8bit ja 16bit TIFF erot
-
- Viestit: 1146
- Liittynyt: Maalis 05, 2006 15 : 58
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
8bit ja 16bit TIFF erot
Mitä eroa on käytännössä 8bit ja 16bit TIFF:llä? Valitsen jommankumman exportatessa RAW-kuvaa Canonin Digital Professional Pro ohjelmasta. Painotalo ajaa kuvat myöhemmin CMYK, EUROSCALE väriprofiiliin. Onko sen kannalta merkitystä kumman valitsee? Lopullisesta kuvasta tulee 16bit tiffillä 8 kertainen 8bit:een verrattuna.
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Jos yksinkertaistetaan rankasti niin 8-bittisessä kuvassa sinulla on kuvan dynamiikassa 256 porrasta, kirkkain (256) on valkoinen ja tummin (0) musta, loput 254 kirkkausporrasta sijoittuvat noiden väliin. 16-bittisessä kuvassa noita portaita on yli 4000.
Lopullinen kuva, josta värierottelu tehdään on aina 8-bittinen.
Jos tuot kuvan RAW-konvertterista 8-bittisenä, sinun täytyy tulla toimeen niillä portailla, jotka sinulla on käytössäsi. Jos esim. valkoinen ei olekaan ihan valkoista vaan n.10% harmaata, tarkoittaa se sitä, että kuvasi dynamiikka ei ulotukkaan portaalle 256 vaan saattaa jäädä esim. portaaseen 230. Tällöin tuo 230:ntä vastaava kirkkaus on vaaleinta mitä kuvastasi löytyy. Sama tietysti voi tapahtua myös mustassa päässä. Jotta kuva olisi dynaamisesti oikeaoppinen, tulisi tuon sävyalan ulottua 0:sta 256:teen. Kun säädät tällaisen "vajaan" sävyalan alkamaan 0:sta ja päättymään 256:teen eli mustaan, tapahtuu haitari-ilmiö eli 230 arvoa arvoa leviää 256:ksi arvoksi niin väliin jää eräänlaisia rakoja, sävyaloja, jotka eivät ole kuvassa enää lainkaan edustettuina.
Jos sen sijaan tuot tuon äskeisen vaaleasta päästä "vajaan" kuvan 16-bittisenä, ulottuu dynamiikka 0:sta jonnekin arvon 3600 kieppeille. Kun alat säätämään kuvaa, pystyt helposti hakemaan kuvalle dynaamisen sävyalan, jossa kaikki sävyt 0:sta 256:teen ovat edustettuina, pelivaraa on yli kymmenkertainen määrä tarvittavasta.
Lopullinen kuva, josta värierottelu tehdään on aina 8-bittinen.
Jos tuot kuvan RAW-konvertterista 8-bittisenä, sinun täytyy tulla toimeen niillä portailla, jotka sinulla on käytössäsi. Jos esim. valkoinen ei olekaan ihan valkoista vaan n.10% harmaata, tarkoittaa se sitä, että kuvasi dynamiikka ei ulotukkaan portaalle 256 vaan saattaa jäädä esim. portaaseen 230. Tällöin tuo 230:ntä vastaava kirkkaus on vaaleinta mitä kuvastasi löytyy. Sama tietysti voi tapahtua myös mustassa päässä. Jotta kuva olisi dynaamisesti oikeaoppinen, tulisi tuon sävyalan ulottua 0:sta 256:teen. Kun säädät tällaisen "vajaan" sävyalan alkamaan 0:sta ja päättymään 256:teen eli mustaan, tapahtuu haitari-ilmiö eli 230 arvoa arvoa leviää 256:ksi arvoksi niin väliin jää eräänlaisia rakoja, sävyaloja, jotka eivät ole kuvassa enää lainkaan edustettuina.
Jos sen sijaan tuot tuon äskeisen vaaleasta päästä "vajaan" kuvan 16-bittisenä, ulottuu dynamiikka 0:sta jonnekin arvon 3600 kieppeille. Kun alat säätämään kuvaa, pystyt helposti hakemaan kuvalle dynaamisen sävyalan, jossa kaikki sävyt 0:sta 256:teen ovat edustettuina, pelivaraa on yli kymmenkertainen määrä tarvittavasta.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
..ja jos oikein pilkkua viilataan.. omaa nuo TIFF -konvertoinnitkin jonkun verran tuota samaa käpistelyä kuin jpg-kuvat.barcoder kirjoitti:Jos yksinkertaistetaan rankasti niin 8-bittisessä kuvassa sinulla on kuvan dynamiikassa 256 porrasta, kirkkain (256) on valkoinen ja tummin (0) musta, loput 254 kirkkausporrasta sijoittuvat noiden väliin. 16-bittisessä kuvassa noita portaita on yli 4000.
Lopullinen kuva, josta värierottelu tehdään on aina 8-bittinen.
Jos tuot kuvan RAW-konvertterista 8-bittisenä, sinun täytyy tulla toimeen niillä portailla, jotka sinulla on käytössäsi. Jos esim. valkoinen ei olekaan ihan valkoista vaan n.10% harmaata, tarkoittaa se sitä, että kuvasi dynamiikka ei ulotukkaan portaalle 256 vaan saattaa jäädä esim. portaaseen 230. Tällöin tuo 230:ntä vastaava kirkkaus on vaaleinta mitä kuvastasi löytyy. Sama tietysti voi tapahtua myös mustassa päässä. Jotta kuva olisi dynaamisesti oikeaoppinen, tulisi tuon sävyalan ulottua 0:sta 256:teen. Kun säädät tällaisen "vajaan" sävyalan alkamaan 0:sta ja päättymään 256:teen eli mustaan, tapahtuu haitari-ilmiö eli 230 arvoa arvoa leviää 256:ksi arvoksi niin väliin jää eräänlaisia rakoja, sävyaloja, jotka eivät ole kuvassa enää lainkaan edustettuina.
Jos sen sijaan tuot tuon äskeisen vaaleasta päästä "vajaan" kuvan 16-bittisenä, ulottuu dynamiikka 0:sta jonnekin arvon 3600 kieppeille. Kun alat säätämään kuvaa, pystyt helposti hakemaan kuvalle dynaamisen sävyalan, jossa kaikki sävyt 0:sta 256:teen ovat edustettuina, pelivaraa on yli kymmenkertainen määrä tarvittavasta.
Parashan olisi, jos saisi tehtyä kuvalle tuon lineaarimuunnoksen, jolloin kuvan/kennon dynamiikkakin olisi parhaiten hyödynnettävissä, mutta Canonin DPP ei taivu lineaarimuunnokseen.
-
- Viestit: 1501
- Liittynyt: Marras 13, 2003 9 : 56
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Joo, mä kattelen aina näitä asioita enempi dtp-kuvankäsittelijän näkökulmasta. Mä saan niin paljon 8-bittisiä kuvia, joissa on vajaa dynamiikka ettette usko.
Kaikkein paras tosiaan on jos osaa säätää löysät pois kelvollisesti jo RAW-konvertterissa, ja tietysti eri värikanavista yksilöllisesti.
Ikävä kyllä useimmiten tumman ja vaalean pään säätäminen on sen verran tarkkaa puuhaa, että sitä eivät valokuvan ottajat itse tee. Ja parempi onkin jättää tekemättä kuin tehdä väärin, jolloin kuva saattaa olla pilalla.
Kuvien vastaanottomuotojen mieluisuus TOP5 (RAW kuvista)
1. Valmiiksi säädetty ProPhoto tai AdobeRGB 8bittinen TIFF
2. Hieman, mutta oikeaan suuntaan säädetty 16-bittinen TIFF
3. RAW-kuva
4. Pieleen säädetty 16-bittinen TIFF (voi ehkä pelastaa)
5. Pieleen säädetty tai säätämätön 8-bittinen TIFF (aika usein JPG)
Muutamia muitakin välivaihtoehtoja olisi tuolle listalle mahtunut.
Kaikkein paras tosiaan on jos osaa säätää löysät pois kelvollisesti jo RAW-konvertterissa, ja tietysti eri värikanavista yksilöllisesti.
Ikävä kyllä useimmiten tumman ja vaalean pään säätäminen on sen verran tarkkaa puuhaa, että sitä eivät valokuvan ottajat itse tee. Ja parempi onkin jättää tekemättä kuin tehdä väärin, jolloin kuva saattaa olla pilalla.
Kuvien vastaanottomuotojen mieluisuus TOP5 (RAW kuvista)
1. Valmiiksi säädetty ProPhoto tai AdobeRGB 8bittinen TIFF
2. Hieman, mutta oikeaan suuntaan säädetty 16-bittinen TIFF
3. RAW-kuva
4. Pieleen säädetty 16-bittinen TIFF (voi ehkä pelastaa)
5. Pieleen säädetty tai säätämätön 8-bittinen TIFF (aika usein JPG)
Muutamia muitakin välivaihtoehtoja olisi tuolle listalle mahtunut.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 1201
- Liittynyt: Syys 07, 2005 13 : 07
- Paikkakunta: hki.
- Viesti: