Millä laadulla kuvat kannattaa tallentaa photoshopissa?
Meinasin teettää 10x13 kuvia ifillä. Ensiksi muutan kuvakoon 1280x960, säädän levellissit ja kontrastit sekä lopuksi kevyt tarkennus. Nyt jos kuvan tallentaa parhaalla laadulla, siitä tulee isompi kuin alkuperäisestä. Käytännössä sama lähettää alkuperäisessä koossa paitsi jos haluaa korjata kuvaa. Kiinnostaisi tietää millä laadulla kuvan voi vielä tallentaa ettei se huomattavasti huonontaisi kuvaa, mutta tiedosto koko ei kasvaisi liian isoksi. Jos kuva vie yli 2Mt niin 100:n kuvan lähetys kestää vuosia.
Kuvien tallentamisesta ja teettämistä
-
-
Noin hatusta heittäisin että tuolla 10X13 koolla 250-300dpi kun tallennetun tiedoston koko n. 700-900KB, se on riittävä. Eli Photoshopissa tallennettuna asetuksella 9-10.
Tosin näin talvella vaaleat talvimaisemat saattavat samalla pakkaus-suhteella olla jopa yli 1,5MB. Riippuen siitä kunka paljon vaaleita alueita ja yksityiskohtia kuvassa on.
Esimerkiksi lumiset puunoksat ovat yksi suurimpia "tilasyöppöjä".
Tosin näin talvella vaaleat talvimaisemat saattavat samalla pakkaus-suhteella olla jopa yli 1,5MB. Riippuen siitä kunka paljon vaaleita alueita ja yksityiskohtia kuvassa on.
Esimerkiksi lumiset puunoksat ovat yksi suurimpia "tilasyöppöjä".
Tomi Toivonen
-
ei kyllä 250 dpi printissä artifakteja paljoa näy. muista kuitenkin että jos kuva on liian iso tai liian vähän pakattu ifin softa pakkaa ja pienentää sitä.
Pakkaus on aika kovaa ja voi jossain taivaskuvissa jopa näkyä... mutta yleensä ei sitä huomaa...
Fotonetti.com ei pakkaa kuvia lähetyksessä... mikä on ihan kiva asia... mutta kyllä minä yleensä niitä itse vähän pakkaan kun lähetän...
Pakkaus on aika kovaa ja voi jossain taivaskuvissa jopa näkyä... mutta yleensä ei sitä huomaa...
Fotonetti.com ei pakkaa kuvia lähetyksessä... mikä on ihan kiva asia... mutta kyllä minä yleensä niitä itse vähän pakkaan kun lähetän...
-
Gillis kirjoitti:ei kyllä 250 dpi printissä artifakteja paljoa näy. muista kuitenkin että jos kuva on liian iso tai liian vähän pakattu ifin softa pakkaa ja pienentää sitä.
"Kuvat valotetaan laserilla (RGB) 254 dpi:n tarkkuudella (100 pistettä per senttimetri)."
13x10 kuva on tuolla tarkkuudella kooltaan 1300x1000 pikseliä ja jos kuvan lähettää jpeg-muodossa ei Ifin softa pakkaa kuvia. Kun terävöität, tiedosto kasvaa koska se ei pakkaannu enää niin hyvin.
-
Re: Kuvien tallentamisesta ja teettämistä
Niin tosiaan,
on liian vähän (216,747dpi). Suosittelen vähintään 250dpi, eli tuo Oskun mainitsema 1300X1000 kannattaisi pitää miniminä.jkanninen kirjoitti:...Meinasin teettää 10x13 kuvia ifillä. Ensiksi muutan kuvakoon 1280x960...
Tomi Toivonen