D100

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
haclu

D100

Viesti Kirjoittaja haclu »

...D70:stä ootelessa...
Viimeksi muokannut haclu, Elo 11, 2004 9 : 34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

ootpas hyvä trolli ;)
haclu

laite kirjoitti:ootpas hyvä trolli ;)

ja tarkoittaa mitä?
laite

tuota nikon vs kwanon sodan virittelyä.

kannattais muuten mennä tonne digijärkkärit puolelle, niin saisit paremman tappelun aikaiseksi, mä koitan tässä seurata hihitellen sivummalla.
haclu

zzz...
Viimeksi muokannut haclu, Elo 11, 2004 9 : 36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
adapteri
Viesti:

Re: D100

Viesti Kirjoittaja adapteri »

haclu kirjoitti:Ihmettelenpä vaan missä on kaikki käytetyt D100:set?

D100:sen omistajat ovat varmasti olleet hyvin tietoisia siitä mitä ovat ostaneet, eikä pettymyksiä ole tullut käytön aikana.
Niinkuin olen joskus sanonut, Nikon ei osaa mainostaa (Onneksi!). Nikon ei luo kameroistaan mielikuvia. Nikon antaa itse paljon vähemmän tietoa kameroistaan, kuin esim niitä testailevat nettisaitit. Nikon kamerat vain ovat, ei niissä ole mitään hohdokasta. Canon osaa markkinoinnin. Canonin omistajat tuntevat olevansa Canonisteja ja mainonta luo tietysti ostohalukkuutta ja monenlaisia odotuksia kamerasta. Jotkut ostavat digijärkkärin vain mainosten takia ja silloin niistä on helpompi luopuakin. Nikonin kalliimpi hinta kääntää "epävarmat" ostajat Canonille ja heidän joukossaan lienee enemmän niistä kameroista luopujia tai uudempaan vaihtajia.
laite

adapteri kirjoitti:Nikonin kalliimpi hinta kääntää "epävarmat" ostajat Canonille ja heidän joukossaan lienee enemmän niistä kameroista luopujia tai uudempaan vaihtajia.
Ja toi nikonin D100 taitaa olla parhaita kameroita omassa sarjassaan eikä korvaajia ole vielä näkynyt. Canonilla taas mallisto uusiutuu suurinpiirtein kerran kahdessa vuodessa ja silloin joillekin tulee pakonomainen tarve vaihtaa "parempaan" malliin jos sillä vaikka saisi parempia kuvia.
haclu

...
Viimeksi muokannut haclu, Elo 11, 2004 9 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

adapteri kirjoitti:[Canonin omistajat tuntevat olevansa Canonisteja
Jep. Aivan yhtä perustellusti kuin vuonna 95, jolloin Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden. Joka ikinen suomalainen jäbä luuli olevansa maailmanmestari, vaikka ei ollut osaa eikä arpaa koko juttuun. Onhan tämä yksi konsti tosiaan myydä tavaraa. Ja sitten kun ei vehkeellä saakaan, lähinnä käyttäjän puutteista johtuen, maailmanluokan kuvia, niin laatikko vaihtoon. Karkea yleistys tietenkin, mutta so be it.

Luulen samoin kuin alkuperäinen postaajakin, että ne käytetyt Nikonit ovat käytössä. Niillä tehdään TÖITÄ. Uusi ostetaan vasta kun vanha menee hajalle, joten niitä ei paljon foorumeilla liiku.

On loukkaavaa syyttää trolliksi jokaikistä, joka ei ole vielä kapsahtanut kwanonin markkinointimantran lumoihin: "With Canon - you can ". Hölönpölön. Jos ei osaa mitään, niin ei saa hyviä kuvia millään.

Ja tämä nyt sattuu olemaan foorumin Nikon-osio.
laite

trombi kirjoitti:On loukkaavaa syyttää trolliksi jokaikistä, joka ei ole vielä kapsahtanut kwanonin markkinointimantran lumoihin: "With Canon - you can ". Hölönpölön. Jos ei osaa mitään, niin ei saa hyviä kuvia millään.
Kieltämättä, tuli vain ensimmäiseksi mieleen tahallinen trollaus ja sodan lietsonta kun tuo oli kuitenkin ketjun aloittajan ensimmäinen postaus koko foorumiin. kyllähän tuokin sitten selvisi parin postauksen jälkeen.

noh, tässäpä tämä seliseli ;)
trombi

OK, laite, saat anteeksi! =)

Huomannette hymiön käytön....
jpp

Viesti Kirjoittaja jpp »

Varmasti kannattaa nyt odotella D70 tuloa. Itse olen omistanut D100:n vasta reilut kuukauden päivät. 700 kuvan raja menee tänään rikki. Olen testannut sitä eri tekijöillä. Viimeksi eilen sain Ifi:ltä 34*50 tulosteet (otettu Nef -formaatiolla). Myös jpg-kuviin löytyy hyviä vinkkejä kameran kurvien säätämiseksi.

En voi muuta todeta kuin, että on huikee peli. En millään keksi, mihin tarvitsin parempaa. Parasta on, että kamera ei vaikuta mitenkään digiltä, jahka namikat saa säädettyä mieleisekseen.

Minä en ainakaan möisi deesatastani. Paitsi jos hinnasta sovitaan..., mutta ostaisin heti uuden tilalle.
trombi

Oletko kokeillut custom curveseja? Kuulemma niitä käyttäen saa kontrolloitua kameran taipumusta hiukan alivalottaa.

http://www.planetneil.com/nikon/d100-customcurves.html
http://fotogenetic.dearingfilm.com
jpp

Viesti Kirjoittaja jpp »

Juu, olen. Minulla on oletuksena sama custom curvi kuin ko. hääkuvaajalla (ensimmäinen, PlanetNeil:n linkki). Minusta se toiminut hyvin varsinkin silloin, kun olen joutunut antamaan jpg-kuvia nopeasti eteenpäin. Muutenkin kaverin ohjeet namikoiden ja muiden asetusten virittämisestä ovat hyvät. No, ihan kaikista en ollut samaa mieltä. Esim. minusta aukot on luonetavampaa säätää eturenkaasta ja ajat pääkiekosta.

Normaalisti käytän vain NEF:iä, jolloin custom curveilla ei ole niin kovin väliä. Hoidan hommat Nikon Capturella. Olen vakaasti sitä mieltä, että D100:sta saa kunnolla kaiken irti vasta tällä softalla. Yritin viritellä keskustelua NC:stä, mutta jostain syystä siihen ei ole vielä kukaan tarttunut. Minulle NC tekniikan puolella aivan välttämätön ja olennainen osa D100:sta.

En tiedä, vaikuttaako kameran asetuksiin tehdyt custom curvit raw-kuviin. En ole ajattelut asiaa. Tiedätkö sinä?
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minusta Nikonin ohjeet, nettisivut ja arvostelut sanovat suoraan, että curves ei vaikuta neffeihin (tämä ei ole tieto vaan "luulo").

Curveshan tarkoittaa, että sillä voidaan säätää valotusta eri tummuisille sävyille. Jos kuvankäsittelyssä tehdään puhdas brightness-säätö, se lisää jonkin numeroarvon jokaiseen pikseliin, jokaiseen väriin. Sitähän voisi vaikka ajatella niin, että valoisuusasteita on 0:sta 255:een. Lisäämällä jokaiseen jokin luku, koko kuva vaalenee. Curvesillä voidaan säätää, että esim valoisuusarvolla 50 lisätään 8 ja valoisuusarvolla 130 lisätään 3. Se käyrä näytää, paljonko milläkin valoisuusarvolla lisäystä tehdään. Silloin siis voi tummia sävyjä vaalentaa ilman, että vaaleille tehdään mitään. Jos käyttää raw-tiedostoa, tämä säätö tehdään vasta jälkikäteen. Curves-työkalu mahdollistaa tuon valoisuuskorjauksen määrittämisen graafisesti. Jos sen tekisi numeroilla, joutuisi syöttämään kaikki numeroparit käsin.
Vastaa Viestiin