Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
olli_ kirjoitti:Itse puhdistin juuri 20D:ni kennon käyttäen Digitarvikkeesta 35 eurolla lähtevää settiä Sensor Swipe + ECLIPSE + PEC PAD (http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676). Sujui hyvin vaikka tietty jännitti melkoisesti.
...
Suoritin puhdistuksen kahteen kertaan, koska ensimmäisen jäljiltä testikuvassa näkyi vielä osa pölystä. Tämä on lukemani mukaan normaalia. Toisen kerran jälkeen kenno oli täysin puhdas.
Samat vehkeet, kamerana D50. Jouduin puhdistamaan 4-5 kertaa, mutta nyt kenno on f36:llakin riittävän puhdas (reuna-alueet olivat yllättävän hankalia ensikertalaiselle).
Pistetäänpäs tännekin vähän terveysinfoa metanolista, joka varmasti kaikkien metanolin kanssa touhuavien kannattaa lukea - varsinkin niiden, joille aine ei ole ennestään tuttu: http://www.occuphealth.fi/internet/ova/ ... .html#ots2
Tuskinpa sitä täältä viestien seasta kuitenkaan löytää kukaan, joka tekstiä olisi tarvinnut....
arn kirjoitti:Pistetäänpäs tännekin vähän terveysinfoa metanolista, joka varmasti kaikkien metanolin kanssa touhuavien kannattaa lukea - varsinkin niiden, joille aine ei ole ennestään tuttu: http://www.occuphealth.fi/internet/ova/ ... .html#ots2
Tuskinpa sitä täältä viestien seasta kuitenkaan löytää kukaan, joka tekstiä olisi tarvinnut....
Itse otin apoteekista suoraan isopropanolia, ja kyllä tuollakin puhtaaksi saa, eikä ole ihan niin karseeta myrkkyä.
arn kirjoitti:Pistetäänpäs tännekin vähän terveysinfoa metanolista, joka varmasti kaikkien metanolin kanssa touhuavien kannattaa lukea - varsinkin niiden, joille aine ei ole ennestään tuttu: http://www.occuphealth.fi/internet/ova/ ... .html#ots2
Itse otin apoteekista suoraan isopropanolia, ja kyllä tuollakin puhtaaksi saa, eikä ole ihan niin karseeta myrkkyä.
Joo, mutta metanoli on toki tehokkaampaa. Eikä se myrkkyä ole kuin väärin käytettynä. Hyvä tietää kuitenkin aineen luonne, jos se on jollekulle epäselvää.
Ensimmäinen puhdistus tehty D50:lle tehty. Teknisesti helppo suoritus, mutta laadullisesti vaikea ;) Meni n. 6-8 (ei tullut laskettua) lappua ennen kuin olin tyytyväinen tulokseen. Pieni kökkö sinne jäi, mutta sen huomaa vain, jos suurentaa kuvan todella isoksi.
Itse huomasin, että kertaveto koko kennolle ja liinan vaihto ei toiminut yhtä hyvin kuin, että veti useamman kerran huolellisesti samalla liinalla ja tarkasti ja vaihtoi, jos vielä jäi roskia. Tuossa vain pitää huolehtia, ettei liina pääse kuivamaan.
Ensinmäisen kerran puhdistin kennoa(350D) aikalailla tasan vuosi sitten Eclipsen litkulla ja Pec Padeilla lastaa käyttäen. Täytyy sanoa että mukavin ja turvallisin tapa. Sitä ennen olin kokeillut varovasti käsipumpulla(Rocket Air) mutta tulos ei miellyttänyt.
Nyt kamerani on 400D ja olen miettinyt että voinko putsata kennon samalla lailla kuin entisessä, 350D kamerassani. 400Dssä kun on se jokin värisevä "kalvo" uloimpana(?), joka sitä pölyä poistaa ja sitäkö uskaltaa sorkkia lastalla?
Kyllä, foorumin hakua kokeilin mutta en löytänyt vielä varmistusta kysymykselleni. Kiitoksia valmiiksi itämaan tietäjille, jotka tässäkin asiassa mahdollisesti valaisevat minua tiedollansa B-)
KCL kirjoitti: 400Dssä kun on se jokin värisevä "kalvo" uloimpana(?), joka sitä pölyä poistaa ja sitäkö uskaltaa sorkkia lastalla?
Kyllä, foorumin hakua kokeilin mutta en löytänyt vielä varmistusta kysymykselleni. Kiitoksia valmiiksi itämaan tietäjille, jotka tässäkin asiassa mahdollisesti valaisevat minua tiedollansa B-)
Olen tuota ketjua seurannut ja mielestäni Eclipse ei ole syynä, vaan liiallinen hierominen/tökkiminen/liinaan takertunut kova siru tms. Jos perus-Eclipse aiheuttaisi ongelmia, niin miksi tuhannet ovat ongelmitta käyttäneet sitä Sony/5D/400D-järjestelmädigeissä?
Mutta tuskin haitanneekaan tuon uuden Ecliplse-litkun käyttäminen.
Joo ei ole välttämättä syntynyt tuo vaurio( http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=22111367 ) itse Eclipsen litkusta vaan kovasta lastan painamisesta/hinkkaamisesta. Vaikea tosin arvioida että onko todella näin. Täytyy tutkailla josko tilaisi Eclipse E2sta Micro-Tools Europelta, vaikka ei vielä olekaan mitään kiirettä kennon putsauksen suhteen.
Uusimmissa kameramalleissa myös 1D Mark III näyttää olevan uloimpana kerroksena oksidikerros. Tämä asettaa vaatimuksia pyyhemateriaalin puhtaudelle eri tavalla kuin aikaisemmin. En tiedä kuinka tämä kyseenalaistaa esim. haavasiteiden käytön verrattuna Pecpadeihin. http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=280062
Onko tavallista, että kennonpuhdistustoimenpiteisiin pitää ryhtyä aivan tuliterän kameran kanssa? Itse vaihdoin pari vuotta vanhan 300D :n 30D :hen viime viikolla ja 30D :n kennolla on kuvista päätellen enemmän pölyä kuin 300D on kerännyt parin vuoden aikana.
Kaverin pumpulla yritin pölyä poistaa, mutta eipä siitä paljon iloa ollut, joten ilmeisesti pitäisi marssia apteekkiin tai pistää digitarvikkeelle tilausta puhdistusvälineistä. Harmittaa vaan kun tähänkin joutuu heti ryhtymään. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia uusista kameroista?
bobotti kirjoitti:
Likimain jos tuliterällä tarkoitetaan 2-3 kk vanhaa.
Tuon kameran hain rajalasta viime maanantaina, eli ainakaan käytössä se ei ole vielä niin kauaa kerennyt olemaan, eikä lasejakaan paljon ole tullut vaihdettua. Tietysti valmistuksesta saattaa se parisen kuukautta olla.
Kai sitä pitää sitten tämäkin homma vaan opetella, niin sen voikin jo seuraavalla kertaa tehdä huoletta. Seuraavaksi sitten miettimään, että panostaakko kerralla noihin puhdistusvälineisiin, vai pärjääkö noilla apteekista saatavilla? Minkälaista lastaa olette käyttäneet noiden haavasiteiden kanssa? Tylpäksi leikattua kertakäyttöveistä, luottokortinsuikaletta vaiko jotain muuta?
Kannattaa opetella. Halvaksi tuli taas. Ostin n. puoli vuotta sitten Prismasta meikkaussutipussin n. eurolla. Nyt oli toinen kerta kun putsasin ja perin tyytyväinen oon tulokseen. Pari harmaata haamutäplää jäi näkyviin pienimmällä aukolla, mut ei haittaa kauhiast.
Jos eka kerta jännittää ota alle pari tuopposta ja johan alkaa sujua. Niin mäkin tein. Tosin karvat nousi pystyyn, kun katsoin testikuvista työn jälkeä ensimmäisten sutasujen jälkeen. Kuvassa näkyi niin kuin olis ollut joku viiva herkän materiaalin pinnassa. Olinko liian kovakourainen? Lopetin hommat siihen ja jatkoin seuraavana iltana tärinöiden hävittyä. "Viiva" olikin vaan pölyä kasassa, joten sudittamalla tuli kuntoon.
Mun tyyli tässä on 20D:n kans: putsaa suti (ja yritä tunkea siihen sähköistä varausta jonkun ohjeen mukaan hieromalla vartta paitaan) - kamera päälle - clean sensor - tötterö irti kameran suu alas päin - sama asento ja sopivan rempseää suditusta, että saa partikkelit liikkeeseen - tötterö takas - testikuva - tarkasta testikuva.
Tota mä toistan kunnes ok. Nyt meni 6 kierrosta. Ekoilla kolmella pöly vaan vaihtoi paikkaa ehkä koska en aluksi viitsinyt sen vertaa itteeni taivutella, että oisin pitänyt sitä kameraa alas päin. Aikaa meni n. vartti.
-otetaan yx kappale löhöysoffaa
-asetutaan makuulle ..krooh...eikun hetkinen tää kohta tuli vasta keskivaiheilla
-niin siis otetaan sopiva pöytä ja pöytälamppu joka kääntyy ylöspäin
-1 kapple Gitzoja tai muuta jaustaa jos ei viitsi käsissään tehdä
-putsauskampeet pöödälle
-asetutaan nyt makuulle kameran kanssa ja tehdään homma kaikessa rauhassa sohvalla selällään rötköttäen ja lamppu valaisee suoraan kammioon.
-suurennuslasi olisi hyvä olla mukana sillä pöly aikausein myös näkyy sopivasta valokulmasta katsoen.
Toistaiseksi kastetuilla topseilla tai pumpulla olen selvinnyt. Topsi ei saa sitten edes kunnolla koskettaa kennoa jos meinaa napata sen ainokaisen kikkareen pois - suosittelen kahta voimakasta silmälasia päällekkäin ja käsien tukemista soffaan.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Nyt kun 30D:llä on otettu n. 30 000 kuvaa, niin tossa viimeviikonlopun kuvissa näkyi kuvan ylälaidassa ihan reunassa iso musta pölymöhkäle mutta se on kadonnut jonnekkin. Ilmeisesti pitää ottaa ainakin kumimosselo ja puhallella pölyt toisen kerran ettei tule isoa yllätystä ja pölypallero eksyy keskelle kuvaa...
Kennon putsailu on arkipäivää digiaikana tosiaan. Filmi-aikana ei tötteröä juostu tyhjiöksi imetyssä vessassa vaihtamassa, eikä sitä tule nytkään tehtyä, vaan kentällä ruuvataan pölystä välittämättä.
Ilmapumpulla aina ensimmäinen puhdistus sekä reissussa että kotona. Sitten jos ei ilma auta, niin avuksi otan digitarvikkeen DSLR-cleaner + ECLIPSE + 200kpl PEC PAD-setin. Ehkä noin kerran kuussa tulee tulee tuo tehopuhdistus tehtyä. Riippuu toki miten paljon ja missä on tullut kuvattua.
Kenno pysyy puhtaana ihan ilmapumpulla mutta välillä noita objektiiveja on pakko putsata papereillakin. Koitin myös alkoholiliuskoilla mutta jättävät inhottavaa jälkeä vaikka ovatkin linssipintoja varten.
Olen tämän jo varmaan joskus tänne kirjoittanutkin, mutta siitä on jo aikaa... siispä:
Minulle on tähän mennessä riittänyt pölynimuriin liitetty vähän yli sentin paksuinen muoviletku, jolla sopii imemään peilikammiosta ja kennosta pölyt. (imen saman tien myös objektiivien takaosista)
Puhdistuksen teen vessassa, josta on suihkulla ensin "pesty" pahimmat ilmassa leijuvat pölyt pois, että kennolle tuleva korvausilma olisi mahdollisimman puhdasta. Pölynimuri taas on vessan oven ulkopuolella mölisemässä ja puhaltamassa poistoilmansa muualle...
Ei ole kyllä kovinkaan montaa kertaa tarvinnut kennoja edes puhdistaa vielä, n.2,5 vuoden aikana ehkä 4 kertaa, vaikka objektiiveja vaihtelen, eikä kämppäkään ole mikään pölyttömin. Sitten kun tulee kuvissa noin aukolla 11 näkyvä roska olen puhdistanut, ja puhdistuksen jälkeen on tähän mennessä päästy tasolle, jossa pölyt alkaa selkeästi näkyä vasta jossain aukon 22 paikkeilla.