Cullmann D 4500-Nikon salama&Sigma Electronic Flash EF-5
-
- Viesti:
Käytössä Sigman EF-500 DG Superi, kestänyt on loistavasti ja toiminutkin moitteetta, ei siis mitää valittamista missään suhteessa. Mielestäni ei häviä tippaakaan SB-600:lle olisiko jopa parempi.
-------------------------------------------------------
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
-
- Viesti:
-
Sen käyttö kyllä pitäisi olla niin helppoa että mielestäni siihen ei kannata ainakaan ostaa sitä ohjekirjaa. Tietysti jos joku ottaisi kuvat niin sillähän tuo ongelma hoituisi. Kuitenkin mitä itse siitä aikoinaan tuli säädettyä oli mahdollisuuksien mukaan ali ja ylivalotusta säädin sekä se orjaksi laitto oli kahden napin yhtä aikainen pohjassa pitäminen joka oli hiukan tympäsevästi tehty. Mitä nyt muistelen.Balian kirjoitti:Nyt viikon sb-600 käyttöä harjoitellut ja olen ollut tyytyväinen hankintaan, jos jostain vielä sais(ostettua) suomen kielisen kättöohjeen tai edes kopion siitä.
Niin paketissa oli myös tuo Emerikin mainitsema 50/1.8.
-
Mitä tuo langaton orjasalama tarkoittaa? Kameran oman salaman räpsähdyksen tunnistavaa systeemiä? Millä vehkeillä väki ottaa niitä kuvia, missä salama on jonkin kohteen takana piilossa ja valo tulee kuvassa kohteen takaa? Kameran oman salaman käyttäminen saattaa valaista kohteen epäedullisesti eikä kohteen takana oleva lisäsalama välttämättä tunnista pääsalaman välähdystä, joten se ohjaus ei kaiketi perustu räpsähdyksen tunnistukseen? Ovatko ne kalliita ja saako sellaisen D50:een kiinni? Mitä olennaista D50:n salamaohjauksesta puuttuu? Mistä saa sokeria? :oops:
-
Onkohan tuo juuri ostamani Cullmann jotenkin rikki, kun iTTL ei näytä toimivan D50:n kanssa? Itse salaman pitäisi kyllä olla yhteensopiva (eli juuri se Nikon-malli).emerik kirjoitti:Kyllä se ymmärtää antaa sitä valoa enemmän kun sieltä vain saa sen kimmottua katon tai seinän kautta.
Suoraan kuvatessa kuva on oikein valoittunut (sekä TTL- että M-asennoissa), mutta katon kautta ainoastaan M-asento toimii järkevästi:
Kimmotettu:
Käsisäädöllä:
EXIF-tietojen tutkiminen ei tuonut valaistusta asiaan ja salaman mielestä valotus on kimmotuksessakin ollut onnistunut.
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
jomppak kirjoitti:Onkohan tuo juuri ostamani Cullmann jotenkin rikki, kun iTTL ei näytä toimivan D50:n kanssa? Itse salaman pitäisi kyllä olla yhteensopiva (eli juuri se Nikon-malli).emerik kirjoitti:Kyllä se ymmärtää antaa sitä valoa enemmän kun sieltä vain saa sen kimmottua katon tai seinän kautta.
Suoraan kuvatessa kuva on oikein valoittunut (sekä TTL- että M-asennoissa), mutta katon kautta ainoastaan M-asento toimii järkevästi:
Kimmotettu:
...tilaa säästetty
Käsisäädöllä:
...tilaa säästetty
EXIF-tietojen tutkiminen ei tuonut valaistusta asiaan ja salaman mielestä valotus on kimmotuksessakin ollut onnistunut.
Hmm. onkohan tää Nikonin ongelma. Mulla on sekalaisia valotusongelmia Sigman EF-500 DG ST:n kanssa. Välillä valottaa ihan ok - välillä ei. Pistin kameran jalustalle ja painoin laukausiaa aina kun salama väitti olevansa valmis. Aika paljon oli vaihtelua.
Olen tässä pähkäilemässä kumpi kannattaisi pistää huoltoon.
[/img]
-
Itselläni suoraan kuvatessa kuvista tulee kyllä oikein (tai ehkä hieman yli-) valotettuja, samanlaisia kuin kameran sisäänrakennetulla salamalla ja eri kuvien välillä on korkeintaan hyvin pieni ero. Heti, kun salaman pään siirtää sivuun tai ylös, alkaa arpominen. Salaman tehon luulisi riittävän kyllä, koska M-asennossa kuvista tulee kunnollisia.systa kirjoitti:jomppak kirjoitti:Onkohan tuo juuri ostamani Cullmann jotenkin rikki, kun iTTL ei näytä toimivan D50:n kanssa? Itse salaman pitäisi kyllä olla yhteensopiva (eli juuri se Nikon-malli).emerik kirjoitti:Kyllä se ymmärtää antaa sitä valoa enemmän kun sieltä vain saa sen kimmottua katon tai seinän kautta.
Hmm. onkohan tää Nikonin ongelma. Mulla on sekalaisia valotusongelmia Sigman EF-500 DG ST:n kanssa. Välillä valottaa ihan ok - välillä ei. Pistin kameran jalustalle ja painoin laukausiaa aina kun salama väitti olevansa valmis. Aika paljon oli vaihtelua.
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
Olen nyt löytänyt jonkinlaista logiikkaa salaman käytöksestä: jokaisen virrankytkemisen jälkeen salama pitää käyttää kerran eteenpäin-asennossa ennenkuin kimmoitusvalotuksesta tulee edes sinnepäin oleva tulos (muuten salama ilmeisesti lukittuu asentoon M1/16, vaikka näyttö muuta väittääkin). Onko muilla samanlaisia ongelmia vai kiikutanko salaman huoltoon?
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
Sinun tapauksessa kuulostaa selvästi huoltokeikalta. Tarkisto EXIF-datasta oliko oikeesti manuaali osateho (M1/16) vai TTL?jomppak kirjoitti:Olen nyt löytänyt jonkinlaista logiikkaa salaman käytöksestä: jokaisen virrankytkemisen jälkeen salama pitää käyttää kerran eteenpäin-asennossa ennenkuin kimmoitusvalotuksesta tulee edes sinnepäin oleva tulos (muuten salama ilmeisesti lukittuu asentoon M1/16, vaikka näyttö muuta väittääkin). Onko muilla samanlaisia ongelmia vai kiikutanko salaman huoltoon?
Selvästi on kyse eri ongelmasta kuin mulla - mutta minullahan onkin Sigman salama. Kokeilin äsken lisää, virhe riippuu monesta tekijästä. Ihan pimeässä huoneessa valotus näyttää menevän ihan ok, mutta jos on vallitsevaa valoa jokin menee pieleen. Erikoisen hurjia vaihteluita saa aikaiseksi jos pistää lyhyen valotusajan (esim 1/250 sec - Nikon väittää täsmäys toimii vielä 1/500 sec). Välillä ronskisti ali, välillä yli.
Nikonin salama-slangin ollessa vielä hieman hukassa, kysymys sb-600:sta: osaako toimia langattomasti fiksusti orjana (erilisellä jalustalla) jos rungon salamakengässä ei ole mitään erillistä commanderia vaan käytetään D70s rungon kiinteää salamaa?
Miten homma menee sb-800:sen kanssa ?
Entä Sigmat ja Metzit?
Homman nimi on siis salaman hankinta ko.runkoon mutta toive ja ensisijainen tarve olisi että saisi langattoman orjan joka toimisi yhteen rungon oman salaman kanssa tai jonkun järjellisen hintaisen kikkulan kanssa joka tulee salamakenkään.
Suosituksia?
Entä Sigmat ja Metzit?
Homman nimi on siis salaman hankinta ko.runkoon mutta toive ja ensisijainen tarve olisi että saisi langattoman orjan joka toimisi yhteen rungon oman salaman kanssa tai jonkun järjellisen hintaisen kikkulan kanssa joka tulee salamakenkään.
Suosituksia?
-
SB-600 ja 800 toimii D70(s) kanssa langattomasti. D70(s) osaa ohjata vain yhtä ryhmää ja ei osallistu itse varsinaiseen valaisuun. Jos on vain yksi salama niin se ei haittaa. Muista merkeistä en tiedä.jarit kirjoitti:Nikonin salama-slangin ollessa vielä hieman hukassa, kysymys sb-600:sta: osaako toimia langattomasti fiksusti orjana (erilisellä jalustalla) jos rungon salamakengässä ei ole mitään erillistä commanderia vaan käytetään D70s rungon kiinteää salamaa?
--
-
Pistän tänään tuon huoltoon. EXIF näyttää kuville tuon TTL-BL:n (eli matriisivalotus+TTL), mutta salaman teho on aivan selvästi jotain muuta.systa kirjoitti:Sinun tapauksessa kuulostaa selvästi huoltokeikalta. Tarkisto EXIF-datasta oliko oikeesti manuaali osateho (M1/16) vai TTL?jomppak kirjoitti:Olen nyt löytänyt jonkinlaista logiikkaa salaman käytöksestä: jokaisen virrankytkemisen jälkeen salama pitää käyttää kerran eteenpäin-asennossa ennenkuin kimmoitusvalotuksesta tulee edes sinnepäin oleva tulos (muuten salama ilmeisesti lukittuu asentoon M1/16, vaikka näyttö muuta väittääkin). Onko muilla samanlaisia ongelmia vai kiikutanko salaman huoltoon?
Olen kokeillut tuota omaa salamaani auto-, P-, S- ja A-asennoissa, mutta ongelma ei ainakaan ole asentoriippuvainen. Eilisen testien perusteella heijastetun valon kanssa kamera alivalottaa (lähes?) säännöllisesti kuvat kaksi aukkoa, mutta suorasuuntauksella kuvat ovat jotenkuten oikein. Kun kameran laittaa +2 EV:n valoituskorjauksen (ei salamalle vaan koko kuvalle), kuvat näyttävät hyviltä kimmoitetullakin valolla. Eli salaman tehosta ei ole kyse vaan enemmänkin TTL-yhteensopimattomuudesta.systa kirjoitti: Selvästi on kyse eri ongelmasta kuin mulla - mutta minullahan onkin Sigman salama. Kokeilin äsken lisää, virhe riippuu monesta tekijästä. Ihan pimeässä huoneessa valotus näyttää menevän ihan ok, mutta jos on vallitsevaa valoa jokin menee pieleen. Erikoisen hurjia vaihteluita saa aikaiseksi jos pistää lyhyen valotusajan (esim 1/250 sec - Nikon väittää täsmäys toimii vielä 1/500 sec). Välillä ronskisti ali, välillä yli.
Eikös tuo Nikonin i-TTL käytä kuitenkin esisalamaa mittaukseen vai mihin valotusmittaus perustuu?
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
Eka oikein ja toinen väärin :) Jos ne 600:et on samassa ryhmässä niin molemmat toimii samalla tavalla. Rajoite D70:ssä on se, että niiden balanssia ei voi säätää kun ovat samassa ryhmässä. D80 ja D200 osaa suoraan ohjata kahta eri ryhmää erikseen + säätää vielä oman salaman tehoa muihin nähden. Jos haluat D70 (tai D50 kanssa ylipäätään) ohjata useampaa kuin yhtä ryhmää niin kameran päältä pitää löytyä SB-800 tai pelkkä ohjainyksikkö, minkä nimeä en nyt jaksa kaivaa esille netistä.jarit kirjoitti:-600:nen ei voi toimia commanderina toiselle.
-Runko ei osaa ohjata kahta 600:sta.
--