Pikseli !

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Näin kestotilaajana ja toimitukselle pienenä myynnillisenä vinkkinä suosittelisin ns. jatkosarjoja.
Itseasiassa toimituskunnassa puhuttiin just nyt kun kakkosnumeroa aletaan pusertaa, että jos juttua syntyy jostain aiheesta enempi kuin yhteen lehteen mahtuu niin ei aleta lyhentämään/karsimaan vaan mielummin jatketaan seuraavassa/seuraavissa numeroissa... Juridiikka-jutussa ainakin käy ilmeisesti juuri näin, ICC ja värinhallinta on jo alun alkaenkin 6-7 osainen ja muutamassa muussa jutussa on jo varauduttu jatkamaan seuraavassa numerossa.
Itse jos jotain toivoisin lehdeltä: Jotain sellaista mistä ei olisi jo netistä lukenut, siis aivan uutta asiaa!
Laitteita ja ohjelmistoja koskevat jutut tulevat aina nettiin salamavauhtia, printtimedia ei niiden osalta pysy koskaan perässä eikä pysty muutenkaan kilpailemaan netin kanssa, jo rajallisen tilankin takia. Näitä täytyy tämänkaltaisessa lehdessä tietty olla, mutta luulenpa, että mitään mullistavaa uutta emme tässä suhteessä pysty tarjoamaan (eikä muutkaan lehdet)

Sen sijaan olemme ajatelleet tarjota jokaisessa numerossa aina asiaa mm. suomalaisista ilmiöistä, palveluntarjoajista, alan ammattilisista ja harrastelijoistakin, jos aihe on tarpeeksi kiinnostava. Tästä esimerkkinä mm. seuraavaan numeroon kaavailtu juttu digikamerasta poliisin rikostutkintatyössä, sekä johonkin myöhempään lehteen tuleva juttu siitä miten kotistudion valoineen voi koota McGyver-periaatteella murto-osalla siitä hinnasta, mitä se tulisi maksamaan "oikeita" laitteita hyväksikäyttäen. Paljon muitakin vastaavia on tulossa.

Myöskin eri digikuvaukseen liittyvien ammattilaisten (suomalaisten)henkilöhaastattelut ja työtapojen esittelyt ovat jotain mitä netistä ei kovin helposti löydy.

Tälle sektorille olemme saaneet runsaasti hyviä juttuehdotuksia ja niitä saa edelleen lähettää...
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

barcoder kirjoitti: Monitorin kalibrointi
- miten se tehdään: mukana mm. Adobe Gamma, WyziWyg, +joku
sensoripohjainen kalibrointijärjestelmä
Toivoit juttuehdotuksia, joten omana toiveena jo tähän artikkeliin olisi, että lcd-monitoreja ei unohdeta. Crt-töllöillehän on kalibrointiohjeita netti pullollaan, mutta lcd:t on unohdettu tyystin. Ja olisi hauska nähdä myös vertailu millaisia tuloksia aistinvarainen kalibrointi tuottaa sensoripohjaiseen verrattuna sekä crt:lle että lcd:lle.
tjokela

Viesti Kirjoittaja tjokela »

Minä kaipaisin parannusta seuraaviin asioihin:

1) Valitaan juttujen aiheiksi tarpeeksi spesifisiä kysymyksiä. Eli enemmän 'värinhallinta'-tyyppisiä juttuja kuin sellaisia, joissa yritetään selvittää digikuvaus tyhjentävästi kahdella sivulla. Aiheen rajauksella voidaan jutuista saada huomattavasti syvällisempiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki jutut olisivat guruille suunnattuja, vaan näin saadaan eritasoisiin juttuihin lisää syvyyttä. Nyt jäi hiukan sellainen kuva, että ensimmäiseen numeroon oli yritetty saada mukaan kaikesta vähän sitä sun tätä, mutta lopulta ei mistään aiheesta oikein kunnolla. Jonkinlaista syvällisyyttä kehiin, siis.

2) Mikäli lehdestä on tarkoitus saada aikaan salonkikelpoinen tuote (mikä varmasti on tarkoitus), on ulkoasun laatua syytä petrata huimasti. Edellisissä viesteissä olikin jo ruodittu rivivälit ja kuvien puute, joten ei niistä sen enempää. Eräs asia johon kuitenkin tahtoisin puuttua, on kirjoituksen laatu. Välillä tuli mieleen, että onko tässä kysymys koulun valokuvakerhon lehdestä, vaiko vakavasta journalisesta tuotoksesta. Seuraavassa joitain huomioita:

- Puhtaat typot pitää saada karsittua pois
- Liikaa sähköpostikirjoittelun kaltaisia ilmaisuja
- Joidenkin juttujen rakenteessa ei ollut päätä eikä häntää (esim. haastattelu). Tähän ei auta muu kuin huolellinen etukäteisvalmistelu ja toisaalta jutun sinnikäs muokkaaminen sen jälkeen, kun viimeinen piste on paikallaan.

Jos verrataan kirjallista asua esim. Mikrobittiin, on ero varsin selkeä, vaikka kumpikin on periaatteessa harrastelijalehti. Kirjoittamista ei kuitenkaan opi kuin kirjoittamalla, joten laatu oletettavasti parantuu jatkossa.

Kaikein kritiikin päätteeksi on kuitenkin hyvä todeta, että paljon positiivistakin oli saatu aikaan. Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan, millaisia parannuksia seuraava lehti tuo tullessaan.

-Tommi
abner

Viesti Kirjoittaja abner »

barcoder kirjoitti:Sen sijaan olemme ajatelleet tarjota jokaisessa numerossa aina asiaa mm. suomalaisista ilmiöistä, palveluntarjoajista, alan ammattilisista ja harrastelijoistakin, jos aihe on tarpeeksi kiinnostava. Tästä esimerkkinä mm. seuraavaan numeroon kaavailtu juttu digikamerasta poliisin rikostutkintatyössä, ...
Myöskin eri digikuvaukseen liittyvien ammattilaisten (suomalaisten)henkilöhaastattelut ja työtapojen esittelyt ovat jotain mitä netistä ei kovin helposti löydy.
Mainiota. Itse olen useissa eri harrastelehdissä (kiipeily, moottoripyöräily, polkupyöräily) lueskellut (ja nauttinut lukemisesta) alan kotimaisten pioneerien toimista ja sen aikaisista välineistä. Antaa mukavasti perspektiiviä omillekin toimille. Digikuvaukseen tuollainen historiallinen näkökulma ei kovin pitkälle johda, mutta kenties sieltä jotain sankaritarinoita löytyisi?

Juuri aloittaneena harrastelijana olisi kiintoisaa lukea (lähes nippelitietoon saakka) neuvoja miten saada mahdollisimman onnistuneita kuvia juuri tietyn tyypisestä tilanteesta. Esim sarja tyyliin "Kuvaa kukka" "Kuvaa kasvot" "Kuvaa liikuuvaa kohdetta" tms.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

barcoder kirjoitti:Sen sijaan olemme ajatelleet tarjota jokaisessa numerossa...
Älä nyt paljasta kaikkea.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Pikseli tuli minulle jo joulun alla. Kansi herätti enemmän odotuksia kuin mihin itse sisältö pystyi vastaamaan. Vaikka tämä on nyt sanottu 80 kertaa, niin muitakin fontteja pitäisi ehkä löytyä pakista kuin Avant Garde. Se on ehkä yksi lukukelvottomimmista fonteista maan päällä.

A4-koossa 2 palstaa ei ehkä toimi, koska leveä palsta hidastaa lukemista. Kyllä palstamäärä voi vaihdellakin, ei tarvitse ihan orjallisesti aina pysyä samassa.

Taitosta ehkä vielä sen verran, että esim. digicamera.nettiä esittelevä aukeama oli aikamoinen fiasko. Juttu alkoi vasemmanpuolisen sivun alaosasta. Otsikko oli vedetty alalaitaan aukeaman poikki, mutta se ei juuri auttanut. Veikkaanpa että tämäkin juttu olisi parantunut valokuvan käytöllä: Matti ja Armi kuvaan koneiden ääreen, kamera kaulassa tms.

Sivun 12 kuvitus, pieniä kuvia seteleistä monistettuina: ei toimi.

Jos tehdään "Digikuvauksen erikoislehteä", niin juttua pitää olla muustakin kuin kameroista, nippeleistä ja tekniikasta. Kuvaamisesta! Ihmisistä! Ihmisistä! Ihmisistä! Kuvia, kuvia, kuvia!

Yritys hyvä seiska puoli, mutta ihan tämän perusteella en vielä tilaa. Tai ehken vain kuulu kohderyhmään.
neea

Viesti Kirjoittaja neea »

En ole lehteä vielä han läpikotaisin lukenut, mutta käsitykseni on jo muotoutunut: miehet tekevät lehteä miehille! Sinänsä ihan ymmärrettävää, kun jo pelkästään tämä boardi koostuu pelkistä miehistä, mutta kyllä lehteen silti pitäisi mahtua ns. pehmeämpääkin asiaa - ei pelkkää tekniikkaa. Esimerkiksi joka kerta vaihtuvan alan harrastajan kolumni olisi kiinnostava lisä, samaten henkilöjutut kuvaajista.

Lehden taittoon ja kuvitukseen voisi myös kiinnittää enemmän huomiota. Edellisessä postauksessa oli lueteltu monta kohtaa, jotka omaan silmääni sattuivat. Myöskään pyöreiden reunojen käytöstä en ole niin kovin innostunut.

Kokonaisuudessaan Pikseli on kiinnostava lisä kioskien lehtihyllyihin ja puhtaasti sen takia sen ostinkin.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

neea kirjoitti:Sinänsä ihan ymmärrettävää, kun jo pelkästään tämä boardi koostuu pelkistä miehistä
Eipäs yleistetä ;)
Et muuten satu olemaan se neea jonka tunnen?
karipulkka

tjokela kirjoitti: Eräs asia johon kuitenkin tahtoisin puuttua, on kirjoituksen laatu. Välillä tuli mieleen, että onko tässä kysymys koulun valokuvakerhon lehdestä, vaiko vakavasta journalisesta tuotoksesta.
"Idea digikuvauksen erikoislehden toteuttamisesta lähti liikkeelle viime syyskuun alussa. Yksi ihminen vain totesi, että Suomesta puuttuu tällainen lehti. Siinä on starttihetki. Teimme pieniä ja nopeita taustaselvityksiä. Samalla käytiin ensimmäiset neuvottelut yhteistyökuvioista." -Pikseli 1/2004 s.6
Sain tänään luettavakseni ensimmäisen Pikselin numeron ja ensimmäinen asia, johon kiinnitin huomiota, on kirjoituksen vaihteleva, paikoin alkeellinenkin taso. Yllämainitun otteen kaltainen teksti (aikamuotojen, passiivin ja tekijämuotojen sekamelska) saattaa riittää nettikeskusteluun, mutta painetussa mediassa odottaisi kyllä suurempaa itsekritiikkiä tekijöiltä. Valitettavasti huono ulosanti herättää ainakin minussa epäluulon myös kirjoittajan asiantuntemusta kohtaan. Toivottavasti jatkossa kirjoituksen taso paranee nopeasti, ettei kirjoitusharjoittelua maksateta lehden ostajilla.
Etten kuulostaisi liian tuomitsevalta, on toki myönnettävä, että olen lehden asiasisältöön suhteellisen tyytyväinen. Varsinaisesti sisältöä voin ruotia vasta useamman numeron luettuani, jolloin käy ilmi kaipaamani asiasisällön syvällisyys, mutta alku vaikuttaa lupaavalta.
Aiemmin tässä keskustelussa esiintuotu kuvien lisäys, fontin (ja sen koon) muutos sekä rivinvälin kaventaminen parantaisivat mielestäni lehden ulkoasua entisestään.
Toivotan lehden tekijöille voimia jatkaa lehden parissa!
neea

laite kirjoitti: Eipäs yleistetä ;)
Et muuten satu olemaan se neea jonka tunnen?
Sama henkilö. :)

En osaa laskea prosenttilaskuja tai muitakaan hienouksia, mutta väitän että tämä paikka koostuu 80 prosenttisesti miehistä. Ei siinä siis mitään, kiva juttu. Itsepähän tässä olen "väärässä paikassa"! :)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

neea kirjoitti: Itsepähän tässä olen "väärässä paikassa"! :)
Ainakin jos väität että kamerat ovat kovia asioita ja henkilöt pehmeitä. ;-) Tyypillistä kovaa naistekstiä. Miehet keskustelevat kameroidensa kanssa ja niiden kanssa tullaan hyvin toimeen. Kamera ei väitä vastaan ei kitise, mitä nyt piipittää välillä. Mutta toiset ihmiset; tule niiden kanssa sitten juttuun -petojahan ihmiset ovat, ihan naisten laji. ;-P
neea

OskuK kirjoitti: Mutta toiset ihmiset; tule niiden kanssa sitten juttuun -petojahan ihmiset ovat, ihan naisten laji. ;-P
Siksipä kaipaisinkin pehmeitä henkilöjuttuja pehmeistä ihmisistä - lehtijutun voi lukea mutta ei tarvitse sen enempää tulla päähenkilön kanssa juttuun. Ihmiset ovat turvallisia sopivan välimatkan päästä.:D
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

neea kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Mutta toiset ihmiset; tule niiden kanssa sitten juttuun -petojahan ihmiset ovat, ihan naisten laji. ;-P
Siksipä kaipaisinkin pehmeitä henkilöjuttuja pehmeistä ihmisistä - lehtijutun voi lukea mutta ei tarvitse sen enempää tulla päähenkilön kanssa juttuun. Ihmiset ovat turvallisia sopivan välimatkan päästä.:D
Et olekaan mikään tyhmä nainen. ;-D
karipulkka

"Olen hieman ihmeissäni seurannut eräiden lukijoiden kommentointia Pikselin ensimmäisestä numerosta... Ensimmäinen numero on aina ensimmäinen numero ja mielestäni osa arvostelusta on turhan voimakasta... Minusta on kuitenkin hienoa, että vihdoinkin on saatu pelkästään digikuvaukseen keskittyvä suomalainen lehti." -Digiuutiset 16.1.

Olen samaa mieltä Matin kanssa, että suomalaisen, digikuvaukseen keskittyvän lehden ilmestyminen on positiivinen asia ja toivon vilpittömästi lehdelle menestystä ja pitkää ikää.
En ymmärtänyt esittäessäni (turhan voimakasta?) kritiikkiä ensimmäisen numeron kirjoituksen tasoa kohtaan, että Pikseliä tulisi siksi käsitellä silkkihansikkain. Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Ensivaikutelma on ihmisille tärkeä. Monasti ihmiset tekevät liiankin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ensivaikutelman perusteella. Epäilen, että joku ei koskaan opi pitämään lehdestä, jos pettyy sen ensimmäiseen numeroon. Ei, vaikka lehti kehittyisi ja paranisi.

Minä olen sitä mieltä, että ensimmäinen numero on aina ensimmäinen numero. Se on opettelua ja kokeilua. Minä en aio tutustua lainkaan tuohon ensimmäiseen numeroon. Minä olen kiinnostunut "pehmeämmistä" arvoista. Ensimmäiset näkemäni lehden esittelyt antoivat siitä kuvan, että se keskittyy tekniikkaan. Se on silti varmasti tutustumisen arvoinen, mutta minä aloitan vasta numerosta 3 tai 4. Silloin ensimmäiset lastentaudit ovat ohi. Minä uskon saavani teknisistä asioista tarpeeksi tietoa netistäkin. Onhan meillä digicamera.net. Mistä digimaailman uutiset voi saada kootusti nopeammin kuin täältä?
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

karipulkka kirjoitti:"Olen hieman ihmeissäni seurannut eräiden lukijoiden kommentointia Pikselin ensimmäisestä numerosta... Ensimmäinen numero on aina ensimmäinen numero ja mielestäni osa arvostelusta on turhan voimakasta... Minusta on kuitenkin hienoa, että vihdoinkin on saatu pelkästään digikuvaukseen keskittyvä suomalainen lehti." -Digiuutiset 16.1.

Olen samaa mieltä Matin kanssa, että suomalaisen, digikuvaukseen keskittyvän lehden ilmestyminen on positiivinen asia ja toivon vilpittömästi lehdelle menestystä ja pitkää ikää.
En ymmärtänyt esittäessäni (turhan voimakasta?) kritiikkiä ensimmäisen numeron kirjoituksen tasoa kohtaan, että Pikseliä tulisi siksi käsitellä silkkihansikkain. Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.
Missä kohtaa Matti tuollaisen vaatimuksen esitti? Hänhän kirjoitti myös näin:

"Kaikilla on tietenkin oikeus mielipiteeseensä ja sitä mielipidettä tulee kunnioittaa. Itsekin lähetin heti ensimmäisen numeron ilmestyttyä omat parannusehdotukseni päätoimittajalle. Minusta on kuitenkin hienoa, että ... "

Pitääkö sinua käsitellä silkkihansikkain? :)
Armi Hölttö
www.digicamera.net
karipulkka

armih kirjoitti: Pitääkö sinua käsitellä silkkihansikkain? :)
Ei toki, kaikkia tänne kirjoittamiani sepustuksia saa kritisoida vapaasti, olenhan ne julkisuuteen päästänyt.
Kommenttina varsinaiseen asiaan, sain vain sen käsityksen Matin uutisesta, että esitetty kritiikki oli liian voimakasta, olimmehan "kuitenkin" saaneet suomalaisen digikuvauslehden, että tarkoitus pyhittää keinot. Olen todennäköisesti käsittänyt väärin hänen tarkoituksensa.
Kuten edellä totesin, olen sitä mieltä, että on hienoa, että vihdoinkin tehdään Pikselin kaltaista lehteä. Olen sen asiasisältöön suhteellisen tyytyväinen, suomen kielen tasoon en ole. En esitä kritiikkiäni itsetarkoituksena vaan toivon tekijöiden osaavan ottaa sen kuitenkin rakentavana. Itse kun ei useinkaan huomaa tekemiään virheitä.
sari

Viesti Kirjoittaja sari »

Kritiikistä voi ottaa opikseen. En minä ainakaan halunnut mollata lehteä turhan takia.

Karipulkka kirjoitti mielestäni ihan asiaa. Toivottavasti Pikselin väki ottaa saamansa palautteen huomioon. Lukijoillehan sitä lehteä tehdään, joten hyvä on kuunnella heidänkin mielipiteitään.

Odotan innolla seuraavia lehtiä ja olen optimistinen sisällön suhteen.
sari

Viesti Kirjoittaja sari »

Janinasta, tai ainakin vara-Janinasta ;-), vielä:
malli itsessään on klassisen kaunis, mutta kuva kliseinen ja liian sliipattu. Sori vaan, mutta olen ihan vilpittömästi tätä mieltä.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

sari kirjoitti:vara-Janinasta mutta kuva kliseinen ja liian sliipattu. Sori vaan, mutta olen ihan vilpittömästi tätä mieltä.
Höpö höpö, naisten pitää olla laitettuja, kuka niitä muuten viitsii katsella ;-)

Kuva on todella hyvä parempaa saa pitkään etsiä.
Vastaa Viestiin