kokemuksia Sigman AF 15mm / f2,8 EX laajakulmasta
-
- Viesti:
kokemuksia Sigman AF 15mm / f2,8 EX laajakulmasta
Eli sattuisiko jollakin olemaan kokemuksia Sigman af 15mm/f2,8 EX kalansilmästä. Olen suunnitellut ostavani tätä linssiä eos300d:hen joten olisi ihan hyvä jos joku kyseisen linssin omistaja voisi kertoa hieman omista käyttökertomuksistaan.
-
Re: kokemuksia Sigman AF 15mm / f2,8 EX laajakulmasta
Itselläni on ollut ko. objektiivi 10D:n kaverina reilun viikon, eikä tähän mennessä ole kuin pelkkää positiivista sanottavaa.bs-pete kirjoitti:Eli sattuisiko jollakin olemaan kokemuksia Sigman af 15mm/f2,8 EX kalansilmästä. Olen suunnitellut ostavani tätä linssiä eos300d:hen joten olisi ihan hyvä jos joku kyseisen linssin omistaja voisi kertoa hieman omista käyttökertomuksistaan.
- automaattitarkennus on kohtuullisen nopea (ja sitä näin laajakulmaisessa obiskassa tarvitaan hyvin vähän)
- kalansilmäefekti on yllättävän mieto, osasta kuvista ei edes huomaa, että kyseessä on kalansilmä
- kuvanlaatu on hyvä
- objektiivi on yllättävän pienikokoinen
Kaiken kaikkiaan yksi hauskimmista objektiiveistä mitä olen käyttänyt! 28 millisen jälkeen 15mm kalansilmä on jotain täysin erilaista.
-olli
-
Jeps, itsellä myös on tuo ja tyytyväinen olen ollut.
Pienen vääristymän saa korjattua hyvin helposti panotoolsilla, jonka saa plugariksi photariin. Siten saat n. 20mm kuvakulmaa vastaavan lasin, joka vielä piirtää ihan kohtalaista jälkeä :)
Uutena taitaa tosin olla aika hinnakas ... kannattaa etsiä käytettyjä.
Pienen vääristymän saa korjattua hyvin helposti panotoolsilla, jonka saa plugariksi photariin. Siten saat n. 20mm kuvakulmaa vastaavan lasin, joka vielä piirtää ihan kohtalaista jälkeä :)
Uutena taitaa tosin olla aika hinnakas ... kannattaa etsiä käytettyjä.
-
ville kirjoitti:Jeps, itsellä myös on tuo ja tyytyväinen olen ollut.
Mitäs mieltä on ostaa kalansilmä jos sitten korjaa sen efektit pois?
Olisiko kannattanut ostaa laajakulma?
-
Vähän purkkaviritykseltä se minustakin tuntuu ostaa kieroja kuvia tekevä lasi sitä varten, että saa suoria kuvia fotarilla. Mutta ymmärrän kyllä asian esim. siltä kantilta, että yhtä valovoimainen ja yhtä lyhytpolttovälinen normaaleja kuvia tuottava laajis maksaa ja painaa aikalailla enemmän.OskuK kirjoitti:Mitäs mieltä on ostaa kalansilmä jos sitten korjaa sen efektit pois?
Olisiko kannattanut ostaa laajakulma?
Kun tässä nyt näyttää siltä, että rajauskerroin on toistaiseksi osa elämää, voisi kyllä joltain objektiivitehtaalta olla voittajan valinta pulauttaa markkinoille valovoimainen, kiinteäpolttovälinen ja siedettävän hintainen lasi polttovälialueelle 10-15 mm, joka suosiolla suunniteltaisiin vajaalle kennolle. Nykytilanteessa kun valovoimaista laajakulmaa saa vain isolla rahalla.
-
- Viesti: