400D/350D ja Hähnel akkukahva

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
ihmelaama
Viestit: 313
Liittynyt: Syys 08, 2003 10 : 40
Paikkakunta: Armas Maapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmelaama »

reput kirjoitti:Kamera kiinnitetään jalustaan kuten ennenkin.
Niin, tätähän en koskaan epäillytkään. Muotoilin ehkä kysymykseni huonosti... tyhmä minä.

Eli, tarkoitin, että millainen on tuo jalustakiinnitys. Esim. onko kierteet kahvassa näissä tarvikekahvoissa (Hähnel/Ansmann) terästä, muovia, jotain muuta - mitä?
Mullon mun luonne.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

ihmelaama kirjoitti:
reput kirjoitti:Kamera kiinnitetään jalustaan kuten ennenkin.
Niin, tätähän en koskaan epäillytkään. Muotoilin ehkä kysymykseni huonosti... tyhmä minä.

Eli, tarkoitin, että millainen on tuo jalustakiinnitys. Esim. onko kierteet kahvassa näissä tarvikekahvoissa (Hähnel/Ansmann) terästä, muovia, jotain muuta - mitä?
Jalustakiinnityksen käyttö alkuperäisen ja näiden toisten valmistamien tekeleiden kanssa ei ole mitenkään käyttökelpoinen. Parempi kiinnittää suoraan runkoon jos aikoo jalustasta jotain hyötyä saada.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Yesse
Viestit: 374
Liittynyt: Tammi 03, 2007 0 : 39
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yesse »

kohan kirjoitti: Jalustakiinnityksen käyttö alkuperäisen ja näiden toisten valmistamien tekeleiden kanssa ei ole mitenkään käyttökelpoinen. Parempi kiinnittää suoraan runkoon jos aikoo jalustasta jotain hyötyä saada.
Ja mitenhän se akkukahva heikentää jalustan käytettävyyttä?
Tuskin kamera kauheasti menee epätasapainoon, vinoon, kieroon tai muutakaan jos sen korkeus hieman lisääntyy kahvan myötä??
Kahva on kuitenkin sen verran lujasti kiinni rungossa, ettei sen pitäisi mihinkään vaikuttaa.

Vai onko jotain omakohtaisia huonoja kokemuksia?
Canon EOS 5D Mark II x2, 40D, 20D, EF 17-40mm f/4L USM, EF 85mm f/1.8 USM, EF 70-200mm f/2.8L IS USM, Helios 44M 58mm f/2.0, muutama salami
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Yesse kirjoitti:Vai onko jotain omakohtaisia huonoja kokemuksia?
On, hempula tutisija jos vaikka nokalle laittaa 24-70L:n ja käyttää paristokahvaa alla. Menee merkitys koko jalustan käytöstä kun esim. tuuli väristää rakennelmaa. Parempi laittaa kamera suoraan jalustan päähän kiinni ilman ylimääräisiä turhakkeita.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
pki
Viestit: 108
Liittynyt: Elo 18, 2003 14 : 46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

HUH..

Kannattaa myös huomioida auringonpilkut, ilmankosteus sekä jalustan asento suhteessa feng shuihin..
Canon 50d
ihmelaama
Viestit: 313
Liittynyt: Syys 08, 2003 10 : 40
Paikkakunta: Armas Maapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmelaama »

kohan kirjoitti:Jalustakiinnityksen käyttö alkuperäisen ja näiden toisten valmistamien tekeleiden kanssa ei ole mitenkään käyttökelpoinen.
Niin, edelleenkään ei tästä ollut kysymys. Minä mitään oo mihinkään kiinnittämässä, saati sitte jalustaan, kuhan (kohan) vaan utelin, että minkälainen/laatuinen se näissä tarvikekahvoissa on se kiinnitys...

...voisko tuota tutinaa muuten vaimentaa esim. kakskomponenttiliimalla, tai silikooni/uretaani vuorauksella? Onko kokemuksia?
Mullon mun luonne.
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

Hankkimassani Delta-kahvassa jalusta kierre on siis metallia. On pysynyt tukevasti jalustassa kiinni. Kaikki napit ja rullat toimivat täysin alkuperäistä vastaavasti. Ei notku eikä huoju. Työn jälki on myös siistiä. Mitään ei irvistele eikä elvistele!
Olen kokeillut myös alkuperäistä Canon-kahvaa ja eroa ei ole muussa kuin hinnassa! Noista muista akkukahvoista ei ole kokemusta!
mikkokan
Viestit: 108
Liittynyt: Tammi 08, 2007 0 : 37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mikkokan »

Hähnelissä kiinnitys myös metallinen ja tukevan oloinen. Kahva ylipäätään tukeva. Ainoana miinuksena tarkalle ihmiselle lievä sävyero muovissa verrattuna kameran runkoon, mua ei ainaskaan haittaa.
Carnivor
Viestit: 3
Liittynyt: Maalis 20, 2007 8 : 31

Re: jj

Viesti Kirjoittaja Carnivor »

zach kirjoitti: Kun vertaa canonin 700mAh akkua niihin 2700mAh pikkupattereihin on otettava huomioon niiden nimellisjännite ja jännitteen ja sähkövirran vaikutus tehtyyn työhön.

Ladattavan sormipariston nimellisjännite on 1.2V kun taas canonin akut ovat muistaakseni jotain luokkaa 7.2V.
[tehty työ]=[sähkövirta]*[jännite]

joten siis nämä 6 paristoa on kytkettävä sarjaan. Toisinsanoen sama virta kulkee jokaisen pariston läpi, ja kasvanut sisäinen resistanssi syö hyödynnettävissä olevan työn varsin hyvin. varsin hyvin. canonin akut voidaan kytkeä rinnan jolloin akkujen jännite pysyy samana ja kapasiteetti lisääntyy. myös sisäinen resistanssi pienenee joten virtaa ei häviä kytkentöihin yhtä paljon. Ja paristojen ilmotettuihin kapasiteetteihin kannattanee suhtautua varauksella.
Tuollainen 700 mAh 7,2 V akku rakennetaan kytkemällä 6 kpl 1,2 V 700mAh kennoja sarjaan. Eli sisäisestä vastuksesta verattuna sormiakkuihin ei pysty paljon päättelemään tämän perusteella. Kapasiteetti jää auttamatta pienemmäksi verrattuna kytkentään jossa on 6 kpl 1,2 V 2700 mAh sormiakkuja sarjassa. Jos jollain on ollut huonoja kokemuksia sormiakuista, niin epäilen, että syynä on ollut yksi tai useampi rikkinäinen tai huonosti ladattu kenno. Uudet kennot saattavat vaatia 5 lataus ja tyhjennyskertaa ennenkuin ne alkavat päästä lähelle nimelliskapasiteettiään. Itse käytän laturia, jossa on automaattinen virkistystoiminto ja kennojen kapasiteetin mittaus. Varsin kätevää huonojen kennojen spottaamiseen ja uusian käyttämättömien akkujen "herättämiseen".

Akkujen rinnankytkentä on aina arveluttavaa, koska jos niiden jännite on keskenään erilainen, niin korkeamman jännitteen omaava akku alkaa lataamaan matalammassa jännitteessä olevaa akkua. Virtaa rajoittaa vain akkujen sisäinen resistanssi, joka on pieni, eli virrasta tulee pienelläkin jännite-erolla suuri ja pahimmassa tapauksessa akut ylikuumenevat. Ennen rinnankytkentää akkujen jännite pitäisi tasata kytkemällä niiden väliin vastus, jolloin jännite-ero tasaantuu kohtuullisella virralla.
tomppa-90
Viestit: 295
Liittynyt: Marras 28, 2006 13 : 25
Paikkakunta: suonenjoki

Viesti Kirjoittaja tomppa-90 »

pistäkääs linkkejä mistä noita halpojo kahvoja saa ostettua ja mitkä toimittaa suomeen.
Canon 400d, bg-e3, sigma EX 10-20, Canon 50mm 1.8 Tamron 28-75mm 2.8, Canon 70-200 L 4 IS, Canon 580 ex2, Lowepro aw3
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

Tuolla ekalla sivulla oli jo paikka mistä tilasin mutta laitetaan tarkennus:
http://foto.search.ebay.de/batteriegrif ... QsacatZ625

Ja tuolta nimenomaan Foto-Tip liikkeestä tilasin.
Mikanen
Viestit: 20
Liittynyt: Syys 29, 2006 13 : 59
Paikkakunta: Närpes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikanen »

Onkos kukaan huomannu että sormiparisto on 1,5v ja akku on 1,2v. Kun laitan sormiparistoja 6 kpl akkukahvaan niin se toimii moitteettomasti 6*1.5=9v. Mutta kun laitan 6 kpl ladattuja akkuja akkukahvaan niin kamera näyttää että akut ovat loppumassa. 6*1,2=7,2v. Canonin alkuperäisakku on 7,4v 720mAh. Tästä päätelmä. Kun kameran saama jännite laskee 7,2:hteen volttiin niin se ei riitä kuvaukseen. Mutta toimiiko se niin korkealla jännitteellä kun 9v?
Carnivor
Viestit: 3
Liittynyt: Maalis 20, 2007 8 : 31

Viesti Kirjoittaja Carnivor »

Pitää tosiaan paikkaansa että ainakin 350D:n akun varaustilan ilmaisin näyttää akkukahvassa oleville täysille NiMh kennoille puolityhjää. Piti oikein yleismittarilla tarkistella noita jännitteitä ja Canonin nimellisjännitteeltään 7,4 V akku antaa täyteen ladattuna 8,4 V. (akkujen ja paristojen kylkeen laitettu nimellisjännitehän on vain jonkinlainen keskiarvo täyden ja tyhjän akun jännitteistä) Samat 8,4 V antaa 6 sarjaan kytkettyä täyteen ladattua NiMh kennoa.

Luin sitten akkukahva BG-E3:n manuaalia ja sen mukaan akkukahvan AA-paristopidike on tarkoitettu vain alkaaliparistoille. NiMh AA-akuista ei mainita mitään. Täysillä alkaliparistoilla jännite nousee 10 V paikkeille. Laitteiden varaustilan ilmaisimet perustuvat jännitteen mittaukseen ja kuudella sarjaan kytketyllä alkaliparistoilla 8,4 V tarkoittaa jo puolityhjää, mikä siis oli täysien NiMh akkujen jännite. Tuntuu siltä, että käytettäessä AA-paristopidikettä Li-ion akkupidikkeen sijasta, varaustilan ilmaisin on optimoitu alkaliparistojen jännitteelle. Hankaloittamalla edullisten NiMh akkujen käyttöä Canon ilmeisesti haluaa edistää omien akkujensa myyntiä ja kirjoittaa akkukahvan paristopidikkeen olevan vain hätäkäyttöä varten.

Hetken raavin vielä päätäni ja ihmettelin miten kameran runko pystyy erottamaan akkukahvan paristopidikkeen akkupidikkeestä. Pidikkeiden kontaktinastajärjestys näyttää erilaiselta.

Paristopidikkeen BGM-E3A kontaktinastajärjestys vasemmalta oikealle on:
1. ja 2. tyhjiä
3. maa
4. ja 5. tyhjiä
6. +8,4 V (alkaliparistoilla noin +10 V)

Akkupidikkeen BGM-E3L vastaava taas:
1. ei käytössä
2. tyhjä
3. maa
4. oikeapuoleisen akun +8,4 V
5. vasemman akun +8,4 V
6. tyhjä

Tuntuu siltä, että saadakseen kameran rungon akun varaustilan ilmaisimen näyttämään oikein myös AA-kokoisilla NiMh akuilla pitäisi paristopidikettä modifioida sen verran, että plus jännite tulee 6. kontaktinastan sijaan 4. tai 5. nastaan. Onkohan kukaan kokeillut tällaista modifikaatiota?
Vastaa Viestiin