Kannattaako jpg-kuvien muuttaminen icc-profiiliin..?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
aaxxiiss83

Kannattaako jpg-kuvien muuttaminen icc-profiiliin..?

Viesti Kirjoittaja aaxxiiss83 »

Ongelma olisi seuraavanlainen: olen lupautunut vedostuttamaan suurehkon määrän eri kuvaajien ottamia kuvia pientä näyttelyä varten. Kuvaajat ovat laittaneet teoksensa mulle valmiiksi säädettyinä, jpeg-muodossa. Ajattelin teettä kuvat fotonetin kautta, jossa olen omien kuvien kohdalla käyttänyt ks. firman icc-profiilia, ja ollut tyytyväinen kuvien väreihin.

Nyt hieman mietityttää, että teenkö enemmän tuhoa kuville, jos avaan jo kertaalleen jpg-muotoon pakatut kuvat photoshopilla ja vaihdan profiilin fotonetin icc-muotoon. Vai havaitseeko tuota kuvan uudelleen tallentamista lainkaan? Sävyt olisi syytä saada kohdalleen, mutta en haluaisi tuhota ihmisten vaivalla säätämiä kuvia..

Kiitos kommenteista!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Kyllä noihin profiiliasioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Mihin profiiliin kuvat ovat viimeseksi konvertoitu, siis kuvaajien toimesta? Ja ennen kaikkea onko ko. profiili liitetty mukaan kuvaan?

Jos kuva kelluu jossain profiilissa ja profiilia ei ole liitetty kuvaan, ja lähetät kuvan Fotonettiin niin he olettavat sen olevan sRGB (muistaakseni). Jos se sitten ei ollutkaan sRGB niin voipi värit heittää.

Itse tekisin tuon niin, että pyytäisin kuvaajia laittamaan profiilin mukaan kuvaan (tai edes tiedon mihin profiiliin ovat kuvan konvertoineet).

Jos profiili on kuvassa mukana, on konvertointi helppoa, kun tiedetään lähde ja kohde. Jos profiili ei ole mukana, niin photoshopille pitää ensiksi kertoa mikä profiili kuvaan kuuluu, tämä tapahtuu Assign Profile -komennolla.

...ja sitten kun kuvaan on liitetty oikea profiili konvertoisin itse kuvat fotonetin profiiliin.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
aaxxiiss83

Viesti Kirjoittaja aaxxiiss83 »

barcoder kirjoitti:

...ja sitten kun kuvaan on liitetty oikea profiili konvertoisin itse kuvat fotonetin profiiliin.
Joo näin ajattelin tehdä, mutta mietityttää se, että 'pakkaako' photoshop kuvaa uudelleen, jos tallennan profiilin muutoksen jpeg-tiedostoon (tekemättä mitään muita muutoksia siihen). Onko tästä tietoa..?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

aaxxiiss83 kirjoitti:Joo näin ajattelin tehdä, mutta mietityttää se, että 'pakkaako' photoshop kuvaa uudelleen, jos tallennan profiilin muutoksen jpeg-tiedostoon (tekemättä mitään muita muutoksia siihen).
Pakkaahan se toki. Profiiliin konvertointi muuttaa kuvan pikseleiden väriarvoja (pelkkä profiilin liittäminen ei näin tee), joten pakkauskin tehdään uusiksi. Taitasipa photari joka tapauksessa laskea pakkauksen uudelleenkirjoituksen yhteydessä.

Mutta jos kuvat ovat suuria ja vähän pakattuja, ei uusi pakkaus luultavasti tuossa kohtaa enää tee näkyviä muutoksia. Tulostuksen rasterointi tekee enemmän.
FOTONETTI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOTONETTI »

Mikäli tiedostot ovat tulostuskokoisia ja pakattu Photoshopin parhaalla laadulla ei avaaminen ja uudelleentallennus aiheuta näkyvää muutosta.
Suurempi riski on selkeästi se, että kuvien profiilista ei ole tietoa. Jos vaikka sattuvat olemaan sRGB-tilan sijaan Adobe RGB:ssä niin se aiheuttaa havaittavan väriongelman.
Photoshopilla voit "kysyä" vallitsevan profiilin ja muuntaa siitä meidän profiiliin. Tallennus parhaalla laadulla ja asia on varmistettu.
jurva

Viesti Kirjoittaja jurva »

Joka kerta kun JPG-kuva tallennetaan, heikkenee kuvanlaatu joka tallennuksessa. Kuvan pakkausta ei saa pois päältä. Siksi pitääkin olla aina tallella se alkuperäinen kuva.

Miten lie jos alkuperäisen tallentaa pakkaamattomassa TIF-muodossa ja muokkailee sitä useampia kertoja (päiviä). Silloinhan kuvan laatu pitäisi pysyä?
FOTONETTI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOTONETTI »

jurva kirjoitti:Joka kerta kun JPG-kuva tallennetaan, heikkenee kuvanlaatu joka tallennuksessa. Kuvan pakkausta ei saa pois päältä. Siksi pitääkin olla aina tallella se alkuperäinen kuva.

Miten lie jos alkuperäisen tallentaa pakkaamattomassa TIF-muodossa ja muokkailee sitä useampia kertoja (päiviä). Silloinhan kuvan laatu pitäisi pysyä?
Olet aivan oikeassa: jokainen pakkauskerta huonontaa laatua hieman.
Tämän tyyppiset tilanteet ovat aina hieman arviointikysymyksiä, kumpi virhe näkyy enemmän ja on isompi haitta.
Minun arvioni perustui tässä tapauksessa siihen, että värivirhe on suuremmalla todennäköisyydellä havaittava, jopa helposti, kun taas yhden pakkauskerran prosessoinnista aiheutuva hienoinen heikennys laatuun on suhteellisen pieni.
Mikäli TIF-tiedostoa avataan ja suljetaan ei siinä tapahdu laadun huononemista. Tämä johtuu siitä, että kunkin pikselin ominaisuudet tallennetaan alkuperäisinä.
Vastaa Viestiin