LG L200C-SF vs Eizo FlexScan S1931 SHK
-
LG L200C-SF vs Eizo FlexScan S1931 SHK
Kumpaa näyttöä suosittelette kuvankäsittelyyn sekä videoeditointiin. Kuvankäsittely (PS CS 2) on pääasiallinen käyttötarkoitukseni uudelle näytölle, videoeditointi satunnaisempaa.
-
-
Ai LG L2000C-SF:ssäkin on S-IPS -paneeli, hyvä tietää.
http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html > L2000C
http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html > L2000C
-
Tulee vastaus vähän myöhässä, mulla on työhuoneella 2 kpl 19" Eizo L768 -näyttöä, ei siis hirvittävän kalliita. Olen ollut kokoonpanooni (lisäksi Mac G5 ATI 800jotain -näytönohjaimen kanssa) etten näyttöjen merkkiä enää vaihda. Mallia jossain vaiheessa tosin..
Teen siis kuvankäsittelyä aikakaus- ja sanomalehtihommissa.
Petteri
Teen siis kuvankäsittelyä aikakaus- ja sanomalehtihommissa.
Petteri
-
En osaa sanoa eizosta enkä LG:stä sen kummempia mutta itse tuskailin LaCie 120 ja tuon LG:n välillä. Päädyin lacieen eikä tätä ainakaan voi moittia! Loistava värintoisto jne.
LG:ssä S-IPS kenno jota kehutaan kuvankäsittelyyn parhaaksi ja laciessa P-MVA, päädyin kuitenkin lacieen koska on 10-bit värit sekä sRGB jota ei LG luvannut.
Kalibrointilaitetta itse tässä metsästänyt Jyväskylästä, saisi katsottua tämänkin kohdilleen :)
LG:ssä S-IPS kenno jota kehutaan kuvankäsittelyyn parhaaksi ja laciessa P-MVA, päädyin kuitenkin lacieen koska on 10-bit värit sekä sRGB jota ei LG luvannut.
Kalibrointilaitetta itse tässä metsästänyt Jyväskylästä, saisi katsottua tämänkin kohdilleen :)
-
Ostin nyt tämän Eizo S 1931 näytön. Näytön säätömahdollisuudet ovat värilämpötilat (5000, 6500 ja 9300 Kelviniä), kirkkaus ja gain -säätö (kolme säädintä, punainen, vihreä ja sininen). Gammaa ei voi säätää.
Olen pähkäillyt näytön kalibroimisella Spyder 2 kanssa. Asetin näytön värilämpötilan 6500 Kelviniin. Spyderin softa kyselee näytön gamma-arvoa... onko se näillä littunäytöillä aina tuo 2.2? Manuskasta ei käy gamma-arvo selville.
Samoin manuskasta luin, että josko gain'ia säätää ei esiasetettu värilämpötila ole enää voimassa?
Olen pähkäillyt näytön kalibroimisella Spyder 2 kanssa. Asetin näytön värilämpötilan 6500 Kelviniin. Spyderin softa kyselee näytön gamma-arvoa... onko se näillä littunäytöillä aina tuo 2.2? Manuskasta ei käy gamma-arvo selville.
Samoin manuskasta luin, että josko gain'ia säätää ei esiasetettu värilämpötila ole enää voimassa?
-
- Viesti:
Ihan vain sivuhuomiona sanottakoon, että ainakin LG:n L2000C-SF -näytölle tulee helposti "haamukuvia". Nämä näkyvät ainoastaan esim. Photarin harmaalla taustalla. Piirunkaan tummemmalla tai vaaleammalla eivät haamut pompi.
"Haamut" ovat esim. työpöydän kuvakkeita, ikkunoiden rajoja tai muita liikkumattomia kohteita. Ne näkyvät harmaalla pinnalla tummempina läikkinä ja viivoina. Haamut haalistuvat pikkuhiljaa ja noin vartissa katoavat kokonaan.
Testatkaapa muutkin tätä näytöillänne! Antakaa näytön seistä virta päällä ilman näytönsäästäjää vaikkapa kolmisen tuntia (siten, että näytöllä on selkeitä muuttumattomia korkeakontrastisia kohteita) ja avatkaa sitten photari. Näkyykö haaleita haamukuvia? Edellisellä näytölläni (LG L1710B 17" littu) en ko. ilmiötä huomannut.
"Haamut" ovat esim. työpöydän kuvakkeita, ikkunoiden rajoja tai muita liikkumattomia kohteita. Ne näkyvät harmaalla pinnalla tummempina läikkinä ja viivoina. Haamut haalistuvat pikkuhiljaa ja noin vartissa katoavat kokonaan.
Testatkaapa muutkin tätä näytöillänne! Antakaa näytön seistä virta päällä ilman näytönsäästäjää vaikkapa kolmisen tuntia (siten, että näytöllä on selkeitä muuttumattomia korkeakontrastisia kohteita) ja avatkaa sitten photari. Näkyykö haaleita haamukuvia? Edellisellä näytölläni (LG L1710B 17" littu) en ko. ilmiötä huomannut.
-Markus
Fotoni.org
Fotoni.org