Vinkkejä kuvien arkistoinnista digitaalisesti

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
rude

Vinkkejä kuvien arkistoinnista digitaalisesti

Viesti Kirjoittaja rude »

Minkälaisia arkistointitapoja teillä on digikuville? Kuvia on jo varmaan 500 gigaa ja jotain järkevää ja pitkäkestoisesti pätevää järjestelmää pitäisi keksiä!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Vinkkejä kuvien arkistoinnista digitaalisesti

Viesti Kirjoittaja kohan »

rude kirjoitti:Minkälaisia arkistointitapoja teillä on digikuville? Kuvia on jo varmaan 500 gigaa ja jotain järkevää ja pitkäkestoisesti pätevää järjestelmää pitäisi keksiä!
Ulkoinen kovalevy joka on käytössä vain tarpeen mukaan. Toinen kopio DVD levyille pahan päivän varalle.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

kohan kirjoitti:Toinen kopio DVD levyille pahan päivän varalle.
Jos on oikein paha päivä, en paljon laskisi DVD:n varaan. Olin palauttamassa koneelleni 2003 loppuvuodesta kuvattuja RAWeja, jotka oli samana vuonna poltettu DVD:lle, mutta kun nappasin levyn arkistosta käteen huomasin, että poltettu alue näytti jos ulkoisella tarkastelulla olevan pilalla (hapettunut) Tungin levyn koneeseen, joka vahvisti asian.

CD:n ja DVD kohdalla on pitkään varoiteltu median kestävyydestä. Olen sikäli pitänyt tätä huuhaana, koska CD:n kanssa ei koskaan ole ollut ongelmaa. Onko tilanne sitten herkempi DVD:n kanssa herkempi, ei tietoa.

No onneksi olin säilyttänyt levykuvan poltetusta DVD:stä josta sain palautettua kuvat. Eli kyllä kaksinkertainen kovalevyvarmistus tuntuu järkevältä, varsinkin kun levytila on hyvin edullista.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
kohan

Lisää ulkoisia levyjä ostamaan...hopi, hopi
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

MB-netin pepusta olevan hintaseurannan perusteella ulkoisen USB 2 -kovalevyn optimaalisin koko tänään on 500 gt:

€/Gt – Gt – € – levy
0.3220 – 500 – 161 – Western Digital My Book Essential Edition
0.3400 – 500 – 170 – Western Digital My Book 1U
0.3525 – 400 – 141 – Memup Kwest
0.3531 – 320 – 113 – Iomega External Value
0.3540 – 500 – 177 – Iomega External Value
0.3560 – 500 – 178 – Memup Kwest
0.3656 – 320 – 117 – Memup Kwest
0.3680 – 250 – 92 – Memup Kwest
0.3680 – 500 – 184 – Western Digital My Book Premium Edition
0.3690 – 1000 – 369 – LaCie Big Disk Extreme
0.3700 – 500 – 185 – Buffalo drivestation
0.3719 – 320 – 119 – Fantec
0.3720 – 500 – 186 – Fantec
0.3750 – 320 – 120 – Packard Bell Store and Save
0.3760 – 250 – 94 – Western Digital My Book Essential Edition
0.3780 – 500 – 189 – LaCie Hard Drive Design by F.A. Porsche
0.3780 – 500 – 189 – LaCie P3
0.3780 – 500 – 189 – Maxtor Personal Storage 3200
0.3781 – 320 – 121 – LaCie Hard Drive Design by F.A. Porsche
jne…
peippo

Viesti Kirjoittaja peippo »

Itse olen tässä vuoden ajan aina polttanut kovalevyltä kuvat DVD-levyille kun on sopiva määrä tullut räiskittyä. Nyt kävin joku aika sitten vanhoja kuvia hiukan läpi ja yksi alkupään levyistä ei enää toiminutkaan kunnolla, kaikkia tiedostoja ei pysty kopioimaan levyltä.

Lueskelin asiasta hiukan netistä ja törmäsin tälläiseen artikkeliin
http://adterrasperaspera.com/blog/2006/ ... val-media/
Siinä suositellaan Taiyo Yudenin valmistamia DVD+R levyjä, mutta en ole vielä keksinyt mistä niitä saisi varmasti tilattua, kaikenlaisia kopioita kun liikkuu kuulemma paljon. Mahtaakohan joku osata kertoa?
vvrinne

Viesti Kirjoittaja vvrinne »

Suosittelen sellaisen ulkoisen kovalevyn ostamista, johon menee vähintään kaksi levyä ja joka osaa peilata datat molemmille levyille. Yksittäiseen kovalevyyn ei voi luottaa yhtään sen enempää, kuin yksittäisiin cd- tai dvd-levyihin (jotka lopulta mätänevät ajan kanssa).

Jos suoranaisia tuotesuosituksia haluat niin suottelen vaikkapa tätä:
http://www.verkkokauppa.com/main.php?ca ... =1&x=0&y=0
Laite ei sisällä kovalevyjä eli joudut ostamaan 2kpl kovalevyjä erikseen. Olen isälleni tälläisen taannoin virittänyt ja mitään suuren suurta tietoteknistä osaamista tässä ei tarvita. Laitteessa on pari kelkkaa johon kovalevyt tungetaan ja itse laite tuupataan kodin sisäverkkoon kiinni. Kaikki säädöt tehdään tämän jälkeen selaimella. Jos koneiden asentelu ei ole tuttua homma vaatii aivan varmasti kyllä käyttöohjeen tarkkaa tavaamista, mutta mitään erityisen vaikeaa tähän säätmiseen ei liity.

Tällä kokoonpanolla saat siis sen hyödyn, että järjestelmä kestää aina yhden kovalevyn hajoamisen. On melko epätodennäköistä, joskaan ei ennen kuulumatonta, että kaksi levyä hajoaa yhtäaikaa. Jos tämä pelottaa ostaisin tämän laitteen pelkkiä varmuuskopioita varten ja pitäisin pääasiallisena varastona vielä jotain kolmatta kovalevyä.

Jos kuvia on tosiaan 500gb tuntuu niiden varmuuskopiointi dvd-levyille melkoisen epäkäytännölliseltä. Levyjä menee n. 120kpl ja kuvien selailu hankaloituu mielestäni melkoisesti.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minulla on kuva kahdella kiintolevyllä pc:ssä ja yhdellä ulkopuolella. Tai no useammallakin, mutta aina kun ulkoisen kiintolevyn kapasiteetti loppuu, niin vaihdan sen uuteen suurempaan ja vanha jää hyllyyn varalle.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kohan

Ulkoisessa kovalevyssä on se etu että sen voi ottaa käyttöön vain tarvittaessa ja näin vikautumisriski on pienempi.
Kuitenkin backup pitää olla toisella medialla. Mieluummin sellaisella mistä tiedostojen tuhomaninen ei onnistu vahingossa. Ihminen on pidemmän päälle onneton sählääjä.
Raimo350D

Viesti Kirjoittaja Raimo350D »

Yksi kovalevy sitten pankin tallelokeroon turvaan jos vaikka kämppä syttyy palamaan yms.
kuumar

Viesti Kirjoittaja kuumar »

Mulla on kaikki vähäiset kuvani kotona tietokoneessa, verkkolevyllä ja systerin luona dvdllä
Kaikki siis kolmessa paikassa ja yksi niistä muualla jos vaikka talo palaa. Ei huvittais kaikkia kuvia jälkikasvusta hukata kerralla.

Tietty jos dvd hukkaa dataa, ni vois hommata usbikovalevyn tms ja sijoittaa sen muualle säilöön. Ta sitte nettiin?

TMK
Nikon D50 + nikkor af 18-50 + nikkor af 55-200 + sigma 100-300 + nikon sb-600
Sony Cybershot DSC-P32
Kaikkee muuta sälää
keppana

Viesti Kirjoittaja keppana »

vvrinne kirjoitti:Tällä kokoonpanolla saat siis sen hyödyn, että järjestelmä kestää aina yhden kovalevyn hajoamisen. On melko epätodennäköistä, joskaan ei ennen kuulumatonta, että kaksi levyä hajoaa yhtäaikaa. Jos tämä pelottaa ostaisin tämän laitteen pelkkiä varmuuskopioita varten ja pitäisin pääasiallisena varastona vielä jotain kolmatta kovalevyä.
Tuohon riittää pelkkä sähkökatkos tai salaman aiheuttama virtapiikki sähkönjakeluun yms. Nuo eivät suomen oloissa, vairsinkaan kesällä, ole harvinaisia; vähintään UPS suojaamaan kaikkia koneelle ja oheislaitteisiin meneviä liitäntöjä.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

adele kirjoitti:Olin palauttamassa koneelleni 2003 loppuvuodesta kuvattuja RAWeja, jotka oli samana vuonna poltettu DVD:lle, mutta kun nappasin levyn arkistosta käteen huomasin, että poltettu alue näytti jos ulkoisella tarkastelulla olevan pilalla (hapettunut) Tungin levyn koneeseen, joka vahvisti asian.
Oletko pystynyt bongaamaan erityistä tai tiettyä syytä, joka olisi saattanut edesauttaa hapettumista? Omalle kohdalle osunut kaksi yhteistyäkyvytöntä kuvaromppua, joisten toisen syynä silmämääräisesti hapettuminen - säilöntäeroa muihin romppuihini en ole keksinyt (esim. muovien läsnäolon aiheuttamat kemialliset/kaasumuotoiset reaktiot).
rude

Viesti Kirjoittaja rude »

Mut mites jos mulla on vaikkapa noita ulkoisia kovalevyjä, voiko niihin vaan laittaa kamat ja sitten kytkeä virta seuraavan kerran päälle vaikkapa vuoden päästä? Ts. säilyykö tieto pitkäkestoisesti ilmankin virtaa? (en tiedä miksi ei, mutta...)
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

rude kirjoitti:Mut mites jos mulla on vaikkapa noita ulkoisia kovalevyjä, voiko niihin vaan laittaa kamat ja sitten kytkeä virta seuraavan kerran päälle vaikkapa vuoden päästä? Ts. säilyykö tieto pitkäkestoisesti ilmankin virtaa? (en tiedä miksi ei, mutta...)
Säilyyhän se, mikäli ei ole onnen kultapoika/-tyttö ja kovon laakerit pamahda pitkän seisomisen vuoksi heti uusintastartissa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rude kirjoitti:Mut mites jos mulla on vaikkapa noita ulkoisia kovalevyjä, voiko niihin vaan laittaa kamat ja sitten kytkeä virta seuraavan kerran päälle vaikkapa vuoden päästä? Ts. säilyykö tieto pitkäkestoisesti ilmankin virtaa? (en tiedä miksi ei, mutta...)
Kyllä säilyy. Noin juuri itsekin toimin. Ulkoisissa levyissä on virta päällä ainoastaan silloin kun niitä käytän.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Seppo K

Viesti Kirjoittaja Seppo K »

On vaara, että jos kovalevyä ei pyöritää pitkiin aikoihin, niin laakerit kuivuvat tai jotenkin käyttämättömyyyttään rikkoontuvat.

Olen kahdesta videokamerasta pilannut kuvarummun laakerit, koska en ole kameraa vähän väliä hieman pyörittänyt, vaan antanut olla liian kauan laukussaan. Olivat varakameroita kuvauskeikoilla ja toisaalta - onneksi - en niitä tarvinnut.

Mä teen kaikista valokuvistani kaksi DVD-kopiota, kun niitä tulee levyllinen. Lisäksi meillä on kotiverkko, johon on liitetty 3 konetta. Kuvat ovat myös aina kahdella kovalevyllä.
DVD-levy ei kokemukseni mukaan huippuvarma media ole, joten siihen yksinään EI pidä luottaa.
jurva

Viesti Kirjoittaja jurva »

Ei säily, sillä tiedot ovat kovalövyllä mangnetismisena ja magnetismi heikkenee koko ajan. Vaikka tietoja luettaisiin tai ei (eli kuvia katseltas).

- Täytyy terveyttää tiedot silloin tällöin, elikä siirtää kuva toisesta kovalövystä toiseen, noin on taas uusi voimakas magnetismi voimassa joiksikin vuosiksi eteenpäin. Tähän tarkoitukseen on varmaan olemassa jotain ohjelmiakin, mikähän ohjelma se olis (Defrag... tuskin toimii)?
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Olen tallentanut tähän saakka cd-levyille ja nyt tein vielä varmuuskopiot dvd.lle. Ymmärsinkö kuitenkin oikein, että cd-levy olisi kestävämpi säilytysmuoto? Entäs nuo muistitikut? Kuinkas isoja määriä tietoa niihin mahtuu enimmillään? Taitavat olla vaan suhteessa levyihin aika kalliita. Mitäs eroja noissa dvd-levyissä on tallentamisen kannalta eli nopeudet ja käyttääkö rewritablea vai...?
Vastaa Viestiin