Muistikortin sopivuus ?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
melova

Muistikortin sopivuus ?

Viesti Kirjoittaja melova »

Tarkoitus hankkia Olympus mju 300 tai 400.
Minulla on HP psc 2175 tulostin/skanneri- monitoimikone.

Kamerakauppias kauppasi minulle kortinlukijaa. On kuulemma kortin kannalta turvallisempi, ja nopeampikin. Onko noin ?
Käsittääkseni suuri osa ihmisistä siirtää kuvat suoraan kamerasta PC:lle. Vai miten on ?

Voinko käyttää tulostintani kortinlukijana, kun siinä ei mainita mitään Olympuksen kortista? Vain SmartMedia-,CompactFlash-MemoryStick- ja SecureDigital-kortit. Lisäksi on maininta IBM Microdrive-kortin sopivuudesta samaan paikkaan kuin CompactFlash. (vai onko joku noista samanlainen, kuin Olympuksen xD-kortti ?)

" kunkin kortin suurin mahdollinen muistikapasiteetti on 128 Mt."
Tarkoittaako, ettei kone pysty käsittelemään 256 Mt-korttia ?

Kamerakauppias kauppasi myös kahta 128Mt-korttia yhden 256 Mt:n sijaan parempana vaihtoehtona. (en tiennyt silloin vielä tulostimeni mainintaa 128 Mt-korteista)

Paljon aloittelijan kysymyksiä ! Mutta kaikkea ei varmaan kannatakaan kauppiaalta kysyä, sillä kun on myynti kyseessä.

Kiitos mahdollisista neuvoistanne !
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: Muistikortin sopivuus ?

Viesti Kirjoittaja olli R »

melova kirjoitti:Kamerakauppias kauppasi minulle kortinlukijaa. On kuulemma kortin kannalta turvallisempi, ja nopeampikin. Onko noin ? Käsittääkseni suuri osa ihmisistä siirtää kuvat suoraan kamerasta PC:lle. Vai miten on ?
Nopeampi, yleensä kyllä - turvallisempi, vaikea sanoa.

Kortin irroittelua tulee lukijan kanssa enemmän ja periaatteessa rikkoutumisen riski kasvaa hiukan. Tosin sama riski on jos käyttää kahta korttia. Korttien käsittelyssä pitää vain olla huolellinen.
Kortinlukijan kanssa ei kuluta kameran akkuja. Tietokoneen ajureiden kanssa pääsee useimmiten helpommalla kun on kortinlukija. Ja kortinlukijalla voi helpommin palauttaa vahingossa poistetut tiedostot.

Kortinlukijoitakin käytetään paljon. Varsinkin usean kortin kanssa lukija on jotenkin näppärämpi kuin kameran johdot. Itsellänikin on Compact Flash lukija. Etuna on ollut mm., että viimeisten neljän kameran kortit on voinut lukea samalla lukijalla, eikä mitään kameran ajureita ole tarvinnut. Canon G2:n kanssa kamera toimi laturina - kameran pystyi lataamaan toisaalla ja kortin kuvia siirtämään lukijalla. Kortinlukijaa on voinut myös käyttää muidenkin tiedostojen siirtämiseen koneesta toiseen.
Voinko käyttää tulostintani kortinlukijana, kun siinä ei mainita mitään Olympuksen kortista? Vain SmartMedia-,CompactFlash-MemoryStick- ja SecureDigital-kortit. (vai onko joku noista samanlainen, kuin Olympuksen xD-kortti ?)
Jos xD:tä ei mainita, niin luultavasti sitä ei pysty lukemaan. xD:lle on CompactFlash -sovitin, mutta samalla hinnalla taitaa saada erillisen lukijankin.
" kunkin kortin suurin mahdollinen muistikapasiteetti on 128 Mt." Tarkoittaako, ettei kone pysty käsittelemään 256 Mt-korttia ?
Tuskin. Tuo rajoitus on olemassa SmartMedia ja vanhan MemoryStick-kortin kanssa. Muilla ei pitäisi olla kokorajoituksia. Varsinkin jos siihen sopii IBM Microdrive, jonka pienin koko on 256M.

Se, että kyseessä on tuollainen monitoimilaite, voi tietysti vaikuttaa, jos tuossa olisi tehty jotain erikoista. Kokeilemallahan tuo selviää.
Kamerakauppias kauppasi myös kahta 128Mt-korttia yhden 256 Mt:n sijaan parempana vaihtoehtona.
Huonompaa on, että korttia joutuu vaihtamaan. Parannus on ehkä se, ettei yhden kortin hävitessä/tuhoutuessa mene kaikki kuvat. Kaikki munat eivät ole samassa korissa. (Tietenkin tämä on vain varautumista pahimpaan.) Hintaeroakaan ei taida enää olla.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Kaksi 256 mt:n korttia on kyllä parempi idea kuin kaksi 128 mt:n korttia...
melova

Muistikortin sopivuus

Viesti Kirjoittaja melova »

Nälkä kasvoi syötäviä jo katsellessa ! Hankintaan menee todennäköisesti Olympus mju-410, jahka tulee kauppaan.

Mutta miten tuo kortti/kortinlukija/kortilta PC:lle ? Kauppiasväitti,jotta varsinkin huonoilla pattereilla/akuilla siirrettäessä suoraan johdolla PC:lle, voi tulla kortinrikkova virtapiikki. Kuulostaa hurjalta ?

Minua taas hirvittää se kortin edestakainen rustaaminen koneelta koneelle. Eikö sen olisi parempi olla kokoajan kamerassa ? Uskoisin että minulla riittäisi 1 KPL 256 Mt:n kortti.

Kiitos Olli R pitkästä asiantuntevasta vastauksestasi !

Onko kellään kokemuksia tuosta MJU:n roiskevedenpitävyydestä ?
Kamera tulee melonta ja purjehduskäyttöön.
olli R
Viesti:

Re: Muistikortin sopivuus

Viesti Kirjoittaja olli R »

melova kirjoitti:Kauppias väitti, jotta varsinkin huonoilla pattereilla/akuilla siirrettäessä suoraan johdolla PC:lle, voi tulla kortinrikkova virtapiikki.
Ei oikeastaan piikki, vaan virta loppuu ja siirto sekoaa. On tuo ihan mahdollinen. Jos kameralla siirtää, niin olisi hyvä varmistaa täydet akut tai käyttää ulkoista virtalähdettä.

Kortin rikkoutuminen on kyllä aika harvinaista tuossa tilanteessa. Paljon tavallisempi tilanne on, että virta loppuu kun kortille ollaan kirjoittamassa kuvaa. Huonosti toteutuissa kameroissa kortin tiedostorakenne voi hajota. Tuohonkin auttaa yleensä kortin formatointi. Suurin haitta tällöin on kuvien hukkaaminen.
melova kirjoitti:Minua taas hirvittää se kortin edestakainen rustaaminen koneelta koneelle. Eikö sen olisi parempi olla kokoajan kamerassa ? Uskoisin että minulla riittäisi 1 KPL 256 Mt:n kortti.
Kyllä ne kortit on tehty siihen, että niitä irrotellaan. Vahinkoja sattuu, mutta normaalilla huolellisuudella ne kyllä välttää.

Hiukan on vaikea mitään absoluuttisen oikeaa neuvoa. Molemmissa on puolensa ja haittansa. Kortinlukijakaan ei ole kallis (kun vertaat kameran hintaan), mutta tyytyväisiä kamerasta lataaviakin on paljon.

Mjun roiskeveden tiiviydestä en osaa sanoa mitään. Omaa kameraani olen vienyt 35 metrin syvyyteen ilman ongelmia. Tosin sen päällä on silloin 5 mm paksu alumiinikotelo.
Vastaa Viestiin