Olen ymmärtänyt, että orig2 viittaa normaaliin kahden vuoden takuuseen, orig3 sisältää ylimääräisen vuoden.Jukka kirjoitti: Joku osaa varmasti kertoa mikä tarkoitus AC-Foton hinnastossa hinta-osiossa Orig2 | Orig3 oikein on?
Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)
-
- Viestit: 278
- Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 14
-
- Viestit: 278
- Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 14
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Allaoleva koskee kaikkIa Canonin myymiä laitteita, myös kuluttajadigejä. Sitä en muistanut kysyä, koskeeko veloitukseton korjaus myös aiemmin ostettuja tuotteita. Kyseessä siis mikä tahansa Canonin myymä digikamera yms. (Siis USA:sta ostettu).
Soitin JAS Tekniikkaan 6.2.2004, tammikuun lopussa käytäntö on muuttunut. Virallisesti takuu ei ole voimassa Suomessa, mutta TAKUUAIKANA USA:STA OSTETTU CANONIN LAITE KORJATAAN SUOMESSA VELOITUKSETTA!!!
Soitin JAS Tekniikkaan 6.2.2004, tammikuun lopussa käytäntö on muuttunut. Virallisesti takuu ei ole voimassa Suomessa, mutta TAKUUAIKANA USA:STA OSTETTU CANONIN LAITE KORJATAAN SUOMESSA VELOITUKSETTA!!!
-
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
- Paikkakunta: Turku
Soitin tullineuvontaan ja tiedustelin asiaa... Ilmeisesti olet sitten teollisuutta, koska tämä koskee kuulemma elämäänsä kyllästyneen virkailijan mukaan, ainoastaan sitä. Eli yksityiset joutuisivat maksamaan sen 6,7%. Tosin virkailija kuullosti aika pöllähtäneeltä, eikä selvästikään tietänyt asiasta yhtään mitään.trsqr kirjoitti:Vaan tämä ei ainakaan pitänyt omalla kohdallani paikkaansa.
Tullilla on objektiiveillä hassut ihan hatusta vedetyt (näin ainakin valokuvauksen harrastajasta tuntuisi) kategoriat. Jos objektiivi menee "Objektiivit, muut" kategoriaan, on tulli tuon 6,7%, mutta ainakin koodilla 9002110050 (objektiivi, jonka polttoväli on vähintään 25 mm, mutta enintään 150 mm, ja joka koostuu läpimitaltaan 60 - 190 mm:n lasi- tai muovilinsseistä) tullattu objektiivi tuli tullivapaasti. Virkailija totesi, että "tämä onkin näköjään asetettu tullisuspensioon, mikä onkin hyvä juttu sulle." Minulla on tästä ihan kuittikin tullista.
Ajattelin tätä siksi, että Canon 28-135 IS menisi nähdäkseni juurikin tuohon "tullivapaaseen" kategoriaan... ja onhan se 6,7% aina kotiinpäin.
Kiinnostaisiko skannata / ottaa kuva siitä kuitista ja pistää nettiin tai lähettää minulle? Voisin käyttää sitä "aseena" taistellessani tullimaksuja vastaan kun tilaan tuon objektiivin (jos ja kun siitä tullimaksut otetaan).
-
- Viestit: 278
- Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 14
Kertoisitko hieman tarkemmin, kuinka tämä tilauksesi sujui? Itse tilasin sieltä torstaina varastossa olevaa tavaraa ja sain saman tien tilausvahvistuksen. Lähetin sinne mailin ilman eri pyyntöä, jossa tilausnumero ja valokuva luottokorttini molemmista puolista (peitin turvallisuussyistä osan numerosta). Tuosta hetkestä eteenpäin tilaus on ollut processing-tilassa. Olen lähettänyt sinne pari mailia, mutten ole saanut mitään vastausta. Hieman ihmetyttää, kun on tottunut jenkkinettikauppojen erinomaiseen palveluun.ArtoH kirjoitti: B&H:sta tilatessa on kuljetus tullut alle 2 vuorokaudessa UPS:lla, tullauslasku sitten myöhemmin postissa.
Ja tietääkseni B&H haluaa ulkomaisen tilaajan ensimmäisen tilauksen yhteydessä kopion luottokortista, kai todisteeksi että omistaa kyseisen kortin.
-
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
- Paikkakunta: Turku
Kaipa minäkin voin kertoa jotain, vaikkei kysymys minulle ollutkaan... Itse jouduin pari viikkoa sitten odottelemaan luottokortin tarkistusta useamman päivän B&H:lla. Oiskohan 4-5 päivää mennyt (Prosessing tilaa katsellessa). Jahka se oli hoidettu, lähti tavara kuin hauki rantavedestä, ja oli 4:ssä työpäivässä kotiovella. Eli ilmeisesti ekalla kerralla kestää... en tosin ymmärrä mikä siinä luottokortin chekkauksessa voi noin kauan viedä. No seuraavalla kerralla tavara lähteekin toivottavasti heti, kun alkumuodollisuudetkin on hoideltu.karipulkka kirjoitti:Kertoisitko hieman tarkemmin, kuinka tämä tilauksesi sujui? Itse tilasin sieltä torstaina varastossa olevaa tavaraa ja sain saman tien tilausvahvistuksen. Lähetin sinne mailin ilman eri pyyntöä, jossa tilausnumero ja valokuva luottokorttini molemmista puolista (peitin turvallisuussyistä osan numerosta). Tuosta hetkestä eteenpäin tilaus on ollut processing-tilassa. Olen lähettänyt sinne pari mailia, mutten ole saanut mitään vastausta. Hieman ihmetyttää, kun on tottunut jenkkinettikauppojen erinomaiseen palveluun.
Pistäppä vaikka muistutussähköposti sinne verification at bh... jne -osoitteeseen.
-
- Viestit: 278
- Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 14
Ok, kiitos kommentistasi. Viestisi selventää tilannetta, itsekin ihmettelen mikä siinä verifioinnissa voi kestää noin kauan, muissa vastaavissa tapauksissa (USA/Kanada) sama homma on vienyt alta vuorokauden.keppana kirjoitti: Pistäppä vaikka muistutussähköposti sinne verification at bh... jne -osoitteeseen.
Laitoin juuri tuohon osoitteeseen muuten mailin eilen, mutta vastausta ei vain ole kuulunut. Näyttää siltä, että pulju on lauantaisin kiinni eli tänään ei ainakaan mitään tapahdu.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Huhti 05, 2003 15 : 27
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tullin asettamat kategoriat perustuvat paitsi rahan keräämiseen valtiolle ja oman teollisuuden suojaamiseen, myös kotimaisen kaupan suojaamiseen, mikä muutenkin hintoja nostavan alv-kantamme huomioiden on kohtuullista.Tullilla on objektiiveillä hassut ihan hatusta vedetyt (näin ainakin valokuvauksen harrastajasta tuntuisi) kategoriat. Jos objektiivi menee "Objektiivit, muut" kategoriaan, on tulli tuon 6,7%, mutta ainakin koodilla 9002110050 (objektiivi, jonka polttoväli on vähintään 25 mm, mutta enintään 150 mm, ja joka koostuu läpimitaltaan 60 - 190 mm:n lasi- tai muovilinsseistä) tullattu objektiivi tuli tullivapaasti. Virkailija totesi, että "tämä onkin näköjään asetettu tullisuspensioon, mikä onkin hyvä juttu sulle." Minulla on tästä ihan kuittikin tullista.
Nuo tullin aika mielivaltaisen oloisesti asetetut kategoriat löytää täältä:
http://europa.eu.int/comm/tax
Tuosta polttovälimääritelmästä tulee mieleen, että sehän kattaa tavallisimpien harrastajaobjektiivien alueen. Koittaisiinko näin säilyttää kaupan kilpailukykyä myynnillisesti tärkeiden harrastajakameroiden osalta?
Itse pidän ongelmana sitä, että tullauskohtelu vaihtelee käsittelijästä riippuen. Maahan tavaraa tuovan tulee itse olla tarkasti selvillä tuomansa tavaran tullausnimikkeestä saadakseen tavaran mahdollisimman edullisesti.
Pekka M.Nurminen
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Huhti 29, 2004 17 : 43
Re: Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)
Itse joutunut maksamaan Transpointille samat 8,5 e - minun tapauksessani tämä summa oli noin 10% tavaran arvosta.trsqr kirjoitti: Lisäksi vielä 8,50 euron suuruinen käsittelykulu Transpointille
Nykyään jostain kumman syystä vähän isommat postipaketit kulkevat USAsta jotain kummalista reittiä ja tällaiset lypsäjät pääsee väliin.
En edes ole varma siitä pitääkö sellaiseen maksuun suostua...eihän esim. posti eikä kuriirit (UPS ja muut) peri mitään käsittelykuluja siitä että luovuttaa sinulle jonkun lähetyksen josta sinä olet jo maksanut toimituskulut!!
Kiitos, muuten, artikkelista. Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia. Kiva että jaksoit laittaa omat.
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50
-
- Viestit: 202
- Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
- Paikkakunta: Joensuu
Enkä ihmettele yhtään, näillä käytettyjen pyyntihinnoilla! :) Musakkimiehet on ostaneet vermeensä jo pitkään saksasta, samoin motoristit, ja nyt tulee autoilijatkin perässä.mvuori kirjoitti:Olen kuvitellut, että valokuvaus on ylipäätään ensimmäisiä alueita, jossa uutta tavaraa ostetaan _usein_ Saksasta.askomiko kirjoitti:Valokuvaus on viimeisiä alueita, joilla suomalaiset myyjät, eli harrastajat, myyvät käytettyjä tavaroitansa kalliimmalla kuin saksakaupan uuden hinnalla.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Loka 15, 2004 19 : 51
Niinpä niin..!
Suomalaisten lait ja systeemit lienevät (vai mikä siellä riivaakaan -- ahneusko..) sellaiset ettei paikallisiin "valonkuivausliikkeisiin" enää edes uskalla mennä, kun jo ovella naljailevat asiakkaalle siitä, jos
asiakas sattuu tietämään yleisen hintatason Suomessa ja muualla mm. tämän yleistyneen nettikaupan saralla. Ihan kuin se olisi "tyhmän" asiakkaan vika, kun päättääkin ostaa netin kautta vaikka 200e halvemman kameransa.
Hinnat ovat aivan päätähuimaavat näissä "paikallisissa palvelutaloissa" siihen, mitä saa tilaamalla jopa Suomenkin nettiliikkeistä.
Ei tarvii ihmetellä, miksei ovat käy .. siis hinnat ja huono palvelu vielä..
Suomalaisten lait ja systeemit lienevät (vai mikä siellä riivaakaan -- ahneusko..) sellaiset ettei paikallisiin "valonkuivausliikkeisiin" enää edes uskalla mennä, kun jo ovella naljailevat asiakkaalle siitä, jos
asiakas sattuu tietämään yleisen hintatason Suomessa ja muualla mm. tämän yleistyneen nettikaupan saralla. Ihan kuin se olisi "tyhmän" asiakkaan vika, kun päättääkin ostaa netin kautta vaikka 200e halvemman kameransa.
Hinnat ovat aivan päätähuimaavat näissä "paikallisissa palvelutaloissa" siihen, mitä saa tilaamalla jopa Suomenkin nettiliikkeistä.
Ei tarvii ihmetellä, miksei ovat käy .. siis hinnat ja huono palvelu vielä..
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
Kieltä osaavalle www.preissuchmaschine.de on erittäin kätevä tapa hakea sopivaa nettikauppaa saksasta. Saitin ylläpitämä reittaus antaa myös kuvan kaupan toimivuudesta saksalaisesta näkövinkkelistä (asteikko 1-4). Vain osalla liikkeistä on kuitenkin toimivaa palvelua Suomeen, minkä vuoksi ajattelin hieman tutkailla tuon Preissuchmaschinen tarjontaa suomalaisesta näkövinkkelistä.
Valitsin tutkimuskohteeksi preissuchmaschinen tarjoamat 8 megapikselin prosumer-kamerat (600-800 euroa). Niiden kohdalla otin omalle listalle ainoastaan kauppoja, joiden reittaus oli 1 tai 2. Näistä valitsin sellaiset, jotka osuivat monen kameran kohdalla halvimpien tarjousten sivulle ja joiden sivuilta "suomipolitiikka" selvisi helposti. Sain seuraavanlaisen, kohtuullisen lyhyen listan. Kaupan linkin jälkeen kerrotaan järjestyksessä reittaus, luottokortin käyttömahdollisuus, sekä halvin kuljetus (euroina):
www.digitalo.de 1-kyllä-30
www.digital-versand.de 2-ei-14
www.fotomeile.de 1-ei-25
www.promarkt.de 1-kyllä-23
www.technikdirekt.de 1-kyllä-20
www.worldtronix.de 2-ei-21
Disclaimer: kuten sepustuksestani käy ilmi, kyseessä ei ole kovin kattava tutkimus. Varmasti saksanmaalta löytyy muitakin päteviä Suomeen toimittavia nettikauppoja. Olisi kuitenkin mukava kuulla, onko kenelläkään ollut suurempia ongelmia listalla olevien kauppojen kanssa. Tuollainen tieto auttaisi arvioimaan Preissuchmaschinen reittauksen arvoa suomalaisen ostajan näkövinkkelistä.
Masi
Valitsin tutkimuskohteeksi preissuchmaschinen tarjoamat 8 megapikselin prosumer-kamerat (600-800 euroa). Niiden kohdalla otin omalle listalle ainoastaan kauppoja, joiden reittaus oli 1 tai 2. Näistä valitsin sellaiset, jotka osuivat monen kameran kohdalla halvimpien tarjousten sivulle ja joiden sivuilta "suomipolitiikka" selvisi helposti. Sain seuraavanlaisen, kohtuullisen lyhyen listan. Kaupan linkin jälkeen kerrotaan järjestyksessä reittaus, luottokortin käyttömahdollisuus, sekä halvin kuljetus (euroina):
www.digitalo.de 1-kyllä-30
www.digital-versand.de 2-ei-14
www.fotomeile.de 1-ei-25
www.promarkt.de 1-kyllä-23
www.technikdirekt.de 1-kyllä-20
www.worldtronix.de 2-ei-21
Disclaimer: kuten sepustuksestani käy ilmi, kyseessä ei ole kovin kattava tutkimus. Varmasti saksanmaalta löytyy muitakin päteviä Suomeen toimittavia nettikauppoja. Olisi kuitenkin mukava kuulla, onko kenelläkään ollut suurempia ongelmia listalla olevien kauppojen kanssa. Tuollainen tieto auttaisi arvioimaan Preissuchmaschinen reittauksen arvoa suomalaisen ostajan näkövinkkelistä.
Masi
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Joulu 23, 2003 15 : 58
Ihan pienoisia ongelmia on tuon Technikdirektin (TD) kanssa. Olivat vaihtaneet tilaamani tuotteen huonompaan kysymättä tai ilmoittamatta millään tavalla. Tässä vaiheet:mkaikkon kirjoitti: www.technikdirekt.de 1-kyllä-20
onko kenelläkään ollut suurempia ongelmia listalla olevien kauppojen kanssa. Tuollainen tieto auttaisi arvioimaan Preissuchmaschinen reittauksen arvoa suomalaisen ostajan näkövinkkelistä.
Masi
- 27.11.2004: tein tilauksen
- 1 GB SanDisk Extreme III CompactFlash card (121,-)
- Canon EOS 20D (1430,-)
- Canon PowerShot S1 IS (385,-)
kokonaishinta 1956 euroa (sis. kuljetus)
- 13.12.2004: sain meiliä että vain EOS 20D on hyllyssä ja lähettävät muut myöhemmin
- 20.12.2004: EOS 20D saapui ja on kaikin puolin kunnossa
- 20.12.2004: sain meiliä että ovat lähettäneet loput tuotteet tulemaan
!! - Extreme III oli vaihtunut Ultra II:een ilman eri ilmoitusta
- huomasin tämän vasta 21.12.
- 21.12.2004: Kysyin meilitse miksi kortti on vaihtunut. Ei vastausta muutamassa tunnissa, joten soitin heille. Kertoivat etten tarvitse nopeampaa korttia Canon S1 IS:ään. Sanoin kortin tulevan EOS 20D:hen ja muuhun tiedostojen siirtoon. Sain kuulla, että siihen riittää Ultra II. Halusin edelleen saada tilaamani kortin, jolloin kehoittivat lähettämään Ultra II:n takaisin (tässä vaiheessa asiakaspalvelija alkoi lämmitä ja katsoin parhaaksi kiittää avusta).
- 23.12.2004: Selvittelin taas puhelimitse tätä sotkua. TD:n kehotuksesta tilasin Extreme III:n erikseen (mainitsin, että tämä on jatkoa tilaukselle nro xxxxx)
- tilausvahvistuksessa oli postikulut mukana, vaikka asiakaspalvelu sanoi ettei niitä enää tarvitse maksaa
Tästä on nyt käyty kolme puhelinkeskustelua ja muutama meili. Koska en tyydy Ultra II:een toimin seuraavasti:
- paketin saavuttua otan kopiot lähetysasiakirjoista ja laskusta
- paketoin Ultra II:n ja laitan mukaan e.m. kopiot, sekä kopion laskusta, jonka posti veloittaa lähettämisestä
- tilaan (tilattu jo) Extreme III:n erikseen ja toivon, etteivät veloita postikuluja koska tämähän on "partial delivery" ja koska he *sanoivat* ettei tarvitse maksaa (luottamus heihin on kuitenkin aika vähissä)
- odottelen tyytyväisenä rahojeni palauttamista Ultra II:n palauttamisen osalta
- odottelen tyytyväisenä Extreme III:n saapumista (toimitus kuulemma tammikuun loppupuolella)
- mietin mitä tein väärin (ilmeisesti tilatessa olisi pitänyt kertoa *miksi* haluan Extremen, sekä painottaa etten ota ns. vastaavia tuotteita)
TD ei ole millään tavalla yrittänyt tulla vastaan tässä asiassa. Ehdotin hinnan alennusta, mutta ei käynyt. He eivät myöskään ole myöntäneet tehneensä virhettä.
En tilannut Extreme-korttia mitään *tiettyä* kameraa tai käyttöä varten. Tilasin sen, koska kuvittelen sen takuun, nopeuden ja muiden ominaisuuksien olevan minulle sopivat vielä parinkin vuoden päästä. Ennen tilaamista tutustuin aiheeseen parisen viikkoa netissä.
Ymmärrän, ettei EOS 20D:n interface pysty täysin (jos ollenkaan) hyödyntämään Extremen PIO 5- ja PIO 6 -moodeja (20 MBps / 25 MBps).
Toisaalta pitää olla tyytyväinen kun eivät lähettäneet Canon EOS 10D:tä 20D:n sijaan ("et sinä tarvitse 20D:n nopeutta tai ominaisuuksia, sinulle riittää 10D").
------------
Opetus:
Ensi kerran kun tilaan TD:ltä tai muualta ulkomailta, mainitsen erikseen, että haluan tarkalleen tilaamani tuotteet ja kerralla toimitettuna.
Mikko
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
Eipä tuossa pitäisi Technikdirektillä olla nokan koputtamista. Heidän sivullaanjokmi kirjoitti:Opetus:
Ensi kerran kun tilaan TD:ltä tai muualta ulkomailta, mainitsen erikseen, että haluan tarkalleen tilaamani tuotteet ja kerralla toimitettuna.
Mikko
http://www.technikdirekt.de/main/page.x ... istory=add
alkaen kohdasta "11. Consumers´ right to return goods"
"11.1. Any article ordered by a customer (paragraph 2.1) may be unconditionally returned free of charge and without giving reasons within two weeks after receipt of such article. ..."
Tuo kuvailemasi urputus ja asiakkaan tarpeiden "parempi" tuntemus antaa kieltämättä hieman omituisen kuvan firmasta. Mutta olettaisi heidän omiin pykäliinsä vetoamisen hiljentävän mahdolliset alemman tason ylimääräistä paperityötä kammoksuvat besserwisserit.
Masi
-
- Viestit: 704
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 9 : 36
- Paikkakunta: Kuopio
Ei suoranaisesti valokuvaustarvikkeita, mutta pitäähän luontokuvaajalla olla komia hattu (aivan kuten perhokalastajalla).
Eli jos "hatuttaa", suositan Saksalaista nettikauppaa
http://www.hutshopping.de
joka toimittaa mm. UPSilla postiennakkomuodossa parissa arkipäivässä tuotteen perille. Malli on sellainen kuin mainoskuvissakin ja koko käy kuin valettu omaan nupikkaan.
Eli testattu ja hyväksi havaittu.
Eli jos "hatuttaa", suositan Saksalaista nettikauppaa
http://www.hutshopping.de
joka toimittaa mm. UPSilla postiennakkomuodossa parissa arkipäivässä tuotteen perille. Malli on sellainen kuin mainoskuvissakin ja koko käy kuin valettu omaan nupikkaan.
Eli testattu ja hyväksi havaittu.
Juha Makkonen
http://www.digislr.net
http://www.digislr.net
-
- Viestit: 988
- Liittynyt: Tammi 07, 2004 3 : 12
Re: Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)
Nikonin kohdalla tuo ei ole riski vaan fakta. Varmistin asian ja kaikilla Nikonin tuotteilla on vain Amerikan takuu jenkeistä ostettuna. Soitto Nikonin Suomen toimistoon varmisti, että Jenkeistä tuotuja romuja on turha pistää takuuseen täällä.trsqr kirjoitti:Ostaminen verkosta
Digitaalikamerat ja objektiivit
EU:n ulkopuoliset alueet
...Tietysti tässä on pieni riski, sillä objektiivin takuu ei ole voimassa Euroopassa, vaan mahdollisessa vikatilanteessa se on lähetettävä takaisin B&H Photolle USA:han.