Iltaa!
Apu apu! Kertokaa nyt tyhmälle, kun en tiedä...
Lähtötilanne:
Suuri määrä kuvia suurella resoluutiolla; kuvattu 5 mpix kameralla; eli käytännössä kuvia koko joukko resoluutiolla 2560*1920, 2 309 975 bytes, eli 2.4 Mt jne.... Siis suuria tiedostoja.
Ja haluaapi nyt vihdoin ja viimein lähettää eri paikkoihin erilaisia kuvia testimielessä vedostettavaksi - liekö digikuvien kohdalla oikea termi :-)
Eli. kun haluan esim. Ifin tulostavan valitut kuvat, esimerkiksi kymppikuviksi, niin missä pirun muodossa mä ne sinne lähetän?
* pudotanko resoluutiota; kuinka paljon?
* pakkaanko lisää jpegginä; millä "prosentilla", jos original ollut kamera-asetuksissa fine, eli ThumbsPlussan mukaan 97%; niin olisiko joku tommonen 75% quality passeli (jolloin tiedostokoko tippuu reiluun 500 kiloon)
Vai pannaanko verkko naukumaan eli kuvat/tiedostot tuollaisenaan liikkeelle?
Toki suurin osa kuvista käy läpi jonkinasteisen rajauksen jne, joten tiedostokoot keskimäärin putoavat.
Mistä voisi löytää selvällä espoolaiskielellä lisätietoa miten kuvalaboratoriotulostukseen vaikuttaa niin kuvan resoluution kuin pakkauskin ja kumpi vaikuttaa enemmän laadullisesti huomioiden tietty lopullinen vedoskoko...
ICC-profiileihin olen jo tutustunut; aihhestahan löytyy täältä hyvin tietoa, kiitos vaan!
Auttakaa miestä hädässä, pliis!
t. Eki
Kuvatilaus; vaan missä muodossa data?
-
-
-
No siis ainahan voit lähettää ne tuossa koossa jos sinulla on riitävästi hermoja ja riitävästi latausaikaa koneen ääressä :)
mutta suurin osa online printtauspaikoista käyttävät suunilleen 100 pikseliä per senttimetri printtausta vaikka pikseleitä olisi enemmänkin saatavilla.
joku jo sanoi ifin sivun kuvakoista, ja fotonetti.comin etusivulta taisi löytyä jostain linkki jossa lukee "kuvakoot".
itse en yleensä varmaan laiskuudesta jaksa pienentää kuvia ennen lähetystä (ja tuohan se mukanaan yhden jpeg pakkauksen lisää), mutta todella suurissa tilauksissa se voi olla hyvinkin suositeltavaa jos vain kymppikuvia hakee. jos sitten itse kuvaformaatista puhutaan niin yleensä nuo onlinekehittämöt ottavat (tietenkin) vain jpeg kuvia vastaan.
voithan ottaa pari testikuvaa eri resoluutiolla joka tapauksessa, ja vaikka monista eri palveluista.
mutta suurin osa online printtauspaikoista käyttävät suunilleen 100 pikseliä per senttimetri printtausta vaikka pikseleitä olisi enemmänkin saatavilla.
joku jo sanoi ifin sivun kuvakoista, ja fotonetti.comin etusivulta taisi löytyä jostain linkki jossa lukee "kuvakoot".
itse en yleensä varmaan laiskuudesta jaksa pienentää kuvia ennen lähetystä (ja tuohan se mukanaan yhden jpeg pakkauksen lisää), mutta todella suurissa tilauksissa se voi olla hyvinkin suositeltavaa jos vain kymppikuvia hakee. jos sitten itse kuvaformaatista puhutaan niin yleensä nuo onlinekehittämöt ottavat (tietenkin) vain jpeg kuvia vastaan.
voithan ottaa pari testikuvaa eri resoluutiolla joka tapauksessa, ja vaikka monista eri palveluista.
-
- Viesti:
Ei tuo, siis ainakaan esim. IFI:llä jota itse käytän. Edellyttäen siis, että ne on alunperin kuvattu TIF:eiksi, kuten alkuperäisessä kysymyksessä oli asian laita.Gillis kirjoitti:itse en yleensä varmaan laiskuudesta jaksa pienentää kuvia ennen lähetystä (ja tuohan se mukanaan yhden jpeg pakkauksen lisää)
Lähetysohjelma nimittäin pakkaa ne TIF:einä lähetetyt kuvat joka tapauksessa JPG:ksi ja on ihan sama jos teet sen jo itse ennen lähettämistä. Sillloin lähetysohjelma ei enää niitä muuta miksikään.
Itse nykyään pakkaan ne parhaalla laadulla JPG:ksi ennen lähettämistä.
-Harri
-
jep no ifistä en tiedä koska olen vain käyttänyt vain efotoa ja fotonettiä joista olen jäänyt viimeksi mainitun kantaasiakkaaksi.harri kirjoitti:Ei tuo, siis ainakaan esim. IFI:llä jota itse käytän. Edellyttäen siis, että ne on alunperin kuvattu TIF:eiksi, kuten alkuperäisessä kysymyksessä oli asian laita.Gillis kirjoitti:itse en yleensä varmaan laiskuudesta jaksa pienentää kuvia ennen lähetystä (ja tuohan se mukanaan yhden jpeg pakkauksen lisää)
Lähetysohjelma nimittäin pakkaa ne TIF:einä lähetetyt kuvat joka tapauksessa JPG:ksi ja on ihan sama jos teet sen jo itse ennen lähettämistä. Sillloin lähetysohjelma ei enää niitä muuta miksikään.
Itse nykyään pakkaan ne parhaalla laadulla JPG:ksi ennen lähettämistä.
-Harri
-
- Viesti:
-
Minä en ole kokeillut tähän mennessä muita kuin Ifiä, ja tyytyväinen olen ollut, varsinkin toimitusnopeuteen. Usein kysytyt kysymykset on hyvä lukaista Ifin sivulta niin saa aika hyvin kaiken oleellisen tiedon.
Kuvakoosta on hyvä ohje kohdassa Mitkä ovat OnlineFotojen tarkat valotuskoot?.
Pari katkelmaa samaisista kysymyksistä: "Kaikki kuvatiedostot kuitenkin lähetetään laboratorioon jpeg –tiedostomuodossa. OnlineFoto muuntaa bmp, tiff sekä FlashPix kuvatiedostot lähetyksen yhteydessä erittäin kevyesti pakatuiksi jpeg -kuviksi." "...suosittelemme lähettämään kuvat jo valmiiksi jpeg -tiedostomuodossa. Näin voi myös itse määrätä käytetyn pakkauskertoimen."
Varmaan muutkin kuvapalvelut osaavat yhtä lailla asiansa ja postissa kolahtaa laadukkaita kuvia takaisin. Oikeastaan en ole edes ehtinyt harkita muita, kun ei tässä Ifin palvelussa ole mitään havaittavaa vikaa ollut. Sen sijaan kuvaajassa kylläkin ja runsain mitoin :)
Kuvakoosta on hyvä ohje kohdassa Mitkä ovat OnlineFotojen tarkat valotuskoot?.
Pari katkelmaa samaisista kysymyksistä: "Kaikki kuvatiedostot kuitenkin lähetetään laboratorioon jpeg –tiedostomuodossa. OnlineFoto muuntaa bmp, tiff sekä FlashPix kuvatiedostot lähetyksen yhteydessä erittäin kevyesti pakatuiksi jpeg -kuviksi." "...suosittelemme lähettämään kuvat jo valmiiksi jpeg -tiedostomuodossa. Näin voi myös itse määrätä käytetyn pakkauskertoimen."
Varmaan muutkin kuvapalvelut osaavat yhtä lailla asiansa ja postissa kolahtaa laadukkaita kuvia takaisin. Oikeastaan en ole edes ehtinyt harkita muita, kun ei tässä Ifin palvelussa ole mitään havaittavaa vikaa ollut. Sen sijaan kuvaajassa kylläkin ja runsain mitoin :)