Digikamera metsästäjälle/luonnossaliikkujalle!
-
Digikamera metsästäjälle/luonnossaliikkujalle!
Mitä merkkiä/mallia ammattilaiset suosittelee aktiiviselle ulkonaliikkujalle? Hintaluokka kameralla jota olen hankkimassa voisi olla 1000 euron pintaan. Ja heittelenpä vielä hieman lisäkyssäreitä: Minkälainen pakkasen kestävyys digikameroilla on? Kyselen lisää, kun mieleen tulee...
-
- Viesti:
Ainakin siinä pitää olla PITKÄ putki. Zoomin 3 tai 10 kertaisuus on ihan yksi lysti, kunhan pitkässä päässä millejä on 400. Laajakulmalla pitää mennä kahden metrin päähän hirvestä, jos haluaa sen täyttävän koko kuvan. Metsästäjänä tiedät, että voi olla vaikeaa päästä alle 10 metrin päähän eläimistä. Normaaleilla pikkudigeillä jänistä ei taida enää erottaa siltä etäisyydeltä kuvattuna.
-
Liikuja vai kuvaaja
Liikkujalle joku luottokortinkokoinen, että mahtuu tuulipuvun taskuun. Kuvaajalle taas D30, koska se lienee ainut kunnon kamera, mihin saa tällä hinnalla jo putkiakin.
-
- Viesti:
-
Maksaa mitä maksaa
Niin, putkethan maksaa just niin paljon kun niistä haluaa maksaa, mutta ei aluksi ole pakko ostaa kaikkein kalleimpia ja käytetyilläkin pääsee alkuun. On maailmassa toki halvempiakin kameroita.adapteri kirjoitti:D30 sopivilla putkilla ja lisävarusteilla maksaa kuitenkin pari tuhatta euroa. Ei taida mahtua putjettiin?
-
Mukana sen pitää kulkea
En nyt satu ammattilainen olemaan, mutta koska metsätyksen matkassa olen kameraani paljon kuljettanut ja uutta siihen tarkoitukseen hankkimassa niin ajattelin silti kommentoida.
Usein on harmittanut kun ei ole saanut kunnollista kuvaa olemassa olevilla vehkeillä. Toisaalta, parempi huono kuva, kun ei kuvaa laisinkaan. Eli perus ajatus minulla kameran suhteen on, että sen on oltava kevyt ja helposti mukanakulkeva. Muut ominaisuudet sovitetaan sitten noitten raamien puitteissa.
Tällä hetkellä olen uutta kameraa hankkimassa, ja olen huomannut etteivät ammattilaiset ainakaan tykkää vaihtoehdoistani. Käyttötarkoituksiini sopovat kamerat ovat ilmeisestikkin väärän merkkisiä.
Olen ajatellut Sonyn DSC-P10, tai -P12 kameraa parhaiten käyttööni soveltuvaksi ja silti muutamia hyviä ominaisuuksia sisältäviksi. Seuraavana listallani on Sonyn DSC-V1, joka olisi muutoin mahtava ominaisuuksiltaan, mutta koko on jo mielestäni liikaa. Olympuksen 5050 on ominaisuuksiltaan (valovoima) mahtava, mutta ilmiselvästikkin jo liian kookas.
painavia reppuja toivottaen
Nihis
Usein on harmittanut kun ei ole saanut kunnollista kuvaa olemassa olevilla vehkeillä. Toisaalta, parempi huono kuva, kun ei kuvaa laisinkaan. Eli perus ajatus minulla kameran suhteen on, että sen on oltava kevyt ja helposti mukanakulkeva. Muut ominaisuudet sovitetaan sitten noitten raamien puitteissa.
Tällä hetkellä olen uutta kameraa hankkimassa, ja olen huomannut etteivät ammattilaiset ainakaan tykkää vaihtoehdoistani. Käyttötarkoituksiini sopovat kamerat ovat ilmeisestikkin väärän merkkisiä.
Olen ajatellut Sonyn DSC-P10, tai -P12 kameraa parhaiten käyttööni soveltuvaksi ja silti muutamia hyviä ominaisuuksia sisältäviksi. Seuraavana listallani on Sonyn DSC-V1, joka olisi muutoin mahtava ominaisuuksiltaan, mutta koko on jo mielestäni liikaa. Olympuksen 5050 on ominaisuuksiltaan (valovoima) mahtava, mutta ilmiselvästikkin jo liian kookas.
painavia reppuja toivottaen
Nihis
-
varmaankin haet kameraa, joka edellisen mukaisesti mahtuu taskuun ja on helppo käyttää, myös huonossa valaistusolosuhteissa. fujin f700 sopii hintansa ja kokonsa sekä erityisesti laatunsa puolesta erittäin mainiosti hakuhaarukkaasi.
useimmat kuvat tulee varmaan näpättyä passissa istuttaessa ympäristöstä tai vaikka valkosta eka kierroksella, riistan sattuessa näköpiiriin kamera varmaan vaihtuu toisenlaiseen välineeseen, ja sitten taas hetki sen jälkeen, joten pieni, hyvän kuvalaadun omaava digi kuten tuo f700 olis passeli
kari
useimmat kuvat tulee varmaan näpättyä passissa istuttaessa ympäristöstä tai vaikka valkosta eka kierroksella, riistan sattuessa näköpiiriin kamera varmaan vaihtuu toisenlaiseen välineeseen, ja sitten taas hetki sen jälkeen, joten pieni, hyvän kuvalaadun omaava digi kuten tuo f700 olis passeli
kari
-
Käyppä hipelöimässä tuota Olympus C-750:ää.
Koko on vielä semmoinen että ainakin itse pidän sitä pakkasella kaulasta roikkumassa ja takin alla josta se on nopeasti otettavissa käsille. Kamera menee myös ns. valmiusasentoon itse valittavan ajan kuluessa. Tällöin ei tarvitse aina aloitusrutiineja käydä läpi. Paristoja säästyy.
Itselläni on 3 sarjaa akkuja (2100 ja 2x1700mAh). Näillä pärjää ulkoilmassa hyvin ainakin päivän. Oikeastaan yksikin sarja on yleensä riittänyt. Pakkanen kyllä romahduttaa akkujen keston.
Kamera on kyllä muuten kestänyt pakkasta. Ei mitään ongelmia.
Tuolla budjetillasi saat kyllä jo tele- ja makrolisäkkeenkin ja jalustan. Kolmijalka on sitten kaksipiippuinen juttu. Kevyt joka kulkee mukana tai raskas joka sitten tukee kunnolla.
Koko on vielä semmoinen että ainakin itse pidän sitä pakkasella kaulasta roikkumassa ja takin alla josta se on nopeasti otettavissa käsille. Kamera menee myös ns. valmiusasentoon itse valittavan ajan kuluessa. Tällöin ei tarvitse aina aloitusrutiineja käydä läpi. Paristoja säästyy.
Itselläni on 3 sarjaa akkuja (2100 ja 2x1700mAh). Näillä pärjää ulkoilmassa hyvin ainakin päivän. Oikeastaan yksikin sarja on yleensä riittänyt. Pakkanen kyllä romahduttaa akkujen keston.
Kamera on kyllä muuten kestänyt pakkasta. Ei mitään ongelmia.
Tuolla budjetillasi saat kyllä jo tele- ja makrolisäkkeenkin ja jalustan. Kolmijalka on sitten kaksipiippuinen juttu. Kevyt joka kulkee mukana tai raskas joka sitten tukee kunnolla.
-
Olen kyllä samoilla linjoilla Nihilistin kanssa tuosta kameran koosta. Harvemmin tuota vanhaa filmijärkkäriä on tullut kannettua tuolla jahdissa. Ja taitaapa nuilla nykykameroilla saada ihan asiallisia harrastelija kuvia, vaikka kamera ei mikään järkkäri olekaan.
Testasin syksyllä kaverin Olympuksen mjü 300 ja sekin vaikutti jo ihan kohtuu peliltä. Mutta kertokaapa tietämättömälle mitä herkkuja saan tuplabudjetilla tuohon kolmesataseen nähden, muita kuin pikseleitä?!
Testasin syksyllä kaverin Olympuksen mjü 300 ja sekin vaikutti jo ihan kohtuu peliltä. Mutta kertokaapa tietämättömälle mitä herkkuja saan tuplabudjetilla tuohon kolmesataseen nähden, muita kuin pikseleitä?!
-
Ne elukat
Niin pokkareilla saa toki maisemia, mutta jos elukat kiinnostaa, niin järkkäriin voit lyödä semmoisen putken, että se toimii kiikarina ja voit sitten näyttää eukollekin, että kyllä siellä tosiaan kettu oli.Abo kirjoitti:Mutta kertokaapa tietämättömälle mitä herkkuja saan tuplabudjetilla tuohon kolmesataseen nähden, muita kuin pikseleitä?!
Ja jos pyydystellä tykkäät, niin jätät niitten kiikareitten lisäksi kaikki haulit ja räjähteet kotiin ja keräät kaikki elukat valokuva-albumiin.
Painokin on suhteellista. Jotkut raahaa uskomattomia matkoja kaljakoriakin. Kunnolla kun kunnon kameraan innostut, niin siitä tulee reissailun pääinstrumentti ja sitten reissut tehdäänkin hyvien kuvien toivossa.
-
- Viesti:
Itsellenikin on ollut tärkeää kameran helppo mukana kantaminen metsästysreisuilla. Moni kuva olisi isollä järkkärillä jäänyt ottamatta. Toisaalta taas, on ollut tilanteita joissa esim. pidemmästä zoomista olisi ollut etua.
Mikäli on tarkoitus lähinnä dokumentoida metsästysreissuja ja tunnelmia, pokkarimallinen taskuun menevä malli on varmaan viisas valinta. Jos taas suhtautuu vakavasti lintujen tms. kuvaukseen (siis elävien, ei vain saaliiden:)), ja aikomus on ehkä kuvata niitä muulloinkin kuin metsästäessä, niin järkkäri on tietenkin parempi vaihtoehto.
Niin, itselläni on Canon S30 digi mukana reissuilla. Tuolla linkissä on jotain kuvia nähtävillä. Lähinnä muistoja itselle reissuilta, ei siis mitään laatukriteereitä täyttäviä otoksia.
http://midgephoto.instantlogic.com/PhotoGallery.ilx
..ja mikäli luulet loukkaantuvasti metsästysaiheisesta materiaalista, niin älä katso.. :)
Mikäli on tarkoitus lähinnä dokumentoida metsästysreissuja ja tunnelmia, pokkarimallinen taskuun menevä malli on varmaan viisas valinta. Jos taas suhtautuu vakavasti lintujen tms. kuvaukseen (siis elävien, ei vain saaliiden:)), ja aikomus on ehkä kuvata niitä muulloinkin kuin metsästäessä, niin järkkäri on tietenkin parempi vaihtoehto.
Niin ikävästi ei toivottavasti kenellekkään jalon metsästysharrastuksen harjoittajalle käy, että toinen hyvä harrastus syrjäyttäisi sen :)Ja jos pyydystellä tykkäät, niin jätät niitten kiikareitten lisäksi kaikki haulit ja räjähteet kotiin ja keräät kaikki elukat valokuva-albumiin.
... Kunnolla kun kunnon kameraan innostut, niin siitä tulee reissailun pääinstrumentti ja sitten reissut tehdäänkin hyvien kuvien toivossa.
Niin, itselläni on Canon S30 digi mukana reissuilla. Tuolla linkissä on jotain kuvia nähtävillä. Lähinnä muistoja itselle reissuilta, ei siis mitään laatukriteereitä täyttäviä otoksia.
http://midgephoto.instantlogic.com/PhotoGallery.ilx
..ja mikäli luulet loukkaantuvasti metsästysaiheisesta materiaalista, niin älä katso.. :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti: