Perustuuko kuvataidekauhu iluusioon kuvan realismista?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
kielo

Viesti Kirjoittaja kielo »

JPu kirjoitti:Todella nuijaa väittää vedosteiden hintoja koviksi, kun kilpailu oikeasti on verisen kovaa ja yrittäjistä on jo moni tippunut pelistä pois, kun ei ole pystynyt tuotantokustannuksiaan saamaan niin alas kuin myytävästä tuotteesta nykypäivänä saa..

... varmasti etsii parhaiten soveltuvan hinta/laatusuhteelta tuottavan tavan saada kuvat valmiiksi.

..sitä alumiinia, joka on kiillotettu ja valittu täysin naarmuttomasta materiaalista niiden valokuvien pohjustamiseen, tai sitä hyllyssä levyinä säilytettävää peltiä, mistä peltiseppä leikkelee halutun kokoista palasta?
Ok, taas jäin jonnekin tonne kolmossivulle ja sitten meni yli hilseen, mitä kukakin on aiheesta mieltä. Paitsi et yks ei tykkää toisesta jne. Mut puollan JPu:n kommenttia monessakin mielessä. Rahan kanssa olen huono, joten bisnespuoleen ja yrittäjyyteen en osaa sanoa mitään.

Kun valitsen vedostajaa, valitsen mielelläni osaavimman. Tiedän, että hänellä on värisilmää, voin luottaa hänen jälkeensä, voin mennä mukaan vedostamaan. Ja, mikä olennaisinta, hän tekee vedokset käsin (ei tietty kemiallista prosessia). Mikään kone ei vedä autolla mun negasta vaan se todellakin vedostetaan, annetaan lisävalot ja väännetään värejä vaikka puoli astetta. Tietysti mieluusti vedostaisin itse, sillä rullatavara on edullisempaa, mutta missä sitten olisi niin leveä värikone. Ei mun varoilla osteta ja ylläpidetä. Maksan "mielelläni käsityöstä ja ammattitaidosta". Ainahan pitää tinkiä viimeiseen asti, mutta yrittäjällähän on myös ne työntekijäkulut, laitehankinnat. Kai sille ois jotain tarkoitus itselleenkin jäädä.

ja mitä alumiinilevyyn tulee, samaa mieltä. Halvan hinnan perässä vaihdoin firmaa ja reunat oli skröpöt, levyt läikikkäät ym, että siinä samalla menee pilalle hyvät vedokset.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Pahoitelut henkilöön menosta, pitää ostaa se alkolukko:(
Hely

Viesti Kirjoittaja Hely »

OskuK kirjoitti:
Hely kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Niin on, olen itse omiin tarpeisiini kysellyt kehystystä ja saanut sen oikein halvalla. Pisnesmiehenä selvitin mitä sama maksaisi jos minulla olisi toiminimi, ja selvisi etttä sillä olisin päässyt n. kolmanneshinnalla. Joten taiteilijoilla ei siis ole ammattinsa takia tätä mahdolisuutta, vaan maksavat harrastajahintoja? Ymmärrän hyvin että harrastustarvikkeista pitää saada hyvin hintaa kun ammattilaisille myydään halvalla, mutta tämä ei vääristä kilpailua, koska harrastajat eivät kilpaile, vaan maksavat. Köyhiltä kuuluu ottaa ja rikkailta ammattilaisilta kuuluukin saada vähemmän, milläs niitä tuloeroja muuten saadaan, ellei näillä tulonsiirroilla? ;-)
En voi tajuta miksi täällä saitilla ei ole pystyssä vähintään kahdeksaa kehystyspalvelua, kun se on näin massiivinen pisnes.
OskuK kirjoitti: Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Vaikka se taas meni yli kaljun niin kerrataanpa: minusta asia oli ihan oikein. Vääryydenkokijat perustanevat niitä kehystysfirmoja ja toiminimiä -onko papperit jo vetämässä?
Juu ei ollu eka eikä varmaan vikakaan kerta. Onneks ei oo tullu jäätyä niin usein luille että tarttis firma perustaa tai edes harkita sitä.
Kuningas kohkausta jo vuodesta 2005
Täys typerys vuodesta 2006
Hely

Viesti Kirjoittaja Hely »

jari siren kirjoitti: ok vedä oikeuteen, mutta olen siis sitä mieltä että olet copy, et siis tee mitään oma peräistä, kuten se sinun risti/raamattu luoti oli copioitu?
Musta se oli hyvä ja näytä ihmeessä mistä se on kopioitu olis kiva nähdä orkkis
Kuningas kohkausta jo vuodesta 2005
Täys typerys vuodesta 2006
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Minustakin olisi kiva nähdä kuva, josta tuo kuvaamani risti on kopioitu..

siis tämä:
Kuva
Jari Puranen
Vemppu

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Perusteluja kopioväitteille odottavien joukko kasvaa kaiken aikaa...

Paineet joko anteeksipyynnölle tai dokumenteille kopioväitteen tukemiseksi kasvavat kaikenaikaa.

Kuvahan on hyvä enkä itse muista vastaavaa muiden tekemänä nähneeni. En tosin ole nähnytkään "miljoonia kuvia" :-D
jari siren
Viesti:

Saatan muistaa väärin mutta muistan nähneeni jossain, pahoitelut joka tapauksessa.
En siis mitenkään voi muistaa missä olisin nähnyt, varmaan unissani?
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

spesialisti
gmail(at)sakari.fi
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Niin juu; en ota kantaa mihinkään copyjuttuun; googleen vain 'bullet cross' niin sieltähän niitä tulee. Idea siis ei ole aivan originelli, mutta kuva on hyvin tehty.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Arvelinkin, että ideaa saattaisi olla joku jossain muodossa käyttänytkin, mutta toteutus tietysti oletuksena erilainen, sillä en ollut itse nähnyt vastaavaa missään.. En tosin etsinytkään

Kuvan yksi osa oli myös se, että minun kuvassa varjo ei ole tehty photarissa, vaan se on aito varjo. Kuvan ulkopuolelle on viritetty sopivasti katkaistu kynä poikittain rautalangalla roikkumaan, että varjo muodostuisi ristiksi. Tehty erään nettikeskustelun inspiroimana kun puhuttiin "ristivarjosta" eräissä muotokuvissa :) Tämä risti on toki vain yhden valolähteen synnyttämä ja oli melkoisen vaikea saada se riittävän teräväreunaiseksi, silti varjon aiheuttajan pysyessä kuvan ulkopuolelle.

Olen nimennyt tuon kuvan "Ihmisen turmelus", jota ristin muotoisella varjolla tahdoin korostaa.. raamattuun painettu sana on tärkeä pointti kuvassa, kuten myös mustat raskaat kehykset. Ristivarjo on oikeastaan vain sivuroolissa, kuva olisi voinut toimia ilmankin... Mutta kun sen siihen tahdoin virittää, niin sitten viritin :)
Jari Puranen
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Kyllä tuo ristivarjo on hyvä lisä kuvaan. Vaikuttavampi se on noin.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

JPu kirjoitti:Arvelinkin, että ideaa saattaisi olla joku jossain muodossa käyttänytkin, mutta toteutus tietysti oletuksena erilainen, sillä en ollut itse nähnyt vastaavaa missään.. En tosin etsinytkään
Kuvassa on kolme länsimaissa vahvaa ja laajalti tunnistettua symbolia. Kun ajattelee esim. Yhdysvaltain viime vuosien ulkopoliittista tilannetta sekä sikäläistä uskonnollista aktiivisuutta, joka liittyy myös nykyiseen presidenttiin, niin olisi jopa merkillistä, jos tätä yhdistelmää ei olisi siellä kuvataiteessa käytetty. Ideoiden toisistaan riippumaton syntyminen ei ole ennennäkemätöntä.

Omaperäisyys riippuu monesta seikasta, visuaalisen hahmon lisäksi muun muassa valitusta tekstikohdasta. Luulen, että edes teoreettisesti mahdollista esikuvaa ei ole kovin helppo löytää. Etsintä tosin voi olla mielenkiintoista... Ajatuksia herättävä kuva.

Mtala
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Nöyrät kiitokset kuvalleni annetusta palautteesta!
Jari Puranen
ahz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahz »

Täälllähän on keskustelu käynyt kuumana. Itse olen valitettavasti joutunut välillä valokuvaamaankin, ja sitä paljon parjattua taidettakin täytyy vielä tehdä.

Ajattelin lyhyesti kommentoida tuota kopiointiaihetta ennenkuin taas pitää juosta.

Jos kuvaa rakennetaan jonkun idean pohjalta, niin jossain stockphotossa varmasti samaista ideaa on joskus käytetty. Mielestäni kuvaajaa ei voida velvoittaa tuntemaan kaikki maailman tämäntyyppiset kuvat.

Tuossa luotikuvassa oli myös hyvin olennaisena elementtinä tuo teksti, joka antaa siihen ihan eri merkityksen.

Mielestäni siis eri asia, kuin vaikka Sirenin kopio Bruce Naumanin teoksesta selfportrait as a fountain. Siinä on kyseessä tunnettu tunnettu nykytaiteen teos, jonka lähes kaikki yhtään nykytaidetta tuntevat tunnistavat, ja kuvan elementit ovat täsmälleen samat.

Jari on joskus tuon kuvan tänne postittanut, en nyt kiireessä sitä löytänyt, mutta jarihan voi postata sen uudestaan tähän ketjuun vaikka tarkastelua ja vertailua varten.

Googlella löytyy sitten runsaasti kuvia Naumanin teoksesta:
http://images.google.fi/images?svnum=10 ... Etsi+kuvia
jari siren
Viesti:

No siitä retostelemaan:(
Kuva
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Edesmenneen isäni valokuva-albumissa oli kuva riippukeinussa, vai mikä matto se on, lepäävä nuori nainen. Hyvin samanlaisen kuvan herra S. esitteli taannoin täällä palstoilla. Koska en usko, että isäni olisi voinut kopioida tuota kuvaa, joka on kuvattu joskus sotavuosina, niin teen sen johtopäätöksen, että Herra S:n kuva on kopio. (Tämä isäni kuvaama kuva on näkynyt julkisesti osana triptyykkiäni, joka on ollut esillä muutamassa näyttelyssäni)

P.S Omia kuviani nyt kriittisesti tarkastaellessani, ja nettiä selaillessani huomaan, että lähes kaikkiin kuviini löytyy esikuva jos sillä silmällä katselee. Tunnustaudun siis pahimman laatuiseksi apinoijaksi.

Kapa
sourander
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sourander »

Loppupeleissähän mitään uutta ei ole, eikä uutta voi keksiä. Uusi on aina vanhasta jollain tavalla kehitetty versio, variaatio, plagiaatti tai mitä tahansa.

Sana "uusi" kuitenkin on olemassa, kuten myöskin "innovaatio" jne. Jokainen vetää oman rajansa sille, mikä on uutta. Itse en omaa rajaani osaa hirveän tarkasti määritellä, mutta todella karkea veto olisi tälläinen: Uutta on se, jossa voi olla vanhoja elementtejä, mutta ne yhdistyvät yllättävällä ja tekijän näköisellä tavalla.

Jos pilkkua alkaa viilata, niin evoluutiokaan ei ole koskaan saanut mitään uutta aikaiseksi. Ihminen on vain kehitelty versio yksisoluisesta otuksesta. Samat rakennuspalatkin vielä. Itse silti näen, että jossain välissä evoluution mukana kehittyi jotain, mitä minä sanon "uudeksi", kuten aisti jolla koetaan valoa.

Samoin koen että taiteessa ja myös valokuvataiteessa joku voi tehdä jotain itselleen "uutta". Harvoin tosin käytän tuota sanaa, koska se on niin ristiriitainen ja huono. Mieluummin sanon "omalainen" tai jotain muuta.
Vastaa Viestiin