Salaman valinta ? Sony DSC-V1

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
form8

Salaman valinta ? Sony DSC-V1

Viesti Kirjoittaja form8 »

Olen aika aloitteleva kuvaaja ja kamerana on Sonyn DSC-V1 ja olen alustavasti nyt miettinyt ulkoisen salaman hommaamista.
Mitäköhän seikkoja kannattaisi valintaa tehdessä huomioida ? Kääntyvä salamapää on ainakin ehdoton vaatimus.

* Mitä eroa on ostaa Sonyn oma salama verrattuna jonkun eri valmistajan salamaan ? Joutuuko siihen hommaamaan jonkun sovittimen vai pelaako ihan suoraan tökkäämällä hot shoe:hun? Ei ilmeisesti. Esim. tuolla toisessa threadissa kehuttiin "Sigma ET-500 DG super"-salamaa joka oli hinnaltaan aika sopiva omalle kukkarolle.

* Mitä käytännön eroa on TTL-salamalla ja ns. tyhmällä salamalla? Esim. Sony HVL-1000 vs. Sony HVL-32FX erot. Ja saako muun valmistajan toimimaan TTL-tilassa, vai pääseekö helpommalla ostamalla Sonyn oma salama ?

* Miten yleensä, ovatko Sonyn salamat laadukkaita verrattuna esim. vanhoihin salamavalmistajiin ? Kun jos esim. seuraava kamera ei ole Sony niin voisi silti käyttää tota nyt ostettavaa salamaa myös siinä kamerassa ostamatta uutta ? Metzillä käsittääkseni voi vaihtaa helposti salamaa eri merkkisestä kamerasta toiseen vain adapteria vaihtamalla. Onnistuisiko sama jos ostaisin nyt Sonyn salaman ja vaihtaisin kameran johonkin muuhun merkkiin ?

* Mistä osoitteista voisi ottaa vähän lisää aiheesta ? Onko tämä ihan ok arvostelusivu ?:
http://www.photographyreview.com/pscFla ... 21crx.aspx
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Itse joskus vastaavia kyselin mutta ei kenelläkään taida olla sonyn irtosalamoita?

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=2726

Siinä olet oikeassa että irtosalamassa pitää olla kääntyvä pää (kääntyy myös kattoa kohti)

Antamassasi linkissä ei ollut sonyn salamoita, ja jos itse ostaisin sonyn kameraan salamaa se olisi myös sony.
form8

mikko kirjoitti:Itse joskus vastaavia kyselin mutta ei kenelläkään taida olla sonyn irtosalamoita?

Antamassasi linkissä ei ollut sonyn salamoita, ja jos itse ostaisin sonyn kameraan salamaa se olisi myös sony.
Aika hiljaista tosiaan näyttää olevan. Jotenkin on jäänyt käsitys, että helpoimmalla pääsisi kun ostaisi saman valmistajan salaman.

Ja ei taida noin yleensäkään tulla tähän asiaan mitään apua ?
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

form8 kirjoitti:
mikko kirjoitti:Itse joskus vastaavia kyselin mutta ei kenelläkään taida olla sonyn irtosalamoita?

Aika hiljaista tosiaan näyttää olevan. Jotenkin on jäänyt käsitys, että helpoimmalla pääsisi kun ostaisi saman valmistajan salaman.

Ja ei taida noin yleensäkään tulla tähän asiaan mitään apua ?
Sonylla taitaa olla omat systeemit noiden salamoiden kanssa enkä ole vielä nähnyt yhtään muun valmistajan salamaa joka tukisi esim ttl:ää sonyn kanssa. Onneksi on noita vanhoja salamoita missä on itsessään valoa mittaava sensori ja salaman välähdys katkaistaan silloin kun valoa on heijastunut takaisin riittävästi. Yllättävän toimivia systeemejä kuitenkin.
form8

laite kirjoitti:Sonylla taitaa olla omat systeemit noiden salamoiden kanssa enkä ole vielä nähnyt yhtään muun valmistajan salamaa joka tukisi esim ttl:ää sonyn kanssa.
Onko kellään tietoa mistään nettisivuista josta ehkä saisi vähän lisäinfoa ongittua ? aika laiha on ollut saalis googlettamalla.

Dpreview:n ja IR:n F32X:n testit on tuttuja, muuta ? tai yleensä salamoihin liittyen.
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

Metzin sivuilta voi katella, millä salamalaitteilla saa mitäkin kameran ominaisuuksia käyttöön - sonyllekin tosiaan näyttäis välipalikka löytyvän:
http://www.metz.de/en/photo_electronics ... r.143.html
form8

ArtoH kirjoitti:Metzin sivuilta voi katella, millä salamalaitteilla saa mitäkin kameran ominaisuuksia käyttöön - sonyllekin tosiaan näyttäis välipalikka löytyvän:
http://www.metz.de/en/photo_electronics ... r.143.html
Joo SCA 3602 M3-adapteri näky sieltä löytyvän joka näytti pikaisella vilkaisulla maksavan about 60eur Saksassa ja Metz 44 MZ 2-salama about 170eur, jolloin tuo yhdistelmä olisi aika saman hintainen HVL-F32X:n kanssa.

Minkähänlainen laatuero olisi ? Toisaalta tossa adapterissa joutuu käyttää näköjään erillistä piuhaa (http://www.imaging-one.de/Artikel.asp?AID=103174) ja ainakin F32X olisi siistimpi kun riiittäisi vaan kytkentä kenkään.

Kuvan perusteella (http://www.metz.de/en/photo_electronics ... 2.175.html) Metzin voisi kuvitella pystyvän kääntyvän sivusuunnassakin, mutta sivuilla puhutaan vain vertical tiltistä. Onko tuo ominaisuus sitten vain kalliimpien ominaisuus?
mikko
Viesti:

Suosittelen osta Sony HVL-F 32X, toiminta on varmaa, TTL pelaa myös.
form8

mikko kirjoitti:Suosittelen osta Sony HVL-F 32X, toiminta on varmaa, TTL pelaa myös.
Eli sulla on toi ostettuna ja hyvin pelaa ? Ainahan sen kai voi myydä jos kameramerkki vaihtuu.

Ja Sony-spesifisesti, onkohan mitään huhua onko tulossa HVL-F2000 markkinoille milloin vai ollenkaan? kuinka kauan kannattaisi odottaa siis.
mikko
Viesti:

form8 kirjoitti:Eli sulla on toi ostettuna ja hyvin pelaa ?
Ei ole mutta jos ostaisin sonyn kameran mulla olisi.

Ei taida vähään aikaan tulla uutta mallia, tuosta seuraavasta mallista on kohta vuosi jáuhettu.
Vastaa Viestiin