Digikameran profiili..!

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
salmijor
Viestit: 30
Liittynyt: Touko 05, 2003 10 : 45
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja salmijor »

Hyvä pevelius!!!

Kannustuksesi maalaisjärjen käyttöön osui naulankantaan.
Meinasi tässä monimutkaisessa värimaailmassa mennä pasmat jo sekaisin.
Näin aloittelijana digikuvaajana tulen noudattamaan neuvojasi.
Ehkä ennen Ifille lähetystä konvertoin kuvat heidän profiiliinsa, kun sen jo osaan.

/hynes
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
barcoder
Viestit: 1111
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Tässä profiilikeskustelussakin on hyvä muistaa, että silläkin on merkitystä, katsellaanko kuvia vain ruudulta vai onko ne tarkoitus saada myös paperimuotoon.

Iso osa tämänkin foorumin käyttäjistä saa itselleen riittävän hyvän lopptuloksen oli käytössä sitten sRgb tai AdobeRGB. Tärkeintä on, että pidetään kuvat profiloituna alusta asti. Tällöin kaikissa työvaiheissa *kuvankäsittelyohjelma tietää aina mikä on lähtötilanne ja mihin halutaan päätyä, ja muutokset tulee optimoitua lopputulosta silmälläpitäen.

Jos ollaan tekemässä paperikuvia niin pidemmän päälle edes sillä, näyttääkö monitori värit oikein, ei ole lopputuloksen kannalta merkitystä, se on vaan mukava lisä, että näkee jo ruudulla mitä on tulossa... ja jos joku asia on pielessä niin sen huomaa ennenkuin on paperikuva kädessä.

Jos värinhallinta otetaan pois kokonaan, niin silloin ohjelma joutuu erilaisissa konversioissa vähän niinkuin arvailemaan pikseleiden väriarvoja ja voi tulla isojakin yllätyksiä sitä Ifin postipakettia aukaistessa.

* olettaen että käytössä on ohjelma joka tukee värinhallintaa
Viimeksi muokannut barcoder, Tammi 15, 2004 17 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
jutaoja
Viestit: 175
Liittynyt: Tammi 10, 2003 15 : 39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

pevelius kirjoitti:- - adobe rgb:n käyttöön työtilaprofiilina voi siirtyä, kunhan on perehtynyt sen mukanaan tuomiin eroihin. eli jos avaa kuvan, taggaa sen srgb:llä, konvertoi adobe rgb:ksi ja tallettaa ilman edittiä profiilin kanssa tai ilman, ovat kuvan rgb-arvot muuttuneet. tällöin kuva näyttää ilman värinhallintaa katsottuna värittömältä verrattuna srgb-kuvaan.
pevelius kirjoitti:- - idea oli kertoa monitorien puutteista adobe rgb:tä käytettäessä. enkä ole konvertoimassa mitään. assignilla vaan srgb ja siinä se. tee palvelus itsellesi ja lue ennekuin kommentoit.
Luin ja näin ja näen yhä tässä ristiriidan.
pevelius kirjoitti:- - ymmärrykseni ei toki yllä kaikkeen, joten siinä on epäiltävää. ei kuitenkaan värinhallinnan suhteen, sillä sen hallitsen niin hyvin kuin graafisen alan ammattilaisen tuleekin hallita. kokonaisvaltaisen käytön lisäksi osaan myös teorian.
Hassua, mitä enemmän joku näin väittää, sitä epäuskottavammalta se kuulostaa...

Oikeastaan minulla ei ole mitään tietoa ymmärryksesi tasosta. Ja painojulkaisujen tekemisestä tiedät varmasti enemmän kuin minä, sillä niistä en tiedä juuri mitään. Mutta tuota ymmärrystäsi et kyllä mielestäni saa selkeimmällä mahdollisella tavalla siirtymään kirjoittamaasi tekstiin.

Summa summarum:

Jos kuvassa on sitä aukaistaessa jo joku profiili, kuten sRGB tai Adobe RGB (1998), niin kuva kannattaa avata siihen profiiliin eikä konvertoida mihinkään muuhun profiiliin. Konvertointi kun aina muuttaa kuvan väritietoja eikä ole mikään itsetarkoitus.

Mutta jos kuvassa ei ole mitään profiilia, voi kuvaan suoraan liittää käyttämänsä työtilan profiilin. Digikameran värit on monesti sovitettu jonnekin sRGB:n suuntaan, mutta harvan digikameran väriavaruus todella on sRGB. Se on vain hyvä arvaus jota voi mainiosti käyttää. Yhtä hyvä arvaus on Adobe RGB (1998), jota kannattaa mielestäni ehdottomasti kokeilla. Jos kuvan värit ja/tai kontrasti levähtää hallitsemattomaksi kuvaa Adobe RGB (1998) -väriavaruuteen avattaessa, toki kannattaa sitten kokeilla vaikkapa sitä sRGB:tä. Tässä kohtaa minäkin toivon, että ihmiset käyttäisivät silmiään ja sitä "maalaisjärkeään".

Sille digipokkarin kuvalle ei ole yhtä ainoaa "oikeaa" profiilia, ellei sitten ole sitä omaa kameraansa profiloinut. Harva on. Muutama esimerkki siitä mitä muuta sen digipokkarin kuvan voi väittää olevan kuin sRGB tai Adobe RGB (1998):

- Alivalottuneisiin ja saturoituneisiin kuviin voi kuvaa avattaessa liittää ColorMatch RGB -profiilin ja konvertoida sitten työtilaprofiiliin. Saa hieman neutraalimman ja helpomman korjattavan.

- Tylsän harmahtavan värisiin kuviin tulee kummasti eloa, kun kuvaa avattaessa siihen liittää NTSC (1953) -profiilin ja konvertoi työtilaprofiiliin. Muuta väriensäätöä ei monesti tarvitakaan.

Lähinnä kannustan ihmisiä kokeilemaan ja sen myötä oppimaan ja ymmärtämään mitä tapahtuu. Mitään vaarallisempaa ei voi tapahtua kuin se, että saa rumanvärisiä printtejä. Niitä kuuluu alussa saadakin, muuten ei opi mitään!

Kyllä minä jaan sen ajatuksen, että jos printeistään saa sellaisia että niihin on tyytyväinen, on kaikki OK. Sen "kivan" printin vain voi saada ihan vahingossakin, työnkulun ja ohjelma-asetusten virheistä huolimatta. Silloin ei minun mielestäni pitäisi puhua värinhallinnasta eikä uskotella itselleen, että käyttää värinhallintaa.
"Work less, consume less, live more."
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

pevelius kirjoitti: (...) niin hyvin kuin graafisen alan ammattilaisen tuleekin hallita
(...) enpä ole koskaan tuolta kantilta pohtinut :o

kopsaa wordiin ja muotoile, jos asia kiinnostaa.
Graafisen alan ammattilaisen soisi pohtivan typografiaakin ja toivoisi olevan hieman asiakaslähtöisempi. Kenties suosittelet (mahdollisille) kuvista valittaville henkilöillekin kuvien skannaamista tietokoneelle ja "muotoilua".
Matti Vuori
pevelius
Viestit: 74
Liittynyt: Tammi 13, 2003 16 : 11

Viesti Kirjoittaja pevelius »

"Jos kuvassa on sitä aukaistaessa jo joku profiili, kuten sRGB tai Adobe RGB (1998), niin kuva kannattaa avata siihen profiiliin eikä konvertoida mihinkään muuhun profiiliin. Konvertointi kun aina muuttaa kuvan väritietoja eikä ole mikään itsetarkoitus"

näin on, olen ihan samaa mieltä ollut koko ajan. sinulla ja minulla vaan on kommunikointiongelmia :)

"Jos kuvan värit ja/tai kontrasti levähtää hallitsemattomaksi kuvaa Adobe RGB (1998) -väriavaruuteen avattaessa, toki kannattaa sitten kokeilla vaikkapa sitä sRGB:tä."

jooh, mutta kun sitä ei ole aina mahdollista nähdä. kun adobe rgb ei mahdu monitoriin. itseasiassa srgb:kään ei mahdu läheskään kaikkiin laadukkaisiinkaan näyttöihin saatika sitten kotoa löytyviin kottaraisenpönttöihin. eli siksi turvallisin tapa tälläisissä tilanteissa on se srgb, koska sen kanssa virheet ovat pienempiä.

jutaoja: haes se autiokarin bwinvert ja testaile sillä (tai jos omaat jonkun softan joka näyttää gamutit profiileista niin sillä pääsee myös vertaamaan).

http://www.aim-dtp.net/aim/techniques/b ... invert.zip


"Lähinnä kannustan ihmisiä kokeilemaan ja sen myötä oppimaan ja ymmärtämään mitä tapahtuu. Mitään vaarallisempaa ei voi tapahtua kuin se, että saa rumanvärisiä printtejä. Niitä kuuluu alussa saadakin, muuten ei opi mitään!"

jälleen naulan kantaan. samasta minäkin olen kirjoittanut. kokeilla saa ja kannattaa. mutta jos ei kiinnosta, voi tehdä simppelillä tavalla. kirjoitin aloittelevalle kuvaajalla rohkaisua, jotta värinhallinnasta ei tulisi peikkoa.

"Graafisen alan ammattilaisen soisi pohtivan typografiaakin ja toivoisi olevan hieman asiakaslähtöisempi. Kenties suosittelet (mahdollisille) kuvista valittaville henkilöillekin kuvien skannaamista tietokoneelle ja "muotoilua".

heh, tää oli hauska. minulla on ollu tapana laiminlyödä isot kirjaimet keskustelupalstoilla jo kymmenen vuotta. eilen tuli ensimmäinen kommentti siihen laiskuuteen. kysyin mielipiteitä töissä asiasta, ja ne olivat myös minua vastaan :)
täytyy niellä ylpeys ja alkaa käyttämään tällä foorumilla isoja kirjaimia jatkossa. missään muualla en ole asiaan törmännyt :)

Eli anteeksi kaikille. Tarkoitukseni oli vilpitön, mutta toteutus kehno.
pevelius
Viestit: 74
Liittynyt: Tammi 13, 2003 16 : 11

Viesti Kirjoittaja pevelius »

Btw Jutaoja, luin nyt vasta viestiketjun josta lainasit Autiokaria (jota ilmeisesti pidät asiansa tuntevana lähteenä). Välittömästi lainauksesi jälkeen Timo kirjoittaa:

"Käytettäessä työtilaprofiilia jonka gamutti on suurempi kuin monitorin gamutti tulee eteen varsin hankalia pulmia joiden taklaaminen edellyttää jonkin verran värinhallinnan ymmärrystä. Ko työtilaprofiilista on paljon hyötyä vain kun acquire laite omaa vastaavanlaisen gamutin ja sitten vielä pitää osata editoida kuvat niin että laaja-gamut kuvan kuvainformaatio todella siirtyy tulostuslaitteelle tai monitorille joiden gamut siis on pienempi. Ja Photoshop:kin pitää osata säätää niin että se kykenee näyttämään ko laaja-gamut kuvien kuvainformaation pieni-gamuttisella monitorilla... tiedätkö miten tämä tehdään ja esim mikä prosenttiarvo siihen tulee laittaa kun käytetään esim Widegamut:a?"
pevelius
Viestit: 74
Liittynyt: Tammi 13, 2003 16 : 11

Viesti Kirjoittaja pevelius »

Tässä vielä kuva selventämään srgb:n käytön etua työtilaprofiilina "siviilikäytössä" verrattuna Adobe rgb:hen. Kuvakaappaus on Profile Maker Pro 4.1:n Profile Editorista. Kuten kuvasta näkee, monitori on melko lähellä srgb:tä kun taas Adobe rgb on huomattavasti isompi ja näinollen monitorilla epätarkempi, jos värit menevät ulos monitorin gamutista. Monitorikohtaiset tulokset vaihtelevat, mutta yleisenä ohjeena srgb:n käyttö työtilana on aloittelevalle kuvaajalle/editoijalle turvallisinta.

vihreä: srgb
sininen: Native Pc (by Timo Autiokari)
punainen: Adobe rgb



Kuva
Vastaa Viestiin