laite kirjoitti:Itse näen tuon terävyysalueen laajuuden fysikaalisena ilmiönä mihin vaikuttaa tuo polttoväli, aukko ja tarkennusetäisyys ja joka on aina sama jos nuo kolme muuttujaa ovat samat. Jos terävyysalue on 2cm, niin se on se 2cm vaikka kuvasta cropattaisiin laidat pois.
Kyllä. Mutta jos sitä kuvaa suurennetaan croppauksen jälkeen taas kymppikuvaksi, niin terävyysalue ei olekaan enää sama.
Syväterävyysalue = etäisyys syvyyssuunnassa tarkennusetäisyyden molemmin puolin, jossa silmä näkee kuvan kohteet tarkkana.
Silmän erotuskyky on rajallinen. Jos se olisi ääretön, niin syväterävyysalue olisi aina nolla (tai rajautuisi kuvausvälineen tai median resoluutioon). Rajallisuus aiheuttaa, että tarpeeksi pieni epätarkkuus ei erotu. Erottuminen kuitenkin riippuu siitä, miten suureksi tuo epätarkkuus on suurennettu. Ja myös katseluetäisyydestä yms., mutta puhutaan nyt siitä 10-kuvasta samalta etäisyydeltä katsottuna.
Kuvatasolle syntyvä absoluuttinen epätarkkuuden 'koko' on siis sama sekä digillä että filmillä, jos aukko, polttoväli ja tarkennuksen etäisyys on sama. Jos kennolta/filmiltä tehdään suurennokset polttovälikertoimen suhteessa (=digikuva on filmikuvan rajattu keskusta), niin syväterävyysalue on sama. Jos tehdään samankokoiset suurennokset, niin digikuvassa on pienempi syväterävyysalue.
Joskus olen saanut kommenttia, että digikuva on niin epäterävä filmikuvaan nähden. Jossakin vaiheessa tajusin, että kun digikuvaa katsotaan 32x24 cm näyttöruudulta, niin totta kai se on epäterävämpi kuin 13x10 cm paperikuva. Puhumattakaan, jos sitä katsotaan ruudulta 100%-kokoisena.
No, taidamme puhua kuitenkin samasta asiasta eri sanoin. Itse olen ollut nyt kolme kuukautta ihastunut, kun yleensä ottaen saan aikaan syväepätarkkuutta digikamerallani.