Fuji F30 v. Canon Ixus 60/65

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
ju_jyra

Fuji F30 v. Canon Ixus 60/65

Viesti Kirjoittaja ju_jyra »

Moi!

Olin jo miltei päättänyt hankkia Ixus 60:n tai 65:n (verkkokaupassa 232,90 euroa ja 297,90 euroa), mutta sitten täällä sivustoilla törmäsin ton Fuji F30:n kehuihin. Koska ixus 60 ja 65 erona ei ilmeisesti juuri muuta ole kuin näytön koko, niin niistä tod. näk. valitsisin halvemman mallin. Eri asia on sitten ton Fujin ja Ixuksen erot. Kannattaisko mahdollisesti laittaa n. 60 euroa lisää ixus 60:n hintaan ja ostaa toi Fuji, joka verkkokaupassa maksaa 295,90 euroa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Zagwrath

rahalla saa

Viesti Kirjoittaja Zagwrath »

ja hevosella pääsee. Fujissa on omat puolensa, kuten korkeat ISO herkkyydet. Tarkkuutta löytyy enemmän kun vastaavissa kilpailijoissa, tosin löytyy sitten myös CA/PF. Mielestäni on kyllä laadukkaampi peli, kuin vastaavat Canonit. Jos kuvaat paljon sisätiloissa, juhlissa ym. niin itse panostaisin Fujiin siinä saa jo paljon enemmän kameraa.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/
http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 0&show=all

Lisäksi tulee hieman manuaalisia säätöjä ja moninkertainen akkukesto.
King82

Re: Fuji F30 v. Canon Ixus 60/65

Viesti Kirjoittaja King82 »

ju_jyra kirjoitti:Moi!

Olin jo miltei päättänyt hankkia Ixus 60:n tai 65:n (verkkokaupassa 232,90 euroa ja 297,90 euroa), mutta sitten täällä sivustoilla törmäsin ton Fuji F30:n kehuihin. Koska ixus 60 ja 65 erona ei ilmeisesti juuri muuta ole kuin näytön koko, niin niistä tod. näk. valitsisin halvemman mallin. Eri asia on sitten ton Fujin ja Ixuksen erot. Kannattaisko mahdollisesti laittaa n. 60 euroa lisää ixus 60:n hintaan ja ostaa toi Fuji, joka verkkokaupassa maksaa 295,90 euroa?
Kannattaa ottaa huomioon myös Fuji F30:n koko. Kyseessä nimittäin EI ole ns. ultrakompakti sanan varsinaisessa mielessä. Eli siinä missä Ixus 65 menee farkkujen taskuun niin F30 sinne ei kyllä mene (ellei ole hiphop-farkut). Eli kyllä sitä kameraa joutuu takin taskussa, tilavassa povarissa tai laukussa kantamaan.

Tosin, itsehän just vapaa-aikaan olen ostamassa kameraa, ja Fuji F31fd on mun valinta (lähes identtinen kuin F30 mutta sisältää muutamia parannuksia/lisukkeita). Valitsen sen, koska kuvaan enimmäkseen sisällä ja hämärässä. Fuji F30 on näistä pienistä kameroista oikeastaan AINOA vaihtoehto siihen. Jos taas kuvaisin vaikka 60-70% ulkona päivänvalossa ja loput sisällä, niin sitten ehkä ostaisin Panasonicin tai Sonyn.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Täytyy ottaa myös optiikan vääristymät ym. huomioon. Fuji on niissä hyvä.
ju_jyra

Viesti Kirjoittaja ju_jyra »

Kiitoksia vastauksista!

Tarkoitus olisi kuvata sekä ulkona että sisällä. En hirveästi tähän mennessä ole kuvausta harrastanut, ja kyseessä olisikin ensimmäinen (digi)kamerani. Varsinkin talvella kameralla pitäs saada kuvia myös esim. kirkkaassa laskettelurinteessä.

Ixuksen koko osaltaan kyllä houkuttaa, ja toisaalta tietenkin se hinta, opiskelija kun olen... Tohon Fujiinhan menee xd-muistikortti, joka taitaa olla kalliimpi kuin sd. 1 Gb:n kortti (vähintään) kuiteski olis tarkoitus hankkia.

Mikähän mahtais sitten Panasonicilta tai Sonylta olla varteenotettava vaihtoehto? Canon PowerShot A620 taitais olla ihan hyvä myös, toki kooltaan hieman isompi kun noi edelliset, ei taida ihan farkun taksuun mennä. Hankinnalla kun ei ole mitään kiirettä, niin ois varmaan hyvä miettiä useampiakin vaihtoehtoja. Tohon ixukseen nyt vaan on tullut törmättyä usemmassa paikassa ja siksi se alkuun oli se "suosikkini". Kamerabudjetin tulisi pysyä n. 300 eurossa. Muistikortti siihen päälle sitten vielä.

P.S. Näyttää verkkokaupassa Fujin hinta menevän tosiaan aikamoista vuoristorataa, taas noussut päälle 300 euron..!
King82

Viesti Kirjoittaja King82 »

No Panasonicilla varteenotettava malli olisi FX01. Kyseessä on OIS:lla ja 28mm lensellä varustettu taskuun hyvin menevä kamera. Koska ns. korvaavat mallit, FX07 ja FX50 on jo julkaistu, FX01:n hinta on tippunut. Verkkokauppa.comista sitä saa varmaan halvalla tai sitten Stockmannin ensi viikolla alkavilta Hulluilta Päiviltä hintaan 299 euroa. Moni pitää FX01:ää erittäin hyvänä pokkarina, joss esim. videokuvaus on näin pieneltä kameralta huippuluokkaa. Toki Panasoniceissa pitää aina muistaa, että kohinaa on vähän enemmän kuin monella muulla kilpailjalla. Toisaalta, tätä kameraa ei kannatakaan hankkia, jos aikoo pimeässä kuvailla tai enimmäkseen sisätiloissa. Ai niin, ja jos mietityttää nuo korvaavat mallit, niin moni itse asiassa pitää niitä huonompina (Venus III prosessoi kuvaa liian raskaalla kädellä).

Sonylta taas hyviä vaihtoehtoja olisivat T10 ja T30. T10 ainakin menee tiukkojenkin farkkujen taskuun mutta tietenkin näin ohuessa kamerassa tulee myös omat kompromissinsä. T30 on sitten kovemman luokan kamera, jota moni pitää todella hyvänä. Hinta taitaa vielä vain olla korkea ja toisaalta tämäkään kamera ei pärjää hyvin sisätiloissa, jos valaistus ei ole hyvä. Sonyhan vasta julkaisi T50:n ja N2:n, mutta ainakin itseä ihmetyttää ketä kiinnostaa maksaa 500 euroa kameroista, joissa ei ole muuta uutta kuin 3" kosketusnäytöt (N2:ssa sekään ei ole uutta).

Itse tekisin päätöksen harkitsemalla tarkkaan missä kuvaan. Sanoit, että sisällä ja ulkona. Ok, mutta kummassa enemmän. Jos kuvaat enemmän sisällä, niin Fujiin kannattaa aika lailla kääntyä tai sitten Canonin parhaimpiin malleihin. Jos taas kuvaat kummassakin tasapuolisesti tai ulkona enemmän ja auringonvaloa tms. riittää, niin esim. Panasonic FX01 ei ole ollenkaan huono ratkaisu. Itse ehkä sen hankkisin tuohon käyttöön.
Vastaa Viestiin