Laatu ja sen puute (digicameranetin uutisista)

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
adapteri
Viesti:

Laatu ja sen puute (digicameranetin uutisista)

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Uutissivulla:
Luminous Landscape, Clearing the Air, tuotteiden laadunvalvonnasta ja suunnitteluvirheistä
Tuossa artikkelissa kirjoittaja kertoo, miten hän on kohdannut "viallisia" tai keskeneräisinä markkinoituja tuotteita. Globaali kilpailu pakottaa julkaisemaan tuotteet kovin aikaisin ja viimeistely jää kesken. Siitä asiasta minäkin olen tänne kirjoitellut.

Ennen luottamus tuotteeseen luotiin pitkällä aikavälillä ja jonkun valmistajan tuotteet (esim autot) olivat todella hyviä. Ne olivat ehkä kalliimpiakin kuin muut vastaavat tuotteet. Tällä hetkellä imagoa luodaan mainonnalla. Samalla otetaan riskejä. Sitten, kun saadaan riittävä valta-asema, ei sillä tuotteella olekaan enää yhtä paljon väliä tai valmistajan ei tarvitse yhtä nopeasti kehittää uutta kuin aikaisemmin. Esim Microsoft on päässyt tuohon asemaan. Se korjaa ohjelmiensa tietoturva-aukotkin vasta, kun meteli nousee tarpeeksi.

Kameranvalmistajat alkavat olla tiukassa kilpailutilanteessa. Tällä hetkellä tuntuu tärkeämmältä saada julkaistuksi uusia malleja ja mahdollisimman nopeasti. Nyt ei ole väliä sillä, että tuote olisi viimeistelty ja viimeistä piirtoa myöden harkittu. Minä olisin tyytyväisempi hiukan hitaampaan julkaisutahtiin, kun sitten saisi VALMIIN tuotteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eeva

Re: Laatu ja sen puute (digicameranetin uutisista)

Viesti Kirjoittaja eeva »

adapteri kirjoitti:Uutissivulla:
Luminous Landscape, Clearing the Air, tuotteiden laadunvalvonnasta ja suunnitteluvirheistä
Tuossa artikkelissa kirjoittaja kertoo, miten hän on kohdannut "viallisia" tai keskeneräisinä markkinoituja tuotteita. Globaali kilpailu pakottaa julkaisemaan tuotteet kovin aikaisin ja viimeistely jää kesken. Siitä asiasta minäkin olen tänne kirjoitellut.

Ennen luottamus tuotteeseen luotiin pitkällä aikavälillä ja jonkun valmistajan tuotteet (esim autot) olivat todella hyviä. Ne olivat ehkä kalliimpiakin kuin muut vastaavat tuotteet. Tällä hetkellä imagoa luodaan mainonnalla. Samalla otetaan riskejä. Sitten, kun saadaan riittävä valta-asema, ei sillä tuotteella olekaan enää yhtä paljon väliä tai valmistajan ei tarvitse yhtä nopeasti kehittää uutta kuin aikaisemmin. Esim Microsoft on päässyt tuohon asemaan. Se korjaa ohjelmiensa tietoturva-aukotkin vasta, kun meteli nousee tarpeeksi.

Kameranvalmistajat alkavat olla tiukassa kilpailutilanteessa. Tällä hetkellä tuntuu tärkeämmältä saada julkaistuksi uusia malleja ja mahdollisimman nopeasti. Nyt ei ole väliä sillä, että tuote olisi viimeistelty ja viimeistä piirtoa myöden harkittu. Minä olisin tyytyväisempi hiukan hitaampaan julkaisutahtiin, kun sitten saisi VALMIIN tuotteen.

Näin on valitettavasti asian laita liian monessa yrityksessä, laadusta joudutaan tinkimään markkinoiden vaatimusten kasvaessa. Juuri globaalin kilpailun takia tämä tilanne on päässyt huononemaan nopeasti. Kuluttajat unohtavat kuitenkin usein, että yritykset eivät tuota tuotteita omaksi ilokseen, vaan kuluttajan tarpeita tyydyttämään. Tokihan näitä tarpeita myös luodaan, mutta pääasiallisesti yritykset yrittävät vastata asiakkaiden toivomuksiin mahdollisimman nopeasti (tietysti kilpailutilanteen huomioonottaen). Monellakaan yrityksellä ei ole varaa viilata tuotteitaan viimeistä piirtoa myöten, koska liian pitkään viilattu tuote lanseerataan auttamattomasti myöhässä. Ja kuluttajahan ostaa juuri sen tuotteen, minkä hän saa nopeammin ja halvemmin käteensä.

Imagoa on kautta aikojen luotu mainonnalla. Ennen vanhaan kehitys on kieltämättä ollut hitaampaa, mutta tuotteita ja palveluita on ennenkin asemoitu mainonnan ja markkinoinnin avulla. Nykyajan kuluttaja eroaa vanhemmistaan siinä, että hän on entistä tietoisempi markkinatalouden toiminnasta ja siten osaa tunnistaa markkinointitoimenpiteet, jotka häneen suunnataan. Imagon rakentaminen, brandaaminen tai mainonta ei tuotetta huononna.

Microsoft on hyvä esimerkki tästä kehityksestä ja se on siinä mielessä hyvässä asemassa oleva yritys, että se on saavuttanut markkinajohtajuuden, jolloin resurssit ja huomio voidaan keskittää entistä enemmän tk-puolelle. Markkinajohtajuuden saavuttaminen vie kuitenkin paljon aikaa ja se on mahdollista nykyään vain agressiivisella tuotteiden lanseerauksella alemmilla hinnoilla, kuten esimerkiksi Canon on nyt tehnyt.

Kuluttajina jokaisen tulisi miettiä, minkälainen oma kulutuskäyttäytyminen on. Kuluttajan valinnalla on suurin merkitys yrityksen markkinointistrategian rakentamisessa, joten jos kameran ostajat yhtenäisenä ryhmänä osoittavat arvostavansa vain laatua ja viimeistelyä, seuraavat yritykset perässä tuottamalla asiakkaiden haluamia tuotteita. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että suurin osa jopa digijärjestelmäkameroiden ostajista on kiinnostunut enemmän uusimmasta teknologiasta ja edullisemmista hinnoista, joten yritykset tyydyttävät nämä tarpeet ensisijaisesti.
adapteri
Viesti:

eeva kirjoitti: Kuluttajat unohtavat kuitenkin usein, että yritykset eivät tuota tuotteita omaksi ilokseen, vaan kuluttajan tarpeita tyydyttämään. Tokihan näitä tarpeita myös luodaan, mutta pääasiallisesti yritykset yrittävät vastata asiakkaiden toivomuksiin mahdollisimman nopeasti (tietysti kilpailutilanteen huomioonottaen).
Muutoin olen Eevan kanssa samoilla linjoilla, mutta olen sitä mieltä, että yritykset ensisijaisesti pyrkivät tekemään rahaa. Tällä hetkellä osakkeenomistajien hyöty on etusijalla. Bonusjärjestelmätkin (optiot ym) on yritetty luoda niin, että osakkeenomistajaa hyödyttävästä tuloksesta palkitaan.

Sitten toisena ongelmana on se kvarttaalibudjetointi. Enää ei välttämättä pyritä pitkän tähtäyksen etuihin vaan seuraavan neljänneksen voiton maksimointiin. Brandi vaikuttaa pitkällä tähtäyksellä ja uusien tuotteiden pikalanseeraus lyhyellä. Niitten välissä sitten pitää optimoida.

Onhan se kuluttajan(kin) etu, että tulee uusia malleja. Enemmän se kuitenkin hyödyttäisi kuluttajaa, jos joku tekisi tuotteen taloudellisella tavalla hosumatta ja valmiiksi asti. Kiireellä julkaistu tuote nostaa kustannuksia.
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

eeva kirjoitti: Markkinajohtajuuden saavuttaminen vie kuitenkin paljon aikaa ja se on mahdollista nykyään vain agressiivisella tuotteiden lanseerauksella alemmilla hinnoilla, kuten esimerkiksi Canon on nyt tehnyt.
Tämä on totta ja viimeisten tulosten valossa alkaa näyttää siltä, että tietyt kilpailijat alkavat olla jo vaikeuksissa, jos trendi ei muutu.
Vaikka Canon markkinajohtaja onkin, antaa se tällä hetkellä itsestään hyvän kuvan siksi, ettei se unohda kuluttajaa sillä hetkellä, kun tuote on ostettu. Firmware-päivityksiä tulee ja takuuhuolto toimii jopa sovittua paremmin (EU:n ulkopuolelta/USA:sta hankittu laite huolletaan ilmaiseksi). Kaikilla aloilla markkinajohtaja ei toimi näin. Tämäntyylinen kuluttajasta huolehtiminen taitaa olla kamera-alalla kuitenkin sääntö. Ainoastaan Sigma on saanut mielessäni huonon maineen Suomen edustajan tökeryyden perusteella. Itse kun en osta vain laitetta vaan koko paketin takuuhuoltoineen.
Tietysti voi kysyä olisiko firmware-päivityksille tarvetta, jos tuote olisi myytäessä loppuun asti valmiiksi mietitty ja virheetön. Mutta hyvä näinkin.
adapteri
Viesti:

Tuo takuun hoitaminen ja huollon järjestäminen on nykyaikana välttämätöntä. Nopea tuotekehitys ja pikaiset julkaisut aiheuttavat riskin virheelliselle tuotteelle. Kenenkään maine ei kestä sitä, jos takuuhuolto ei pelaa. Toisaalta takuuhuolto tarjoaa palautekanavan, joka on tuotekehitykselle tärkeä. Canon ottaa huomioon myös käyttäjien kokemukset kameroista ja se on sille suuri vahvuus. HP on paljon jäljessä Canonista erityisesti siinä, että sillä ei ole sitä kokeneitten valokuvaajien palautemahdollisuutta. HP:n kameroista ei ole vielä voinut saada samanlaista kokemusta kuin vanhempien kameravalmistajien merkeillä.

Mikä olisi Canonin maine, jos vikaantuneita sulkimia tai tarkennusongelmaa ei olisi hoidettu hyvin takuujärjestelmällä? Samanlainen ongelma jollekin "uudelle" kameramerkille, kuten HP:lle tai Panasonicille, olisi ollut totaalinen stoppi toiminnalle. Kai HP:llä vielä sentään on parempi maine kuin Aiptekillä?
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Mehän tämän kehityksen suunnan olemme ihan itse päättäneet.

Kelataanpa vähän täälläkin usein esiintyneitä kirjoituksia:
- Koska uutuus xx tulee?
- Joko xx on myynnissä?
- Saako sen halvemmalla Saksasta vai Caymann-saarilta?
- onko siinä y vai z ominaisuudet?

jne. tätä loputtomiin.

Me itse haluamme yhä halvemmalla yhä enemmän. Ja koska olemme tehneet sen valinnan, on luonnollista, että ne tarpeet täytetään.

Ilmiötä kustutaan yleisesti vapaaksi markkinataloudeksi. Varmaankin maailmanhistoria paras huuli, sillä "vapauden" tai reilun kilpailun kanssa tällä ei ole ollut mitään tekemistä enää aikoihin.

Me itse haluamme yhä halvemmalla yhä enemmän. Ja koska olemme tehneet sen valinnan, on luonnollista, että ne tarpeet täytetään.

Sen, kuinka järkevää tai eettisesti kestävää tämä on, jätän aivan muille foorumeille.

Mutta ei syytetä muita siitä, mitä itse synnytämme.
Less Is More
eeva

Viesti Kirjoittaja eeva »

Tapiol2003 kirjoitti:

Mutta ei syytetä muita siitä, mitä itse synnytämme.
My point exactly.
adapteri
Viesti:

Muuten olen sitä mieltä, että mainonnalla luodaan enemmän tarpeita kuin mitä niitä oikeasti on.
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

adapteri kirjoitti: Kameranvalmistajat alkavat olla tiukassa kilpailutilanteessa. Tällä hetkellä tuntuu tärkeämmältä saada julkaistuksi uusia malleja ja mahdollisimman nopeasti. Nyt ei ole väliä sillä, että tuote olisi viimeistelty ja viimeistä piirtoa myöden harkittu. Minä olisin tyytyväisempi hiukan hitaampaan julkaisutahtiin, kun sitten saisi VALMIIN tuotteen.
nii-in ensimmäisen "sukupolven" digijärkkäriä harvoin kannattaa ostaa...
Vastaa Viestiin