Taas myydään EOS-300D

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
eeva

Viesti Kirjoittaja eeva »

trombi kirjoitti:Tottahan jokainen ns. aikuinen tekee itse päätöksensä, eikä siinä nettifoorumien asiantuntijoiden sana pitäisi painaa paljoakaan, mutta ehkäpä digitaalikamerasta on tullut joillekin kännykän kaltainen statustuote, joka vaihdetaan uuteen lyhyin väliajoin, vaikka vanha on vielä täysin käyttökelpoinen. Kalusto tarpeen mukaan olisi hyvä motto tässäkin.

Mä olen kyllä ihan samaa mieltä! Mielestäni valokuvausharrastuksesta on tullut välineharrastus. Ihmiset vertailevat lähinnä kameroitaan ja lisävehkeitä. Tuntuu hölmöltä edes laittaa tällekin foorumille, että kuvaan pokkarilla, koska eihän kunnon harrastaja vilkaisekaan pokkariin. Kunnon harrastaja tietää kaiken kaikista kameroista, ja lisäksi kunnon harrastaja on perehtynyt äärettömän paljon nippelitietoon. Välillä tuntuu, että ei haluaisi edes tietää niin paljon, koska tarkoituksena on vaan valokuvata. Tietysti itsekin tavoittelen teknisesti hyviä kuvia, mutta pääasia on kuitenkin se kuva, ei nippelit.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Olen samaa mieltä tyttöjen kanssa.

Monella on vain välineet tärkeämmät kuin kuvaus (itseni voisin melkein tähän laskea?) Neuvoja kun jakelen, olen miettinyt tarvetta kuvaajan kannalta enkä omani.

Järkkä on tosi harrastajan vehje ja tulee tälläkin hetkellä aika arvokaaksi , sijoitushan se ei ole. Mutta jos harrastus on kovassa nousussa ehkä sittenkin suosittelen järkkää ja sieltä halvimmasta päästä. Muuten käy samoin kuin niin monelle ostetaan pieni kompakti ja sitten itketään kun aukkoa ei saada säädettyä ym.

Kompakti sopii täydellisesti kuvaajalle joka on vain kiinnostunut kuvista ja muistojen kuvaamisesta, sekä haluaa kameran mahtuvan taskuun. Kompakti kuvaaja ei ole kiinnostunut valotuksen säätämisestä, valovoimasta ym. Päämäärä on kuvien sisältö ei pixelit tai 100% cropit nurkista.

.
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

mikko kirjoitti: Neuvoja kun jakelen, olen miettinyt tarvetta kuvaajan kannalta enkä omani.
Vaikeutena neuvomisessa usein on juuri se, että kysyjä ei oikein osaa kertoa millaiseen tarkoitukseen kameraa ostaa. Siinä helposti karkaa mopo neuvojan ja neuvottavan käsistä.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

mikko kirjoitti:Kompakti sopii täydellisesti kuvaajalle joka on vain kiinnostunut kuvista ja muistojen kuvaamisesta, sekä haluaa kameran mahtuvan taskuun. Kompakti kuvaaja ei ole kiinnostunut valotuksen säätämisestä, valovoimasta ym.
Noinkii voi olla, mutta tuo on turhan karkea yleistys. Hyvällä kompaktilla saa kyllä säädettyä yhtä ja toista. Esmes mun kamerassa (kompakti) on mahdollista säätää kaikki käsin ja useimmiten varsinkin salamalla kuvatessa käytänkin manuaaliasetuksia. Hyvä kompakti on usein yksi askelma ylöspäin digikuvauksen kivikkoisella polulla.

Eikä niissä ole mitään hävettävää, Eeva!
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

trombi kirjoitti:Hyvällä kompaktilla saa kyllä säädettyä yhtä ja toista. Esmes mun kamerassa (kompakti) on mahdollista säätää kaikki käsin ja useimmiten varsinkin salamalla kuvatessa käytänkin manuaaliasetuksia. Hyvä kompakti on usein yksi askelma ylöspäin digikuvauksen kivikkoisella polulla.

Eikä niissä ole mitään hävettävää, Eeva!
Manuaalisäädöt + liitäntä ulkoiselle salamalle (ja mielellään valovoimainen + laajakulmapäässä riittävän laajakulmainen objektiivi). Tuollaisella kompaktikameralla pärjää jo melko pitkälle.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

trombi kirjoitti:Esmes mun kamerassa (kompakti) on mahdollista säätää kaikki käsin ja useimmiten varsinkin salamalla kuvatessa käytänkin manuaaliasetuksia.

Muutama säätö pokkarista kuitenkin puuttuu, ensimmäinen on sellainen herkkyyssäätö, että normaalissa huonevalaistuksessa pystyy ottamaan tärähtämättömiä kuvia ilman salamaa tai jalustaa, ja toinen on syvyysterävyyden säätäminen aukkoa hyväksikäyttäen ja kolmas on oikeasti toimiva tarkentaminen manuaalisesti.

Toki hyvä kuvaaja saa hyviä kuvia pokkarillakin ja itsekin siirryin filmijärkkäristä ensin säätörunsaan digipokkarin kautta digijärkkäriin. Nuo kolme kohtaa alkoivat häiritsemään kuitenkin pokkarissa siinä määrin, että halusin niihin korjauksen. Tosin tuohon häiritsemisen kasvamiseen vaikutti varmaan monen vuoden kokemus filmijärkkärillä kuvauksesta ja noista asioista luopuminen alkoi harmittamaan digipokkarin alkuinnostuksen laannuttua. Hankalaa tuolla järkkärillä kuvaaminen on, jälleen tuli pari asiaa lisää, mihin tarvitsee kiinnittää huomiota ja tuota nappulaa alkaa olemaan siinä määrin, että heikompaa hirvittää. Kyllä niitä ominaisuuksia varmaan oppii luontevasti käyttämään kunhan sitä vaan tarpeeksi kuvaa.

Digipokkariakaan en pois myy, sillä ei järkkäri sitä täysin korvaa. Pokkari on mukana siellä, mihin järkkäriä ei jaksa kantaa.

Eikä se pokkarinkaan syväterävyys ole aina huono asia, esimerkiksi tähän kuvaan [Kuva] riittävän syväterävyyden saaminen järkkärillä olisi voinut olla todella hankalaa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

JuhaH kirjoitti:syvyysterävyyden säätäminen aukkoa hyväksikäyttäen
Aijai, koskahan tulee ensimmäinen "kyllä pokkarissa saa taustan blurrattua kunhan tarkentaa lähelle!" kommentti ;)
Alkaakohan tuo vääntö taas kerran. Tuntuisi olevan viikottainen aihe täällä. Tällä kertaa lupaan olla osallistumatta. tai sitten osallistun ihan pikkuisen ;)
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

No mutta kyllä pokkarissa saa taustan blurrattua kun käyttää makroa ja pitää huolen että tausta on noin kuuden kilometrin päässä ;-)
Vastaa Viestiin