Jalustakierre

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
kedbu

Jalustakierre

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Kävin hakemassa isäni n.10vuotta vanhan kameranjalan itselleni, parempaan käyttöön varastosta pölyttymästä. Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta. Samaa jalustaa on isäni käyttänyt 20v vanhassa järjestelmäkamerassa, 10v vanhassa vhs videokamerassa ja se sopii edelleen omaan digivideokameraani ja digipokkariini. Vieläpä kaikki edellämainitut laitteet ovat erimerkkisiä. Eipä tule mieleeni mitään muuta näin yhteensopivaa standardia, nykyään kun on tottunut ettei 3vuotta vanhat tietokoneen osat ole yhteensopivia minkään kanssa(karrikoiden). Tässäpä markkina miehille oiva mahdollisuus: muutetaan hieman uusien kameroiden kierteitä jolloin kaikki joutuvat ostamaan uusiin kameroihinsa uudet jalustat. Ja vanhat varastoon kaikkien muiden turhaksitulleiden laitteiden kanssa. Näinhän toimitaan monien muidenkin vastaavien asioiden kanssa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Shax
Viesti:

Re: Jalustakierre

Viesti Kirjoittaja Shax »

kedbu kirjoitti:Tässäpä markkina miehille oiva mahdollisuus: muutetaan hieman uusien kameroiden kierteitä jolloin kaikki joutuvat ostamaan uusiin kameroihinsa uudet jalustat. Ja vanhat varastoon kaikkien muiden turhaksitulleiden laitteiden kanssa. Näinhän toimitaan monien muidenkin vastaavien asioiden kanssa.
Nopeasti varmaan joku kuitenkin tajuisi tehdä adapteri palikan tuohon väliin, tuskin edes maksaisi montaa euroa .. Mutta onhan tuo loistava juttu, itsellänikin käytössä varmaan 10v vanha manfrotto, ja hyvin toimii
oh6kft

Viesti Kirjoittaja oh6kft »

Mikähän muuten mahtaa olla jalustakierteen "tekninen" nimi, ts. millä kierteen nimellä löytäisi siihen sopivia pultteja tai kierrepakkaa jolla ko. kierteen voisi vääntää ? Tälle olisi käyttöä esim. tähtikuvaukseen tarkoitetussa seurantalaitteessa.

HeP
HVV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HVV »

Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta.
Minulla on se käsitys, että aikajänne on paljon pitempi, ainakin 50 vuotta.

Se näyttää aivan tavalliselta varttituuman tuumakierteeltä, mutta ei ole mitään varmaa tietoa asiasta. Ai niin, eihän ne tuumakierteet oo nykyään tavallisia.
HVV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HVV »

Minua oikein ihmetyttää miten jalustakierteiden standardi on pysynyt samanlaisena yli 20 vuotta.

Se näyttää aivan tavalliselta varttituuman tuumakierteeltä, mutta ei ole mitään varmaa tietoa asiasta. Ai niin, eihän ne tuumakierteet oo nykyään tavallisia.
kedbu

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Saattaa hyvinkin olla, omakohtaisia kokemuksia vain viimeisen 20 vuoden ajalta.

kierre on aivan tavallinen varttituuman kierre (korjatkaa joku mikäli muistini on totaalisesti pettänyt)
rontti

varttinen se on

Viesti Kirjoittaja rontti »

Kyllä se on perustavallinen varttituuman pultti. Yleisin rautakaupan hyllyllä ja saatavissa joka lanthandelista. Siis siellä missä tuumia vielä käytettään, liittovaltiossa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

HVV kirjoitti:
Toi 50 vuotta on varmaan aika lähellä. Itselläni on tuollainen zeiss ikon ercona (valmistusvuosi käsittääkseni ~1954) ja siinä on isompi tuo jalustakierre. Toisaalta, voi olla että noissa keskikoon kameroissa on tuo jalustakierre isompi aina (OskuK tule apuun?).
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

laite kirjoitti:.... Itselläni on tuollainen zeiss ikon ercona (valmistusvuosi käsittääkseni ~1954) ja siinä on isompi tuo jalustakierre. Toisaalta, voi olla että noissa keskikoon kameroissa on tuo jalustakierre isompi aina (OskuK tule apuun?).
Minulla on jalusta, jossa on kaksi kiinnitysruuvia, isompi ja pienempi. Eikä ole edes kovin vanha tuo jalusta. Olisinko käyttänyt sitä... ööö... kolmekymmentä vuotta? (Vai onko se siis kuitenkin vanha?)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

adapteri kirjoitti:(Vai onko se siis kuitenkin vanha?)
On se ainakin vanhempi kuin minä :)
Täytyisi kyllä käydä rautakaupassa vierailulla ja liimailla pultista + mutterista sovitin, jotta saan tuon kameran oman rimpulajalustan päälle.
Vastaa Viestiin