritään suunnittelemaan niin, että kaikki on tarpeellista. Voin vakuuttaa, että ainakin VAT:n osalta näin on.
jari siren kirjoitti:Valokuvauksen olessa kuitenkin luovaa toimintaa ainakin kun eroitelaan jyvät akanoista, niin lapusten ja työpajoissa opettajien valvonnassa tehdyt kuvat ei kauheasti merkitse.
Niin ja tarkemmin ajateltuna noista kuvista vielä selaista.
Muutenkin on kurseilla ja koulutuksessa otettujen kuvien arvo mielessäni aika pieni.
Kyllä sitä jonkun opettajan tekemissä pro tason valoloissa ja tiloissa on mahdotonta mokata.
Olen siis itse ollut tuolla tampereella kursilla ja kalusto/tila on tiedossa.
Paitsi, että koulutus on VVI:ssä jaettu ns. etä- ja lähiopetusjaksoihin. Lähiopetusjaksoilla käydään teoriaa läpi luennoin ja kuvausdemoin ja niiden välissä olevilla etäjaksoilla tehdään ne kuvat, joita mm. tuolla VVI:n galleriassaa on esillä. Lyhyet viikonlopun työpaja-tyyppiset koulutukset ovat aivan erilaisia kuin ammattitutkintoihin tähtäävät koulutukset. Harvemmin niissä täytyy seuraavan kahden viikon aikana esim. ottaa muotokuva Karshin tyyliin ja esittää se muiden Karshin kuvien seassa niin, ettei muut tiedä mikä on oma ja mikä on aito Karsh. Niin ja sen lisäksi siihen usein liittyy laaja essee kyseisestä kuvaajasta. Niin tämä on yksi tehtävä monen muun joukossa, jotka sen kahden viikon aikana täytyy tehdä. Ai niin siis sen muun leipätyön ohessa....
Korostan vielä, että nuo kuvat joita VVI:n sivuilla on, ovat pääsääntöisesti tehty itsenäisesti omassa työssään tai taiteellisena työnä. Näytöissä ei edes saa esittää lähijakson aikana otettuja kuvia vaan ne pitää olla täysin omia.
jari siren kirjoitti:Tuolaisia kuvia mitä tuolla sivulla on ottaa varmaa täyspäiväisesti ammatikseen max pari kymentä heppua.
Kyllä niitä on moninkertainen määrä, kannattaa tutustua suomalaiseen kaupalliseen valokuvakuvaukseen hieman laajemmin.