Ulkoisen salaman hyödyt?
-
Ulkoisen salaman hyödyt?
Mikä olisi sopiva ulkoinen salama 300D:hen? Ei siis yksinomaan teknisesti, vaan hinnan ja ominaisuuksien suhteen.
Missä tilanteessa ulkoisesta salamasta ylipäätänsä on iloa ko. kameran kanssa? Pyrin itse välttämään salaman käyttöä ja pidennän mieluummin valotusaikaa. Täytesalamaksi taas kelvannee kameran oma salama.
Missä tilanteessa ulkoisesta salamasta ylipäätänsä on iloa ko. kameran kanssa? Pyrin itse välttämään salaman käyttöä ja pidennän mieluummin valotusaikaa. Täytesalamaksi taas kelvannee kameran oma salama.
-
Sigma EF-500 DG Super TTL Shoe Mount Flash Canon EOS, tai Canon Speedlite 420 EX. Hintaero Akibassa noiden kahden välillä 10 euroa. Näiden eroista on keskusteltu aiemminkin ja haku-toiminnolla löydät nopeimmin lisätietoutta.
Perusteluksi tuolle Sigmalle sanoisin suuremman valotehon ja laajemmat käsisäätömahdollisuudet, kaiketi. Toimivuudenkin pitäisi olla kohdallaan ja hintaerokin on hyvin pieni. Edellisestä salamakeskustelusta löytyy myös linkki Sigman jonkin vanhemman 500 sarjaisen ja Canonin 550EX:n vertailuun. Omiin käyttötarkoitukseeni tuo Sigman salama vastaisi ominaisuuksiltaan tuota Canonin 550EX mallia, vaikka hintaa onkin saman verran kuin 420EX mallilla.
Hyödyistä ensimmäisenä mieleeni tulee kääntyvä salamapää, eli suoraa salamaa voi paremmin vältellä. Myös punasilmäisyyden riski vähenee, kun salama on objektiivista vielä etäämpänä.
Liikkeen pyssäyttäjänäkin salama toimii hyvin pidemmillä valotusajoilla, varsinkin jos se on selkesti voimakkain valonlähde.
Edit: Tässä linkki edellliseen salamakeskusteluun: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ght=salama
Perusteluksi tuolle Sigmalle sanoisin suuremman valotehon ja laajemmat käsisäätömahdollisuudet, kaiketi. Toimivuudenkin pitäisi olla kohdallaan ja hintaerokin on hyvin pieni. Edellisestä salamakeskustelusta löytyy myös linkki Sigman jonkin vanhemman 500 sarjaisen ja Canonin 550EX:n vertailuun. Omiin käyttötarkoitukseeni tuo Sigman salama vastaisi ominaisuuksiltaan tuota Canonin 550EX mallia, vaikka hintaa onkin saman verran kuin 420EX mallilla.
Hyödyistä ensimmäisenä mieleeni tulee kääntyvä salamapää, eli suoraa salamaa voi paremmin vältellä. Myös punasilmäisyyden riski vähenee, kun salama on objektiivista vielä etäämpänä.
Liikkeen pyssäyttäjänäkin salama toimii hyvin pidemmillä valotusajoilla, varsinkin jos se on selkesti voimakkain valonlähde.
Edit: Tässä linkki edellliseen salamakeskusteluun: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ght=salama
-
Tuolta linkistähän löytyykin asiaa näistä vermeistä.
Sigman itse valitsin. Laajat manuaalisäätömahdollisuudet ja suurempi ohjeluku vaikuttivat valintaan.
Olen nyt omistanut reilu viikon tuon Sigman salaman, ja loistava värkkihän tuo.
Valikkoa en vielä täysin tunne, mutta eiköhän se pikkuhiljaa valkene, kun rassaa tarpeeksi. ;)
Sigman itse valitsin. Laajat manuaalisäätömahdollisuudet ja suurempi ohjeluku vaikuttivat valintaan.
Olen nyt omistanut reilu viikon tuon Sigman salaman, ja loistava värkkihän tuo.
Valikkoa en vielä täysin tunne, mutta eiköhän se pikkuhiljaa valkene, kun rassaa tarpeeksi. ;)
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
tuolla edellisessä keskustelussa olikin tämä linkki jo (itse postasin). Tuossa perusteet canonin eri salamajutuille (kannattaa lukea toi e-ttl osio kunnolla).
tuolla edellisessä keskustelussa olikin tämä linkki jo (itse postasin). Tuossa perusteet canonin eri salamajutuille (kannattaa lukea toi e-ttl osio kunnolla).
-
Huh, jos ei tuosta selviä asiat niin on miehessä/naisessa
... vika. On sen verran perusteellinen selvitys asiasta. Kiitos linkistä!
-
Re: Ulkoisen salaman hyödyt?
Itse valitsin harkinnan jälkeen Metzin 54 MZ-3:sen. Se hallitsee samat toiminnot kuin Canon ja Sigma, lisänä on kaksi välähdyspäätä. Kaikkien ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii ohjekirjan lukua. Olen ollut tyytyväinen Metziin.Wappu kirjoitti:Mikä olisi sopiva ulkoinen salama 300D:hen? Ei siis yksinomaan teknisesti, vaan hinnan ja ominaisuuksien suhteen.
Juuri näin. Valotus kannattaa mitata ennen laukaisemista painamalla sitä valotuksen lukitus painiketta, jolloin tuo e-ttl esisalama välähtää pienellä teholla ja kamera mittaa tarvittavan tehon varsinaiselle välähdykselle.Wappu kirjoitti:Netistä lukemani mukaan E-TTL -salamat (kuten 420EX) ovat niin fiksuja, että ne osaavat valottaa automaattisesti oikein jopa silloin, kun salama heijastetaan seinän tai katon kautta. Onko tosiaan näin?
-
Eikös tuo tee sen muutenkin, ie. väläyttää kerran pienellä teholla ennen sulkimen avaamista. Tuo tuplaväläys vaan tuuppaa olemaan niin nopea että sitä ei ihmisapina huomaa. Paitsi ilmeisesti 2nd curtainilla jolloin nopeimmat apinat kerkevät sulkemaan silmänsä.laite kirjoitti: Juuri näin. Valotus kannattaa mitata ennen laukaisemista painamalla sitä valotuksen lukitus painiketta, jolloin tuo e-ttl esisalama välähtää pienellä teholla ja kamera mittaa tarvittavan tehon varsinaiselle välähdykselle.
Tuo linkki minkä joku postasi oli muuten perkeleellisen informatiivinen kiitos siitä.
t: apina
Joo, tekeehän se, mutta e-ttl järjestelmällä kuvatessa tuo esivälähdyksen teho mitataan tarkennuspisteen kohdilta. Itse käytän 99% ajasta tuota valotuksen mittausta esim kasvoista (tarkennus kasvoihin, valotuksen lukitus -> rajaus uudelleen ja laukaisu), jolloin ei tule ongelmia siitä, että lähellä oleva kohde ylivalottuu kun salaman teho on mitattu epähuomiossa esim 2m kohteen takana olevasta seinästä.pahvi kirjoitti:Eikös tuo tee sen muutenkin, ie. väläyttää kerran pienellä teholla ennen sulkimen avaamista. Tuo tuplaväläys vaan tuuppaa olemaan niin nopea että sitä ei ihmisapina huomaa. Paitsi ilmeisesti 2nd curtainilla jolloin nopeimmat apinat kerkevät sulkemaan silmänsä.laite kirjoitti: Juuri näin. Valotus kannattaa mitata ennen laukaisemista painamalla sitä valotuksen lukitus painiketta, jolloin tuo e-ttl esisalama välähtää pienellä teholla ja kamera mittaa tarvittavan tehon varsinaiselle välähdykselle.
-
Hankin ulkoisen salaman ja se oli paras hankinta pitkään aikaan. Enpä olisi uskonut, miten paljon sisäkuvaus voi muuttua ulkoisella salamalla. Suoraan kohdistettuna ulkoinen salama on yhä huono kuin sisäinenkin, mutta seinän tai katon kautta heijastettuna - varsinkin kun valotus silti säätyy täysin automaattisesti - lopputulos on mahtava.
Ja mikä parasta, 300D:hen hankittu salama toimii myös G3:n kanssa aivan yhtä hyvin. Suosittelen jokaiselle G3:n tai G5:n omistajalle ulkoisen salaman hankintaa! (Näyttäähän se vähän koomiselta, kun salama on kameraa suurempi, mutta silti...)
Ja mikä parasta, 300D:hen hankittu salama toimii myös G3:n kanssa aivan yhtä hyvin. Suosittelen jokaiselle G3:n tai G5:n omistajalle ulkoisen salaman hankintaa! (Näyttäähän se vähän koomiselta, kun salama on kameraa suurempi, mutta silti...)
-
Muuten olen Wapun kaa samaa mieltä, että mielummin ilman, vaan aina se ei onnistu. Joskus heikkona hetkenä käy jopa mielessä, että jos noita järkkäreitä tehtäis ilman sitä pilipalipopuppia, niin ostaisin sellaisen (siis kohtuuhintaisen). Se kun ei oikein sovi "pro-fiilikseen" ;-)
Testaa Wappu se kamera ja salama hengiltä sillä täytesalamatoiminnolla, eli normaali valotus mutta lisäksi puolitoista-kaksi aukkoa alivalotettu salama. Sillä systeemillä olen joskus tehnyt esim. häissä persettähivelevää jälkeä silkassa päivänvalossakin! Mielestäni salaman ainoa oikeasti hyvä juttu!
Testaa Wappu se kamera ja salama hengiltä sillä täytesalamatoiminnolla, eli normaali valotus mutta lisäksi puolitoista-kaksi aukkoa alivalotettu salama. Sillä systeemillä olen joskus tehnyt esim. häissä persettähivelevää jälkeä silkassa päivänvalossakin! Mielestäni salaman ainoa oikeasti hyvä juttu!
- htc -
-
Tuo taitaa vaatia 300D:n kanssa 550-salaman tai vastaavan, eikä onnistu 420EX:llä. Mahtaako G3:ssa oleva salaman käsisäätö toimia ulkoisen salaman kanssa, vai vaikuttaako säätö vain sisäiseen salamaan?htc kirjoitti:Testaa Wappu se kamera ja salama hengiltä sillä täytesalamatoiminnolla, eli normaali valotus mutta lisäksi puolitoista-kaksi aukkoa alivalotettu salama.
-
- Viesti:
G3:ssa onnistuu oikein hyvin. Sekä automaattitiloissa oleva automaattisalaman säätö että M-tilan salaman käsisäätö toimivat 420EX:n kanssa.Wappu kirjoitti:Tuo taitaa vaatia 300D:n kanssa 550-salaman tai vastaavan, eikä onnistu 420EX:llä. Mahtaako G3:ssa oleva salaman käsisäätö toimia ulkoisen salaman kanssa, vai vaikuttaako säätö vain sisäiseen salamaan?
300D:ssä sitten taas ei muuten kuin 550EX:llä. Varsin typerä juttu.
Kohtuullisen hyvin tuo silti toimii täytesalamanakin. Periaatteessa ainakin tuon E-TTL:n pitäisi tajuta, että valoa on luonnostaan ja vähentää salaman tehoa. Joskus tuntuu jopa osaavankin.
Itse olen käyttänyt täytteenä myös kameran omaa pikkusalamaa, niin tehoa ei tule liikaa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/