LowePro SlingShot

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Balian

LowePro SlingShot

Viesti Kirjoittaja Balian »

Mahtaako kenelläkään olla tuosta kamerarepusta kokemuksia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

Ostin vähän aikaa sitten slighshot 200aw -mallin, ja sen kokemuksen perusteella mitä minulla tähän mennessä on, vaikuttaa hyvältä.

Yhden lapin reissun olen tuon kanssa tehnyt, sinne sen ostinkin: kun oli tarvetta kameralaukulle joka ei kovasti haittaa liikkumista, ja johon voi jollain tavalla sovittaa hivenen muutakin tarviketta kuin kameran.

(oli pentax K10D +sigma ex 18-5/2.8 +vanha tamron adaptall 80-210 +Pentax MX +Chinon 45/2.8 pannukakku +salama +ohesissälät, rahat, kämmentietokone +ihan vähän lisävaatetta (kauluri ja lisäaluspaita kylmän varalle), ym. mukana)

Eli ostin laukuksi johon menee valokuvausvälineet+jotain muuta tarpeellista, niin, että ne kulkee käytevästi mukana ja on kaikki on myös nopeasti käytettävissä.

Lähinnä laskettelin tuon kanssa, ja siihen käyttöön se vaikutti kyllä erittäin hyvältä. Pysyy selässä, ja eteen kiertäminen on ihan kätevää.

--------------------

Sinänsähän minulla tuon käyttö tulee olemaan aika vähäistä: Tuota ostaessa kannattaa tosiaan pohtia, että sen käyttö merkitsee sitä että reppua ei enää erikseen sovi selkään.

Yleensä jos olen esim. retkellä tai muuten matkustelemassa, niin tuo ei mahdu mukaan kun pitää pitää pystyä samaan aikaan pitämään myös reppua/rinkkaa selässä. Silloin on pieni olkalaukku tai valmiuslaukku parempi. Tuonlaisten "lasketteluretki" ja muitten ulkoilutyylisten tapahtumien (joissa ei tarvitse huolehtia muun tavaran kuljetuksesta) lisäksi tuon käyttö jää muuten lähinnä niihin tilanteisiin jolloin on tarkoitus nimenomaan lähteä kuvaamaan, ja on tarve isommalle määrälle varusteita mitä pikkuolkalaukku vetää. Noissa tilanteissa taas tietenkään tuon slinhshotin eteenkiertämisominaisuudesta ei niin kauheasti hyötyä ole. Selkää tuon kuljkettaminen kyllä toisaalta rasittaa vähemmän kuin isomman olkalaukun raahaaminen.

(Siitä mitä on "iso" määrä varusteita voi tietenkin olla monta mielipidettä: Onhan niitäkin, joiden käyttämä minimivarsutuskaan ei tuohon sovi. Minulla sopii maksimi:) Se "pikkuolkalaukku" mikä minulla on, onkin sitten jo varmaan aika "mikro" joidenkin mielestä:)
Balian

Kiitos hyvästä vastauksesta, musta tuntuu ,että tuo on just mitä itse haen. Eli talvella hiihto retkille ja kesällä liikun pyörällä paljon.
koopees

Viesti Kirjoittaja koopees »

Kannattaa olla tarkkana että hommaa omille varusteille sopivan mallin, vaihtoehtoja on kolme: 100, 200 ja 300. Aivan äskettäin hommasin tuon isoimman 300 mallin, siihen mahtuu Canon 5D ja 70-200mm f/2,8 IS kameraan kiinnitettynä (vastavalosuoja nurinpäin) sekä useita valovoimaisia lisäobjektiiveja, salama yms. Eli jos on "järkälekokoiset" laitteet, niin sitten 300 on oikea malli. Jos taasen laitteet ovat pienemmästä päästä eikä tarkoituksena ole raijata kovin kattavaa laitevalikoimaa mukana, niin sitten 200 tai 100 on sopiva. Koko tuossa 300:ssa on sitten jo tavanomaisen repun luokkaa, mutta ensivaikutelman perusteella se on varsin kätevä laukku/reppu ja olen tyytyväinen ostokseeni. Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä ja käyttötilanteensa, joten toiselle suositteleminen on vaikeaa.
whoooops

Viesti Kirjoittaja whoooops »

Todetaan nyt itsekin, tuossa tammikuussa ostin tuon 200:n ja ollut kyllä hyvin tyytyväinen kapistukseen käyttöergonomian suhteen. Tilaa voisi olla hieman enemmän kyllä, joten päivittänen 300:n kunhan jaksan.
Kyllä tuohon 70-2004L menee kiinni rungossa tahi rungosta irrallaan, mutta kiinniollessaan on kyllä "just eikä melkein" ja jopa hieman pullottaa, käyttökelpoinen kyllä siis. Ja kaveriksi mahtuu vielä kasa muutakin.
Vaatetta en kyllä keksi miten tuohon saisi enää mukaan mahtumaan tuolla kassilla... :)
Tykännyt todella paljon tuosta rakenteesta, poikkinarulla pysyy mukana kovemmassakin menossa ja istuu tukevasti selässä. Kalustoon kuitenkin pääsee käsiksi hyvin näppärästi.
JupJup

No, ne vaatteet oli aika vähäisiä, ihan vähän lisälämmikettä vain:)

Miten sain mahtumaan?

No, kaiken perustana oli siirreltävien väliseinien luova käyttö:

Tuo laukku on ajateltu niin, että kamera tökätään (mahanpäälle kierretyssä asennossa katsoen) pystyyn niin, että objektiivi menee väliseinien väliin. Tällä tavalla kamerassa kiinni olevan objektiivin kummallakin sivulla on (tarrapaloilla edelleen jaettavat) lokerrot lisätarvikkeille. Tuossa systeemissä on se huono puoli, että muihin lokeroihin ei pääse käsiksi muuten kuin vetoketjun kokonaan avaamalla. Toinen huono puoli on, että lokeroita ei voi tuon "käyttösuunnan" takia jakaa pituussuunnassa kapeammiksi, sillä päällimmäisen osan alle jäävään tilaan käsiksi pääsy tulisi silloin liian hankalaksi.

Itse olen tottunut pikkulaukkuni kanssa laittamaan kamerani "pystyasennon" sijaan "lappeelleen". Niin se on nopeampi ottaa, ja pikkulaukkuunkin jää sen verran tilaa kameran alle, että sinne saa esim. toisen objektiivin talteen. Slighsotin sisustan tarrapaloista saa tehtyä myös tuonlaisen ratkaisun. (ei se ole niin suunniteltu, mutta toimii: tarkoitus olisi tuilevaisuudessa vähän vielä askarrella tuota kyllä) Minulla oli kamera asennossa jossa se on mahanpäällä ollessaan lappeellaan, ja selässä oleessaan pystyssä. Kameran alla oli melkein koko tilan pituinen lokero jaettuna pienempiin osiin, ja objektiivin edessä (reppuna alimmaisena) vielä yksi lokero (johon pääsi käsiksi ilman vetoketjun täyttä avaamista) jossa oli tamronin tele sekä salama. Tele ja salama menivät samaan lokeroon, kun jaoin sen pitkittäin kahteen osaan yhdellä tarrapalalla: salamalle litteä pienempi lokero, ja telelle suurinpiirtein neliön muotoinen poikkileikkaukseltaan.
whoooops

JupJup kirjoitti:Miten sain mahtumaan?

Itse olen tottunut pikkulaukkuni kanssa laittamaan kamerani "pystyasennon" sijaan "lappeelleen".
Whoaa! Nerokas idea, kiitos!

Tuli muokattua tuota sisusta hieman uusiksi siis itsekin tuosta innostuneena, ja nyt tuo minunkin hieman ahtaahko setuppi menee laukkuun heittämällä ja tilaakin jää vielä runsaasti käyttöön. Ei tuota vain ole tullut ajatelleeksi, kun laukku niin selkeäasti suunniteltu käytettäväksi kamera toisessa asennossa.
Nyt on tilaa huomattavasti enemmän hyötykäytössä ja uskon että kyllä tuonne sukat ja kalsarit saa mahtumaan. ;)
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

whoooops kirjoitti:
JupJup kirjoitti:Miten sain mahtumaan?

Itse olen tottunut pikkulaukkuni kanssa laittamaan kamerani "pystyasennon" sijaan "lappeelleen".
Whoaa! Nerokas idea, kiitos!

Tuli muokattua tuota sisusta hieman uusiksi siis itsekin tuosta innostuneena, ja nyt tuo minunkin hieman ahtaahko setuppi menee laukkuun heittämällä ja tilaakin jää vielä runsaasti käyttöön. Ei tuota vain ole tullut ajatelleeksi, kun laukku niin selkeäasti suunniteltu käytettäväksi kamera toisessa asennossa.
Nyt on tilaa huomattavasti enemmän hyötykäytössä ja uskon että kyllä tuonne sukat ja kalsarit saa mahtumaan. ;)
Hei kaverit, olisipa mukava nähdä jokunen kuva noista järjestelyistä. En oikein onnistu valmistajan kaavakuvan perusteella mieltämään lopputulosta.
Ja tarkoitan nyt lähinnä sitä kamerapuolta, sukka-kalsariosastoon visuaalinen hahmotuskykyni riittää oikein hyvin.

Mtala
whoooops

Tuollatavoin sen sovelsin itse, kun ei toivoakaan tällä setupilla "lisätaskulle" tuossa pitkässä tilassa. Tuo "mytty" on 70-200:n pussi. Nyt vielä kun tuota itseasiassa miettii, niin käännän nuo lokerot toisinpäin, jolloin tuo 70-200 lokero jää alimmaiseksi. Se on helposti avattavissa jos/kun putki pitää saada kulkemaan siellä eikä kamerassa kiinni.

Kuva
JupJup

whoooops.

Suurinpiirtein tuolla tavalla minullakin oli: säilytin kameraa tosin tuohon sinun kuvaasi verrattuna 90 astetta (kameran takaa katsoen) vastapäivään kierrettynä, niin että kahva oli (laukku mahan päälle kierrettynä) ylöspäin. Tuo kuvassa näyttämäsi rakennelma (joka jättää vähemmän tilaa kameralle muuten paitsi pituussuunnassa) on kyllä helpompi noista valmiista paloista rakentaa, ja myös kameran (selkä-asennossa) heilumisen kannalta vakaampi: Pitääkin nyt vähän tutkia tottuisinko minäkin säilyttämään kameraa noin.

Itse saattaisin tuohon lisätä mahdollisuuden pidentää joko (pystyasennossa) ala- tai ylälokeroa niin, että tuonlaisen pitkän objektiivin saa sinne ilman tarrojen repimistä. Tuonlaisen tarrattoman luukunhan saa, kun peittää vaan kyseisen luukun tarran vaikka sopivalla siihen tarttuvalla kankaalla. Jos tekee noin, niin sitten pitää lisäksi laittaa yksi tarrapala lokeron yli (kuvan suunnasta katsottuna) "kanneksi" lokeroon (lokeron tarrattomalla luukulla suojatun avonaisen pään näkökulmasta "yläseinämäksi" että lokerikon tukevuus säilyy.

Oman systeemini purin, joten en voi siitä kuvaa antaa tähän. Sen ongelma oli lähinnä, että pitempiaikaista käyttöä varten olisi pitänyt vähän modifioida noita tarrapaloja, tai tehdä sopiva itse. Tuon whoooopsin kuvan perusteella tehden näyttää olevan mahdollista elää modifioimatta mitään. (jos kameran asentoon tottuu: Pitää kokeilla)
Balian

Mitäs luulette mahtuuko omat filmi laitteet Canon A1+FD300mm
tuohon kuvassa olevaan laukkuun. Kamera n. 7cm ja putki n20cm.
Vai tarviiko jo 300:sen laukun? Omille digi laitteille riittää.
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

whoooops kirjoitti:Tuollatavoin sen sovelsin itse, kun ei toivoakaan tällä setupilla "lisätaskulle" tuossa pitkässä tilassa. Tuo "mytty" on 70-200:n pussi. Nyt vielä kun tuota itseasiassa miettii, niin käännän nuo lokerot toisinpäin, jolloin tuo 70-200 lokero jää alimmaiseksi. Se on helposti avattavissa jos/kun putki pitää saada kulkemaan siellä eikä kamerassa kiinni.
Havainnollisesta kuvasta kiitokset, vaikka sen takia saattaakin olla luvassa rahanmenoa...

Mtala
mr Metsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mr Metsä »

edit: snip
koopees

Viesti Kirjoittaja koopees »

Nyt kun olen hetken käyttänyt 300-mallia, niin voin todeta että se vetää sisäänsä kaksi runkoa objektiivi kiinnitettynä (esim. 30D + 70-200 2,8 IS ja 5D + kahva + 24-105 4,0 IS). Ja niiden lisäksi pari kiinteää objektiivia ja salaman sekä pikkusälää.

Jos pakkaa ihan täyteen niin se ei ole enää mikään miellyttävä kanniskeltava, muutamaa kilometria pidempiä lenkkejä en itse täyden 300-mallin kanssa ehkä tekisi.
Vastaa Viestiin