G5 akku asiaa!

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
JaLiPa
Viestit: 11
Liittynyt: Tammi 11, 2004 20 : 26

G5 akku asiaa!

Viesti Kirjoittaja JaLiPa »

Ostin tuon kameran ja täs aloittelen kuvausta. Kuinka kauan akkua tulisi ladata ensikerran?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nesmit
Viestit: 15
Liittynyt: Loka 14, 2003 6 : 36
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja nesmit »

hmm. kunnes vihreä valo palaa. Mutta ennen kaikkea suosittelen käyttöohjeen lukemista. Tämän kameran kanssa tulet tarvitsemaan sitä.
JaLiPa
Viestit: 11
Liittynyt: Tammi 11, 2004 20 : 26

Viesti Kirjoittaja JaLiPa »

Onko se vaikea käyttää vai ??
valokuva
Viestit: 75
Liittynyt: Marras 13, 2003 11 : 12

lataus

Viesti Kirjoittaja valokuva »

Yleensä näille suositellaan, että ensimmäinen lataus on "ylipitkä" eli tunneissa tuommoista kahdeksan luokkaa.
JuhaH
Viestit: 2332
Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Li-ioniakkua kannattaa pitää latauksessa ensimmäisellä kerralla esimerkiksi yön yli, jolloin saa heti käyttöön akun koko kapasiteetin. Jos latauksen lopettaa aina juuri "vihreän valon sytyttyä", niin akku saa täyden kapasiteetin vasta muutaman latauskerran jälkeen. Mitään vahinkoa ei tule, vaikka akun ottaisikin latauksesta kesken ensimmäisen latauksen, jos sitä kameraa on kovasti kiire päästä testailemaan, ja sen ylipitkän latauksen voi tehdä vaikka toisella latauskerralla.

Edellä mainittu siis pätee Li-Ion akuilla.
JaLiPa
Viestit: 11
Liittynyt: Tammi 11, 2004 20 : 26

Viesti Kirjoittaja JaLiPa »

Onko niin että tällä "herättelyllä" on akun pitkäikäisyyteen suuri merkitys. Onkohan käyttö tämän aikana käyttö kielletty?
JuhaH
Viestit: 2332
Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

JaLiPa kirjoitti:Onko niin että tällä "herättelyllä" on akun pitkäikäisyyteen suuri merkitys. Onkohan käyttö tämän aikana käyttö kielletty?
Li-Ioni -akkua kuluttaa aika ei käyttö. se pysyy yhtä hyvänä hyllyssä, kuin käytössäkin. Herättelyllä ei ole mitään merkitystä. Suurinosa näistä "legendoista" on jäänyt elämään Ni-Ca ajoilta,
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

JuhaH kirjoitti:
JaLiPa kirjoitti:Onko niin että tällä "herättelyllä" on akun pitkäikäisyyteen suuri merkitys. Onkohan käyttö tämän aikana käyttö kielletty?
Li-Ioni -akkua kuluttaa aika ei käyttö. se pysyy yhtä hyvänä hyllyssä, kuin käytössäkin.
Paitsi jos tuon akun antaa olla hyllyssä liian kauan. silloin akun jännite laskee niin alhaiseksi, että perinteisellä akkulaturilla tuota ei saa enää toimintakuntoon.

eikös? :)
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JuhaH kirjoitti:Li-ioniakkua kannattaa pitää latauksessa ensimmäisellä kerralla esimerkiksi yön yli, jolloin saa heti käyttöön akun koko kapasiteetin. Jos latauksen lopettaa aina juuri "vihreän valon sytyttyä", niin akku saa täyden kapasiteetin vasta muutaman latauskerran jälkeen.
Riippuu itse asiassa siitä, mitä tuo vihreä valo tarkoittaa.

Litium-ioni -akku ladataan siten, että ensin akkua ladataan vakiovirralla. Kun akun jännite nousee n. 4.2 volttiin, pidetään tämän jälkeen jännite vakiona ja latausvirta alkaa laskea. Kun latausvirta on laskenut n. 3%:iin maksimivirrasta, niin lataus lopetetaan. Akku on n. 70%:sti täysi, kun jännite on 4.2:ssa.

Li-Ion:lle ei voi käyttää samanlaista täytenäpitolatausta (tricle charge) kuin NiMH:lle. Niinpä säilyttäminen laturissa on turhaa. Ensimmäisillä latauskerroilla Li-Ion:sta voi saada hiukan vähemmän varausta.

Omassa G2:ssani laturi näyttäisi siirtyvän pysyvälle punaiselle kun tuo jännite nousee 4.2V ja vihreälle kun laturi lopettaa. Sen sijaan 300D:n laturi ilmeisesti menee vihreälle jo 4.2V:n kohdalla ja lopettaa joskus. Akku on sama molemmissa.

Tarkkoja lukuja ja käppyröitä:
http://www.buchmann.ca/Chap4-page8.asp
Vastaa Viestiin