GP:n suksi tökkää
-
- Viestit: 5117
- Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09
GP:n suksi tökkää
Omistan 30-40 AA ja AAA kokoista NiMH akkuparistoa, joita käytän salamoissa ja parissa muussa laitteessa. Vanhimmat käytössä olevat akut ovat viitisen vuotta vanhoja. Merkkeinä löytyy ainakin Sony, GP, Olympus, LaCrosse, Olympus, Duracell. Kapasiteetit vaihtelevat 1200-2700mAh:n välillä (AAA:t 700-900mAh)
Laturina käytän LaCrossea, joka on itsellä toiminut ihan hyvin. LaCrosse ilmoittaa jos akussa on vikaa suostumatta lataamaan sitä. Ostin puolitoista vuotta sitten kolme satsia (12 kpl) GP:n 2700mHh:n akkuja. Näistä akusta on simahtanut 9 kappaletta! Akkuja on muutenkin ajan kanssa laukeillut, mutta merkillepantavaa on että vanhimmat Sonyn, ja Olympuksen akut ovat vailla ainoatakaan rintamalle jäänyttä. Selvää vaikuttaa olevat, että mitä suurempi ampeerinumero akun kyljessä on, sitä rimpulampi laatu.
Nykyisen oman kokemukseni mukaan kehoitan välttämään GP:n akkuja. Kuvassa esiintyvät akut, joissa ei ole mitään ulkoista vikaa, ovat kelvottomia.
Laturina käytän LaCrossea, joka on itsellä toiminut ihan hyvin. LaCrosse ilmoittaa jos akussa on vikaa suostumatta lataamaan sitä. Ostin puolitoista vuotta sitten kolme satsia (12 kpl) GP:n 2700mHh:n akkuja. Näistä akusta on simahtanut 9 kappaletta! Akkuja on muutenkin ajan kanssa laukeillut, mutta merkillepantavaa on että vanhimmat Sonyn, ja Olympuksen akut ovat vailla ainoatakaan rintamalle jäänyttä. Selvää vaikuttaa olevat, että mitä suurempi ampeerinumero akun kyljessä on, sitä rimpulampi laatu.
Nykyisen oman kokemukseni mukaan kehoitan välttämään GP:n akkuja. Kuvassa esiintyvät akut, joissa ei ole mitään ulkoista vikaa, ovat kelvottomia.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Kokeileppas Sanyon akkuja. RC-piireissä tämän valmistajan akkuja pidetään parhaimpina pienen sisäisen vastuksen vuoksi jolloin akku ei lämpenekäytössä, eli energiaa ei mene hukkaan. Omat, noin kolme vuotta vanhat akut lähes päivittäisessä salamakäytössä ilman että välähdysmäärä olisi oleellisesti muuttunut. Jos arvata pitää, veikkaisin neljänneksen kadonneen tehosta.
-
- Viestit: 4436
- Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
- Paikkakunta: LPR
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
No tuota - RC--piireissä GP:n kennot ovat varsin arvostettuja.
Ongelmaksi muodostuu, kuten adelekin on havainnut, suurempi kapasiteetti, joka aiheuttaa aina enemmän laatuongelmia.
Kun kapasiteettia kasvatetaan, kasvaa kennojen ns. aktiivinen massa, jolloin kennot ovat herkempiä vaurioitumaan esim. yliladattaessa.
Ylilatauksen aikana kennoon muodostuu painetta, joka tuntuu kennojen lämpenemisenä ja mitä enemmän aktiivista massaa kennoissa on, sen herkemmin ne ottavat nokkiinsa ylilataamisen seurauksista.
Myös kennokohtaiset yksilöerot kasvavat kapasiteetin kasvaessa.
Sanyon NiCd-kennot olivat ns. de facto-kennoja RC-piireissä vielä joitakin vuosia sitten, mutta kun NiMH-kennot valtasivat markkinat, jäi Sanyo kelkasta, koska ei pystynyt toimittamaan kapasiteettia ja pientä sisäistä resistanssia, kuten esim. Panasonic, GP ja Intellect (kronologisessa järjestyksessä).
Se, onko näillä "pirkkapattereilla" sitten mitään tekemistä RC-käyttöön tarkitettujen kennojan kanssa, onkin kokonaan toinen juttu, mutta samoja lainalaisuuksia ne toki noudattavat nekin.
Hankittuani LaCrossen minäkin, olen onnistunut tuhoamaan useampia AA-kennoja, kuin olisi tarpeen ja joukossa on ollut eri merkkejä sekaisin.
LaCrosse BC-900 on tunnettu siitä, että sillä on taipumusta juurikin yliladata ja sen tähden LaCrosselta onkin tullut korvaavat mallit, joissa tätä ongelmaa on pyritty korjaamaan.
nimim. kohta 20 vuotta RC-harrastusta takana
Edit: Korjattu kirotusvirheitä
Edit: Niin ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö Sanyon kennot olisi laadultaan hyviä.
Ongelmaksi muodostuu, kuten adelekin on havainnut, suurempi kapasiteetti, joka aiheuttaa aina enemmän laatuongelmia.
Kun kapasiteettia kasvatetaan, kasvaa kennojen ns. aktiivinen massa, jolloin kennot ovat herkempiä vaurioitumaan esim. yliladattaessa.
Ylilatauksen aikana kennoon muodostuu painetta, joka tuntuu kennojen lämpenemisenä ja mitä enemmän aktiivista massaa kennoissa on, sen herkemmin ne ottavat nokkiinsa ylilataamisen seurauksista.
Myös kennokohtaiset yksilöerot kasvavat kapasiteetin kasvaessa.
Sanyon NiCd-kennot olivat ns. de facto-kennoja RC-piireissä vielä joitakin vuosia sitten, mutta kun NiMH-kennot valtasivat markkinat, jäi Sanyo kelkasta, koska ei pystynyt toimittamaan kapasiteettia ja pientä sisäistä resistanssia, kuten esim. Panasonic, GP ja Intellect (kronologisessa järjestyksessä).
Se, onko näillä "pirkkapattereilla" sitten mitään tekemistä RC-käyttöön tarkitettujen kennojan kanssa, onkin kokonaan toinen juttu, mutta samoja lainalaisuuksia ne toki noudattavat nekin.
Hankittuani LaCrossen minäkin, olen onnistunut tuhoamaan useampia AA-kennoja, kuin olisi tarpeen ja joukossa on ollut eri merkkejä sekaisin.
LaCrosse BC-900 on tunnettu siitä, että sillä on taipumusta juurikin yliladata ja sen tähden LaCrosselta onkin tullut korvaavat mallit, joissa tätä ongelmaa on pyritty korjaamaan.
nimim. kohta 20 vuotta RC-harrastusta takana
Edit: Korjattu kirotusvirheitä
Edit: Niin ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö Sanyon kennot olisi laadultaan hyviä.
Viimeksi muokannut reittila, Maalis 14, 2007 21 : 05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
\\Pekka
-
- Viestit: 4436
- Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
- Paikkakunta: LPR
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: Huhti 11, 2004 10 : 58
-
- Viestit: 713
- Liittynyt: Syys 09, 2005 9 : 40
jos akku on totaalisen tyhjä, niin la crosse ei lähde sitä lataamaan, vaan näyttöön ilmestyy teksti "null"
kun pistät tällaiset akut muutamaksi minuutiksi tavalliseen peruslaturiin, niin avot - sen jälkeen la crossekin suostuu niitä latailemaan
ni-mh akuilla on yleensä aika voimakas itsepurkaus ja jos melkein tyhjiä akkuja makaa laatikon pohjalla muutaman viikon, niin kyllä niistä ainakin osa on ihan tyhjiä
kun pistät tällaiset akut muutamaksi minuutiksi tavalliseen peruslaturiin, niin avot - sen jälkeen la crossekin suostuu niitä latailemaan
ni-mh akuilla on yleensä aika voimakas itsepurkaus ja jos melkein tyhjiä akkuja makaa laatikon pohjalla muutaman viikon, niin kyllä niistä ainakin osa on ihan tyhjiä
-
- Viestit: 8018
- Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Onko Adele koittanut ladata noita "viallisia" akkuja jollain muulla laturilla LaCrossen lisäksi? Mulla on joitain kertoja sattunut sellainen tapaus, että LaCrosse ei suostu akkua lataamaan ja kun olen koittanut toisella laturilla (Varta), on akku latautunut normaalisti. Lyhyen toisella laturilla latauksen jälkeen myös LaCrosse on alkanut lataamaan ko. akkua.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Joulu 05, 2006 22 : 49
Juuh, jokunen viikko sitten ostin neljän kappaleen satsin eneloopeja. Tehoa sais niissä olla vähän enemmän, varsinkin kun kamerana on Sony DSC-H5. Kuitenkin käytössä tykkään, mutta joudun lataileen aika usein. En ole kyllä seurannut kuinka paljon yhdellä latauksella tulee kuvia... Sonyssahan on 2 kpl AA-akkuja kerrallaan sisällä, joten ne toiset kaksi kulkee mukana varalla.HocusPocus kirjoitti:Onko kellään kokemusta sanyon eneloopeista?
Latauksen olen hoitanut sonyn omalla kahden akun (hitaalla) laturilla, en siis Sanyon laturilla, kuten akkupaketissa suositeltiin. Pikalaturiin en ole noita kuitenkaan hennonut työntää.
Porvoosta niitä oli jotakuinkin mahdotonta saada. Kukaan ei ollut kuullutkaan! Insmatilta lopulta löytyi: www.insmat.fi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Kesä 14, 2004 10 : 16
-
- Viestit: 4436
- Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
- Paikkakunta: LPR
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 30
- Paikkakunta: Helsinki