EXILIM EX-Z4

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
kahvis

EXILIM EX-Z4

Viesti Kirjoittaja kahvis »

Onkohan tämä kyseinen kamera hyvä? http://www.casio-europe.com/euro/dc/exz4/ . Että onko kokemuksia ja voittaako canon ixus neljäsataa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Wicce
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wicce »

Itse olen miettinyt ihan samaa. Ainakin Ixus 400:n on saanut tosi hyviä arvosteluja eri lehdissä/foorumeilla. Tuosta Casion vempaimesta en ole vielä kovin montaa arvostelua löytänyt, mutta eiköhän se aika näytä mihin kamera pystyy? Olen myös harkinnut näiden kahden kameran ohella Pentaxin Optio S4:sta, mutta eipä ole siitäkään vielä kovin paljon juttua löytynyt. Joten eipä auta kuin odotella josko niitä arvosteluja alkaisi ilmaantumaan(siinä samassahan se hintakin kerkiää vähäsen laskemaan?).
Teukka76

Viesti Kirjoittaja Teukka76 »

Wicce kirjoitti:Itse olen miettinyt ihan samaa. Ainakin Ixus 400:n on saanut tosi hyviä arvosteluja eri lehdissä/foorumeilla. Tuosta Casion vempaimesta en ole vielä kovin montaa arvostelua löytänyt, mutta eiköhän se aika näytä mihin kamera pystyy? Olen myös harkinnut näiden kahden kameran ohella Pentaxin Optio S4:sta, mutta eipä ole siitäkään vielä kovin paljon juttua löytynyt. Joten eipä auta kuin odotella josko niitä arvosteluja alkaisi ilmaantumaan(siinä samassahan se hintakin kerkiää vähäsen laskemaan?).
Steve's digicamin sivuilla taisi olla tuon Pentax S4:n testi, itse ajattelin ostaa tuon työreissulla jenkeistä.
Wicce
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wicce »

Paljonko muuten se Optio S4:nen kustantaa rapakon takana? Eli tuleeko suurta rahallista eroa Suomen markkinoihin verrattuna?

Mites takuu asiat(lähettääkö ne Suomestakin Pentaxit suurempiin huoltoihin Keski-Eurooppaan?)
Roki

Viesti Kirjoittaja Roki »

Eilen ostin ko. kameran, käyttökokemuksia ei ole vielä ehtinyt kertyä paljoa. Kamera on näppärän kokoinen, telakointiasema on kätevä. kun kameran laittaa telakkaan ja painaa usb-nappia, niin kameran muistikortti näkyy levyasemana koneella, kätevää.

Sitten kameraan, ominaisuuksia aika paljon, 21 valmista ohjelmaa erityyppisiin kuvaustilanteisiin, en löytänyt kuvausta nopeisiin tilanteisiin, varmaan se siellä on.

Ensimmäiset kuvat olisivat voineet olla parempiakin, mutta uskoisin että ne paranee kun oppii käyttämään kameran ominaisuuksia. muistikortille kirjoitukseen parhaalla tarkkuudella menee sellaiset 2 sekuntia.

Ai niin ja iso screeni takana on hyvä

Kokonaisuutena hyvä kamera minun tarkoitukseen
Incognito

Viesti Kirjoittaja Incognito »

Mitenkä hämäräkuvausominaisuudet? Muutenhan tuota ei pahemmin esim. steves-digicams.comin arvostelussa moitita..
Ja akun kesto on tietty toinen mikä kiinnostaa.
Roki

Ihan harrastelija olen kuvaajana.

Huomasin sellaisen ominaisuuden keinovalossa kuvaamisessa, että tuo kameran oma automatiikka ei oikein toimi kiitettävästi vaan kun käyn white balancen muuttamassa keinovaloksi niin kuvatkin on parempia.

Akku ei ole vielä loppunut kertaakaan, muistaakseni yhdellä latauksella luvattiin 540 kuvaa.

Tyytyväinen olen hankintaan, kun stockmannilla on vielä tuo kamera tarjouksessakin.
zapal

SD-muistit Casio Z4:een

Viesti Kirjoittaja zapal »

Onkohan väliä millaisen SD muistin ostaa Z4:een? Onko kameran toimintanopeus suoraan verrannollinen esim. muistikortin kirjoitusnopeuteen vai tuleeko kameran rajat jossain vastaan?

Eli onko hyötyä hommata SanDisk Ultra II SD Card vai riittääkö tavallinen kortti?
Simo L
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo L »

Olen nyt kuvannut Z4:lla lähes 3kk ja kuvia yli 400kpl. Tilasin kameran Saksasta heti kun se tuli markkinoille. Silloin ei vielä ollut Pentax Optio S4:sta saatavilla joten ei tarvinnut valita, mutta jo pelkästään suuremman näytön takia valitsisin EX-Z4:n ennemmin kuin Optio S4:n.
Hämärässä tuolla ei mitään huikeita otoksia saa, ainakaan käsivaralta, mutta millä muullakaan tämän kokoluokan kameralla saisi.
Akku ei ole minullakaan loppunut kertaakaan vaikka kuvaan aina näyttö päällä ja olen käyttänyt paljon salamaa.
Keinovalossa olen myös huomannut saman kuin Roki eli kannattaa valita keinovaloasetus, automatiikalla tulee kellertäviä kuvia. Salaman kanssa ja luonnonvalossa white balance automatiikka toimii kyllä oikein hyvin.
zapal

--> Simo L

Viesti Kirjoittaja zapal »

Olin vähän nopea liikkeissäni.

Ostin 31.12. Casio Z4:n. Testailin sitä sisävalaistuksessa ja kamera teki huomattavasti huonompaa jälkeä kuin vanha sotaratsuni Konica Digital Revio KD300Z.

Niinpä Casio takas kauppaan tänään ja Canon A80 tilalle (hinta 449e, Kärkkäinen, Oulu). Testit meneillään. 18 kuvaa otettu ja ei kaduta. Isohan se on, mutta ei niitä suttuisia kuvia jaksanut katsoa. Kuitenkin juniorin kuvausta sisätiloissa ja hämärässä aina 1/2 vuotta kerrallaan (kesällähän sitten valoa riittää sisälläkin paremmin). Tulee paljon suttua siinä ajassa.

Hurjuuksissani nappasin vielä SanDisk CF kortin kokoa 512MB (hinta 120e, Kärkkäinen, Oulu), kun 256MB kortit oli tilapäisesti loppu (olis maksanu 60e). Pitäs nyt sitten riittää.

Seuraavaksi lähteen akkusatsitilaus. Varmaan noilla paketin paristoillakin vähän aikaa pärjää. Ilmeisesti http://www.paratronic.fi/index2.shtml?/akkulaturi.shtml on se järkevin.

Lisäksi lähti mukaan Lowepro D-RES 10AW laukku (Hinta 15e, sama Kärkkäinen). Just A80 sopiva. Pienempää ei olis mahtunut. Lisäksi kulkee pakkauksen 32MB kortti mukana ja tarvittaessa toinen akkusatsi.

Katellaanpa näillä. Onpahan nyt vähän varaa hurahtaa tähän kuvaukseen, kun on noita manuaalisäätöjä jonnii verran. Nim. joko sitä ennen kesää vähintään 300D :) No, no, no, no, that can never happen ;) "De la Soul"
knato

Viesti Kirjoittaja knato »

Onko kellään tietoa onko jenkki/euromallin exilim z4:sella mitään eroja? Ainakin euromallimerkintä pikasesti katottuna näyttäs olevan EX-Z4 kun taas ameriikassa EX-Z4U? ei kai vaan vois olla että videokuvausmahd. on jätetty jenkkimallissa pois? hullulta se kuulostaa, mutta...? ostanko sian säkissä? en kai.

juu, noviisi olen ja kiireinen sellainen. kiitos.
aina ja täysiä.
Simo L
Viesti:

Kyllä se on ihan totta että Amerikassa myytävästä EX-Z4U:sta puuttuu videokuvaustoiminto.
knato

voi perse, kerrassaan. vastaus tuli noin 3h liian myöhään. ostin sian säkissä. elämä on vääriä valintoja:) ei vaan jospa sillä kuvia saa.
aina ja täysiä.
knato

noniin. kamera seilas meren yli kuin mikki jossain laulussa. Tottahan se, videokuvaa ei saa, ääntä tosin voi nauhottaa (?) Pikku takaisku, mutta siltikin tuli ~110e säästöt 128mb kortin kans kuin jos ois ostanu pelkän vermeen suomesta.

Onko toi videokuvajuttu pelkkä softakysymys? Kellään tietoa olisko mahdollista (kohtuuhintaan tietty) päivittää euromallin softat laitteeseen? Hintaa varmaan kertyy sitten suomen hinnan verran, joten...? Eipä silti, ei se videokuva nyt mikään iso juttu ole, mukavahko lisä ehkä. Ei se videolaatu mitään kehuttavaa ole.

Tämä tästä, tämän tästä.
aina ja täysiä.
Roki

Kannattaa päivittää firmis 1.02:ksi, white balance paranee
vvliukka

Firmwiren päivitys

Viesti Kirjoittaja vvliukka »

Roki kirjoitti:Kannattaa päivittää firmis 1.02:ksi, white balance paranee
Huomasin vasta eilen casion sivuilta, että oli tullut uusi firmwire 1.02. Ja siinä luvattiin white balancen parannusta. Kun itselläsi taitaa päivityksestä ollakokemusta, niin osaisitko kertoa, että onko parannus selvä. Eli kannattaako päivitys tehdä? Ohjeissa kun "peloteltiin" päivityksen peruuttamattomuudella.
Roki

Re: Firmwiren päivitys

vvliukka kirjoitti:
Roki kirjoitti:Kannattaa päivittää firmis 1.02:ksi, white balance paranee
Huomasin vasta eilen casion sivuilta, että oli tullut uusi firmwire 1.02. Ja siinä luvattiin white balancen parannusta. Kun itselläsi taitaa päivityksestä ollakokemusta, niin osaisitko kertoa, että onko parannus selvä. Eli kannattaako päivitys tehdä? Ohjeissa kun "peloteltiin" päivityksen peruuttamattomuudella.
Minä ainakin huomasin eron

Päivitys sinällänsä on helppo homma, varmistaa vain että akussa on virtaa.
Purettu päivitystiedosto juurihakemistoon muistikortilla ja poweria+menu-näppäimiä yhtäaikaa painamalla päivitys.
Simo L
Viesti:

Samoin minä huomasin eron auto white balancen toiminnassa. Uudella versiolla white balance varsinkin keinovalossa osuu paremmin kohdalleen. Vaikka ei awb silti vedä vertoja manuaalisäädölle.
Päivitys kannattaa kyllä tehdä, ainakaan mikään ei muuttunut huonompaan suuntaan :)
Vastaa Viestiin