yökuvia
-
yökuvia
pistin muutamat ilta/yökuvat sivulle. oli vähän vaikea päättää että kuinka tummia niiden pitäisi olla. kuvankäsittelyllä sai näistä kyllä
vähemmän mustia, mutta ei ne näyttäneet sitten enää öisiltä.
http://www.saunalahti.fi/~sraami/lanoche1.html
vähemmän mustia, mutta ei ne näyttäneet sitten enää öisiltä.
http://www.saunalahti.fi/~sraami/lanoche1.html
seppo raami
-
Vastaan haasteeseen kun tämä thread tuntuu muuten niin hiljaisesta ja laitan esille jotain omia kuviani: http://www.saunalahti.fi/~samin98/kuvia/
Kuvat on jotain satunnaisia räpsintöjä täysin amatööripohjalta eikä niissä ole juurikaan panostettu laatuun tai sommitteluun. Kuvat on otettu Nikonin 990 Coolpixillä jossa ikävä kyllä maksimi valotusaika on 1s (joten ei näitä nyt ihan pimeäkuviksi kai voi sanoa) =/
Suunnitelmissa onkin jonkun digijärkkärin hankinta..
:)
Kuvat on jotain satunnaisia räpsintöjä täysin amatööripohjalta eikä niissä ole juurikaan panostettu laatuun tai sommitteluun. Kuvat on otettu Nikonin 990 Coolpixillä jossa ikävä kyllä maksimi valotusaika on 1s (joten ei näitä nyt ihan pimeäkuviksi kai voi sanoa) =/
Suunnitelmissa onkin jonkun digijärkkärin hankinta..
-
No joo tässä minunkin yö otos:
SLR runkoa olen minäkin hankkimassa, minä olen kokenut ongelmaksi nykyisessä kamerassani (fuji S602Z) tuon pimeässä tarkentamisen. af ei toimi juuri laisinkaan eikä manuaalinen tarkennus ole pimeässä mitenkään mahdollista.
Ainoa tapa kuvata pimeässä on hoitaa tarkennus kirkkaan taskulampun kanssa, hankalaa mutta tuntuu onnistuvan.
SLR runkoa olen minäkin hankkimassa, minä olen kokenut ongelmaksi nykyisessä kamerassani (fuji S602Z) tuon pimeässä tarkentamisen. af ei toimi juuri laisinkaan eikä manuaalinen tarkennus ole pimeässä mitenkään mahdollista.
Ainoa tapa kuvata pimeässä on hoitaa tarkennus kirkkaan taskulampun kanssa, hankalaa mutta tuntuu onnistuvan.
-
Hyviä kuvia on.
Vähän on tullut itsekin harjoiteltua yö/hämäräkuvausta, mutta malleja en tänne laita :D
SamiN:
Kuvasi oli hyviä, mutta tuon gallerian malli ärsytti hiukan. Ainakin minua.
Kun kuvat on 4:3 suhteessa olisi mukavampi jos nuo thumbnailit olisi vertikaalisti jommassa kummassa laidassa. Nyt kuvan korkeuden takia ainakin 1024X768 -näytöllä kuvia saa rullata ylös alas katsellessa, kun eivät mahdu kerralla framiin.
Suosittelen myös kuvien hienoista korjailua Photoshopissa jälkikäteen. Ainakin puhkipalaneet lamput yms. kannattaa korjata.
Vähän on tullut itsekin harjoiteltua yö/hämäräkuvausta, mutta malleja en tänne laita :D
SamiN:
Kun kuvat on 4:3 suhteessa olisi mukavampi jos nuo thumbnailit olisi vertikaalisti jommassa kummassa laidassa. Nyt kuvan korkeuden takia ainakin 1024X768 -näytöllä kuvia saa rullata ylös alas katsellessa, kun eivät mahdu kerralla framiin.
Itse kuvaan Canon 10D:llä, eikä se hämärässä tarkentaminen ole varmasti juurikaan helpompaa. Objektiivista on aika paljon kiinni. Ja tiedän... 10D:n AF -ongelmista. Tosin järkkärissä voi tarkentaa automaatilla johonkin valoisampaan kohteeseen ja heittää manuaalin päälle jolloin tarkennus on "lukittu" oikein. Hämärässä kuvaaminen onkin enemmän kokemusta ja varsinkin oman kameran tuntemusta vaativaa hommaa.nieppi kirjoitti:SLR runkoa olen minäkin hankkimassa, minä olen kokenut ongelmaksi nykyisessä kamerassani (fuji S602Z) tuon pimeässä tarkentamisen. af ei toimi juuri laisinkaan eikä manuaalinen tarkennus ole pimeässä mitenkään mahdollista.
Suosittelen myös kuvien hienoista korjailua Photoshopissa jälkikäteen. Ainakin puhkipalaneet lamput yms. kannattaa korjata.
Tomi Toivonen
-
Hyvä huomio.Toivonen kirjoitti: SamiN:
Enpä tullut ajatelleeksi tuota ollenkaan kun omalle näytölle ne sopivat. Muutenkin kun tuo on ensimmäinen tekemäni galleria niin palaute on toivottavaa :)
-
kiitos sami avauksesta. pimeässä otetuissa kuvissa on se viehätys, että tummat sävyt vallitsee ja kontrastit on kovia. lisäksi kuvan sommeittelussa saa pimeiden alueiden kanssa toimia vähän eri logiikalla kuin päivällä kuvattaessa.SamiN kirjoitti:Vastaan haasteeseen kun tämä thread tuntuu muuten niin hiljaisesta ja laitan esille jotain omia kuviani: http://www.saunalahti.fi/~samin98/kuvia/
sommittelussa saa paljon aikaan pienellä treenauksella ja verkkosivuilta opiskelulla. täällä on usein mainostettu osoitteita josta saa perustietoa ja ihan käyttökelpoisia vihjeitä. sommittelulla saa kuvan aiheen sanomaan eri asioita, joskus täysin vastakkaisiakin (hiljaisuutta, vauhtia, dramatiikkaa..), on myös mukavempi katsoa kuvia, joita on tehty harkiten.
muutama kommentti: tuota pez azulia voisi kääntää ja rajata reippaasti, neonkyltti taustan vuoren siluetin kanssa näyttää hienolta. sommituksellisesti en osaa sanoa, mutta ilmeeltään kuukuva on hieno, melkein metafyysisiä tasoja tavoitteleva valaistujen pilvien ryhmä, yllyttää mietiskelyyn.
kiitos nieppille kuvasta, sinulla on kotisivuilla myös hienoja yö/hämäräkuvia. tuota ylläolevaa kuvaa on ilmeisesti muokkailtu jonkun verran, ilmeisesti myös pientä hankaluutta saada värejä paikalleen. kun on samassa kuvassa kuunvaloa, hekulamppua ja loisteputkia niin saa olla fakiiri että tulos näyttää jokapaikassa hyvältä.
seppo raami
-
Eilisiltana C-750:llä napattu kuva
Yökuvista pidän kovasti. Jotenkin silmää miellyttää myös abstraktimmat kuvat jossa pitkällä valotusajalla valot ovat saaneet elää ja lopputuloksena onkin jotain yliluonnollista. Toki silkka sotku ei ole kaunista, vaan kyllä nuokin pitää olla 'ajatuksella' tehtyjä vahinkoja.
Yökuvista pidän kovasti. Jotenkin silmää miellyttää myös abstraktimmat kuvat jossa pitkällä valotusajalla valot ovat saaneet elää ja lopputuloksena onkin jotain yliluonnollista. Toki silkka sotku ei ole kaunista, vaan kyllä nuokin pitää olla 'ajatuksella' tehtyjä vahinkoja.
-
Itsenäisyyspäivä (ilta)....oli melkoisesti tuulta ja lippu kieppui ympäri lipputankoa...
Casio QV-5700, BS_NightScene, kamera tuettuna kaiteeseen, vitka 2s ja hengityksen tasaus... ;-)
Edit: Sama tilanne päivällä... http://wildkite.net/image/lippu.jpg
Simo
www.wildkite.net
Casio QV-5700, BS_NightScene, kamera tuettuna kaiteeseen, vitka 2s ja hengityksen tasaus... ;-)
Edit: Sama tilanne päivällä... http://wildkite.net/image/lippu.jpg
Simo
www.wildkite.net
http://laite.org/galleries/hamaraa
pistetään nyt sitten nuo. Kuvat on viime kesänä kuvattu kahtena peräkkäisenä yönä. Kuvat ovat laadullisesti aika surkeat, koska minulla ei ole vielä skanneria jolla saisin skannattua noi negat mistä löytyy alkuperäiset kuvat.
Kuvattu agfan nelisataselle negafilmille.
pistetään nyt sitten nuo. Kuvat on viime kesänä kuvattu kahtena peräkkäisenä yönä. Kuvat ovat laadullisesti aika surkeat, koska minulla ei ole vielä skanneria jolla saisin skannattua noi negat mistä löytyy alkuperäiset kuvat.
Kuvattu agfan nelisataselle negafilmille.
-
- Viesti:
-
Mielenkiintoinen kuva, näitä manipuloituja kuvia ei liika ole esiillä.^Nanook^ kirjoitti: Kuten arvata saattaa tässä on 2 kuvaa tuupattu yhteen. Kuu on otettu kuunpimennyksen aikaan.
Kuva on kovasti pakattu jne...
Tässä tulee omaperäinen tunnelma, kuvasta näkyy että ei olla aivan tässä todellisuudessa, mutta aivankuin dokumentin ja scifin välimaastossa.
kuvan sanoma muuttuu jos kuu on toisessa paikassa, toisen värinen tai toisen kokoinen tai jos tiekuvaa on muutettu niin, että se ei näytä niin selvästi auton etuikkunasta kuvatulta.
kävin miettimään, mitä haluat kuvalla viestiä?
seppo raami
-
- Viesti:
Mitä haluan kuvalla viestiä... Jokaiselle varmaan tulee omat mielikuvansa ja tarinat mieleen, mutta mutta...
Tulevaisuus...
Aika kuluu hirmuista vauhtia...
Ja vaikka tulevaisuus vaikuttaa selvältä niin koskaan ei voi tietää mitä seuraavan mutkan takana odottaa =) Täytyy vain toivoa, että valitsemani tie on oikea ;-)
Tulevaisuus...
Aika kuluu hirmuista vauhtia...
Ja vaikka tulevaisuus vaikuttaa selvältä niin koskaan ei voi tietää mitä seuraavan mutkan takana odottaa =) Täytyy vain toivoa, että valitsemani tie on oikea ;-)
-
- Viesti:
-
näitä on hauska kokeilla, tosin näitä on aika työläs katsella: kuvaaja kehuu maasta taivaaseen, mutta katsojaa alkaa haukotteluttaa. tuo lyhtykuva on idyllinen, onko nuo punaisen sävyt suoraan kamerasta vai sääditkö lisää ruudulla?aih kirjoitti:Eilisiltana C-750:llä napattu kuva
Yökuvista pidän kovasti. Jotenkin silmää miellyttää myös abstraktimmat kuvat jossa pitkällä valotusajalla valot ovat saaneet elää ja lopputuloksena onkin jotain yliluonnollista.
seppo raami
-
Sehän on ihan katsojan silmässä mikä haukotuttaa :) Kyllä ne maisemakuvat tai ihmisvilinät tai potretitkin voivat olla tylsiä. Kaipa se totuus on jokaisella omassa mielessä. Kuva on kuva on kuva.raamise kirjoitti:näitä on hauska kokeilla, tosin näitä on aika työläs katsella: kuvaaja kehuu maasta taivaaseen, mutta katsojaa alkaa haukotteluttaa.
Tuo kuva taitaa olla suoraan kamerasta ilman mitään säätöjä. Olisi ehkä pitänyt ottaa samasta kohteesta useampi kuva. Tuo kun on otettu vapaalla kädellä ja zoomiakin käytetty niin on päässyt vähän tärähtämään.raamise kirjoitti:tuo lyhtykuva on idyllinen, onko nuo punaisen sävyt suoraan kamerasta vai sääditkö lisää ruudulla?
-
- Viesti:
-
viittaan kyllä tässä omiin kokemuksiini, joskus tulle hyviä 'valolla piirrettyjä' kuvia, mutta ei ne paljon muita innosta. valokuvalta odotetaan eksaktiutta ja figuratiivisuutta. en yhtäkkiä muista yhtään abstraktia valokuvaajaa (ok, on niitä!) ja mikä on nykyään figuratiivisen/non-figuratiivisen välinen suhde maalaustaiteessa?aih kirjoitti: Sehän on ihan katsojan silmässä mikä haukotuttaa :) Kyllä ne maisemakuvat tai ihmisvilinät tai potretitkin voivat olla tylsiä. Kaipa se totuus on jokaisella omassa mielessä. Kuva on kuva on kuva.
digitekniikan kehittyminen voisi tuoda muutosta tähän, ehkä valokuva voi alkaa olla myös abstrakti.
sama juttu muuten muokattujen kuvien kanssa, jokin kirjoittamaton sääntö on, että valokuvassa ei saa muunnella totuutta ja tehdä trikkejä, muuten se ei ole 'oikea' valokuva.
seppo raami
-
Mutta onko filmille kuvattu päällekkäisvalotuksilla otettu kuva oikea valokuva?raamise kirjoitti:sama juttu muuten muokattujen kuvien kanssa, jokin kirjoittamaton sääntö on, että valokuvassa ei saa muunnella totuutta ja tehdä trikkejä, muuten se ei ole 'oikea' valokuva.
ja offtopikkia:
tää jaksaa naurattaa vieläkin :Dnieppi:n signature kirjoitti:Olen herra talossa ja minulla on vaimon lupa sanoa niin