Pitääkö se kuvaamataito olla 10?
-
- Viestit: 6412
- Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
- Paikkakunta: Viiala
Nimenomaan.:) tosin kyllä joskus toimittajien kirjoittamissa lehtiHobbes kirjoitti:Eikun opettajiksi ;-DOuvinen kirjoitti:Pöh. Eiks se ole niin, että 'Ne jotka eivät osaa, ryhtyvät toimittajiksi.'
jutuissa jopa asiantuntijalta kyselyyn pohjaavissa aika pahoja
asiavirheitä. PS. en halua mollata ketään.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: Heinä 02, 2006 15 : 25
Perusopetuksen opetussuunnitelmaan tutustuneena kerron, että se kuviksen numero on niin paljon muutakin kuin pelkkä taiteen tekemisen taito.
Toisaalta kuvisnumero on hyvin paljon kiinni opettajasta, mitä opettaja itse pitää hyvänä taiteena. Pärstäkerroinkin vaikuttaa ikävä kyllä siihen numeroonkin.
Omat kuvaamisen ongelmat ovat sitä, etten saa niistä kuvista teknisesti sitä, mitä sisälläni elävä visualisti haluaisi.
Toisaalta kuvisnumero on hyvin paljon kiinni opettajasta, mitä opettaja itse pitää hyvänä taiteena. Pärstäkerroinkin vaikuttaa ikävä kyllä siihen numeroonkin.
Omat kuvaamisen ongelmat ovat sitä, etten saa niistä kuvista teknisesti sitä, mitä sisälläni elävä visualisti haluaisi.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
Opetussuunnitelmaan käytännön kannalta tutustuneena voin sanoa, että oppilaan näkökulmasta se oli p:stä. Juuri nuo suttunapit ja laveerausta ruttuiselle paperille. Koko opetuspaketin lukemisen ja laskemisen kautta kuvaamataitoon veti yksi ja sama opettaja. Onneksi ala-asteella lisänä oli vapaaehtoinen kurssi, jossa opetus vastasi sitä mitä sen kuvaamataidon opetuksessa pitäisi muutenkin olla. Yläasteella kuvista veti uskonnonopettaja, joka oli ihan pätevä. Piti erikseen vielä elokuvakerhoakin. Vasta lukiossa oli ensi kerran ihan oikea kuvaamataidonopettaja opettamassa ja ero olikin aika huima. Mutta kyllä se suurin puute opetuksen lisäksi lienee välineiden puute. On nimittäin aikamoinen ero pigmenteillä ja pigmenteillä, kuten myös papereilla ja papereilla. Mutta säästäähän pitää kaikesta muusta paitsi matematiikan opetuksesta.
Otsikosta vielä: ei sommittelu ja kuvallinen ajattelu tarvitse olla sidoksissa viivaan. Valokuvauksessa etsin ihan eri asioita piirtämällä. Enemmänkin minua kiinnostaa se mitä kameralla saa aikaiseksi, kuin että se olisi korvike koulussa pieleen menneille taideharrastuksille
Otsikosta vielä: ei sommittelu ja kuvallinen ajattelu tarvitse olla sidoksissa viivaan. Valokuvauksessa etsin ihan eri asioita piirtämällä. Enemmänkin minua kiinnostaa se mitä kameralla saa aikaiseksi, kuin että se olisi korvike koulussa pieleen menneille taideharrastuksille
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
Pigmentti häh? Meidän aikana oli ne suttuset vesivärit joista aina oli se punainen loppu ja kovettuneet pensseli. Myöhemmin värikynät oli ihan juhlaa (ei tussi) ja jotain viitsi piirtääkkin. Valitettavasti käsi-silmä koordinaatio ei ole koskaan toiminut isossa kourassa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
PIGMENTISTÄ se suttuinenkin vesiväri koostuu. Laatu on vaan huonompaa juu nou... Timpurinkynällä on hyvä piirrustella, jos kourat on romuluiset ;)bobotti kirjoitti:Pigmentti häh? Meidän aikana oli ne suttuset vesivärit joista aina oli se punainen loppu ja kovettuneet pensseli. Myöhemmin värikynät oli ihan juhlaa (ei tussi) ja jotain viitsi piirtääkkin. Valitettavasti käsi-silmä koordinaatio ei ole koskaan toiminut isossa kourassa.
Ton allekirjoitan täysin. Koskee itseni lisäksi n.99% luontokuvaajista. Kaikkein pahimpia friikkejä ovat ne osaamattomat kaappir*nkut jotka ovat jatkuvasti nimittelemässä toisia laiter*nkuiksi. =)OskuK kirjoitti:..Sen sijaan kameraru**rit tietääkseni ovatten niitä jotka haluaisivat olla luontokuvaajia mutta vain osaaminen puuttuu.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
Kannaisi lukea viesti vähän tarkemmin. Siitä juuri bobottia valistin ja kuten mainitsi niin esmes 6b timpurinkynä on hieno väline. koulussa jos olisikin päässyt maalailemaan schmincken napeilla, niin a vot...kapama-7 kirjoitti:Älkääpäs nyt yleistäkää siellä. Vesivärejäkin on hyviä ja huonoja. Pigmenttejä karkeita ja hienoja.ruutu kirjoitti:
PIGMENTISTÄ se suttuinenkin vesiväri koostuu. Laatu on vaan on romuluiset ;)
kapa
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Huhti 22, 2007 13 : 37
Olen käynyt kuvataideluokkaa perskoulun verran ja kuvis oli vain 9. Edelleen ihmettelen miksi, en osaa piirtää, en osaa maalata, en osaa piirtää edes suoraa viivaa.
Tykkään valokuvata, ja ehkä on enempi sitä "taiteellista" silmää värien ja sommittelun suhteen kuin täysin taviskuvaajalla. Kuvaan kun en osaa piirtää. Oma mielipiteeni se, että kyllä sitä lahjakkuutta vaaditaan kuvaamisessa, eikä sitä voi samalla tavalla oppia aikuisena kuin ehkä lapsena.
Kuvisnumerot eivät taas minusta kerro koko totuutta. Tunsin luokallani monia ihmisiä, jotka olivat hyvin lahjakkaita muovailemaan savesta patsaita, toiset piirsivät hyvin ja toisen osasivat tehdä modernia taidetta ajatuksia herättävästi. Minulla on se kuva, että tavallisilla luokilla kokeillaan paljon vähemmän eri asioita kuviksen parissa ja loistamaan pääsevät vain ne, joilla se lyijykynä pysyy keskivertoa paremmin kädessä. Kuvisnumero keroo siis jotain, mutta ei kaikkea.
Tykkään valokuvata, ja ehkä on enempi sitä "taiteellista" silmää värien ja sommittelun suhteen kuin täysin taviskuvaajalla. Kuvaan kun en osaa piirtää. Oma mielipiteeni se, että kyllä sitä lahjakkuutta vaaditaan kuvaamisessa, eikä sitä voi samalla tavalla oppia aikuisena kuin ehkä lapsena.
Kuvisnumerot eivät taas minusta kerro koko totuutta. Tunsin luokallani monia ihmisiä, jotka olivat hyvin lahjakkaita muovailemaan savesta patsaita, toiset piirsivät hyvin ja toisen osasivat tehdä modernia taidetta ajatuksia herättävästi. Minulla on se kuva, että tavallisilla luokilla kokeillaan paljon vähemmän eri asioita kuviksen parissa ja loistamaan pääsevät vain ne, joilla se lyijykynä pysyy keskivertoa paremmin kädessä. Kuvisnumero keroo siis jotain, mutta ei kaikkea.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Maalis 24, 2006 22 : 25
- Paikkakunta: Helsinki
Eikös ne sano, että "piirustustaidoton" ihminen ei piirrä, mitä näkee, vaan jotain arkkityyppistä kuvaa omassa päässään. Piirustustaitoinen taas jäljentää silmän aistimuksen, kuin läpipiirrettäessä.
Mulla ainakin nopea tilannekuvien räpsiminen liikoja ajattelematta auttaa löytämään sen oikean "putken" josta se absoluuttisen hyvä näkymä löytyy - helpommin kuin kynällä nyhertäen.
Mä oon graafikko ja osaan piirtää, mutta sommittelun olen opetellut aika teoreettisesti, ja valokuvaus on auttanut tekemään layoutejakin enemmän perstuntumalta kuin kultaisia leikkauksia vetelemällä.
Mulla ainakin nopea tilannekuvien räpsiminen liikoja ajattelematta auttaa löytämään sen oikean "putken" josta se absoluuttisen hyvä näkymä löytyy - helpommin kuin kynällä nyhertäen.
Mä oon graafikko ja osaan piirtää, mutta sommittelun olen opetellut aika teoreettisesti, ja valokuvaus on auttanut tekemään layoutejakin enemmän perstuntumalta kuin kultaisia leikkauksia vetelemällä.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
No, tuossa mielessä kaikki taiteilijat ovat vähän "piirustustaidottomia". Perustuuhan monien taiteilijoiden tuotanto yhden ja saman "arkkityyppisen teeman" toistamiseen ;)bfh kirjoitti:Eikös ne sano, että "piirustustaidoton" ihminen ei piirrä, mitä näkee, vaan jotain arkkityyppistä kuvaa omassa päässään. Piirustustaitoinen taas jäljentää silmän aistimuksen, kuin läpipiirrettäessä.
Mulla ainakin nopea tilannekuvien räpsiminen liikoja ajattelematta auttaa löytämään sen oikean "putken" josta se absoluuttisen hyvä näkymä löytyy - helpommin kuin kynällä nyhertäen.
Mä oon graafikko ja osaan piirtää, mutta sommittelun olen opetellut aika teoreettisesti, ja valokuvaus on auttanut tekemään layoutejakin enemmän perstuntumalta kuin kultaisia leikkauksia vetelemällä.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Maalis 24, 2006 22 : 25
- Paikkakunta: Helsinki
No, kyllä ne useimmat taiteilijat ovat sen piirustustaitonsa hankkineet ihan mallista piirustaen. Modernissa taiteessa mennään sitten omiin lainalaisuuksiin...ruutu kirjoitti: No, tuossa mielessä kaikki taiteilijat ovat vähän "piirustustaidottomia". Perustuuhan monien taiteilijoiden tuotanto yhden ja saman "arkkityyppisen teeman" toistamiseen ;)
Jotkut modernit taiteilijat, ainakaan Kandinsky ei kuulemma osannut pahemmin piirtää "oikein".
Joku Picasso taas oli ihan peto. Hän taas sanoi, ettei omannut värisilmää ollenkaan ja oli hirmu kateellinen Matisselle.
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: Loka 23, 2006 10 : 13
- Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Mielestäni tässä nyt sotketaan vähän asioita.
Tekninen osaaminen eli laitteen hallinta. Laite voi olla lyijykynä, vesivärit, sakset ja paperi tai melkein mitä tahansa muuta. Teknisen osaaminen oppimisen helppous riippuu laitteesta ja tietenkin vertailukohdasta. Enemmistö meistä väittänee osaavansa käyttää lyijykynää, mutta useampikin taitava piirtäjä lienee eri mieltä ei-piirtäjän taidoista.
Sommittelusilmä eli kyky nähdä, tunnistaa ja osata luoda meidän kulttuurissa visuaalisesti kaunista jälkeä. Jokaisella länsimaalaisella ihmisellä lienee jonkin verran silmää kauneuden päälle, koska kulttuurimme visuaalisuutta on kaikkialla. Visuaalista silmää voi kehittää sekä tekemällä että lukemalla.
Mielikuvitus tai jopa luovuus eli wikipedian sanoin: "Mielikuvitusta on muun muassa keino simuloida todellisuutta ja löytää siitä joitain uusia piirteitä tai ilmiöitä, joita ei sisälly kyseisen henkilön aiempaan kokemukseen. Mielikuvitus on siis eri asia kuin muistaminen. Mielikuvitus on uuden löytämistä. Mielikuvitus on keskeinen luovuuden lähde." Luovuudesta ollaan aika montaa mieltä, mutta itse väitän ettei se ole sama asia kuin mielikuvitus, vaan mielikuvituksellisuus on yksi osa luovaa persoonaa.
Väittäisin että näitä tarvitaan ollaakseen hyvä taiteentekijä. Huomatkaa, että hyvä ei ole sama kuin kuuluisa. Kuuluisan pitää lisäksi osata valita kohteensa, tyylinsä ja muu oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa ynnä muuta. Hyvä taiteilija voi vaikka säilyttää teoksensa kellarissa ja näyttää niitä vain vaimolleen ja parhaille ystävilleen.
Lisäksi, riippuen millaista taidetta tekee, voi olla hyödyllistä että: omaa tietoa asiasta x, elämänkokemusta asiasta x, tuntee kontekstin x, tuntee henkilön x, on sosiaalinen, jne.
Laitetaan nyt tämäkin: Itselläni ei ole kuvaamataitoa yläasteen jälkeen ollut, mutta numero oli 9. Opettaja lupaili kymppiä, mutta ei voinut sitä antaa, koska en tehnyt annettuja tehtäviä riittävästi. Tein kuvistunneilla lähinnä sitä mitä huvitti.
Tekninen osaaminen eli laitteen hallinta. Laite voi olla lyijykynä, vesivärit, sakset ja paperi tai melkein mitä tahansa muuta. Teknisen osaaminen oppimisen helppous riippuu laitteesta ja tietenkin vertailukohdasta. Enemmistö meistä väittänee osaavansa käyttää lyijykynää, mutta useampikin taitava piirtäjä lienee eri mieltä ei-piirtäjän taidoista.
Sommittelusilmä eli kyky nähdä, tunnistaa ja osata luoda meidän kulttuurissa visuaalisesti kaunista jälkeä. Jokaisella länsimaalaisella ihmisellä lienee jonkin verran silmää kauneuden päälle, koska kulttuurimme visuaalisuutta on kaikkialla. Visuaalista silmää voi kehittää sekä tekemällä että lukemalla.
Mielikuvitus tai jopa luovuus eli wikipedian sanoin: "Mielikuvitusta on muun muassa keino simuloida todellisuutta ja löytää siitä joitain uusia piirteitä tai ilmiöitä, joita ei sisälly kyseisen henkilön aiempaan kokemukseen. Mielikuvitus on siis eri asia kuin muistaminen. Mielikuvitus on uuden löytämistä. Mielikuvitus on keskeinen luovuuden lähde." Luovuudesta ollaan aika montaa mieltä, mutta itse väitän ettei se ole sama asia kuin mielikuvitus, vaan mielikuvituksellisuus on yksi osa luovaa persoonaa.
Väittäisin että näitä tarvitaan ollaakseen hyvä taiteentekijä. Huomatkaa, että hyvä ei ole sama kuin kuuluisa. Kuuluisan pitää lisäksi osata valita kohteensa, tyylinsä ja muu oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa ynnä muuta. Hyvä taiteilija voi vaikka säilyttää teoksensa kellarissa ja näyttää niitä vain vaimolleen ja parhaille ystävilleen.
Lisäksi, riippuen millaista taidetta tekee, voi olla hyödyllistä että: omaa tietoa asiasta x, elämänkokemusta asiasta x, tuntee kontekstin x, tuntee henkilön x, on sosiaalinen, jne.
Laitetaan nyt tämäkin: Itselläni ei ole kuvaamataitoa yläasteen jälkeen ollut, mutta numero oli 9. Opettaja lupaili kymppiä, mutta ei voinut sitä antaa, koska en tehnyt annettuja tehtäviä riittävästi. Tein kuvistunneilla lähinnä sitä mitä huvitti.
Jani Sourander
http://www.sourander.com/
http://www.sourander.com/
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
Minusta maailma menetti Souranderissa suuren analyyttisen insinöörin.sourander kirjoitti:Mielestäni tässä nyt sotketaan vähän asioita.
Tekninen osaaminen .
Sommittelusilmä
Mielikuvitus tai jopa luovuus .
Lisäksi, riippuen millaista taidetta tekee, voi olla hyödyllistä että:
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Tuossa oli kiteytettynä monta hyvää asiaa. Sommittelusilmä-kohdasta hieman purnaisin:sourander kirjoitti:Mielestäni tässä nyt sotketaan vähän asioita.
Tekninen osaaminen eli laitteen hallinta. Laite voi olla lyijykynä, vesivärit, sakset ja paperi tai melkein mitä tahansa muuta. Teknisen osaaminen oppimisen helppous riippuu laitteesta ja tietenkin vertailukohdasta. Enemmistö meistä väittänee osaavansa käyttää lyijykynää, mutta useampikin taitava piirtäjä lienee eri mieltä ei-piirtäjän taidoista.
Sommittelusilmä eli kyky nähdä, tunnistaa ja osata luoda meidän kulttuurissa visuaalisesti kaunista jälkeä. Jokaisella länsimaalaisella ihmisellä lienee jonkin verran silmää kauneuden päälle, koska kulttuurimme visuaalisuutta on kaikkialla. Visuaalista silmää voi kehittää sekä tekemällä että lukemalla.
Mielikuvitus tai jopa luovuus eli wikipedian sanoin: "Mielikuvitusta on muun muassa keino simuloida todellisuutta ja löytää siitä joitain uusia piirteitä tai ilmiöitä, joita ei sisälly kyseisen henkilön aiempaan kokemukseen. Mielikuvitus on siis eri asia kuin muistaminen. Mielikuvitus on uuden löytämistä. Mielikuvitus on keskeinen luovuuden lähde." Luovuudesta ollaan aika montaa mieltä, mutta itse väitän ettei se ole sama asia kuin mielikuvitus, vaan mielikuvituksellisuus on yksi osa luovaa persoonaa.
Väittäisin että näitä tarvitaan ollaakseen hyvä taiteentekijä. Huomatkaa, että hyvä ei ole sama kuin kuuluisa. Kuuluisan pitää lisäksi osata valita kohteensa, tyylinsä ja muu oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa ynnä muuta. Hyvä taiteilija voi vaikka säilyttää teoksensa kellarissa ja näyttää niitä vain vaimolleen ja parhaille ystävilleen.
Lisäksi, riippuen millaista taidetta tekee, voi olla hyödyllistä että: omaa tietoa asiasta x, elämänkokemusta asiasta x, tuntee kontekstin x, tuntee henkilön x, on sosiaalinen, jne.
Laitetaan nyt tämäkin: Itselläni ei ole kuvaamataitoa yläasteen jälkeen ollut, mutta numero oli 9. Opettaja lupaili kymppiä, mutta ei voinut sitä antaa, koska en tehnyt annettuja tehtäviä riittävästi. Tein kuvistunneilla lähinnä sitä mitä huvitti.
Lähdet länsimaisen ajattelun pohjalta. Se on vain yksi tapa katsoa kuvaa. Esimerkiksi oikealta vasemmalle lukevat hahmottavat kuvaa eri tavalla. Kuva on aina kulttuurisidonnainen, myös kauneus/rumuuskäsitteet ovat erilaisia. Emme me ole ainoat oikeassa olevat. Väittäisi myös, että emme me länsimaalaiset ole ainoita, joilla on silmää kauneuden päälle. Myös värimaailman tulkinta on kulttuurisidonnaista.
kapa
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: Loka 23, 2006 10 : 13
- Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Kas, kirjoitin epäselvästi.kapama-7 kirjoitti:Tuossa oli kiteytettynä monta hyvää asiaa. Sommittelusilmä-kohdasta hieman purnaisin:sourander kirjoitti:Sommittelusilmä eli kyky nähdä, tunnistaa ja osata luoda meidän kulttuurissa visuaalisesti kaunista jälkeä. Jokaisella länsimaalaisella ihmisellä lienee jonkin verran silmää kauneuden päälle, koska kulttuurimme visuaalisuutta on kaikkialla. Visuaalista silmää voi kehittää sekä tekemällä että lukemalla.
Lähdet länsimaisen ajattelun pohjalta. Se on vain yksi tapa katsoa kuvaa. Esimerkiksi oikealta vasemmalle lukevat hahmottavat kuvaa eri tavalla. Kuva on aina kulttuurisidonnainen, myös kauneus/rumuuskäsitteet ovat erilaisia. Emme me ole ainoat oikeassa olevat. Väittäisi myös, että emme me länsimaalaiset ole ainoita, joilla on silmää kauneuden päälle. Myös värimaailman tulkinta on kulttuurisidonnaista.
kapa
Tarkoitin sanoa sitä, että pitää ymmärtää oman kulttuurinsa visuaalista puolta, jotta voi sitä samaa tehdä lisää. (Tähän sisältyy värien symboliikat ja kaikki muu.) Jos vie meidän kulttuurissamme arvostettua kauneutta muualle, sitä tuskin osataan arvostaa samalla tavalla. En minäkään ymmärrä Egyptiläisten seinämaalauksista mitään.
Ja tuo "jokaisella länsimaalaisella"-heitto oli sitä varten, ettei kukaan vahingossakaan luule minun tarkoittavan, että visuaalinen silmä jää kehittymättä jos ei käy taidekoulua tai ravaa gallerioissa. (Jossain toisessa kulttuurissa jokin yhteiskuntaluokka, kuten orjat, saattaa jäädä taiteen ulkopuolelle.)
Jani Sourander
http://www.sourander.com/
http://www.sourander.com/