Silmä on ihmeellinen...

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
adapteri
Viesti:

Silmä on ihmeellinen...

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Digicameranetin uutissivulla on tällainen uutinen:
Luminous Landscape, Mike Johnstonin kolumnin otsikko on Lost in the Gutter. Otsikossa on kyse valokuvan esittämisestä lehdessä koko aukeaman kokoisena.
Minä luen usein noita sunnuntaikuvaajan kommentteja, niin tänäänkin. Menin sivulle uutissivun linkin kautta ja luettuani jutun, suljin ikkunan. Ja PAM! Mikä leimaus! Johnstonin sivut ovat mustapohjaisia, teksti valkoinen. Kun sieltä palaa valkopohjaiselle sivulle, menee puoli sekuntia, sekunti, ennenkuin silmä tottuu uuteen. Ja se valkoinen on todella kirkas mustan taustan jälkeen.

Monasti joillain sivuilla on värillinen tausta. Myös niillä, joihin täältä on linkkejä. Kun niiltä sivuilta palaa valkopohjaiselle sivulle, sivussa on hetken jännä väri. Se on sen värillistaustaisen sivun vastaväri. Silmä on ihmeellinen, se sopeutuu ja tekee valkotasapainosäädön. Kuinka nopea se onkaan, kun tulee tänne "oikean" väriselle nettisivulle takaisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Joskus kesäisin tulee myös mielenkiintoisia ilmiöitä. Välillä kun ukkonen on nousemassa päälle (tuuli lakkaa, on vain painostavan kostea ilma, lähes mustia pilviä taivaalla ja ulkona on aivan hiljaista) silmä hämääntyy jotenkin oudosti ja esimerkiksi sytyttimen tai tulitikun liekki näyttää vihreältä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Juu, ja joka päivä illansuussa ulos katsoessa silmä hämääntyy ja luulee että ulkona on sinistä vaikka ulos tupakalle mentyä huomaa miten valkotasapaino on ulkona kunnossa ;-D
P.B

Onko värejä olemassa...

Viesti Kirjoittaja P.B »

Joo...siis miksi valkoinen on valkoista ja musta mustaa ?¿
Tapiol2003

Re: Onko värejä olemassa...

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

P.B kirjoitti:Joo...siis miksi valkoinen on valkoista ja musta mustaa ?¿
Se johtuu siitä että silmä on välillä kiinni (=mustaa, paitsi hiekkarannalla aurinkoa ottaessa) ja valkoista (kun aukaisee silmät päin aurinkoa samalla hiekkarannalla).
Less Is More
OskuK

Tapiol2003 kirjoitti:
Se johtuu siitä että silmä on välillä kiinni (=mustaa, paitsi hiekkarannalla aurinkoa ottaessa) ja valkoista (kun aukaisee silmät päin aurinkoa samalla hiekkarannalla).
Paitsi että tuossa tilanteessa silmät kiinni näkyy oranssinpunaista ja silmät aukaistua kaikki on sinistä hieman aikaa ;-)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

OskuK kirjoitti:Paitsi että tuossa tilanteessa silmät kiinni näkyy oranssinpunaista ja silmät aukaistua kaikki on sinistä hieman aikaa ;-)
Entäs jos on puna-vihersokea?
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

OskuK kirjoitti:Paitsi että tuossa tilanteessa silmät kiinni näkyy oranssinpunaista ja silmät aukaistua kaikki on sinistä hieman aikaa ;-)
Mutta mulla onkin mustavalkokausi menossa :-)
Less Is More
Wolfheart
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Pirustako sitä tietää vaikka mä näkisin valkoisen sinisenä, nehän on vaan sanoja???
OskuK

Wolfheart kirjoitti:Pirustako sitä tietää vaikka mä näkisin valkoisen sinisenä, nehän on vaan sanoja???
Niinhän sä näätkin ;-)

Mä olen asiaa myös pähkäillyt mutta katselin kerran dukumentin jossa selvisi että tämä pystytään tutkimaan helposti, mutta älä kyky miten... ;-)
Vastaa Viestiin