Pari kysymystä Canon eos 300d:sta

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Vastaa Viestiin
Kaarna

Pari kysymystä Canon eos 300d:sta

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Kuvauksellista päivää kaikille!

Olen vasta-alkaja kuvaamisen saralla ja ajatellut ottaa aika radikaalin hypyn kuvamaailmaan ostamalla kerralla kunnon kameran, ettei jo kohta tarvitsisi ostaa toista kameraa. Olen kuullut paljon hyvää täällä Jenkkien mailla Rebelinä tunnetusta masiinasta, ja näyttäisi sillä suomessakin olevan omat kannattajansa.
Olen surffaillut ties missä 300d-sivuilla, niin että pää on jo aivan sekaisin kaikesta. Siksi tulinkin tänne kysymään että saisin vastaukset alan asiantuntijoilta, käyttäjiltä itseltään.

Asustan kesään saakka Usassa. Kysyisinkin, kuinka kalliiksi tulee paluuni suomeen, eli ainakin suomen mallin laturi pitänee ostaa, onko ne kauhean hintaisia?Vai olisiko järkevää hommata eurooppalaturi ja siihen muuntaja? Onko jenkkimallin rebelissä muita asioita, mikä eroaa euroopan samoista koneista?

Jotain peruskysymyksiä:
Syökö tämä kamera paljon virtaa? Kestääkö se Suomen sääoloja?
Minulla on 256mb muistikortti(se on pieni, tiedetään) ja kameraan tulee 18-55mm objektiivi, riittääkö tällainen paketti noviisille? Entäs onko Canonilla paketin mukana kuvankäsittelyohjelma vai onko se täysin kauppakohtainen?
Interfacetype on firewire(IEEEE-1394), toimiiko tämä normaalissa pc:ssa?
Olisin kiitollinen vastauksista, sillä tällä hetkellä olo on hieman sekava kaikesta mitä olen netistä lukenut.
-Kaarna-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
juha_m
Viesti:

Re: Pari kysymystä Canon eos 300d:sta

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Kaarna kirjoitti:Kuvauksellista päivää kaikille!

Olen vasta-alkaja kuvaamisen saralla ja ajatellut ottaa aika radikaalin hypyn kuvamaailmaan ostamalla kerralla kunnon kameran, ettei jo kohta tarvitsisi ostaa toista kameraa. Olen kuullut paljon hyvää täällä Jenkkien mailla Rebelinä tunnetusta masiinasta, ja näyttäisi sillä suomessakin olevan omat kannattajansa.
Olen surffaillut ties missä 300d-sivuilla, niin että pää on jo aivan sekaisin kaikesta. Siksi tulinkin tänne kysymään että saisin vastaukset alan asiantuntijoilta, käyttäjiltä itseltään.

Asustan kesään saakka Usassa. Kysyisinkin, kuinka kalliiksi tulee paluuni suomeen, eli ainakin suomen mallin laturi pitänee ostaa, onko ne kauhean hintaisia?Vai olisiko järkevää hommata eurooppalaturi ja siihen muuntaja? Onko jenkkimallin rebelissä muita asioita, mikä eroaa euroopan samoista koneista?

Jotain peruskysymyksiä:
Syökö tämä kamera paljon virtaa?
Mukana tuleva vakioakku kestää kyllä pirun pitkään. Ei ole loppunut minulla kertaakaan ja mielestäni kuvaan paljon.
Kestääkö se Suomen sääoloja?
Minulla on 256mb muistikortti(se on pieni, tiedetään) ja kameraan tulee 18-55mm objektiivi, riittääkö tällainen paketti noviisille?
Riittää. Päivät alkavat nyt valaistua ja valovoimaisemman 1.8/50mm voit ostaa ensi talveksi jos kuvaus homma kiinnostaa. Toisiaalta jenkeistä saisi edullisesti laseja vaikka vain möisi pois täällä suomessa.

Entäs onko Canonilla paketin mukana kuvankäsittelyohjelma vai onko se täysin kauppakohtainen?
Olisin kiitollinen vastauksista, sillä tällä hetkellä olo on hieman sekava kaikesta mitä olen netistä lukenut.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Veikkaisin että tuo laturi itsessään on 110-230, eli toimii sellaisenaan. Laturiin työnnettävä virtajohto on se jonka tarvinnet. G3:n tapauksessa riitti, kun kävi Gigantista hakemassa uuden irtojohdon, maksoi puolitoista euroa tai jotain...
- htc -
dsilfvas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dsilfvas »

Ostin oman 300D:ni jenkeistä marraskuussa eikä mitään ongelmia ole ollut. Laturi toimi piuhaa vaihtamalla ja kamerassa on jopa suomenkieliset valikot.
nenonen

Viesti Kirjoittaja nenonen »

juha_m kirjoitti: Mukana tuleva vakioakku kestää kyllä pirun pitkään. Ei ole loppunut minulla kertaakaan ja mielestäni kuvaan paljon.
:0
Ei kertaakaan loppunut? No ei ole kovin paljon tullut vissiin kuvailtua, jos ei ole edes akku loppunut kertaakaan :)
Kestää se hyvin, mutta ei tarvi montaa keikkaa heittää ulos tuimaan pakkaseen, niin alkaa kamera hidastua ja pian sammuilla.

Suomen säistä sen verran, että ei ole ongelmaa minulla ilmaantunut säiden kanssa. Eli olen ollut kuvaamassa parikin kertaa, kun oli lähes 30 pakkasta. Kamera vähän hidastelee ja akku tyhjenee nopeammin, mutta muuten ei ongelmia!
Mullakin on vaan 256Mb, toistaiseksi pärjätty, mutta lisää pitäisi ostaa.
Toinen akku on kanssa kätevä vehje!
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

nenonen kirjoitti: Kestää se hyvin, mutta ei tarvi montaa keikkaa heittää ulos tuimaan pakkaseen, niin alkaa kamera hidastua ja pian sammuilla.
En ole -30 asteessa kuvannut, mutta 10 astetta lämpimämmässä on akku kestänyt hyvin puolen gigan kortin täyttämisen eikä ole tehnyt heikkoakaan. Kamera ei ole sammunut kertaakaan, kuvan kortille tallennus kestää mututuntumalla hieman pidempään.
Toisaalta jenkkihinnoilla ostaisin ilman muuta toisen akun, Canonin oma akku on vain puolet Euroopan hinnoista. Samoin ostaisin pari isompaa korttia (512 mb -1 gb), nekin ovat siellä halpoja. Kannattaa myös ehkä harkita kittiobjektiivin lisäksi jotain polttoväliltään pidempää objektiivia, täältä löydät paljonkin keskustelua näistä.
Mutta jos epäröit ostaa itsellesi, voisitko harkita lähimmäisen auttamista? Voin lähettää listan ;)
Kaarna

karipulkka rebelin lisämausteista:
Mutta jos epäröit ostaa itsellesi, voisitko harkita lähimmäisen auttamista? Voin lähettää listan ;)

Kiitos vinkeistä.
Voisin auttaakin lähimmäistä, mutta en omista luottokorttia jolla tehdä niin suuria ostoksia. Työnantajani ostaa minulle tämän kameran , jota sitten makselen "ilmaisella" työvoimallani.
Ja fiksumpaahan olisi ostaa netistä, tyyliin macmall.com, sillä sieltä saa tavaraa ilman 15prossan veroa, mikä pitää maksaa jos ostaa liikkeistä. Vai onko se niin, että euroopasta käsin tilatessa on maksettava hirvittävät verot? Niin kai se on, sillä luulisi kuvaajien muuten tilaavan jenkeistä hulluna tavaraa.
-Kaarna-
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

Kaarna kirjoitti:Vai onko se niin, että euroopasta käsin tilatessa on maksettava hirvittävät verot? Niin kai se on, sillä luulisi kuvaajien muuten tilaavan jenkeistä hulluna tavaraa.
Se listan lähettäminen oli vain vitsi.
Vaikka maksaisi alv:n ja tullin, jää tilaaja silti yleensä voitolle, dollarikurssi ja jenkkien hintataso on niin edullinen. Ainoa asia, joka panee miettimään on takuuasiat. Mutta Canon on muistaakseni muuttanut politiikkaansa siten, että USA:sta ostetut härvelit huolletaan Suomessa takuuaikana.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

karipulkka kirjoitti:Mutta Canon on muistaakseni muuttanut politiikkaansa siten, että USA:sta ostetut härvelit huolletaan Suomessa takuuaikana.
tämä pätee siis EOS-sarjan kamerarunkoihin (ainakin muutaman viikon takaisten nyyssikeskustelujen perusteella). objektiiveillahan taitaa olla maailmanlaajuinen takuu jo valmiiksi (muistelisin niin?).

Mitenkäs muuten noi canonin digipokkarit, mahtaako niiden takuu toimia myös täällä suomessa?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Kaarna kirjoitti:Interfacetype on firewire(IEEEE-1394), toimiiko tämä normaalissa pc:ssa?
Kyllä tuon 300D:n kuviensiirtoliitännän pitäisi olla USB (1.1) ja se löytynee lähes kaikista nykyisistä PC:stä.
JarnoH

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

Kaarna kirjoitti: Entäs onko Canonilla paketin mukana kuvankäsittelyohjelma vai onko se täysin kauppakohtainen?
Kitin mukana tulee hyvä ohjelmisto. Se on englanninkielinen, ostaa sen mistä vain. Vaikka ei englanninkieli taida olla mikaan ongelma sinulle.

Itse ostin kameran Saksasta. Sieltäkin sain sen edullisemmin. Harmittaa kun en syksyllä ostanut sitä Jenkeistä - halpa kuin mikä! Takuun toiminnasta en tiedä. Toisaalta hinta on niin halpa, että voit sen postittaa korjattavaksi Jenkkilään monta kertaa...
Kaarna

olli R kirjoitti:
Kaarna kirjoitti:Interfacetype on firewire(IEEEE-1394), toimiiko tämä normaalissa pc:ssa?
Kyllä tuon 300D:n kuviensiirtoliitännän pitäisi olla USB (1.1) ja se löytynee lähes kaikista nykyisistä PC:stä.
Kävin macmall.com:issa ja siellä sanottiin että interfacetype on pelkkä firewire. Mitä kummaa? Sillä jos se pitää paikkansa, niin en voi hankkia ko. kameraa, sillä macinrohjossani ei ole kuin usb.
-Kaarna-
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Kaarna kirjoitti:Kävin macmall.com:issa ja siellä sanottiin että interfacetype on pelkkä firewire. Mitä kummaa? Sillä jos se pitää paikkansa, niin en voi hankkia ko. kameraa, sillä macinrohjossani ei ole kuin usb.
Tuo olisi perin ikävää, sillä 4 kuukautta vanhalla 300D:lläni on otettu jo 3000 kuvaa ja pc:ssäni ei ole firewireä.

Canonin omat speksit tässä ja kyllä siellä ihan USB lukee.
http://www.canoneos.com/digitalrebel/specs/index.html

Ei nuo tekniset yksityiskohdat mac:ssä niin tärkeitä ole koskaan olleet, kunhan vain toimii ;-)
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Kaarna kirjoitti: Kysyisinkin, kuinka kalliiksi tulee paluuni suomeen, eli ainakin suomen mallin laturi pitänee ostaa, onko ne kauhean hintaisia?Vai olisiko järkevää hommata eurooppalaturi ja siihen muuntaja? Onko jenkkimallin rebelissä muita asioita, mikä eroaa euroopan samoista koneista?
Pitäisi riittää pelkkä uuden johdon osto... Uusi laturi maksaa 26 euroa:http://www.digitarvike.net/
Samaisesta paikasta kannattaa ostaa kortinlukija. Kameran kautta kestää melkoisen tovin siirtää kuvia koneelle, koska siinä ei todellakaan ole kuin toi USB 1.1 tuki ja sekin toimii 'aliteholla'.
Onkos USA-mallissa PAL-tukea laisinkaan? Eli saatkohan kytkettyä tuota Suomi mallin TV:seen kiinni?
Kaarna kirjoitti: Syökö tämä kamera paljon virtaa? Kestääkö se Suomen sääoloja?
Minulla on 256mb muistikortti(se on pieni, tiedetään) ja kameraan tulee 18-55mm objektiivi, riittääkö tällainen paketti noviisille? Entäs onko Canonilla paketin mukana kuvankäsittelyohjelma vai onko se täysin kauppakohtainen?
.
Melkoisen pihi on tuon virrankäytön suhteen pari ensimmäistä latauskertaa lukuunottamatta. Kertaakaan en ole saanut akkua kulutettua yhdessä päivässä loppuun vaikka olen kanniskellut kameraa ulkona koko päivän kuvia napsien. Yli -20 asteen pakkasella en ole uskaltanut kameraa ulkoiluttaa.

Itsellänikin on vain 2*128 MB kortit. Kittipaketin objektiivi on hyvä ja riittää varmasti alkuun vallan mainiosti.
Paketin mukanahan tulee Photoshop elements 2. Sehän on ihan pätevä softa. Myös PhotoStitch jolla saa tehtyä pätevästi panoraamakuvat. Canonin sivuiltahan nuo kaikki selviää...

Suosittelen jossain vaiheessa hankkimaan tuon Canonin 50mm/f1.8 linssin. Sillä saa kyllä uskomattoman tarkkoja kuvia.
Nuo Canonin halpis 75-300 putket on ihan pepusta tän kameran kanssa. EOS 300:sen kanssa vielä tuntui, että tuo tuottaa kelvollista kuvaa, mutta 300D:n kanssa jostain syystä kuvien tarkkuus on lähes ala-arvoista...
Speedlite

Viesti Kirjoittaja Speedlite »

^Nanook^ kirjoitti:Onkos USA-mallissa PAL-tukea laisinkaan? Eli saatkohan kytkettyä tuota Suomi mallin TV:seen kiinni?
Kymppideessä saa valittua tv-standsardin joten varmaan 300D:kin pystyy valitsemaan onko käytössä PAL vai NTSC.
Vastaa Viestiin