Digikuvaus välineurheilua ?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Boah
Viesti:

Digikuvaus välineurheilua ?

Viesti Kirjoittaja Boah »

Tälläinen olo alkaa allekirjoittaneella olla. Kun vajaa kolme vuotta sitten ostin ensimmäisen digikameran, tuo Olympus C-2. Sillä kuvasin pari vuotta. Viime kesän alussa tuli sitten hankittua tuo Olyn C-750 Ultra Zoom, kun kaipasin lisäominaisuuksia ja zoomia.

Nyt olen kuitenkin harrastaa urheilukuvausta tuolla Nikon EM-kinojärkkärillä, mutta olen kuitenkin jo niin luisunut digiaikaan, että himottaisi digijärkkäri. Kun tuo UZ:n etsinpuoli (EVF) on aika heikko ja muutenkin kaipaisi parempaa tuntumaa ja mm. kunnon manuaalitarkennusta. Luontokuvaus kiinnostaa myös ja siihenhän tuo UZ on toisaalta ihan hyvä.

Hölmöä, kun tuosta UZ:n ostosta on niin vähän aikaa... Mitä ihmiset yleensä ajattelevat tälläisestä ostokierteestä vai onko tämä ihan normaalia ? Siis odottaisin luonnollisesti, että D70 on saanut kunnolla jalansijaa Suomesta, mutta onko tässä järkeä. On vaan aika hassua, kun esim. tuon UZ:n kuvanlaatu on mielestäni täysin riittävä.

Tuntuu vaan, että valokuvaus on aikamoista välineurheilua ja varsinkin digikuvaus, jossa laitteet kehittyvät nopeasti. Toisaalta, kun on kerran järkkärin ostanut niin ei luulisi heti kaipaavansa jotain uutta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minulla on ollut viisi järkkäriä, keskimäärin kai olen käyttänyt sellaista noin kymmenen vuotta ja sitten vaihtanut uuteen (keskimäärin 2 runkoa yhtäaikaa). Digejä minulla on ollut 10 vuotta ja taitaa olla yhdeksäs digi menossa. Niin se kehitys...

Taitaa muuten olla kaikissa tuotteissa sama. Isoisänisän aikaan sohva kesti ihmisen aikuisiän. Isoäidin aikaan pölynimuri kesti 20v. Kuinka monella teistä tai teidän vanhemmillanne on 15 vuotias sohva tai 10v ikäinen pölynimuri? Pölynimurin keskimääräiseksi eliniäksi arvioitiin jossain kotitalousjulkaisussa alle 7v.

Nykyistä digijärkkäriäni edeltävä kamerani oli Olympus2100UZi. Sen ongelmat olivat evf ja manuaalitarkennus. Kuvaan usein "makrokuvia" ja automaattitarkennus ei ikinä osunut oikeaan heinään. Evf on liian hidas lentäville linnuille. Digipokkareissa on vielä ongelmansa. Silti suosittelisin, että kuvaa vuosi vähintään sillä 750:lla. Kun sen kanssa miettii, mitä järkkäriltä haluat, osaat valita oikean järkkärin.
kedbu

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Taitaa muuten olla kaikissa tuotteissa sama. Isoisänisän aikaan sohva kesti ihmisen aikuisiän. Isoäidin aikaan pölynimuri kesti 20v. Kuinka monella teistä tai teidän vanhemmillanne on 15 vuotias sohva tai 10v ikäinen pölynimuri? Pölynimurin keskimääräiseksi eliniäksi arvioitiin jossain kotitalousjulkaisussa alle 7v.
Mummoni (87v) juuri valitteli kun imuri alkaa hajota eikä se vasta ole kuin noin. 30vuotta ollut käytössä. Itse ostin juuri uuden imurin edellisen hajottua (ikää vajaat 5v.)

Mutta digikameroista, itse ostin ensimmäisen pokkarini noin vuosi sitten ja nyt sormet syyhyäisivät ensimmäistä digijärkkäriä. Jos vielä puolisenvuotta koettas pokkarilla pyristellä ja katsoisi mitä kesä tuo tullessaan.

Nykyisin tuotteiden elinkaari vaikuttaa lähinnä kananlennolta. Hankintoja kyllä riitäis vielä kun voittais lotossa jotta voisi kaiken "tarpeellisen" ostaa.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

kedbu kirjoitti:Mummoni (87v).
Mun Mummo 93v meinaa ostaa digikameran en tiedä mitä se sillä tekee ja pyysi mua auttamaan valinnassa. Mä suosittelin sille tietty Canonia A80 ja sillä mummo voi kuvata vaikka kissaa ja saunarakennusta.
Toivottavasti ei puhu siitä enää ja unohtaa koko jutun. Tää digi villitys alkaa mennä liian pitkälle.
fangio

Kiire on!!!

Viesti Kirjoittaja fangio »

mikko kirjoitti:Mun Mummo 93v meinaa ostaa digikameran en tiedä mitä se sillä tekee ja pyysi mua auttamaan valinnassa.
Jos mmmosi meinaaminen ja harkinta on samaa luokkaa kun teidän suvun nuorempien, niin saadaan sitten varmaan aikanaan taivaallisia kuvia!
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Sille mummolle pitäisi suositella Canon A95R2:ta. Sehän julkaistaan huhumyllyssä loppuvuodesta. Siinä on 8.11 megaa ja parempi väri kuin sonyn 828:ssa.
pleppanen

Viesti Kirjoittaja pleppanen »

mikko kirjoitti: Mun Mummo 93v meinaa ostaa digikameran en tiedä mitä se sillä tekee ja pyysi mua auttamaan valinnassa. Mä suosittelin sille tietty Canonia A80 ja sillä mummo voi kuvata vaikka kissaa ja saunarakennusta.
Tästä tuli mieleeni tapaus kun kerran olin käymässä eräässä fotokaupassa, sanottakoon sitä nyt vaikka Votokakkoseksi. No, siihen tuli yksi, luultavasti yli 70-vuotias, mies kysyi myyjältä, että josko jonkinlaista kameraa olisi tarjolla. Siinä myyjä ukolle viittasi digipokkareiden suuntaan, mikä vanhaa miestä selvästi kummeksutti. Kääntyi pois ovelle ja manasi mutisten mennessään "vain digikameroita mokomia....".

Tässä tietysti myyjä mokasi. Mies etsi helppokäyttöistä filmipokkaria, ei mitään mikä viittaisi digitaalisuuteen tai tietokoneiden suuntaan. Vanhoille ihmiselle jopa pankkiautomaatin käyttäminen saattaa olla, yksilöstä toki riippuen, täysin ylivoimaista. Yhdistäppä tällaiseen yhtälöön muistikortit, formatoinnit ja kuvien delaukset, niin kaukaa mennään ohi.
Jos tässä tapauksessa nuori myyjä olisi ymmärtänyt wanhan miehen tarpeet, mies olisi saanut kameransa enempiä etsimättä ja fotoliike täydennystä liikevaihtokertymäänsä.

Tämä tapahtui jo 3-4 vuotta sitten. Toivottavasti myyjien koulutukseen kiinnitetään nykyisin enemmän huomiota, joskin pessimistinä olen pannut merkille, että näin ei vieläkään ole.
nenonen

Viesti Kirjoittaja nenonen »

Juu välineurheiluksi menee liiankin helposti. Itselläni on kolmas digi menossa kahden vuoden sisään. Ostin ekan peruspokkarin, ja ostaessani jo tiesin, että kun saan lisää rahaa, niin vaihdan sen "huippupokkariin". Pidin ensimmäistä Fujin pokkaria puoli vuotta. Ostin sitten 602:n Fujin.
Nyt on menossa 300d. Ja enää ei ole tarvetta vaihtaa piitkiin aikoihin runkoa. Järkevämpää on sijoittaa tästä eteen päin putkiin ja muihin hilppeisiin. Luonnollisesti.

Kyllähän tuo päätä huimaava kehitystahti vie mukanaan helposti. Ihmiset ajattelevat, että kameran pitää olla hieno, ja kuvaaminen unohtuu, on vain nätti kamera! :) Ja pelkkiä megapikseleitä tuijotetaan, hyvä kun jengi tietää mitä se edes tarkoittaa.. :)
Ari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minulla on vasta menossa ensimmäinen oma digi.
Toki niitä tuli myytyä esim. Olympuksen, Sonyn jne. jälleenmyyjänä jo aikaisin -90 -luvulla.
Omaan käyttöön vain ei niistä ehtinyt jäämään yhtään.
Erilaisilla lainakalustoilla tuli kyllä kuvattua ja sitä kautta saatua kokemusta eri merkeistäkin.

Sitten vuoden 2002 joulunalusviikolla poikkesin valokuvausliikkeeseen päämääränäni vaihtaa Pentaxin filmikalusto digiaikaan.

Jälleenmyyntiajoillani jo haikailin syntyessään legendaarisen Olympus C-2100 -mallin perään.
Itse kun en siihen megapixelihömppään ole ollenkaan innostunut, koska en tarvitse Etelä-Suomen lääniä peittäviä tulosteita otoksistani ;)

Liikkeessä sitten erehdyin kysymään, lieneekö enää moista kameraa markkinoilla edes käytettynä.
Puhelinsoiton jälkeen löytyi käyttämätön yksilö maahantuojan täydellä takuulla.

Niin siinä sitten kävi, että sain "joululahjaksi" juuri sen mallin, jota olin jo jonkin aikaa haeskellut käytettyjen markkinoilta.
Eikä käytettyä, vaan suoraan paketista.

-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Itselläni on kolmas digi menossa.
Ensin Sony, sitten Nikon ja nyt Canon EOS-10D. Näitä ennen sitten muutama filmipokkari & järkkäri.
Canoniin olen (ainakin yrittänyt) ostanut vain parhaita varusteita. Ja rahaa on palanut.

Toisaalta sitten taas en aio kameraa enää vuosiin vaihtaakaan uuteen malliin, en seuraavaan ja tuskin muutamaan sitä seuraavaankaan. Luultavasti sitten joskus vaihtaessani kukaan ei nykyistäni enää huoli koska se on jo niin vanha malli.
Eli kohta käytän "vanhaa rakkinetta" ja oletettavasti edelleen tyytyväisenä.

Onko se sitten välineurheilua?
Kommentoikoon tätä sitten joku muu.
Tomi Toivonen
nite
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nite »

Itselläni kanssa toinen digi menossa. Ensimmäinen tuli hankittua kun ei voinut ajatellakkaan ottavansa filmille ekan lapsen ekaa vuotta, sillä rahalla olisi varmaan ostanut 5 järkkäriä :D Ostettiin sitten A40 ja räiskittiin sillä vuoden verran kuvia (nyt tuo on "kakkoskamerana") ja alkoi valokuvaus enemmän kiinnostaa, niin ostin tuossa 1kk takaisin käytetyn G2:n. Tämä pysyy nyt ainakin tämän vuoden (tai jos G3/G5:n hinnat putoo alle 300e :). Jos valokuvaus kiinnostaa suuressa määrin vielä vuoden päästä, hankitalistalle nousee D70/300D:n seuraaja, eli järkkäri on seuraava, sitten meneekin loppuun asti rahat lasiin :)
Antti Vahtera
Uniluodonkatu 13
28880 Pori
antti@vahtera.org
044-3640202
--

http://www.nitesade.net
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

nite kirjoitti:ostin tuossa 1kk takaisin käytetyn G2:n.
Kas, mitäs maksoit tuosta ja oletko ollut tyytyväinen? Itselläni oli tuo käytössä muutamia kuukausia reilu vuosi sitten, mutta muutama ominaisuus oli vähän huonosti suunniteltu ja vaihdoin tuon sitten sonyn 707:aan.
Vastaa Viestiin