Kirkkoon kuvaamaan, apua kaivataan
-
Kirkkoon kuvaamaan, apua kaivataan
Hei. Minulla on kuvauskeikka kirkossa ja tarvitsisin vähän apua. Kamerani on D70s ja minulla on kaksi putkea siihen. Perusputki nikonin af-s nikkori 18-70mm 1:3.5-4.5g ja sigman 70-300mm 1:4-5.6.
Joudun ilmeisestikin käyttämään sigman putkea, kun kuvausetäisyys on pitkä, tarkoitus olisi kuvata parvelta, kaukaa alttarista.
Kysyisin kameran asetuksista, millä aukolla ja valotusajalla kannattaa kuvata, kun kirkko on kuitenkin aika pimeä. Entä iso, ja muut mahd. säädöt? Minulla ei ole erillistä salamaa, kameran oma salama ei kuitenkaan kovin tehokas ole.
Pikaisia vastauksia odotellessa, kiitos.
Joudun ilmeisestikin käyttämään sigman putkea, kun kuvausetäisyys on pitkä, tarkoitus olisi kuvata parvelta, kaukaa alttarista.
Kysyisin kameran asetuksista, millä aukolla ja valotusajalla kannattaa kuvata, kun kirkko on kuitenkin aika pimeä. Entä iso, ja muut mahd. säädöt? Minulla ei ole erillistä salamaa, kameran oma salama ei kuitenkaan kovin tehokas ole.
Pikaisia vastauksia odotellessa, kiitos.
-
Mahdollisimman suurella aukolla eli aukko olisi teillä 4.5 ja ihan telepäässä sitten tuo 5.6. Suljinaikahan olisi hyvä olla noin suurin piirtein tai pyöriä noin millä polttovälillä pyöritään. Esimerkiksi telesi jos olisi ihan pisimmillään niin se olisi 300mm (1.5 kerroin) eli noin 1/450 aikoja pitäisi saaha tai nopeampia. ISO arvoa nostamalla voit nostaa tuota kennon herkkyyttä että mahdollistuisi nopeamat ajat hämärässä, mutta kääntöpuolena on että kuvanlaatu heikkenee. Kuitenkin epäilen että joudut nostamaan herkkyyden ISO 800 ellei jopa sinne 1600 asti. Jos käytät tuota teleä niin kannattaa koettaa tukea vaikka se optiikka kaiteeseen. Kauempaa ei kannata salamaa käyttää, mutta jos kuvailet sillä 18-70mm niin olet varmasti suhkot lähellä kuvattavia niin silloin salamaa voi käyttää kun se ei mene hukkaan. Lopuksi suosittelen että kokeilet kotosalla kumpaakin optiikkaa ja katsot miltä kuvanlaatu näyttää eri ISO aluiella. Eli kuivaharjoittelua.
-
Jos täytyy, eli on ehdoton pakko, siis aivan käsittämättömän pakko, hämärässä (pimeässä) kirkossa kuvata pimeällä telezoomilla, niin haastavaksi menee. Onnistumisen mahdollisuuksia ainakin parantavat
- Jalusta
- ISO1600
- RAW-muodossa kuvaaminen (parempi säätövara koneella)
Telellä vielä tärähdysherkkyys on kapean kuvakulman johdosta suurempi, kuin lyhyemmällä optiikalla. Etkö millään pääse alas parvelta? Ja haulla muuten kun etsit sanoilla "kirkko", "häät", ja "alttari", niin varmaan saat lisää apuja.
- Jalusta
- ISO1600
- RAW-muodossa kuvaaminen (parempi säätövara koneella)
Telellä vielä tärähdysherkkyys on kapean kuvakulman johdosta suurempi, kuin lyhyemmällä optiikalla. Etkö millään pääse alas parvelta? Ja haulla muuten kun etsit sanoilla "kirkko", "häät", ja "alttari", niin varmaan saat lisää apuja.
-
- Viesti:
Tässä on muutamia, vähän surullisemmasta tapauksesta olevia kuvia keskikokoisesta kappelista.
http://insinoori.1g.fi/kuvat/Harrin+hau ... 8.2006%29/
Vaikkakin aluksi tuntui, että valoa on mahdollisesti riittävästi sisällä, oli totuus jotain aivan muuta.
Näitä kuvia ei ole pahemmin suoristeltu tai värejä korjattu - virallisiin versioihin on tehty kyllä ko. muutokset.
Siellä on EXIF-tiedot tarkemmassa erittelyssä, eli katsele sieltä mitä aukko ja suljinaika on ollut. Tripodi on ehdoton tuollaiseen tilaan!
E: Niin ja nämä kuvat on lauottu 18-50mm:llä.
http://insinoori.1g.fi/kuvat/Harrin+hau ... 8.2006%29/
Vaikkakin aluksi tuntui, että valoa on mahdollisesti riittävästi sisällä, oli totuus jotain aivan muuta.
Näitä kuvia ei ole pahemmin suoristeltu tai värejä korjattu - virallisiin versioihin on tehty kyllä ko. muutokset.
Siellä on EXIF-tiedot tarkemmassa erittelyssä, eli katsele sieltä mitä aukko ja suljinaika on ollut. Tripodi on ehdoton tuollaiseen tilaan!
E: Niin ja nämä kuvat on lauottu 18-50mm:llä.
-
-
Valitse automaatti, vihreä ruutu tai P. Ja sitten toivot hartaasti että sulla olisi ISO-kohinaton Canon ja valovoimainen vakaajaputki.:)konittaja kirjoitti:, millaisia arvoja kannattaa käyttää? Iso ainakin suureksi.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-
-
-
Jos oikein katsot niin olihan siinä pajon asiaa.emerik kirjoitti:Mun mielestä nämä trollaukset voisi jättää toisiin osioihin. :)kohan kirjoitti:Valitse automaatti, vihreä ruutu tai P. Ja sitten toivot hartaasti että sulla olisi ISO-kohinaton Canon ja valovoimainen vakaajaputki.:)konittaja kirjoitti:, millaisia arvoja kannattaa käyttää? Iso ainakin suureksi.
-
emerik on aivan oikeassa mutta nämä hassusti esitetyt kysymykset provosoivat.kohan kirjoitti:Jos oikein katsot niin olihan siinä pajon asiaa.emerik kirjoitti:Mun mielestä nämä trollaukset voisi jättää toisiin osioihin. :)kohan kirjoitti: Valitse automaatti, vihreä ruutu tai P. Ja sitten toivot hartaasti että sulla olisi ISO-kohinaton Canon ja valovoimainen vakaajaputki.:)
Oikeat kysymykset pitäisi olla:
-Minkälainen paikka on missä vihkiminen tapahtuu.
-Mitä minä siellä kuvaan. Parvekkeelta ihmisten takaraivoja, onneksi pappi on valtaosan kasvot kuvaajaan päin.
-Etsinkö paremman kuvakulman missä voin olla häiritsemättä toimitusta mutta saan vihkiparin paremmin esille..
-Miten valot on? Onko taustat kunnossa. Kasvaako jokin valaisin tai kynttelikkö vihkiparin päästä ja, ja... Onko kirkas ikkuna juuri kuvattavien takana...
-Tunnenko vihkiparien vanhemmat, parhaat kaverit?
-Aionko kuvata heidän tunnelmiaan toimituksen aikana?
-Tiedänkö miten tapahtuma etenee ja osaanko ennakoida etten ole myöhässä kun aviopari kävelee kirkosta ulos.
-Mistä suunnasta valo käy kirkon ovelle, jääkö vihkipari varjoon?
-Muistinko vaihtaa kameran asetukset niin että pimeässä kuvaamisen jälkeen homma hoituu kirkkaassa auringon valossa.
-Kuinka paljon morsiammen hääpukuun pitää valotusta korjata ettei se pala puhki.
-Osaanko varmasti ennakoida nopeat ja yllättävät tilanteet kun tuttavat syöksyvät onnittelemaan vastavihittyjä?
-Missä taskussa varamuistikortti taas olikaan...
Siinä on ehkä pari juttua joita kannattaisi käydä etukäteen läpi. Mutta kyllä se siitä.:)
-
Kiitti vinkistä!:) Taidankin tästälähin käyttää pienintä herkkyyttä ja jalustaa sekä salamaa... Ei vaiskaa.... "Ongelma" on kyllä tiedossa vaikka en siitä maininnutkaan, mutta kun toi kohina on mielestäni pienenpi murhe, kuin se että kuvat ovat tärähtäneitä.... Olen kyllä kuullut puhuttavan sellaisistakin kameroista jotka ovat hyvin vähäkohinaisia isoilla ISOilla, mutta taitaa olla vain kateellisten puhetta... ;)penelo kirjoitti:ja kohina kasvaa korjaillessa.Digimus kirjoitti:Itse käytän ISO1600 ja alivalotan aukon verran, RAWilla kuvatessa ja koneella sitten korjailen
PE
-
No periaateessahan on suositeltavaa hiukan enemmän ylivalottaa, kuitenkin niin ettei puhkipalamista tapahdu. Josta päin vastoin lasketaan valotusta korjauksella jos on syytä. Kuitenkin se aukon verran korjaaminen on aika suuri vaikka arvo olisi mikä ISO:ssa. Ei se nyt ole kiellettyä, tilanteen mukaanhan se kuvattava ja jokainen tietää parhaiten omat niksit. Monet raw ohjelmat poistavat värikohinaa automaattisesti joten ainoa murhe on enemmänkin epäterävyys, että siinä mielessä...Digimus kirjoitti:Kiitti vinkistä!:) Taidankin tästälähin käyttää pienintä herkkyyttä ja jalustaa sekä salamaa... Ei vaiskaa.... "Ongelma" on kyllä tiedossa vaikka en siitä maininnutkaan, mutta kun toi kohina on mielestäni pienenpi murhe, kuin se että kuvat ovat tärähtäneitä.... Olen kyllä kuullut puhuttavan sellaisistakin kameroista jotka ovat hyvin vähäkohinaisia isoilla ISOilla, mutta taitaa olla vain kateellisten puhetta... ;)penelo kirjoitti:ja kohina kasvaa korjaillessa.Digimus kirjoitti:Itse käytän ISO1600 ja alivalotan aukon verran, RAWilla kuvatessa ja koneella sitten korjailen
PE
-
Kävin tsekkaamassa kirkon. Pääsen kuvaamaan ihan alttarin vierelle, eli käytän kittilinssiä 18-70mm. Salamaa ei viitsi käyttää, koska se häiritsee itse toimitusta (muutamat kuvat voi tietty ottaa).
Mieluummin kuvissa kohinaa, kun tärähtäneitä kuvia. Kirkossa on kutakuinkin 5 valaistua kattokruunua ja alttarin oikealla puolella on pieni ikkuna, josta tulee jonkinverran valoa, muttei ollenkaan häiritsevästi.
Kuvat olisi tarkoitus ottaa käsivaralta, ettei tarvitse poukkoilla ympäriinsä ständin kanssa.
Mieluummin kuvissa kohinaa, kun tärähtäneitä kuvia. Kirkossa on kutakuinkin 5 valaistua kattokruunua ja alttarin oikealla puolella on pieni ikkuna, josta tulee jonkinverran valoa, muttei ollenkaan häiritsevästi.
Kuvat olisi tarkoitus ottaa käsivaralta, ettei tarvitse poukkoilla ympäriinsä ständin kanssa.
-
Iso 1600 ja suurin mahdollinen aukko ja jalusta. Itse kävin kokeilemassa omalla olympuksella niin iso 1600 ja f4.5, niin 100mm (eli 50mm polttoväli objektiivista ja croppikerroin 2) ei ollut enään käsivaralta tarkka. Seuraavalla kerralla mukana oliki Canonin 70-200 2.8is niin pysti laukomaan käsivaralta :)