Pikseli !

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

sari kirjoitti:Kritiikistä voi ottaa opikseen. En minä ainakaan halunnut mollata lehteä turhan takia.

Karipulkka kirjoitti mielestäni ihan asiaa. Toivottavasti Pikselin väki ottaa saamansa palautteen huomioon. Lukijoillehan sitä lehteä tehdään, joten hyvä on kuunnella heidänkin mielipiteitään.

Odotan innolla seuraavia lehtiä ja olen optimistinen sisällön suhteen.
Minulle Matin kirjoituksesta ei tule mieleen, että hän olisi varsinaisesti halunnut kenenkään palautteita kritisoida. Lähinnä hän minusta halusi tuoda esiin sen, että negatiiviset kritiikit jättävät helposti varjoonsa positiiviset. Sitä paitsi hänhän ihan selvästi kirjoitti, että OSA kritiikistä tuntuu HÄNESTÄ liian voimakkaalta ts. hän ei ole aivan samaa mieltä kaikesta. Missään kohtaa hän ei esimerkiksi kertonut mielipidettään karipulkan kritiikistä.

Minäkin toivon, että Pikselin väki ottaa huomioon mm. karipulkan kritiikin. Palautetta on käsittääkseni kovasti toivottukin, joten kai heidän on tarkoitus ottaa siitä jotain opikseen.
sari kirjoitti:Janinasta, tai ainakin vara-Janinasta ;-), vielä:
malli itsessään on klassisen kaunis, mutta kuva kliseinen ja liian sliipattu. Sori vaan, mutta olen ihan vilpittömästi tätä mieltä.
Tässä ei ainakaan ole ollut amatööri asialla. Pelkällä ammattilaisuudellakaan ei siis tyytyväisyyttä saavuteta. Minun silmääni malli ei muuten ole erityisemmin klassisen kaunis eikä tukka ainakaan ole kovin sliipattu. Kliseisyydestä olen kanssasi samaa mieltä. Ja pitikö niihin huuliin mennä laittamaan tuollainen kerros töhnäistä huulirasvaa (jos se on huulipunaa, niin siltä se ei ainakaan mv-kuvassa näytä). :)
Armi Hölttö
www.digicamera.net
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sari

Viesti Kirjoittaja sari »

Höpö höpö, naisten pitää olla laitettuja, kuka niitä muuten viitsii katsella ;-)

Kuva on todella hyvä parempaa saa pitkään etsiä.
Täytyykin muistaa käsitellä itsensä fotosopilla ennen kuin lähtee ihmisten ilmoille ; )
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

mikko kirjoitti:Höpö höpö, naisten pitää olla laitettuja, kuka niitä muuten viitsii katsella ;-)
Mistäs kiven alta tuo sovinisti taas ryömi paikalle?
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Urho-vaarille passasi iso fontti ja sievä tyttö. Jo vain!!!
Poijjaat kyllä tekin vanhenette. Sitten ymmärrätte kauneuden päälle.....
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Vai että fonttikin vielä pienenee. Toivottavasti ei mennä asioissa äärimmäisyyksiin. Ja sitä optimi tilannettahan ei saavuteta koskaan, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Eikä siihen kannata edes pyrkiäkään. Silloin tulee vain tehtyä liikaa kompromisseja.

Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Onneksi näin =)
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Vanha viisaus sanoo, että kun kumarrat yhdelle niin pyllistät toiselle ja tämä pätee kyllä lehden tekemisessäkin. Alusta asti on ollut selvää, että kuuntelemme tarkasti lukijoitamme, mutta kaikkia emme pysty miellyttämään. Uskon kuitenkin, että interaktiivisuus lukijakunnan kanssa yhdistettynä aktiiviseen tuotekehitykseen (olipas hieno lause...=) tuottaa muutaman "harjoittelunumeron" päätteeksi useimpien mielestä ihan kelpo lehden.

Meillä alkaa olla jo aika hyvä käsitys siitä minkälaiset ihmiset Pikseliä lukevat/tilaavat. Ja myös siitä minkälaisista asioista tämä joukko on ainakin keskimääräisesti kiinnostunut.

Tavoitteena on, että jokainen numero on aina hieman parempi kuin edellinen, ainakin aluksi. Saa nähdä kuinka käy!
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Sanotaanpa näin etten ollut pettynyt, sillä lehti oli suunilleen mitä odotinkin...

oli siinä pari kiinostavaakin kohtaa mutta minusta lehti ei oikein mahdu suomen markkinoille, eikä sisältöä ollut oikein riitävästi...

Mutta en noin yleisestikkään halua tilata digikuvauslehtiä... tutoriaalit ym. saa netistä ja kirjoista, lehdistä haluan lukea artikkeleita kuvaajista sommitteluista kuvakilpailuista jne.jne.

Itse tilaan ruotsalaista FOTOa, ja olen siihen tyytynyt, en taida pikseliä tilata...

Kritiikkiin kansikuvasta; minusta se oli aika hyvä, ehkä lehden paras osio... ehkä kuitenkaan ei niin asiaankuuluva, kuvasta esim. ei ollut mitään lisätietoa lehdessä, kuten miten se on otettu (en oel vielä plärännyt täysin läpi...).
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Suomalainen täysin retkeilyyn ja vaellukseen keskittynyt Retki-lehti aloitti vuonna 1999. Ensimmäisestä numerosta alkaen olen ollut kestotilaaja. Ihan ensimmäiset Retki-lehdet olivat suoraan sanoen täyttä p***aa. Taitto ihmeellinen ja ote amatöörimäinen. Lehti kuitenkin kuunteli lukijoita ja on lunastanut paikkansa Erä-lehden rinnalla, pienempänä, mutta ilmeisen kannattavana ja laadukkaana julkaisuna.

Pikselin startti oli huomattavasti Retki-lehteä komeampi: muutama erittäin mielenkiintoinen artikkeli ja hyvä ulkoasu. Kuvia tulee varmastikkin lehteen enemmän jatkossa. Hiukan kokeneempana kuvaajana toivoisi, ettei Pikseli sortuisi tyydyttämään vain aloittelijoita (tyyliin Kompuutteri), vaan myös pidemmälle ehtineille riittäisi syvälle meneviä, tutkivalla otteella kirjoitettuja artikkeleita, testejä ja henkilökuvia.

Alku on erittäin lupaava!
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mikko kirjoitti:
sari kirjoitti:vara-Janinasta mutta kuva kliseinen ja liian sliipattu. Sori vaan, mutta olen ihan vilpittömästi tätä mieltä.
Höpö höpö, naisten pitää olla laitettuja, kuka niitä muuten viitsii katsella ;-)

Kuva on todella hyvä parempaa saa pitkään etsiä.
Mikko ei ole tietääkseni juuri naistenkuvien päälle sylkenyt.
marcu

Viesti Kirjoittaja marcu »

Tää tykkäs Pikselistä kyllä, tosin odotin hiukka tuhdimpaa lukupakettia mutta alku on oikein lupaava. Itse tykkään lueskella vertailuja, käytännön ohjeita sun muita vastaavia, niitä jo oli ja lienee tulossakin, joten ainakin meikäläiselle lehti tuntuu kaikinpuolin sopivalta. Jos jotakin kritiikkiä pitää esittää, niin eniten häiritsi kirjoitusvirheet - varmaankin jokaisesta taittosoftasta ym. löytyy oikoluku...
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

marcu kirjoitti:Jos jotakin kritiikkiä pitää esittää, niin eniten häiritsi kirjoitusvirheet - varmaankin jokaisesta taittosoftasta ym. löytyy oikoluku...
Ostimme Finlandia-palkitun Pirkko Saision Punaisen erokirjan, takakannessa lukee "kirjailijankutsmuksen"...

Saisikohan rahat takaisin, jos vaatisi... Dick Francisin käännetystä dekkarista oli muuan lukija HS:n mukaan löytänyt vaatimattomasti 2.500 pilkkuvirhettä. Ennen 90-lukua painetuista kirjoista ei löydy niin ensimmäistäkään kirjoitusvihrettä.

Toisaalta en itse jaksa oikolukea kunnolla sitä tekstiä, mitä kirjoitan päivittäin uutisten puolelle...
PeteM

Viesti Kirjoittaja PeteM »

MattiH kirjoitti:Ostimme Finlandia-palkitun Pirkko Saision Punaisen erokirjan, takakannessa lukee "kirjailijankutsmuksen"...

...löytänyt vaatimattomasti 2.500 pilkkuvirhettä. Ennen 90-lukua painetuista kirjoista ei löydy niin ensimmäistäkään kirjoitusvihrettä.
Tuota olen usein ihmetellyt. Äidinkielen taito on viime aikoina tippunut kuin se kuuluisa lehmän häntä. Yhdys sana virheisiin alkaa jo tottua, mutta minusta se on kyllä hiukan huolestuttavaa, että maineikaskin yritys voi mainostaa itseään oikein kunnon kirjoitusvirheillä.

Esimerkiksi tilatessani ensimmäistä (ja ainakin toistaiseksi viimeistä) kertaa Fotonetistä pisti kyllä hiukan silmään tekstin ulkoasu sekä useat selkeät kirjoitusvirheet.
Toisaalta en itse jaksa oikolukea kunnolla sitä tekstiä, mitä kirjoitan päivittäin uutisten puolelle...
Kyllähän tuo aivan kelvolliselta kieleltä näyttää.

Sellaisia hiukan monimutkaisempia kielioppiasioita on kyllä melko vaikea pitää aina kunnossa (kuten jotkut pää- ja sivulauseen väliset yhteydet) ja tuollaisia virheitä löytyy mm. lehdistä aika paljon. Mutta kyllä tunnetun firman nettisivujen pitäisi mielestäni edes pääpiirteittäin olla kunnossa.

Pahoittelen lipsumista varsinaisesta aiheesta.

Viesti Kirjoittaja ville »

+ paljon asiaa, harvoin tulee luettua noin monta juttua lehdestä
+ toisin kuin monissa ulkomaisissa alan lehdissä, pikseli keskittyy myös muuhun kuin testaamiseen ja naurettavien photarikikkojen tekemiseen
+ edullinen
+ uranuurtaja

- taitto kokonaisuudessaan oli heikkotasoista
- pyöristetyt kulmat toivat mieleen television ei lehden
- vähän "valokuvia" (mutta paljon kuvia kameroista)
- fontti ja riviväli
- kieliasu kaipaa hiontaa

Kokonaisuudessaan lehti oli postiviivinen yllätys. Jälki ei ainakaan vielä ole rautaista ammattitasoa, mutta toisaalta hinta on naurettavan edullinen ja asiaa oli kuitenkin todella paljon.

Muutamilla pieneillä parannuksilla tässä lehdessä on oikeasti aineista todella pitkälle, toisin kuin monissa muissa aloittelevissa lehdissä.

Suuri kumarrus tekijöille ja onnea sekä menestystä jatkossa :)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

ville kirjoitti:+ toisin kuin monissa ulkomaisissa alan lehdissä, pikseli keskittyy myös muuhun kuin testaamiseen ja naurettavien photarikikkojen tekemiseen
Itse ajattelin tänään mennä hakemaan tuon pikselin kaupasta. Nuo naurettavan photarikikat ovat kyllä aika rasittavia ulkomaisissa lehdissä. Sen periaatepäätöksen olen tehnyt, että jos jossain lehdessä näkyy photoshopi kikkojen kanssa lens flare efektin käyttö, niin lehden lukeminen jää siihen.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Photoshop-kikkoja on toivottu aika paljon, mutta sen verran olemme päättäneet, että sivuja tuohon tarkoitukseen ei uhrata enempää kuin 1-2 /numero... ja lupaan tässä ja nyt, että lens flaren käyttö ei tule olemaan mukana ko. palstalla...=)

Ohjeet tulevat liittymään enempi digikuvaukseen, esim. kuvan laadun parantamiseen ohjelmallisesti yms.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
PeteM

Viesti Kirjoittaja PeteM »

barcoder kirjoitti:Ohjeet tulevat liittymään enempi digikuvaukseen, esim. kuvan laadun parantamiseen ohjelmallisesti yms.
Olisikohan mahdollista ajatella tuon toteuttamista vähemmän Photoshop-keskeisesti? Muitakin ohjelmia kun on olemassa. Mieluummin voisi olla paikallaan nimenomaan digitaalisen kuvankäsittelyn teoria yleensä, eli esimerkiksi mitä ovat layerit ja kuinka niitä voi hyödyntää, maskit tai missä järjestyksessä eri työvaiheet on yleensä järkevää toteuttaa. Myöskin histogrammin käyttöön voisi olla syytä paneutua.

Photarissakin on help, josta löytynee ohjeita jonkin tietyn asian toteuttamiseen. Se itse asia vain tulisi osata ainakin jotenkin jo ennen kuin sitä aikoo käyttää.

Nimim. Photarikeskeisyys ärsyttää
Trilogy

Viesti Kirjoittaja Trilogy »

Ihan kelpo lehti tuo Pikseli kyllä on. Tuo Mikko Säterin haastattelua oli vähän raskasta luettavaa aloittelijalle mutta Maria Lundin kuvat piristivät kyllä kummasti ;)

Kansi toi mieleen jonkin naistenlehden (vaikka mallissa ei ollut mitään vikaa) ja väritystä olisi saanut olla enemmän, eli lehtihyllystä se ei erotu oikein edukseen. Lukemista olisi voinut olla hieman enemmän ja kuvat olisivat voineet olla vähän suurempia. Ei siihen photoshoppiin kannata liikaa keskittyä, sillä kyseessähän on ihan järkyttävän kallis ohjelma johon kovin moni kuvaajakaan ei pääse noin vain käsiksi. Esim. Paint Shop Pro tarjoaa pitkälti samoja ominaisuuksia hyvään hintaan (tietysti tuossa hoidetaan enemmän automatiikalla mutta silti). Joten kannattaisi tehdä jutut kuvankäsittelystä yleisesti eikä pelkästää photoshoppia silmälläpitäen. Pitää kyllä vakavasti harkita lehden tilaamista tai ainakin irtonumeroina ostaa alkuun.
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

armih kirjoitti: Minulle Matin kirjoituksesta ei tule mieleen, että hän olisi varsinaisesti halunnut kenenkään palautteita kritisoida.
No, minä sain sen käsityksen, että hän ei yleisesti pitänyt esitettyä kritiikkiä oikeutettuna vaikkei kenenkään yksittäisen henkilön kirjoitukseen puuttunutkaan. Niin sitä ilmeisesti molemmin puolin käsitetään toisemme väärin?
Toisaalta ehkä meidän pitäisi muistaa, että otsikolla 'Sana on vapaa - Asian vierestä keskusteleminen on sallittua ja pipoakin voi löysätä...'-kulkevan foorumin kirjoituksia ei kannata lukea suurennuslasilla. No hard feelings?
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Jäi sitten eilen ostamatta. Ei löytynyt pikseliä Turusta piispanristin prisman lehtiosastolta (lieneekö loppuunmyyty tuosta paikasta). Täytynee mennä huomenna keskustasta katselemaan, jos vaikka löytyisi.
Teal

Viesti Kirjoittaja Teal »

laite kirjoitti:Jäi sitten eilen ostamatta. Ei löytynyt pikseliä Turusta piispanristin prisman lehtiosastolta (lieneekö loppuunmyyty tuosta paikasta). Täytynee mennä huomenna keskustasta katselemaan, jos vaikka löytyisi.
Minä kävin eilen katsomassa Leppävaaran Citymarketista, mutta en löytänyt. Jostakin luin, että pari päivää sitten sielläkin olisi ollut, mutta ilmeisesti myyty loppuun.

Ilmeisesti siis kuitenkin suhteellisen suosittu ollut tuo ensimmäinen numero tai sitten kaupoissa ollut todella vähän Pikseliä...
Gichin Funakoshi:
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
Vastaa Viestiin