Olen aivan alottelija tässä valokuvauksessa. Kameran olen omistanut nyt tammikuun alusta lähtien, sitä ennen kuvaus on ollut kinopokkareilla räpsimistä. Nyt kamerana on Canonin G5, ja huomenna olis veljen vanhojen tanssit, josta olisi kiva saada kunnollisia kuvia.
Tämä minun sytytys kysyä täältä vinkkejä tulee nyt vähän myöhään, mutta...
Paikkana on ihan koulun liikuntasali. Olisi mukava saada jotain vinkkejä kuvien onnistumiseen.
vinkkejä vanhojenpävien kuvaamiseen
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: vinkkejä vanhojenpävien kuvaamiseen
Salamallahan tuolla tuskin tekee mitään, jos ei ihan viereen pääse kuvaamaan ja/tai omista suuritehoista erillistä salamalaitetta. Paras neuvo lienee hakeutua eturiviin istumaan ja säätää iso arvo niin ylös, että saa suurimmalla aukolla suhtkoht pysähtyneitä kuvia. Pieni liikkeentuntuhan ei toki noissa kuvissa haittaa vaan jopa sopii niihin, eikä sitä varmaan ilman salamaa pystykään kokonaan välttämäänkään. Valaistusolosuhteita tuntematta aikas hankalaa antaa tarkempia neuvoja.
/---
ap
/---
ap
-
- Viestit: 6406
- Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
- Paikkakunta: Takapajula
- Viesti:
Jos haluat varmistaa, että jostain päin tulee hyviä kuvia, juttele muitten tilaisuudessa kuvaavien kanssa. Sovi muiden kanssa, miltä puolelta kukin kuvaa ja miten vaihdatte kuvia jälkeenpäin. Mieluummin tietysti sovi asiat päivää ennen, mutta voi sitä ihan siellä paikan päälläkin käydä juttelemassa.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Olin viime vuonna kuvaamassa tyttöystäväni siskon tansseja ja tuli todettua digipokkari todella turhaksi välineeksi tuohon hommaan. Tehokas erillinen salama on käytännössä välttämättömyys ja kamera mielellään vielä kunnolliselle jalustalle, tai ainakin monopodille. Tulee kyllä kohta kiire hankkia nuita varusteita.
Jos et saa erillista salamaa, niin melkein suosittelen kinokameran ottamista mukaan ja lataamaan siihen rullan 800 ASAsta filmiä. Kuvat itse tanssista sitten sillä ja lähikuvat puvuista yms digillä. (siis ne mihin G5:n muutaman metrin kantava oma salama riittää)
Jos et saa erillista salamaa, niin melkein suosittelen kinokameran ottamista mukaan ja lataamaan siihen rullan 800 ASAsta filmiä. Kuvat itse tanssista sitten sillä ja lähikuvat puvuista yms digillä. (siis ne mihin G5:n muutaman metrin kantava oma salama riittää)
-
- Viestit: 947
- Liittynyt: Helmi 01, 2003 1 : 36
Siltä varalta, ettet pysty vajaassa vuorokaudessa kuitenkaan uuteen kameraasi erillistä salamaa hommaamaan pelkästään noiden tanssien vuoksi, voisit kuitenkin harkita, että osan kuvista otat kuitenkin myös salamalla. Ihan sillä alkuperäisellä omalla sisäänrakennetulla.
Kuten täältä voit 3000+ threadista lukea, on itsestään selvää, ettei sillä taidevalokuvia saa; latistaa, punasilmiä, polttaa puhki etualan, kaummaksi teho ei riitä, ja ennenkaikkea (minusta huonointa ehkä) kovin jyrkät varjot.
Jos kuitenkaan et etsi taiteellista näkökulmaa, vaan tärkeintä on dokumentointi, ota nyt edes osa sillä omalla salamalla, jos et parempaa saa. Sitten voit itse myöhemmin valikoida, kummasta pidät enemmän. Ilman salamaa luulisin että tuolla Canonillakin saat mahtavan määrän kohinaa kuviin.
Pokkarin salaman tehosta/tehottumuudesta nämä esimerkit. Pienen elokuvateatterin takaosan parvelta kuvattuna ehkä 20-30 metriä etuseinään.
ei salamaa
salama on
Kuvat ovat molemmat epäonnistuneita, salamakuva muuten on mainio esimerkki siitä, mitä runsas pöly ilmassa aiheuttaa! Noita jälkiähän täällä jotkut ovat hirveästi ihmetelleet, mistä moiset tulevat...
Kohde oli kuitenkin remontissa oleva vanha elokuvateatteri, ja remontin sekä runsaan yleisön johdosta pölyä oli runsaasti ilmassa. Siellä koulun salissa ei tuota ongelmaa ole.
-Pölyä ei muuten silmin havainnut, lcd-näytöltä heti kuvanoton jälkeen kylläkin. Siksipä koetin ilman salamaa, mutta turhan kohinaiseksi menee, jos tuosta alkaa vaalentaa. Pitempi valotusaika taas olisi lähinnä vitsi, liikkuvien ihmisten vuoksi.
Kuvia en ole mitenkään muuten kameran jälkeen muokannut (no eipä paljon kannata :) ) kuin irfanilla pienentänyt nettiin.
Kuten täältä voit 3000+ threadista lukea, on itsestään selvää, ettei sillä taidevalokuvia saa; latistaa, punasilmiä, polttaa puhki etualan, kaummaksi teho ei riitä, ja ennenkaikkea (minusta huonointa ehkä) kovin jyrkät varjot.
Jos kuitenkaan et etsi taiteellista näkökulmaa, vaan tärkeintä on dokumentointi, ota nyt edes osa sillä omalla salamalla, jos et parempaa saa. Sitten voit itse myöhemmin valikoida, kummasta pidät enemmän. Ilman salamaa luulisin että tuolla Canonillakin saat mahtavan määrän kohinaa kuviin.
Pokkarin salaman tehosta/tehottumuudesta nämä esimerkit. Pienen elokuvateatterin takaosan parvelta kuvattuna ehkä 20-30 metriä etuseinään.
ei salamaa
salama on
Kuvat ovat molemmat epäonnistuneita, salamakuva muuten on mainio esimerkki siitä, mitä runsas pöly ilmassa aiheuttaa! Noita jälkiähän täällä jotkut ovat hirveästi ihmetelleet, mistä moiset tulevat...
Kohde oli kuitenkin remontissa oleva vanha elokuvateatteri, ja remontin sekä runsaan yleisön johdosta pölyä oli runsaasti ilmassa. Siellä koulun salissa ei tuota ongelmaa ole.
-Pölyä ei muuten silmin havainnut, lcd-näytöltä heti kuvanoton jälkeen kylläkin. Siksipä koetin ilman salamaa, mutta turhan kohinaiseksi menee, jos tuosta alkaa vaalentaa. Pitempi valotusaika taas olisi lähinnä vitsi, liikkuvien ihmisten vuoksi.
Kuvia en ole mitenkään muuten kameran jälkeen muokannut (no eipä paljon kannata :) ) kuin irfanilla pienentänyt nettiin.
lm
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Vaikkei mitään ammattilaatua haetakaan, niin se digipokkarin salaman teho ei riitä edes tuohon tanssin dokumentoimiseen. Kalpeasta ihosta tai jyrkistä varjoista ei tarvitse tansseja kuvatessa olla huolissaan, sillä sen salaman teho ei riitä lähellekään tekemään niitä.
ISO800 negaa voi kuitenkin alivalottaa vielä pari aukkoa, jolloin käytössä on noin ISO3200:aa vastaava tilanne. Tämä vs. digipokkarin ISO200 tai ISO400 tekee jo aika valtavan eron. Lisäksi tanssijat liikkuvat niin vauhdikkaasti, ettei pitkiä valotusaikojakaan oikein voi käyttää.
ISO800 negaa voi kuitenkin alivalottaa vielä pari aukkoa, jolloin käytössä on noin ISO3200:aa vastaava tilanne. Tämä vs. digipokkarin ISO200 tai ISO400 tekee jo aika valtavan eron. Lisäksi tanssijat liikkuvat niin vauhdikkaasti, ettei pitkiä valotusaikojakaan oikein voi käyttää.