Konserttikuvaus

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
kenleh2
Viesti:

Konserttikuvaus

Viesti Kirjoittaja kenleh2 »

Kun tulee muutenkin notkuttua liikaa konserteissa, niin olisi joskus myös harrastuksen merkeissä jotain pikkukeikkoja kuvata esim. tavastian kokoisissa paikoissa, olettaen kyseiseen konserttiin saa kameran viedä.
Olisi kiva kuulla minkälaisilla vermeillä ja asetuksilla asiaa kannattaisi lähestyä.
Mielummin ottaisin etäältä telellä tyyliin 70-200mm 2.8 enkä olisi keräämässä lentävää olutta lavan edessä.

Minkälaisia aukkoja, iso-arvoja käytetty?

Kuvaan d200:lla ja en mielellään nostaisi isoa yli 800, vai onko tässä edessä neat imagen, tai noise ninjan osto jos meinaan konsertteja kuvata.

eos 5d:tä en nyt viitsisi tämän takia ostaa :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tipe
Viesti:

Re: Konserttikuvaus

Viesti Kirjoittaja Tipe »

kenleh2 kirjoitti:Minkälaisia aukkoja, iso-arvoja käytetty?
99% ajasta 'aukko selällään ja ISO:t tapissa' =)

Ei vais, tuo riippuu niin pirusti paikasta ja bändin valoista, ettei mitään yleiskattavaa voi sanoa. Valovoima on 99,9% tapauksista tarpeen ja jotta taustat saa jotenkin piiloon se on myös välttämätöntä. Tietenkin jotkut bändit kaasuttaa kuin natsit Auchwitzissa, niin se tausta on aika blokissa myös pienemmillä aukoilla.

70-200, 24-70... siinä putket, millä itse olen kuvannut enimmäkseen.. joskus myös laajemmilla, mutta se on ollut taas 'kennokohtainen' pakko... eli ei enää, kun 5D on olemassa.
Ande

Viesti Kirjoittaja Ande »

Kerran oon keikalla kuvannu. ISO 1600, aukko 1.8. Pari kuvaa otin 2.8 aukolla. Mutta siis muuten aukko levällään ja herkkyys tapissa :) Riippu kyllä niin valojen kohdalleen osumisesta. Joskus ei riittäny toi /1.8, johonki ruutuun taas olis voinu herkkyyden tiputtaa 800 ja vaikka aukkoaki pienentää pykälällä.
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

Pääsääntöisesti 1600 ja tilanteesta riippuen 800 tai pakon edessä 3200. Yhden aukon himmennys, jos tilanne antaa periksi. Kevyt alivalotus estää (pahimmat) puhkipoltot ja lyhentää suljinaikaa. Tällöin tietty mennään rawina.
objektiivinen puoliharrastelija
kenleh2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenleh2 »

Kiitos vastauksista kaikille.
Onko salaman käytöstä mitään kommentteja, itse en välttämättä haluaisi raahata sitä paikan päällä särjettäväksi, ja saako sillä edes mitään järkevää lisäarvoa kuvaukseen konsertissa.
Bändit ei välttämättä ainakaan tykkää..

Mites, Tipe kun tuo eos 5d taitaa olla tällä hetkellä tuo isoarvo kunkku, niin mihin asti sä olet kokenut herkkyyden käyttökelpoiseksi, 1600, 3200?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

5D on kunkku (jos saan sen tarkentamaan). ISO 1250-1600:nen ei tarvitse kohinanpoistoa nettikuviin.
Esimerkki

Iso 1600 ja f.2.8 ovat konserttikuvaamisen lähtökohta. 800 ja f 4 eivät mitenkään riitä. Kohinaton 3200 ja f 1.2 tietysti olisi parempi.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

20/30D:llä olen kuvannut ISO 1600:lla. Olen kuvannut aukoilla 1.4 - 8 eli riippuu missä ja millä kuvailee. Laajikset rokkaa!
Vastaa Viestiin