NYC, postista ei haettu lähetystä => LASKU!
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Etkö voisi JukkaK ottaa yhteyttä tuohon EU-kuluttajaneuvojaan?
Tällaisen toisen viestin sain (tämä oli tullut ennen kuin lähetin lisää tietoja tapauksestasi, laitoin tälle kuluttajaneuvojalle sähköpostiosoitteesi).
--------quote toinen viesti EU-kuluttajaneuvojalle, tuli 21.3.2003------------
Hei,
Tiedustelin jokin aikaa sitten puhelinnumeroanne, jotta olisimme voineet
keskustella kanssanne asiasta ja kysyä lisätietoja. Jotta voimme selvittää
asiaa, tarvitsisimme ainakin tiedon siitä, onko tilauksen tekijänä ollut
kuluttaja (yksityishenkilö, joka on tilannut kameran omaan yksityiseen
käyttöönsä)? Onko New York Camera laskuttanut kameran noutamatta jättämisestä
kuluttaja-asiakkaita vai yritysasiakkaita (vai ehkä molempia)?
EU-kuluttajaneuvonta kuuluu Euroguichet-verkostoon, ja meillä on
sisartoimistoja kaikkiaan 11 eri EU-maassa. Verkosto on erikoistunut antamaan
kuluttajille tietoa, neuvoja ja apua rajat ylittävään kauppaan sekä
EU-lainsäädäntöön liittyvissä kuluttajakysymyksissä. Saksan sisartoimistomme
sijaitsevat Kielissä ja Gronaussa. Voin ottaa asiassa yhteyttä Saksan
sisartoimistoomme ja kertoa heille tekemistänne huomioista. Voin pyytää heitä
tutustumaan yrityksen käyttämiin ehtoihin ja katsomaan, ovatko ne Saksan lain
mukaiset. Mikäli ehdot eivät ole lainmukaiset, on mahdollista, että yritykseen
ollaan asiasta yhteydessä.
Ystävällisin terveisin,
Hanna Lankinen
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
--------quote ends-----------------------------------
Tällaisen toisen viestin sain (tämä oli tullut ennen kuin lähetin lisää tietoja tapauksestasi, laitoin tälle kuluttajaneuvojalle sähköpostiosoitteesi).
--------quote toinen viesti EU-kuluttajaneuvojalle, tuli 21.3.2003------------
Hei,
Tiedustelin jokin aikaa sitten puhelinnumeroanne, jotta olisimme voineet
keskustella kanssanne asiasta ja kysyä lisätietoja. Jotta voimme selvittää
asiaa, tarvitsisimme ainakin tiedon siitä, onko tilauksen tekijänä ollut
kuluttaja (yksityishenkilö, joka on tilannut kameran omaan yksityiseen
käyttöönsä)? Onko New York Camera laskuttanut kameran noutamatta jättämisestä
kuluttaja-asiakkaita vai yritysasiakkaita (vai ehkä molempia)?
EU-kuluttajaneuvonta kuuluu Euroguichet-verkostoon, ja meillä on
sisartoimistoja kaikkiaan 11 eri EU-maassa. Verkosto on erikoistunut antamaan
kuluttajille tietoa, neuvoja ja apua rajat ylittävään kauppaan sekä
EU-lainsäädäntöön liittyvissä kuluttajakysymyksissä. Saksan sisartoimistomme
sijaitsevat Kielissä ja Gronaussa. Voin ottaa asiassa yhteyttä Saksan
sisartoimistoomme ja kertoa heille tekemistänne huomioista. Voin pyytää heitä
tutustumaan yrityksen käyttämiin ehtoihin ja katsomaan, ovatko ne Saksan lain
mukaiset. Mikäli ehdot eivät ole lainmukaiset, on mahdollista, että yritykseen
ollaan asiasta yhteydessä.
Ystävällisin terveisin,
Hanna Lankinen
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
--------quote ends-----------------------------------
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Maalis 09, 2003 16 : 09
- Paikkakunta: Suomi - Finland
- Viesti:
Vaikuttaa hieman hämärältä. Jos liikkeelä tosiaan olisi oikeus periä maksua niin ei ne sitä lähtis alentelemaan. Ja toi vielä että oikein kirjekuoressa. Eikö rahasta saa jäädä merkintöjä tilille tai vastaavaan?JukkaK© kirjoitti: --/"Hi Jukka.
I can see you are being co-operative here and I appreciate this.
Let´s make this a bit more pleasant for both of us and meet in the
middle somewhere. If you could send us EUR 30,- in an envelope. this will cover most of our expenses. It needs to be sent carefullythough so as to avoid theives./--
Koitahan soitella sinne EU-kuluttajaneuvojalle, alko minuakin oikein tosissaan arveluttamaan toi asia.
Elämän pieniä yksityiskohtia:
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
-
- Viestit: 2334
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 29
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Tapausta pitkään lukeneena oma kommenttini mukaan.
Pitäisin itseäni typeränä kun syytän myyjää postin perimistä kuluista, (posti perii rahan siirrosta maksua 6 euroa.) Mistä ulkomaiset firmat voivat tietää kaikkia suomen postin lisä maksuja?
Mitä tästä voi kertoa lähettäjällä on ollut kuluja ja vaivaa joten itse olisin kulut maksanut tai sitten omalta kohdaltani olisi saksasta ostot loppuneet ja luottotiedot sinulta menevät jollet maksa tuota 30 euroa.
Se miksi hän pyytää lähettämään kirjeen mukana jothtuu siitä että jos teet pankista rahan siirron se taas maksaa 7 euroa (osuuspankki) ja nyt syytät pankkia huijauksesta. Vai miten ajattelit maksun suorittaa? Jos viet itse saksaan ei kukaan huijaa eikä tule kuin lentokulut.
Jollet tajua ulkomailta tilailun sääntöjä ja kaikkia kuluja ei kannata tilailla.
.
Pitäisin itseäni typeränä kun syytän myyjää postin perimistä kuluista, (posti perii rahan siirrosta maksua 6 euroa.) Mistä ulkomaiset firmat voivat tietää kaikkia suomen postin lisä maksuja?
Mitä tästä voi kertoa lähettäjällä on ollut kuluja ja vaivaa joten itse olisin kulut maksanut tai sitten omalta kohdaltani olisi saksasta ostot loppuneet ja luottotiedot sinulta menevät jollet maksa tuota 30 euroa.
Se miksi hän pyytää lähettämään kirjeen mukana jothtuu siitä että jos teet pankista rahan siirron se taas maksaa 7 euroa (osuuspankki) ja nyt syytät pankkia huijauksesta. Vai miten ajattelit maksun suorittaa? Jos viet itse saksaan ei kukaan huijaa eikä tule kuin lentokulut.
Jollet tajua ulkomailta tilailun sääntöjä ja kaikkia kuluja ei kannata tilailla.
.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Maalis 09, 2003 16 : 09
- Paikkakunta: Suomi - Finland
- Viesti:
Nuinhan se asia on kun tarkemmin ajattelee.mikko kirjoitti:Tapausta pitkään lukeneena oma kommenttini mukaan.
Pitäisin itseäni typeränä kun syytän myyjää postin perimistä kuluista, (posti perii rahan siirrosta maksua 6 euroa.) Mistä ulkomaiset firmat voivat tietää kaikkia suomen postin lisä maksuja?
Mitä tästä voi kertoa lähettäjällä on ollut kuluja ja vaivaa joten itse olisin kulut maksanut tai sitten omalta kohdaltani olisi saksasta ostot loppuneet ja luottotiedot sinulta menevät jollet maksa tuota 30 euroa.
Se miksi hän pyytää lähettämään kirjeen mukana jothtuu siitä että jos teet pankista rahan siirron se taas maksaa 7 euroa (osuuspankki) ja nyt syytät pankkia huijauksesta. Vai miten ajattelit maksun suorittaa? Jos viet itse saksaan ei kukaan huijaa eikä tule kuin lentokulut.
Jollet tajua ulkomailta tilailun sääntöjä ja kaikkia kuluja ei kannata tilailla.
.
Elämän pieniä yksityiskohtia:
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Helmi 09, 2003 20 : 31
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Joo pitäisi näköjään lukea ne säännöt tilaamisesta tarkemmin, mutta kun ajattelin, että saksassa on samat säännöt postiennakkotilauksissa kuten suomessakin. Ja jollakin digikamerafoorumilla sanottiinkin, että voi huoletta palauttaa. Aivan hyvin kyllä kuule tiesin että suomen posti lisää siirtokuluja 6 euroa. Mutta kun ne siellä saksan päässä muutteli sitä hinnoittelua. Se piti tulla 15 euron postimaksulla aluksi(niin oli tilauksen loppusummassa) niinkuin muistakin saksan liikkeistä tulee. Mutta ne olivat nostaneet sen 21 euroon. En tiedä millä tuo on perusteltu, mutta kumminkin monesta muusta putiikista saa tuon v2:n 15 euron postikuluilla. Ja itse olen periaatteen mies ja en osta miltään huijariliikkeiltä mitään, jotka eivät osaa hinnoitella kunnolla.mikko kirjoitti:Tapausta pitkään lukeneena oma kommenttini mukaan.
Pitäisin itseäni typeränä kun syytän myyjää postin perimistä kuluista, (posti perii rahan siirrosta maksua 6 euroa.) Mistä ulkomaiset firmat voivat tietää kaikkia suomen postin lisä maksuja?
Mitä tästä voi kertoa lähettäjällä on ollut kuluja ja vaivaa joten itse olisin kulut maksanut tai sitten omalta kohdaltani olisi saksasta ostot loppuneet ja luottotiedot sinulta menevät jollet maksa tuota 30 euroa.
Se miksi hän pyytää lähettämään kirjeen mukana jothtuu siitä että jos teet pankista rahan siirron se taas maksaa 7 euroa (osuuspankki) ja nyt syytät pankkia huijauksesta. Vai miten ajattelit maksun suorittaa? Jos viet itse saksaan ei kukaan huijaa eikä tule kuin lentokulut.
Jollet tajua ulkomailta tilailun sääntöjä ja kaikkia kuluja ei kannata tilailla.
.
Canon Ixus 400
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Oletko ottanut JukkaK yhteyttä EU-kuluttajaneuvojaan, joka tuossa sivun yläosassa tarjoaa apuaan? Eikö olisi aika helppoa antaa hänen hoitaa asiasi?
Tässä on nyt kirjoitettu kymmeniä viestejä, eikä ole tullut mitään selvyyttä. Minun on vaikea puolestasi tätä asiaa hoitaa, kun en ole asianosainen.
Tällä asialla olisi laajempaakin mielenkiintoa, sillä New York Camera lähettelee edelleenkin näitä karhukirjeitään lunastamattomista lähetyksistä. Itse epäilen, että ne eivät ole laillisia, mutta tämä virkamieshän asian selvittelyn hoitaisi. Me voimme tällä Foorumilla kirjoitella satoja viestejä, eikä ongelmaan tule sen kummempaa ratkaisua.
Tässä on nyt kirjoitettu kymmeniä viestejä, eikä ole tullut mitään selvyyttä. Minun on vaikea puolestasi tätä asiaa hoitaa, kun en ole asianosainen.
Tällä asialla olisi laajempaakin mielenkiintoa, sillä New York Camera lähettelee edelleenkin näitä karhukirjeitään lunastamattomista lähetyksistä. Itse epäilen, että ne eivät ole laillisia, mutta tämä virkamieshän asian selvittelyn hoitaisi. Me voimme tällä Foorumilla kirjoitella satoja viestejä, eikä ongelmaan tule sen kummempaa ratkaisua.
Viimeksi muokannut MattiH, Maalis 22, 2003 9 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Helmi 09, 2003 20 : 31
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
***tänään sitten tuli vastaus (KIITOKSIA VAIN EU-kuluttajaneuvojalle!)***
(vaihdoin viestiketjun otsikon ... -> NYC, postista ei haettu lähetystä => LASKU!)
--------viesti alkoi----------------------------------------------
Hei,
Olen ottanut New York Cameraa koskeneen yhteydenottonne perusteella yhteyttä Saksan sisartoimistoomme ja kertonut heille tekemistänne huomioista (ehto, jonka mukaan ostajalta veloitetaan 50 euroa siinä tapauksessa, että tilattua tuotetta ei noudeta postista ja se palautuu lähettäjälle).
Saksan lain mukaan kuluttajalla on etämyynnin ollessa kyseessä (nettikauppa, postimyynti) lähtökohtaisesti 14 päivän peruutusoikeus tavaran vastaanottamisesta. Jos kuluttaja on tilannut Saksasta Internetin välityksellä tuotteen ja hän haluaa peruuttaa kaupan lakisääteisen 14 päivän peruutusajan kuluessa, sisartoimistomme näkemyksen mukaan kuluttajan tulisi noutaa tuote ensin postista ja palauttaa se sen jälkeen elinkeinonharjoittajalle. Myyjä on velvollinen hyvittämään kuluttajalle tavaran palauttamisesta aiheutuvat postikulut. Tavaran palauttaminen riittää ilmoitukseksi kaupan peruuttamisesta - ostajan ei tarvitse ottaa ensin kirjallisesti yhteyttä myyjään ja pyytää hyväksyntää kaupan peruuttamiselle. Kollegamme siis suosittelevat, että kuluttaja noutaisi ensin paketin postista ja palauttaisi sen sitten.
Suomen kuluttajansuojalain alaisessa etämyynnissä tilanne on hieman erilainen. Suomessa tavaran noutamatta jättäminen katsotaan ilmoitukseksi etämyyntiin liittyvän lakisääteisen peruutusoikeuden käyttämisestä. Eli jos kuluttaja tilaa tuotteen Internetin kautta suomalaiselta elinkeinonharjoittajalta ja haluaa peruuttaa kaupan 14 päivän lakisääteisen peruutusajan kuluessa, hän voi lähtökohtaisesti jättää tuotteen noutamatta postista ja antaa sen palautua myyjälle.
Jos kuluttaja tilaa tuotteen Saksasta Internetin kautta, muttei nouda pakettia postista, Saksan sisartoimistomme näkemyksen mukaan elinkeinonharjoittaja voi tässä tilanteessa periä kuluttajalta korvausta kuluista/vahingosta, jota paketin noutamatta jättäminen on aiheuttanut. Elinkeinonharjoittaja voi kuitenkin veloittaa kuluttajalta vain niitä kuluja, joita noutamatta jättäminen on todellisuudessa kussakin tapauksessa aiheuttanut. Elinkeinonharjoittajan tulee tarvittaessa voida esittää näyttöä aiheutuneista kuluista, joita kuluttajalta laskutetaan.
Ystävällisin terveisin,
Hanna Lankinen
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
---------viesti loppu----------------------------------------
(vaihdoin viestiketjun otsikon ... -> NYC, postista ei haettu lähetystä => LASKU!)
--------viesti alkoi----------------------------------------------
Hei,
Olen ottanut New York Cameraa koskeneen yhteydenottonne perusteella yhteyttä Saksan sisartoimistoomme ja kertonut heille tekemistänne huomioista (ehto, jonka mukaan ostajalta veloitetaan 50 euroa siinä tapauksessa, että tilattua tuotetta ei noudeta postista ja se palautuu lähettäjälle).
Saksan lain mukaan kuluttajalla on etämyynnin ollessa kyseessä (nettikauppa, postimyynti) lähtökohtaisesti 14 päivän peruutusoikeus tavaran vastaanottamisesta. Jos kuluttaja on tilannut Saksasta Internetin välityksellä tuotteen ja hän haluaa peruuttaa kaupan lakisääteisen 14 päivän peruutusajan kuluessa, sisartoimistomme näkemyksen mukaan kuluttajan tulisi noutaa tuote ensin postista ja palauttaa se sen jälkeen elinkeinonharjoittajalle. Myyjä on velvollinen hyvittämään kuluttajalle tavaran palauttamisesta aiheutuvat postikulut. Tavaran palauttaminen riittää ilmoitukseksi kaupan peruuttamisesta - ostajan ei tarvitse ottaa ensin kirjallisesti yhteyttä myyjään ja pyytää hyväksyntää kaupan peruuttamiselle. Kollegamme siis suosittelevat, että kuluttaja noutaisi ensin paketin postista ja palauttaisi sen sitten.
Suomen kuluttajansuojalain alaisessa etämyynnissä tilanne on hieman erilainen. Suomessa tavaran noutamatta jättäminen katsotaan ilmoitukseksi etämyyntiin liittyvän lakisääteisen peruutusoikeuden käyttämisestä. Eli jos kuluttaja tilaa tuotteen Internetin kautta suomalaiselta elinkeinonharjoittajalta ja haluaa peruuttaa kaupan 14 päivän lakisääteisen peruutusajan kuluessa, hän voi lähtökohtaisesti jättää tuotteen noutamatta postista ja antaa sen palautua myyjälle.
Jos kuluttaja tilaa tuotteen Saksasta Internetin kautta, muttei nouda pakettia postista, Saksan sisartoimistomme näkemyksen mukaan elinkeinonharjoittaja voi tässä tilanteessa periä kuluttajalta korvausta kuluista/vahingosta, jota paketin noutamatta jättäminen on aiheuttanut. Elinkeinonharjoittaja voi kuitenkin veloittaa kuluttajalta vain niitä kuluja, joita noutamatta jättäminen on todellisuudessa kussakin tapauksessa aiheuttanut. Elinkeinonharjoittajan tulee tarvittaessa voida esittää näyttöä aiheutuneista kuluista, joita kuluttajalta laskutetaan.
Ystävällisin terveisin,
Hanna Lankinen
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
---------viesti loppu----------------------------------------
-
- Viestit: 785
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 23 : 08
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
KiitosMatille, että viitsit paneutua asiaan, jotta saatiin ihan oikeasti virallinen vastaus asiaan.
Tilaaminen EU:sta lisääntyy jatkuvasti ja ongelmatilanteilta ei voine välttyä, tällöin tieto, ei luulo auttaa kummasti.
Tätä keskustelua seuranneena täytyy todeta, että tuo vastaus on oma oikeudentajuni mukainen....
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että ymmärtää toimitusehdot. Itse tilasin kamerani juuri tuolta NYC:stä, vaikka olisin toisesta liikkeestä saanut hieman edullisemmin. Syynä oli se seikka, että NYC:n sivuilla ehdot oli englanniksi, jota osaan hyvin. Toisessa liikkeessä sivut oli saksaksi, eli kielellä, jolla saan kyllä Saksassa olutta, mutta palanpainikkeeksi sianpötsiä....
Tilaaminen EU:sta lisääntyy jatkuvasti ja ongelmatilanteilta ei voine välttyä, tällöin tieto, ei luulo auttaa kummasti.
Tätä keskustelua seuranneena täytyy todeta, että tuo vastaus on oma oikeudentajuni mukainen....
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että ymmärtää toimitusehdot. Itse tilasin kamerani juuri tuolta NYC:stä, vaikka olisin toisesta liikkeestä saanut hieman edullisemmin. Syynä oli se seikka, että NYC:n sivuilla ehdot oli englanniksi, jota osaan hyvin. Toisessa liikkeessä sivut oli saksaksi, eli kielellä, jolla saan kyllä Saksassa olutta, mutta palanpainikkeeksi sianpötsiä....
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Maalis 09, 2003 21 : 43
Hyvä, että saatiin selkoa.
Toivoisin kyllä, että mahdollsimman monet suomalaiset lunastavat paketin jotta maa pysyisi niiden joukossa, jonne toimitetaan postiennakolla. Onhan se pienoinen riski lähettäjälle jos jätetään lunastamatta, paketit häviää jne. Aika harva saksalainen firma lähettää pe:lla edes nyt.
Toivoisin kyllä, että mahdollsimman monet suomalaiset lunastavat paketin jotta maa pysyisi niiden joukossa, jonne toimitetaan postiennakolla. Onhan se pienoinen riski lähettäjälle jos jätetään lunastamatta, paketit häviää jne. Aika harva saksalainen firma lähettää pe:lla edes nyt.
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
26.5.2003 tuli edelleen tarkennusta EU-Kuluttajaneuvonnasta...
(oma lyhennelmäni)
1) Jos saksalainen nettikauppa mainostaa ja markkinoi Suomessa => Suomen lain mukaan toimitaan
2) Alle 40 euron tilauksissa myyjä saa veloittaa kulunsa Saksasta tilattujen tavaroiden osalta, vaikka peruutus tehtäisiinkin asianmukaisesti
3) Saksan lakitekstiin ei ole kirjattu mitään siitä, että tavara tulisi noutaa postista ennen palautusta. Kyseessä on vain tämänhetkinen tulkinta
----------------quote 26.5.2003 viesti----------------------------------
"...kiitos sähköpostistanne 20.5.2003 ja siinä antamastanne palautteesta. Kysyitte myös, onko sallittua laittaa asiassannne saama vastaus keskustelupalstalle. Estettä EU-kuluttajaneuvonnasta saamanne viestin laittamiseen keskustelupalstalle ei ole. On kuitenkin hyvä huomata että annamme vastauksia aina saamamme materiaalin ja tietojen perusteella, ja kaikki vastaukset eivät ole yleispäteviä, vaikka ne perustuisivat useampaankin tapaukseen. Jonkun yksittäistapauksen kannalta ne saattavat antaa liian yksinkertaisen kuvan tilanteesta.
Esimerkiksi laatimanne johdannon kannalta kannattaa huomioda että kaikkiin Saksasta Suomeen toimitettaviin nettikauppoihin ei sovelleta Saksan lakia - jos yritys mainostaa ja markkinoi Suomeen ja tilaus tehdään täältä, sovellettavaksi tulee Suomen laki.
Se, että tilattu tavara on noudettava postista perustuu Saksan lain tämänhetkiseen tulkintaan, mutta sitä ei ole kirjoitettu itse lakitekstiin.
Johtopäätös, että Saksan lain mukaan myyjä ei saa veloittaa peruutustilanteissa palautuksesta mitään kuluja ei valitettavasti täysin pidä paikkaansa: alle 40 € arvoisissa tilauksissa näin on lupa tehdä. Kollegani vastaus koski kameran toimituksia, joissa tuo raja harvoin alittuu. Palautuskulujen täysimääräisen korvaamisen osalta on hyvä huomioida, että tarpeettomia kuluja ei saa aiheuttaa.
Toivoisimme myöskin ettei johdannosta satunnaiselle lukijalle syntyisi vahingossa sellaista mielikuvaa, että EU-kuluttajaneuvonta ei suosittele tavaran tilaamista Saksasta muuta kuin painavin perustein."
Ystävällisin terveisin,
Satu Pohjola
Johtava EU-kuluttajaneuvoja
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
EU-konsumentrådgivningen
Helsingfors stads miljöcentral
PB 500, 00099 Helsingfors stad
Tel. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
European Consumer Centre
City of Helsinki Environment Centre
P.O. Box 500, FIN-00099 City of Helsinki
Finland
Tel. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
----------------quote 26.5.2003 viesti loppu------------------------
(oma lyhennelmäni)
1) Jos saksalainen nettikauppa mainostaa ja markkinoi Suomessa => Suomen lain mukaan toimitaan
2) Alle 40 euron tilauksissa myyjä saa veloittaa kulunsa Saksasta tilattujen tavaroiden osalta, vaikka peruutus tehtäisiinkin asianmukaisesti
3) Saksan lakitekstiin ei ole kirjattu mitään siitä, että tavara tulisi noutaa postista ennen palautusta. Kyseessä on vain tämänhetkinen tulkinta
----------------quote 26.5.2003 viesti----------------------------------
"...kiitos sähköpostistanne 20.5.2003 ja siinä antamastanne palautteesta. Kysyitte myös, onko sallittua laittaa asiassannne saama vastaus keskustelupalstalle. Estettä EU-kuluttajaneuvonnasta saamanne viestin laittamiseen keskustelupalstalle ei ole. On kuitenkin hyvä huomata että annamme vastauksia aina saamamme materiaalin ja tietojen perusteella, ja kaikki vastaukset eivät ole yleispäteviä, vaikka ne perustuisivat useampaankin tapaukseen. Jonkun yksittäistapauksen kannalta ne saattavat antaa liian yksinkertaisen kuvan tilanteesta.
Esimerkiksi laatimanne johdannon kannalta kannattaa huomioda että kaikkiin Saksasta Suomeen toimitettaviin nettikauppoihin ei sovelleta Saksan lakia - jos yritys mainostaa ja markkinoi Suomeen ja tilaus tehdään täältä, sovellettavaksi tulee Suomen laki.
Se, että tilattu tavara on noudettava postista perustuu Saksan lain tämänhetkiseen tulkintaan, mutta sitä ei ole kirjoitettu itse lakitekstiin.
Johtopäätös, että Saksan lain mukaan myyjä ei saa veloittaa peruutustilanteissa palautuksesta mitään kuluja ei valitettavasti täysin pidä paikkaansa: alle 40 € arvoisissa tilauksissa näin on lupa tehdä. Kollegani vastaus koski kameran toimituksia, joissa tuo raja harvoin alittuu. Palautuskulujen täysimääräisen korvaamisen osalta on hyvä huomioida, että tarpeettomia kuluja ei saa aiheuttaa.
Toivoisimme myöskin ettei johdannosta satunnaiselle lukijalle syntyisi vahingossa sellaista mielikuvaa, että EU-kuluttajaneuvonta ei suosittele tavaran tilaamista Saksasta muuta kuin painavin perustein."
Ystävällisin terveisin,
Satu Pohjola
Johtava EU-kuluttajaneuvoja
****************************************
EU-kuluttajaneuvonta
Helsingin kaupungin ympäristökeskus
PL 500, 00099 Helsingin kaupunki
Puh. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
EU-konsumentrådgivningen
Helsingfors stads miljöcentral
PB 500, 00099 Helsingfors stad
Tel. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
European Consumer Centre
City of Helsinki Environment Centre
P.O. Box 500, FIN-00099 City of Helsinki
Finland
Tel. (+358 9) 7312 2920
Fax (+358 9) 7312 2727
****************************************
----------------quote 26.5.2003 viesti loppu------------------------
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 50
- Viesti:
Hieman *sensuroitu* toi tollanen toiminta. Itse olen opiskelija, eikä luottokorttia ole. Kiva kun jotkut pellet tilaa roinaa eikä maksa tilauksiaan. Sitten on tosi kiva kun ei saa halpaa kameraa saksasta. Kanntaisko ehkä kahdesti miettiä ennenko painaa sitä place order nappia. Ja lisäykseksi ... paljonko tuossa säästää jos tilaa ton V2:sen saksasta?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Helmi 15, 2003 14 : 30
Hei nyt järki päähän!
Mitä järkeä oli alunperin peruuttaa tilaus 6 euroa takia?
Jos ulkomailta lähtee kameraa tilaamaan niin kandee miettiä et kannattaako se oikeasti. Säästön on oltava min. 100. Ja ylimääräisiin kuluihin kannattaa varautua. Eikä perua tilausta muutaman euron vuoksi siinä pelossa että sinua huijattaisiin!
Ja voihan asialliselle kaupalle aina lähettää mailia ja kysyä ylimääräisen kulun hyvittämisestä. Mutta että jättää lunastamatta...
--Kalle--
Mitä järkeä oli alunperin peruuttaa tilaus 6 euroa takia?
Jos ulkomailta lähtee kameraa tilaamaan niin kandee miettiä et kannattaako se oikeasti. Säästön on oltava min. 100. Ja ylimääräisiin kuluihin kannattaa varautua. Eikä perua tilausta muutaman euron vuoksi siinä pelossa että sinua huijattaisiin!
Ja voihan asialliselle kaupalle aina lähettää mailia ja kysyä ylimääräisen kulun hyvittämisestä. Mutta että jättää lunastamatta...
--Kalle--
----Kalle----
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Kesä 02, 2003 18 : 07
Itse olen tilannut Saksasta useita kertoja erilaisia tavaroita. Aina on pitänyt miettiä onko säästö niin mittava että kannattaa ostaa tavara jonka takuumenettelyt on aina ongelmallisia. Juuri tuo takuu on mietityttänyt. Kun käy asiaa selvittelemään saksalaisen nettikaupan kanssa niin asia on aina hidasta ja vaivalloista. Siksi mieluummin ostan Suomesta ja mieluiten tutulta kauppiaalta. Jos kyseessä on vähänkään arvokkaampi tuote. Mutta jos säästöä tulee esim. 30-40% Suomen tingittyihin hintoihin niin kyllä Saksalainen nettikauppa vetää voiton.
Tuo alkuperäinen periaatteellinen 6 euron ylimääräisestä hinnasta niuhottaminen tuon hintaisessa tuotteessa kyllä arveluttaa. Monet nettikaupat eivät nykyään edes myy postiennakolla juuri noiden palautusten vuoksi. Paljon varmempi tapa on pyytää visa-numero ja velottaa tililtä summa. Tällöin asiakas hyvin todennäköisesti hakee tuotteen postista eikä myöskään kovin herkästi sitä lähde palauttamaan - ellei todellista syytä ole.
Jokainen voi laskea mitä maksaa paketin postittaminen postiennakolla vaikka Saksaan edestakaisin. Se ei ole halpaa. Jos näitä palautuksia tulee viikossa vaikka viisi niin se on yhden varastomiehen päivän palkka menetetty (noin karrikoiden).
Lisäksi pitää huomioida mitä pakkauksen käsittelyyn kuluu aikaa (kuljetukset postiin - takaisin, pakkausmateriaalit, kirjanpito jne...)
Olenkin ihmetellyt miten Suomessa on niin joustava asiakaspalautusmenettely postimyynneissä. Mutta ehkä se on tehty joustavaksi juuri siksi ettei kuluttaja-asiamiehellä olisi niin älyttömästi riitatapauksia selvitettävänä.
Tänään 22.7.2003 alin hinta ko. kameralle suomessa on 379€ ja keskihintakin vielä 443€. Ilmeisesti hinta on kaikkine +6€ kuluineenkin ollut vielä halvempi kuin halvin hinta suomessa joten ei pitäisi takertua noin pieniin asioihin - vaikka periaatteen mies olisikin.
Tuo alkuperäinen periaatteellinen 6 euron ylimääräisestä hinnasta niuhottaminen tuon hintaisessa tuotteessa kyllä arveluttaa. Monet nettikaupat eivät nykyään edes myy postiennakolla juuri noiden palautusten vuoksi. Paljon varmempi tapa on pyytää visa-numero ja velottaa tililtä summa. Tällöin asiakas hyvin todennäköisesti hakee tuotteen postista eikä myöskään kovin herkästi sitä lähde palauttamaan - ellei todellista syytä ole.
Jokainen voi laskea mitä maksaa paketin postittaminen postiennakolla vaikka Saksaan edestakaisin. Se ei ole halpaa. Jos näitä palautuksia tulee viikossa vaikka viisi niin se on yhden varastomiehen päivän palkka menetetty (noin karrikoiden).
Lisäksi pitää huomioida mitä pakkauksen käsittelyyn kuluu aikaa (kuljetukset postiin - takaisin, pakkausmateriaalit, kirjanpito jne...)
Olenkin ihmetellyt miten Suomessa on niin joustava asiakaspalautusmenettely postimyynneissä. Mutta ehkä se on tehty joustavaksi juuri siksi ettei kuluttaja-asiamiehellä olisi niin älyttömästi riitatapauksia selvitettävänä.
Tänään 22.7.2003 alin hinta ko. kameralle suomessa on 379€ ja keskihintakin vielä 443€. Ilmeisesti hinta on kaikkine +6€ kuluineenkin ollut vielä halvempi kuin halvin hinta suomessa joten ei pitäisi takertua noin pieniin asioihin - vaikka periaatteen mies olisikin.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Huhti 02, 2003 11 : 03
Ei millään malta pitää suutaan kiinni...
Hyvät foorumilaiset, lukekaa näitä juttuja jos olette tilaamassa kameraa Saksasta. Varsinkin silloin jos ette ole sinut englanninkielen kanssa, eli ette pysty kaikkia toimitusehtoja ymmärrettävästi lukemaan.
NY Cameralla on toki hieman hämäräperäinen tilaussysteemi, mutta periaatteessa kaikki ilmoitetaan heidän sivuillaan. Tosin kameran paino lähetyskunnossa pitäisi olla mun mielestä ilmoitettu, näin tilaaja tietäisi minkä suuruinen postikulu pitäisi valita.
Myös postiennakko maksua ei ole selvästi tilauksen yhteydessä ilmoitettu, joten se tulee monelle yllätyksenä. Suomen Postin veloittamaa hintaakaan he eivät ilmoita, vaikka tässä vaiheessa heillä se varmaan on selvillä. Mutta käytännössä se ei ole heidän asiansa.
Tuleekohan mikään kamera tuolla 15 euron postikululla? Tuskin. Mutta hyvät ihmiset, lukekaa näitä juttuja mitä on kirjoitettu, opiksihan nämä on tarkoitettu ettei muille samoja asioita ja vahinkoja tapahdu. Nyt hiljaa...
Hyvät foorumilaiset, lukekaa näitä juttuja jos olette tilaamassa kameraa Saksasta. Varsinkin silloin jos ette ole sinut englanninkielen kanssa, eli ette pysty kaikkia toimitusehtoja ymmärrettävästi lukemaan.
NY Cameralla on toki hieman hämäräperäinen tilaussysteemi, mutta periaatteessa kaikki ilmoitetaan heidän sivuillaan. Tosin kameran paino lähetyskunnossa pitäisi olla mun mielestä ilmoitettu, näin tilaaja tietäisi minkä suuruinen postikulu pitäisi valita.
Myös postiennakko maksua ei ole selvästi tilauksen yhteydessä ilmoitettu, joten se tulee monelle yllätyksenä. Suomen Postin veloittamaa hintaakaan he eivät ilmoita, vaikka tässä vaiheessa heillä se varmaan on selvillä. Mutta käytännössä se ei ole heidän asiansa.
Tuleekohan mikään kamera tuolla 15 euron postikululla? Tuskin. Mutta hyvät ihmiset, lukekaa näitä juttuja mitä on kirjoitettu, opiksihan nämä on tarkoitettu ettei muille samoja asioita ja vahinkoja tapahdu. Nyt hiljaa...
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Huhti 17, 2003 4 : 15
- Paikkakunta: Oulu
Itseasiassa asian pitäisi olla jo paljon yksinkertaisempi, nimittäin ainakin kun itse noudin 27.6 Technikdirektiltä tilaamaani postiennakkopakettia, ei minulta veloitettu senttiäkään päälle technikdirektin paketin arvon. Postin "täti" osasi ystävällisesti kertoa että juuri sinä päivänä oli heidän systeemeihin tullut voimaan muutos ettei ulkomaille menevästä postiennakkomaksusta veloiteta Suomen päässä erikseen yhtään mitään. Systeemin uudistuksen piti kuulemma tulla voimaan heinäkuun alusta, mutta se näkyi jo postin koneilla 27.6.Berrie kirjoitti: Myös postiennakko maksua ei ole selvästi tilauksen yhteydessä ilmoitettu, joten se tulee monelle yllätyksenä. Suomen Postin veloittamaa hintaakaan he eivät ilmoita, vaikka tässä vaiheessa heillä se varmaan on selvillä. Mutta käytännössä se ei ole heidän asiansa.
Kyllä tulee, tai ainakin tuli, ennenkuin Technikdirekt lopetti postiennakkolähetykset Suomeen.Berrie kirjoitti: Tuleekohan mikään kamera tuolla 15 euron postikululla? Tuskin. Mutta hyvät ihmiset, lukekaa näitä juttuja mitä on kirjoitettu, opiksihan nämä on tarkoitettu ettei muille samoja asioita ja vahinkoja tapahdu. Nyt hiljaa...
nm. Technikdirekt ja 17,50 eetua postimaksuja eikä muuta.