sRGB vs. AdobeRGB

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tämä ei oikeasti kuulu ollenkaan asiaan, mutta vaikka koneelle tuotu tiedosto olisikin eksakti, niin sen jälkeen ollaan kyllä aina enemmän tai vähemmän pielessä. Olen itse ollut okein tyytyväinen esim. Ifin toimittamiin vedoksiin, mutta jos niitä alkaa oikein kunnolla vertaamaan näytön kuvaan niin onhan se maailma toinen. Painossa ollaan vielä kauempana, aivan mahdottoman edessä. Kameran ja jonkun skannerin profiloiminen on kyllä tietysti aika simppeliä jos vertaa 8-värikoneen profiloimiseen, siellä muuttujia on aivan liikaa jotta asiaan kannattaisi panostaa niin paljon kuin olisi teoriassa mahdollista. Koneilla kun pitäisi välillä tehdä töitäkin ;-)
Mutta, ei se silti poista tosiseikka aettä varmasti kaikki ovat nähneet hienoja, painrettuja kuvia. Mutta harva on verrannut originaaliiin. Mikä se sitten onkaan ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
raineri
Viestit: 1429
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

ppotka kirjoitti:
TeemuN kirjoitti:Kannattaa hankkia tällainen värikartta ja kuvata se ja sitten vaikka ihmetellä täällä mikä noista väriavaruuksista on lähinnä omaa. Samalla voi vääntää vaikka oman kameraprofiilin tällä ohjelmalla. Näppärää, eikö?
ColorChecker on loistava visuallinen apu kameran kameran värikäyttäytymisen la lineaarisuuden tutkimiseen. Mieluiten yhdessä profiloifun vedosimen kanssa. Lisäksi se on paras väline harmaatasapainon määrittämiseen

Profiilintekotargettina siitä loppuu paukut pahasti kesken. ColorChecker DC on paras tähän tarkoitukseen. Softana vaikka Profile Maker. Tavallisen harrastajan kannalta kameraprofiilin tekeminen ja editointi on sen verran vaativaa eikä ollenkaan näppärää, että esim. C1Pron profiilit antavat useimmiten paljon paremman tuloksen kuin näkemäni omatekemät

-p-
Mikä on pielessä ja missä ?
Kaiken materiaalin olen kuvannut raw:na,kamera C 5D. Kuvat on konvertoitu C1 Prolla.Näyttö on kalibroitu ja on varmasti oikein.Kuvat muunnettu ja tarkasteltu painon profiilissa.Taitto-ohjelmassa ruksit ja asetukset oikein,taittohomman on tehnyt hyvä ammattilainen.Viimeisimmän esitteen kuvat painon toimittamassa mallivedoksessa totaalisen pielessä, Kuvien kirkkaus pielessä, tummia, keskisävyt tukkoisia, vahvasti keltaisia.
Tämä on kaikista painojen esityksistä surkein.Mukana oli myös kuvia joita on painettu muissa painoissa ilman ongelmia.Esim suurista painoista Gummeruksella olivat kuvat jo ekassa vedoksessa erinomaisia ja täysin moitteettomia.

Onko se nyt todellakin niin että painojen osaamisessa on näin suuria eroja,nimeä en viitsi mainita,mutta ei mikään pieni talo.Käytännössä homman pitäisi toimia, jos profiilit ja muu on oikein,mutta kun ei toimi.Tajuan vielä sen ,että pientä säätöä tarvitaan joskus, mutta mukaan mahtuu painoja joissa homma ei pelaa siten kuin pitäisi.

Osaako joku minua viisaampi vastata mistä on kyse ?
Loadus
Viestit: 909
Liittynyt: Touko 11, 2006 22 : 41
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

raineri kirjoitti:... Kuvien kirkkaus pielessä, tummia, keskisävyt tukkoisia, vahvasti keltaisia ...
On kyllä taitavaa porukkaa jos saavat raw kuvat muuttumaan keltaisiksi - printtaa itse parista kuvasta proof vedokset ja laita mukaan jotta näkevät painossa miltä pitäisi näyttää. TOSIN, jos kuvat ovat kellertäviä niin kyllä jokainen asiaan koulutettu painopinnanvalmistaja näkee että nyt ei oo kaikki kohillaan. Vahinkojakin sattuu.
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
parooni
Viestit: 72
Liittynyt: Syys 10, 2003 9 : 40

Viesti Kirjoittaja parooni »

raineri kirjoitti:Mikä on pielessä ja missä ?
Kaiken materiaalin olen kuvannut raw:na,kamera C 5D. Kuvat on konvertoitu C1 Prolla.Näyttö on kalibroitu ja on varmasti oikein.Kuvat muunnettu ja tarkasteltu painon profiilissa.Taitto-ohjelmassa ruksit ja asetukset oikein,taittohomman on tehnyt hyvä ammattilainen.Viimeisimmän esitteen kuvat painon toimittamassa mallivedoksessa totaalisen pielessä, Kuvien kirkkaus pielessä, tummia, keskisävyt tukkoisia, vahvasti keltaisia.
Tämä on kaikista painojen esityksistä surkein.Mukana oli myös kuvia joita on painettu muissa painoissa ilman ongelmia.Esim suurista painoista Gummeruksella olivat kuvat jo ekassa vedoksessa erinomaisia ja täysin moitteettomia.

Onko se nyt todellakin niin että painojen osaamisessa on näin suuria eroja,nimeä en viitsi mainita,mutta ei mikään pieni talo.Käytännössä homman pitäisi toimia, jos profiilit ja muu on oikein,mutta kun ei toimi.Tajuan vielä sen ,että pientä säätöä tarvitaan joskus, mutta mukaan mahtuu painoja joissa homma ei pelaa siten kuin pitäisi.

Osaako joku minua viisaampi vastata mistä on kyse ?
Voisitko kertoa taustaa?
Sanoit muuntaneensi kuvat painon profiiliin. Onko kyseisellä painolla eri profiili kuin Gummeruksella. Jos on painetaanko esite samalle paperille kuin Gummerruksessa painettavana oleva esite?
Tiedätkö mille paperille esite painetaan tässä painossa josta nämä huonot vedokset tulivat?
---------------------

---------------------
barcoder
Viestit: 1111
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Villi arvaus: painon vedostin on pieleen kalibroitu... vaikea sanoa enempää tietämättä taustoja.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
raineri
Viestit: 1429
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

barcoder kirjoitti:Villi arvaus: painon vedostin on pieleen kalibroitu... vaikea sanoa enempää tietämättä taustoja.
Itsellä tuli mieleen myös painon tulostin.Tuskin missään on näin paljon näyttö pielessä.
Kerran kyselin erään painon tulostimesta ,se kuulema hieman "vaeltaa" ,ja vaatii korjauksia aika ajoin.

Tämän firma jossa meni pieleen,on profiilina yleinen cmyk.
Gummeruksella, jossa toimi hyvin on ihan omansa, en tiedä paljonko se poikkeaa tuosta yleisestä.Paperina on samankaltainen päällystetty kuten aikaisemmin.

Pitää odotella korjauksia,ja varsinaista sopimusvedosta.
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

Voisko joku selostaa mitä tarkoittaa "associated Q60 reference data" sivulla http://www.outbackphoto.com/workshop/ph ... essay.html

Tiffin jo tein, mutta tuota kohtaa en ymmärrä.

(targettina Gretagmacbethin ColorChecker)
Lukka
Viestit: 379
Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lukka »

reksi kirjoitti:Voisko joku selostaa mitä tarkoittaa "associated Q60 reference data" sivulla http://www.outbackphoto.com/workshop/ph ... essay.html

Tiffin jo tein, mutta tuota kohtaa en ymmärrä.

(targettina Gretagmacbethin ColorChecker)
Siinä vain pyydetään liitämään tuolle preparoidulle TIF -kuvalle targetkortin referenssidata-tiedosto, jonka saat kortin valmistajan sivulta, ellei se tullut targetin mukana. Tarkista, että referenssitiedosto on samaa versiota, kuin korttisi.
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

Lukka kirjoitti:
reksi kirjoitti:Voisko joku selostaa mitä tarkoittaa "associated Q60 reference data" sivulla http://www.outbackphoto.com/workshop/ph ... essay.html

Tiffin jo tein, mutta tuota kohtaa en ymmärrä.

(targettina Gretagmacbethin ColorChecker)
Siinä vain pyydetään liitämään tuolle preparoidulle TIF -kuvalle targetkortin referenssidata-tiedosto, jonka saat kortin valmistajan sivulta, ellei se tullut targetin mukana. Tarkista, että referenssitiedosto on samaa versiota, kuin korttisi.
Kiitos Lukka. Löytyi sivulta
http://www.brucelindbloom.com/index.htm ... mages.html
Vastaa Viestiin