Jalustakierre
-
Jalustakierre
Kävin hakemassa isäni n.10vuotta vanhan kameranjalan itselleni, parempaan käyttöön varastosta pölyttymästä. Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta. Samaa jalustaa on isäni käyttänyt 20v vanhassa järjestelmäkamerassa, 10v vanhassa vhs videokamerassa ja se sopii edelleen omaan digivideokameraani ja digipokkariini. Vieläpä kaikki edellämainitut laitteet ovat erimerkkisiä. Eipä tule mieleeni mitään muuta näin yhteensopivaa standardia, nykyään kun on tottunut ettei 3vuotta vanhat tietokoneen osat ole yhteensopivia minkään kanssa(karrikoiden). Tässäpä markkina miehille oiva mahdollisuus: muutetaan hieman uusien kameroiden kierteitä jolloin kaikki joutuvat ostamaan uusiin kameroihinsa uudet jalustat. Ja vanhat varastoon kaikkien muiden turhaksitulleiden laitteiden kanssa. Näinhän toimitaan monien muidenkin vastaavien asioiden kanssa.
-
- Viesti:
Re: Jalustakierre
Nopeasti varmaan joku kuitenkin tajuisi tehdä adapteri palikan tuohon väliin, tuskin edes maksaisi montaa euroa .. Mutta onhan tuo loistava juttu, itsellänikin käytössä varmaan 10v vanha manfrotto, ja hyvin toimiikedbu kirjoitti:Tässäpä markkina miehille oiva mahdollisuus: muutetaan hieman uusien kameroiden kierteitä jolloin kaikki joutuvat ostamaan uusiin kameroihinsa uudet jalustat. Ja vanhat varastoon kaikkien muiden turhaksitulleiden laitteiden kanssa. Näinhän toimitaan monien muidenkin vastaavien asioiden kanssa.
-
-
- Viesti:
Minulla on se käsitys, että aikajänne on paljon pitempi, ainakin 50 vuotta.Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta.
Se näyttää aivan tavalliselta varttituuman tuumakierteeltä, mutta ei ole mitään varmaa tietoa asiasta. Ai niin, eihän ne tuumakierteet oo nykyään tavallisia.
-
- Viesti:
Minulla on se käsitys, että aikajänne on paljon pitempi, ainakin 50 vuotta.Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta.
Se näyttää aivan tavalliselta varttituuman tuumakierteeltä, mutta ei ole mitään varmaa tietoa asiasta. Ai niin, eihän ne tuumakierteet oo nykyään tavallisia.
-
-
varttinen se on
Kyllä se on perustavallinen varttituuman pultti. Yleisin rautakaupan hyllyllä ja saatavissa joka lanthandelista. Siis siellä missä tuumia vielä käytettään, liittovaltiossa.
Toi 50 vuotta on varmaan aika lähellä. Itselläni on tuollainen zeiss ikon ercona (valmistusvuosi käsittääkseni ~1954) ja siinä on isompi tuo jalustakierre. Toisaalta, voi olla että noissa keskikoon kameroissa on tuo jalustakierre isompi aina (OskuK tule apuun?).HVV kirjoitti:Minulla on se käsitys, että aikajänne on paljon pitempi, ainakin 50 vuotta.Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta.
-
- Viesti:
Minulla on jalusta, jossa on kaksi kiinnitysruuvia, isompi ja pienempi. Eikä ole edes kovin vanha tuo jalusta. Olisinko käyttänyt sitä... ööö... kolmekymmentä vuotta? (Vai onko se siis kuitenkin vanha?)laite kirjoitti:.... Itselläni on tuollainen zeiss ikon ercona (valmistusvuosi käsittääkseni ~1954) ja siinä on isompi tuo jalustakierre. Toisaalta, voi olla että noissa keskikoon kameroissa on tuo jalustakierre isompi aina (OskuK tule apuun?).