Olen harkinnut wanhan mv-laserin korvaamista värillisellä pikkulaserilla. Hinnat ovat halventuneet. Hieman mietityttää tulosteiden säilyvyys. Mv-laserilla tulostetut ja kopiokoneilla kopiodut paperit tarttuvat kiinni toisiinsa n. 15-20 v vuoden kuluessa ainakin joissakin tapauksissa. Silti arkistolaitos hyväksyy mv-laserit/kopiokoneet arkistokelpoisiksi tulostusväleineiksi, ks. http://www.narc.fi/paatos.html
Tuossa dokumentissa mainitaan ainakin tulostimet HP 4550 ja 8550 sekä Lexmark C750, Ricoh Aficio AP3800C ja Xerox Docucolor 4LP / CP, 12 ja 2060/2045 kaikkien värien osalta hyväksyttäviksi. On tietysti mahdotonta tutkia ja mainita kaikkia printtereitä.
Voisi ajatella etteivät mustesuihkaritulosteet tartu toisiinsa, mutta minulle on käynyt niin. Kaksipuolinen fotopaperi tarttui toiseen sivuun ja kuvaan jäi jälkiä. Ehkä kuivattelu oli jäänyt liian vähiin.
Laserilla voisi ajatella, että kaksipuolisissa tulosteissa kiinnitarttuminen on vieläkin todennäköisempää kuin yksipuolisissa tulosteissa.
Suuri arvoitus on vahatulostin - esim. Xerox Phaser 8200. Sen saa kaksipuolisesti tulostavana kohtuulliisella hinnalla ja etuna on tulostus "mille tahansa paperille". Toiseen sivuun kiinni tarttumisesta minulla ei ole mitään käsitystä.
Vaikka värilaserien jälki ei olekaan oikeaa fotolaatua niin on kuitenkin tarpeita, joissa jonkinmoisia värikuvia pitää saada "pinkka" kohtuullisen nopeasti ja kohtuullisen edullisesti. Phaserissa hirvittää kuvien säilyvyys, josta ei oikein saa tarkempaa tietoa. Laitoin tiedustelun Xeroxille, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Arkistokelpoisuus / vahatulostin ?
-
- Site Admin
- Viesti:
Värit eivät ainakaan säily vahatulosteessa, muutamassa kuukaudessa esim. kellertävä muuttaa väriään myrkynvihreän suuntaan. Pintaa ei paljoa tarvitse raapia, niin tulee naarmuja. Muuten ovat nopeita ja yllättävän hyvän näköisiä jäljeltään, vaikka eivät mitään valokuvatulostimia olekaan.
Valolta suojassa värit eivät sitten varmaankaan paljoa muutu.
Valolta suojassa värit eivät sitten varmaankaan paljoa muutu.
-
Värilaser
Aikani pähkäiltyäni päädyin HP:n uuteen 3000-sarjalaiseen. Se on "kertasyötöllä" toimiva laseri eli tulostusnopeus värillä ja mustalla on sama (koneiston puolesta). Valokuvien tulostusjälki on hämmästyttävän hyvä - ei nyt muistesuihkarin fotolaatua, mutta arkikäyttöön oikein hyvää. Väripinta on puolihimmeä ja tuntuu miellyttävältä. Laite toimii vikkelästi.
Iso ja painavahan se on, mutta pyörällinen printterialusta (itse tehty) tekee käsittelyn helpoksi. Yksi tuuletin on vähän turhan äänekäs tulostuksen aikana. Onneksi laite on täysin hiljainen kunhan pieni tulostuksen jälkeinen tuuletus on ohi.
En ole vielä nähnyt mitään testejä - katsotaan sitten mitä ammattitestaajat sanovat. Yleensä olen lukenut testit ja tehnyt hankinnat vasta sitten. Nyt tämä pähkäily alkoi jo kestää niin kauan, että joku ratkaisu piti löytää.
Xeroxilta ei koskaan tullut vastausta arkistokelpoisuutta koskeviin tiedusteluihini - ei vaikka hoidin asiaa puhelimitsekin. HP:n tuotteissa ei ole ollut tietääkseni pulmia. Uutta mallia ei ole kai tässä suhteessa testattu, mutta ajatelin, että "eiköhän uusikin ole arkistokelpoista jälkeä tekevä".
http://www.hp-expo.com/fi/fin/commercia ... entry.html
Iso ja painavahan se on, mutta pyörällinen printterialusta (itse tehty) tekee käsittelyn helpoksi. Yksi tuuletin on vähän turhan äänekäs tulostuksen aikana. Onneksi laite on täysin hiljainen kunhan pieni tulostuksen jälkeinen tuuletus on ohi.
En ole vielä nähnyt mitään testejä - katsotaan sitten mitä ammattitestaajat sanovat. Yleensä olen lukenut testit ja tehnyt hankinnat vasta sitten. Nyt tämä pähkäily alkoi jo kestää niin kauan, että joku ratkaisu piti löytää.
Xeroxilta ei koskaan tullut vastausta arkistokelpoisuutta koskeviin tiedusteluihini - ei vaikka hoidin asiaa puhelimitsekin. HP:n tuotteissa ei ole ollut tietääkseni pulmia. Uutta mallia ei ole kai tässä suhteessa testattu, mutta ajatelin, että "eiköhän uusikin ole arkistokelpoista jälkeä tekevä".
http://www.hp-expo.com/fi/fin/commercia ... entry.html
-
Itselläni on HP Color Laserjet 3700 tulostin. Perusasetuksilla oli ongelmia kuvien värien kanssa (minusta oli liian haaleat eikä jotkun sävyt tämän takia tulostuneet kunnolla). Homma korjaantui laittamalla ensin photoshopissa adobe rgb kalibrointi kuntoon näytön osalta (ohjeet otin lieku kuvatoimistosta osoitteesta
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm).
Tähän jälkeen laitoin tulostuksen print with preview kohdassa: print space profile HP Color Laserjet 3700 CMYK 09/24/03, Intent: Relative Colorimetric ja Use black point compensation päälle. Näillä asetuksilla tulostus onnistui muistaakseni sekä PS että PCL6 ajureilla hyvin. Saattoi tosin olla että ainoastaan PS ajuri toimi ok (ajurissa color asetuksena: automatic).
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm).
Tähän jälkeen laitoin tulostuksen print with preview kohdassa: print space profile HP Color Laserjet 3700 CMYK 09/24/03, Intent: Relative Colorimetric ja Use black point compensation päälle. Näillä asetuksilla tulostus onnistui muistaakseni sekä PS että PCL6 ajureilla hyvin. Saattoi tosin olla että ainoastaan PS ajuri toimi ok (ajurissa color asetuksena: automatic).